• Biersteker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14:31
Mede-auteur:
  • DeppOx
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01-09 01:37

DeppOx

Beste medetweakers,
Een van mijn eerste topics hier op tweakers, al lang lezer, maar weinig reageerder/poster.

De Titel:
Het 50/50 Project, dit slaat op het budget tot nu toe, reparatie beamer:50 cent, multitouchtabletop 50 euro. Totaal plaatje: 50,50 Euro of Priceless :D

Wie werken er aan dit project:
Biersteker en Deppox

Props, Respect en aanverwante dingen:
Deppox: tnx voor de webcam!!!!!
Gr0wliThe: tnx voor de goede koop van het acryl, frame, ledjes!!!
MadLiVe: Tnx voor de beamer!!!!!!!!!!!!!
Roel Broersma: Tnx voor de webcam. (Hij denkt nu dat het een SPC900NC is; 90 FPS :D)
Nuigroup.com : tnx voor de rest

Het plan:
Het bouwen van een FTIR multitouch tafel, zoals op de website van de New User Interface group (Nuigroup). Met dit : http://nuigroup.com/forums/viewthread/1352/ als voorbeeld
Dus in principe de surface PC van microsoft namaken.

- We hebben alle benodigdheden al :D

- Bouw is begonnen, en eerste foto is er al.

Dit topic zal de komende weken geupdate worden met de bouwtekeningen tot nu toe en de foto's van het bouwproces.

Als iemand hier ervaring mee heeft, word alle hulp gewaardeerd.

Voor de volledigheid:

De multitouch tafel word gebaseerd op een 1 cm. dikke plexiglas plaat, die verzadigd wordt met IR licht,door middel van ongeveer 280 IR leds Minder leds exacte aantal weet ik niet, zal rond de honderd liggen. Onder in het frame (foto's volgen) zit een webcam (Logitech Quickcam Pro 3000) die is aangepast om infrarood licht wel te zien, maar "normaal licht" niet of bijna niet ziet. Deze zorgt voor de herkenning van de vinger(s). Doordat een vinger het IR licht in de plexiglas plaat verstoord, kan dit door de webcam worden opgepakt. Dit gecombineerd met een beamer (Een InFocus 290), die via een spiegel op de onderkant van de plexiglas plaat projecteerd. De plaat word aan de onderkant, misschien aan de bovenkant voorzien van overtrekpapier, als projectie oppervlak. De software voor de calibratie staat op de website van de nuigroup. En dit geheel word verwerkt in een oud tafelblad.

Schema:

De software word zeer waarschijnlijk Snowflake Suite.(De evaluation versie retail is 1.5K :S, trouwens als je je email en telefoonnummer invult op de website, krijg je echt ook een telefoontje van NUIteq of je het werkend heb gekregen en hoe het beviel. Zeer attent!), gecombineerd met Win7 x86 en Surface SDK en Touchpack. Ben ook opties voor Android x86 2.2 in VirtualBox aan het bekijken.

Update @26-11:

Het modden van de webcam is gebeurd. Ik zou hier foto's van kunnen posten mocht dat gewaardeerd worden. Maar het heeft niet bepaald veel om het lijf.

Update @17-12

Webcam is vervangen door een iets sneller exemplaar, deze heb ik overkunnen nemen van Roel Broersma voor verzendkosten en als ik tof ben :) een beetje alcohol.

Tijd voor foto's:

Na een tijdje te balanceren tussen me pc en stoel, moesten er toch poten onder de tafel. En NEE, die ledjes zie je normaal niet, fototoestel wel, mens niet ;)

De strepen die je ziet in het beeld zijn helaas het effect van een smeltend filter. Misschien ga ik hier nog iets aan veranderen, waarschijnlijk wel, maar ik moet eerst het hele vel gebruiken, wat op dit moment nog niet kan (hoek van de webcam).

Binnenkort gaat trouwens deze post ff op de schop, en word het een soort tut, maar met mijn ervaringen. Ik heb het idee dat er toch een stuk meer mensen dit soort projecten hebben uitgevoerd, en dat er ook een hoop mensen zijn die zoiets willen proberen. Gezien hoe simpel de techniek is, en hoe oud :D, er toch een paar haken en ogen aan zitten wil ik toch graag dit op tweakers.net zien. Aangezien dit toch het grootste Nederlandstalige tweakers forum is, en dit nog niet gedocumenteerd staat hier.

Persoonlijke irritaties:
De huidige problemen die in nu tegen kom zijn:
- Een IR pass filter voor me webcam. Deze is nu gemaakt van een floppy die bovenop de lens van de webcam zit. Dit is zoiezo niet goed genoeg, liever zet ik deze voor de sensor van de webcam, en ik gebruik ook liever fotonegatieven hiervoor. (of een echt IR pass filter).
- Ik gebruik nu nog maar de helft van het totaal oppervlak, dit doordat de spiegel die ik gebruik gewoon een klein spiegeltje is dat normaal aan me muur hangt. Ook is de manier van plaatsen van de beamer nog niet goed want ik moet het beeld enorm compenseren, wat weer samenhangt met de plaatsing van de beamer. Hij staat op de grond ipv aangegeven op me tekening. Ook is de hoogte van de tafel nog niet goed, aangezien hij nu aan de ene kant op een stoel staat en aan de andere kant op me mediacenter pc.

Wat is er dan wel gelukt:
- Ik heb blobs die me vingers herkennen. CCV (programma dat het camera beeld om zet in locaties) werkt goed, maar nog veel false positives.
- Windows 7 Multitouch driver geinstalleerd, en werkt. Ik heb al kunnen typen met OnScreenKeyboard, maar eigenlijk is het nog iets te lastig, door het IR pass filter.

Media:
Blobs test met Logitechcam:
YouTube: FTIR Touch Table Blobs test
Filmpje van eerste succes:
YouTube: FTIR TouchTable test

Reacties op Vragen:
@boazkl0p
Zo'n plaat is nog vrij duur, als je goed zoekt kun je ze krijgen voor een prijs van rond de 50 euro. Gelukkig heeft medetweaker Gr0wLiThE mij een tijdje terug een DM gestuurd dat hij al een top van een multitouch tafel had liggen, waar hij afstand van wilde doen. Deze heb ik nu ook in mijn bezit. En ben druk bezig met testen. Ik zal binnen kort me startpost even opschonen, bijwerken en foto's plaatsen.
@ Ruthger-mod
De bouw van het frame waarin de beamer webcam en pc moeten, is begonnen. Het plexiglas met IR leds, kan ik nog niet veel over zeggen. Ik was vandaag op zoek naar plexiglas maar de winkel plexishop, die was helaas sinds eergister bezig met verhuizen.
@_Ferry_
In principe moet het gezien worden als een computer met een multitouchscherm dat in zijn geheel word verwerkt in een tafel. Dus het uiteindelijke doel is dan ook dat met 1 knop, zowel beamer, pc en IR leds op hetzelfde moment aan gaan. Persoonlijk zie ik dit als een casemod, maar dan wel een aparte eend in de bijt.
@Corpse2
Dat is inderdaad iets waar ik ook aan zat te denken, maar heb eigenlijk nog geen idee, wat of waar ik iets in die trend kan vinden.
@Corpse2 & Sniek
Waarschijnlijk word het Tinkermans methode http://nuigroup.com/forums/viewthread/2383/
@ Remmes_NT http://img.2dehands.be/f/normal/25207829-ikea-tafel.jpg Dit is de tafel die we gaan gebruiken. De tafelpoten worden gebruikt om plaatwerk op de schroeven.
@Veritas88 :D (De tafel ligt bij jou he)

Het was hier al een tijdje tijd voor, maar daar komt ie dan:
[WIP]
Klein college multitouch:

Wat is MultiTouch
Multitouch is een techniek waarbij meerdere aanrakingen op een scherm geregistreerd worden, en omgezet kunnen worden naar een input methode. Ik zeg hier niet voor niets kunnen, aangezien bijvoorbeeld Windows 7 niet geschikt is voor echte multitouch maar wel voor "touch en gestures". Door middel van open source software zoals CCV en de multitouch HID driver, is het mogelijk een webcam te gebruiken als input methode, dat met de nodige calibratie als muis kan dienen, maar hier houd het niet op. Windows 7 kan door deze driver, ook herkennen dat het om een Touch input gaat, een geeft ook alles wat W7 te bieden heeft op dit vlak.

Welke technieken zijn mogelijk:

FTIR: frustrated total internal reflection - Deze techniek gebruik ik.

DI: Diffused Illumination (Hiervan zijn 2 varianten, hoewel Rear DI, de meest gebruikte is)

LLP: Laser Light Plane

en dan nog een aparte, hier ga ik verder niet op in, maar dat je weet dat het ook kan:
DSI: Diffused Surface Illumination; Dit vereist een specifiek soort arcyl!

Iedere techniek heeft zijn voordelen en zijn nadelen!
De nadelen:

FTIR:
Je kan geen glas gebruiken, acrylglas is vereist
Je kan geen objecten die boven het acryl zitten herkennen.
Rear DI:
Zeer lastig om een gelijke spreiding aan IR licht te krijgen.
LLP:
Geen drukgevoeligheid, en geen object herkenning. IR laser verreist!

De voordelen:
FTIR:
Goed contrast tussen een aanraking en een vingeroplegging (:S, lastig uit te leggen, je zou het moeten zien)
Rear DI:
Makkelijk te maken, je kan gewoon glas gebruiken, en herkent objecten.
LLP:
Je kan glas gebruiken, en is goedkoper dat een hele hoop ledjes.

De software:

Ik ga alleen in op Windows 7 aangezien dat het makkelijkste OS is voor dit soort toepassingen (Dit geld ook voor Vista).

CCV ook wel bekend als Tbeta:
http://ccv.nuigroup.com/

De HID driver is hier te downloaden:
http://multitouchvista.codeplex.com/

Voor de installatie: (Hier ga ik later nog een toevoeging maken)

voor meer info raad ik mensen aan om hier eens een kijkje te nemen:
http://wiki.nuigroup.com/Frequently_asked_questions

[Voor 109% gewijzigd door Biersteker op 17-12-2010 03:42. Reden: Update 26-11]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• MPeek
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:39
[CiP]Casemod in Progress policy Lees dit even goed door. Dit topic gaat helaas sowieso op slot.

• Biersteker
MPeek schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 02:00:
[CiP]Casemod in Progress policy Lees dit even goed door. Dit topic gaat helaas sowieso op slot.
Post is uitgebreid, en schema toegevoegd. CiP aangevraagd. Tnx :)

• merijntjuh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:17
deze ga ik zeker volgen! :)
misschien kan ik het later zelf ook een keer proberen 8)

• HellMoH
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-08 15:10
Ben benieuwd lijkt me wel erg interessant :D

• TelefoniQ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:33

TelefoniQ

Moderator

Nice!
Ben je al begonnen met bouwen?

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ehm, even voor de duidelijkheid, wordt het een casemod, of is het beter op zijn plaats in Elektronica? Want daar hebben we meer projecten zoals laserharp, zelfbouw audio etc. Volgens mij past dit daar ook wel op zijn plek?

• Biersteker
Verplaatst naar mainpost

[Voor 132% gewijzigd door Biersteker op 26-11-2010 21:59]

• Corpse2
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 28-08 17:45
Ik weet niet of je er al iets over gelezen hebt, maar je kan naar het schijnt de gevoeligheid van het multitouch scherm verhogen door er een siliconenlaagje op te deponeren. Hierdoor krijg je bij vingercontact een betere helderheid van het licht dat naar beneden weerkaatst en door de webcam moet opgevangen worden.

Ik heb geen idee of dit duurzaam is.

Zie onder andere hier:
http://www.diniro.net/fab...display-build-your-1.html

keep trying...

• MPeek
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:39
Corpse2 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 19:17:
Ik weet niet of je er al iets over gelezen hebt, maar je kan naar het schijnt de gevoeligheid van het multitouch scherm verhogen door er een siliconenlaagje op te deponeren. Hierdoor krijg je bij vingercontact een betere helderheid van het licht dat naar beneden weerkaatst en door de webcam moet opgevangen worden.

Ik heb geen idee of dit duurzaam is.

Zie onder andere hier:
http://www.diniro.net/fab...display-build-your-1.html
Volgens mij is het niet de bedoeling dat het ligt naar beneden wordt gekaatst, maar dat er donkere stukken op de tafel komen en aan de hand daarvan ziet de camera waar geklikt e.d. word.

• Corpse2
MPeek schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:10:
[...]

Volgens mij is het niet de bedoeling dat het ligt naar beneden wordt gekaatst, maar dat er donkere stukken op de tafel komen en aan de hand daarvan ziet de camera waar geklikt e.d. word.
Dan heb ik de indruk dat je het principe van FTIR nog niet helemaal doorhebt :X

Door infrarood leds langs de zijkant te plaatsen krijg je in het plexiglas (of ander transparant materiaal) totale interne reflectie. Als je daarentegen iets op de plaat legt zoals een vinger, dan veranderen op die plaats de voorwaarden voor totale interne reflectie en krijg je ligt dat niet intern reflecteert maar de plaat verlaat. Basis fotonica :)

Door infrarood te gebruiken, heb je iets dat wij niet zien maar de camera wel. Beetje beeldanalyse en je hebt multitouch.

http://cs.nyu.edu/~jhan/ftirsense/

Trouwens, als zowel camera als projector onder de plaat zitten zal je niet veel merken van donkere objecten die er bovenop liggen, tenzij er veel omgevingslicht is of dus het systeem van FTIR gebruikt.

keep trying...

• sebasmac
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Biersteker schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 01:43:
Beste medetweakers,
Een van mijn eerste topics hier op tweakers, al lang lezer, maar weinig reageerder/poster.

Wie werken er aan dit project:
Biersteker en Deppox

Het plan:
Het bouwen van een FTIR multitouch tafel, zoals op de website van de New User Interface group (Nuigroup). Met dit : http://nuigroup.com/forums/viewthread/1352/ als voorbeeld
Dus in principe de surface PC van microsoft namaken.

Veel van de benodigdheden van de tafel hebben we al:
Tafelblad, Beamer, Webcam, Extra PC etc.

Wat er nog moet komen:
1 cm dik Plexiglas, en 280 IR leds, Aluminum frame voor het plexiglas.

De bouw begint aanstaande week, en het resultaat zal dus nog even op zich moeten laten wachten. Maar ik wilde jullie dit niet onthouden, aangezien er voor zover ik kon zien nog niemand op tweakers was die iets soortgelijks heeft gemaakt.

Dit topic zal de komende weken geupdate worden met de bouwtekeningen tot nu toe en de foto's van het bouwproces.

Als iemand hier ervaring mee heeft, word alle hulp gewaardeerd.

Voor de volledigheid:

De multitouch tafel word gebaseerd op een 1 cm. dikke plexiglas plaat, die verzadigd wordt met IR licht,door middel van ongeveer 280 IR leds. Onder in het frame (foto's volgen) zit een webcam (Logitech Quickcam Pro 3000) die is aangepast om infrarood licht wel te zien, maar "normaal licht" niet of bijna niet ziet. Deze zorgt voor de herkenning van de vinger(s). Doordat een vinger het IR licht in de plexiglas plaat verstoord, kan dit door de webcam worden opgepakt. Dit gecombineerd met een beamer (Een InFocus 290), die via een spiegel op de onderkant van de plexiglas plaat projecteerd. De plaat word aan de onderkant, misschien aan de bovenkant voorzien van overtrekpapier, als projectie oppervlak. De software voor de calibratie staat op de website van de nuigroup. En dit geheel word verwerkt in een oud tafelblad.

Schema:
[afbeelding]

De software word zeer waarschijnlijk Snowflake Suite.
Zou ik misschien mogen vragen, waar je die webcam kunt kopen, of bouw je die zelf om? Met infrarood licht?

• boazkl0p
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

sebasmac schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 00:45:
[...]

Zou ik misschien mogen vragen, waar je die webcam kunt kopen, of bouw je die zelf om? Met infrarood licht?
De meeste camera's kunnen dat gewoon zien. Moet je voor de grap met je mobiel eens een foto maken van bijvoorbeeld je ir afstandbediening, terwijl je daar druk knoppen op indrukt. ;)

• sniek
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-08 10:47

sniek

Got root?

Kan niet anders zeggen dan dat dit er erg interessant uit ziet. Hoe ga je ervoor zorgen dat je plexi niet krast? glazenplaat? Wordt sowieso een zware tafel! ;)

Irrelevant by default - rm -rf /

• [Remmes]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-09 03:46
lol @ de mensen die met "ligt" werken...

wel leuk idee
hoe gaat de behuizing worden?

ja, daag.

• Veritas88
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 27-01-2020
Vet!! ga dit zeker volgen :P

• Biersteker
Verplaatst naar mainpost

[Voor 96% gewijzigd door Biersteker op 26-11-2010 21:59]

• Corpse2
Ah, dat is de site waar ik het eerder gezien had.

keep trying...

• vapo_chiller
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

hoe is de vordering van deze tafel ?

Want hier ben k echt nieuwsgierig naar

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

• Lonefish
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 09-10-2013
Worden deze leds dan eigelijk ingeboord in het plexiglas? Of worden deze errond gelegd?

[Voor 80% gewijzigd door Lonefish op 14-11-2010 23:46]

• Skohsl
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 04-02 15:35
Lonefish schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:44:
Worden deze leds dan eigelijk ingeboord in het plexiglas? Of worden deze errond gelegd?
Ze worden errond gelegd zodat de LEDjes naar binnen schijnen.

• Biersteker
Verplaatst naar mainpost

[Voor 114% gewijzigd door Biersteker op 26-11-2010 22:00]

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Biersteker schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:11:
Kleine update:
Plexiglas plaat is op het moment onderweg naar mijn huis. Ben nu druk bezig met het zoeken van een floppy of negatieven, om me webcam een zichtbaar licht filter te geven. Morgen is picturetime :D
Hoe groot is die plaat nou, en wat betaal je er voor?

Ik zie uit naar picturetime :)

• Biersteker
Verplaatst naar mainpost

[Voor 97% gewijzigd door Biersteker op 26-11-2010 21:57]

• boazkl0p

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Ik ben wel benieuwd naar het beeld wat die webcam nou ziet :P
En natuurlijk een filimpje van het gebeuren in actie :)

• Biersteker
Ben nu bezig met het uploaden van een filmpje op youtube, maar iets met een onbekende fout verhinderd mij :S
@ gaat nu ff niet lukken om het filmpje up te loaden, wat wel jammer is!!!!!!! Youtube is een beetje dom aan het doen :(
Gelukt.
YouTube: FTIR TouchTable test

[Voor 134% gewijzigd door Biersteker op 27-11-2010 13:22. Reden: Aarggh lukt niet, ben ik dom of zo :D]

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Kan je foto's posten hoe je de leds hebt weggewerkt in de rand? En is de gehele setup nu klaar of moet je nog steeds de beamer + spiegel goed onderin de tafel zetten?

En hoe goed werkt de driver/software? En wat voor hardware heb je er aan gekoppeld? En wat voor processorbelasting geeft dit?

En natuurlijk de belangrijkste vraag: wat ga je er mee doen? :P Natuurlijk is het project zelf al heel leuk, maar heb je er ook praktische toepassingen voor naast de mega pats factor op GoT en je vrienden? ;)

Leuk project!

Edit: en hoe handig moet je hiervoor eigenlijk zijn? Kan een gemiddelde prutser dit of moet je ook ooit wat hebben gedaan met printplaten etc?

En waarom eigenlijk een PS3 Eye?

[Voor 62% gewijzigd door Motrax op 26-11-2010 23:35]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Biersteker
Foto's zal ik morgen maar moeten doen, heb op het moment een aldi dingetje op foto's te maken. Gehele setup "is in principe " (lees: werkt maar niet goed genoeg volgens mijn standaard) ok, nog steeds de beamer horizontaal, dus niet op de gewenste positie. Driver cq software werkt zeer goed, op 1 puntje, het aanzetten van de win7 multitouchdriver, is best klote. Om het werkend te krijgen heb ik 2 commandshells nodig, CCV en een programma genaamd, Multitouch Configuration WPF. Dus het is vrij vervelend om 4 programma's in je taakbalk te hebben.
Hardware op het moment is een 3800+X2 (Socket 939 is still alive !!!!!) met 3 GB ram (DDR)

Tsja wat ik er mee ga doen, mega patsfactor heeft niet echt nut. Het is meer dat ik mijn vrienden heb verteld dat als ik ooit een nutteloze beamer heb, dat ik deze tafel zou gaan maken.

Hoe handig moet je zijn, tsja, handig is niet echt het probleem, doorzettingsvermogen is het meer, dat je iedere keer bezig bent om toch dingen te verbeteren. Het is in principe niet moeilijk. De grootste kunst ligt voor mij op het moment in het krijgen van goede blobs (Het punt van de vinger registratie) en de afstand van de webcam, aangezien dit toch altijd een probleem wordt voor de diepte van de tafel. Over printplaten heb ik het nog niet gehad, hoewel dit uiteindelijk wel moet voor het aanpassen van de aan en uit knop van de beamer, maar eigenlijk van wat ik tot nu toe merk is het simpel.

PS3 Eye, heb ik niet gebruikt, je heb waarschijnlijk mijn post gelezen, het voordeel van een PS3 eye is dat het een goedkope webcam is die op redelijke resolutie een hoog aantal fps neerzet (60 FPS)

• MaDLiVe
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17-09 00:20

MaDLiVe

.-Observer-.

Haha, supergaaf Biersteker, als je wat verder gevorderd bent let me know, dan kom ik graag een keer kijken! Was zelf dus te lui om de beamer te repareren dus toen maar gedoneerd :P Denk overigens dat ik ook nog ergens een webcam heb liggen die je zou kunnen gebruiken. Maar dat zal niet meer dan 1.3MP zijn.

[Voor 27% gewijzigd door MaDLiVe op 27-11-2010 00:24]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08-09 15:50

Atmoz

Techno!!

Leuk project. En lekker goedkoop haha :9

Heb dit zelf vorig jaar ook gemaakt voor in de keuken.
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag...

Op mijn webspace staan ook nog foto's die je misschien kunt gebruiken:

http://members.home.nl/asd/FTIR/

http://members.home.nl/asd/mtkeuken/tafel/new/

Succes met knutselen verder!! 8)

• Biersteker
@atmoz: Prachtig zeg!!! Waar heb je de silliconenmeuk vandaan? Was naar een vervanging op zoek voor wat ik nu gebruik maar bij de Gamma lijkt het ontvindbaar. Waar heb je trouwens je projectievel zitten, op deze foto http://members.home.nl/as...G_1494%20%28Medium%29.jpg, of heb je een losse plaat ervoor? Welke software draai je erop? Windows 7+Surface met CCV en HID software inputdriver?

Ben trouwens op het moment bezig met het systeempje dat ik in eerste instantie ga gebruiken, te installeren. Is een 2,5 ghz Celeron socket 478, 1 GB ram, crappy integrated grafische kaart (ben erg bang dat het niet krachtig genoeg is), en een oude 40GB HD. Gaat windows 7 x86 draaien, aangezien Surface SDK niet draait op x64. Gister de opties voor android uitgeprobeerd. Android x86 2.2 in VirtualBox draait op zichzelf wel aardig, behalve dat Vbox loopt te klooien met de muis, en natuurlijk nog geen multitouch, maar alleen touchsupport in VBox.

[Voor 49% gewijzigd door Biersteker op 30-11-2010 16:53]

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08-09 15:50

Atmoz

Techno!!

Biersteker schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:45:
@atmoz: Prachtig zeg!!! Waar heb je de silliconenmeuk vandaan? Was naar een vervanging op zoek voor wat ik nu gebruik maar bij de Gamma lijkt het ontvindbaar. Waar heb je trouwens je projectievel zitten, op deze foto http://members.home.nl/as...G_1494%20%28Medium%29.jpg, of heb je een losse plaat ervoor? Welke software draai je erop? Windows 7+Surface met CCV en HID software inputdriver?

Ben trouwens op het moment bezig met het systeempje dat ik in eerste instantie ga gebruiken, te installeren. Is een 2,5 ghz Celeron socket 478, 1 GB ram, crappy integrated grafische kaart (ben erg bang dat het niet krachtig genoeg is), en een oude 40GB HD. Gaat windows 7 x86 draaien, aangezien Surface SDK niet draait op x64. Gister de opties voor android uitgeprobeerd. Android x86 2.2 in VirtualBox draait op zichzelf wel aardig, behalve dat Vbox loopt te klooien met de muis, en natuurlijk nog geen multitouch, maar alleen touchsupport in VBox.
Dat siliconen "spul" is een mengeling van 2 vloeibare stoffen die je bij elkaar doet en vervolgens een soort hard en doorzichtig rubber wordt. Plasti-nog-wat (staat ook op allerlei forums over FTIR). Heb ik toen der tijd via een Duits bedrijf geregeld. Het projectievel (dat dure rosco grey) zit onder de 10mm dikke plexiglas plaat. De plaat wat je op die foto ziet (met dat eten erop) is gewoon een geharde glasplaat die ik erop had liggen als ik de tafel als normale eet-tafel wilde gebruiken :) Op dit moment draai ik geen software erop omdat het hele project alweer is afgebroken omdat ik me een huis heb gekocht, en dus ga verhuizen. Er draaide toen Windows XP prof. op. Werkte allemaal redelijk goed dat MT. Vooral de functie om er mijn hele huis interactief mee aan te sturen was heel leuk. Eigenlijk stond iedereen er verbaasd bij te kijken 8) 8)

Misschien dat ik over een paar jaar weer wat sjieks hiermee ga maken!

Succes met dit project. Ik kom nog eens terug hier om wat foto's te bekijken :9~

• GeertH
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:57
Biersteker schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:45:

Kzal je alvast zeggen dat windows 7 voor geen meter draait op een Celeron 2.53! Heb het zelf ook gehad met een Celeron 2.53, en 1.5 gb ram, maar draaide niet lekker, zeker niet met onboard video

• Biersteker
@GeertH; Kwam ik ook al achter, zat nog een beetje te twijfelen of ik er nog een AGP kaartje in moest doen voor wat extra performance. Maar gaat m denk ik niet worden. Naja, kan altijd nog op me mediacenter zoals nu, alleen die draait Win7 x64, dus daar draait Surface ook niet onder. Word weer een reinstall.

Filmpje van blobs test:
YouTube: FTIR Touch Table Blobs test

[Voor 16% gewijzigd door Biersteker op 02-12-2010 03:18]

• sebasmac
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:30
Ej, hoe hoog is je tafel? (word die uiteindelijk) en hoe groot is het beeld wat je daarmee krijgt? (wil krijgen)

Dankje!

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 13:34
Gaat goed zo te zien! Zou zeker leuk zijn als je android aan de gang krijgt. Dan kun je eventueel angry birds spelen in het groot :p

• Biersteker
@sebasmacHet beeld dat ik wil krijgen moet tegen de 1 meter bij 0,75 m aan zitten. Hij is nu denk ik net geen meter hoog, wil hem uiteindelijk op wieltjes zetten, dus er komt nog iets bij.

Kleine update voor de rest:
Floppydisk is exit, zit nu een klein stapeltje van 8 negatieven in de webcam en het resultaat is echt fantastisch in verhouding met een floppy. Reageert op de kleinste aanraking, kan nu ook eindelijk Surface Globe besturen. Zal kijken ik er een filmpje van kan maken.

Update @16-12
Nieuwe webcam in gebruik, een Phillips TouCam Pro, had problemen met Windows 7 ondersteuning en heeft een identiteitscrisis gehad, hij is nu een Phillips SPC900NC. Negatieven in de camera plaatsen is een stuk lastiger aangezien de lens niet vast zit op de printplaat, maar aan de behuizing. Verschil in framerate is goed te merken. Had eerst 320x240 @30fps en 640x480@15, nu 320x240 @60, en 640x480@40 fps. 640x480 trekt me cpu niet zo chill als gedacht, 100% load. Misschien toch me Q8300 eraan hangen, hoewel ik ook me twijfels daarover heb, aangezien de app (CCV) niet lekker multithread.

Update @17-12
Heb vrij veel foto's gemaakt, en zal ik asap posten, kwam er alleen net achter dat me cardreader geen HC ondersteund. Dus moet de laptop van lieve vriendin even lenen, zal morgen worden.

Update @24-12
Foto's waren een beetje teleurstellend, foto's nemen met de IR ledjes aan lukt niet echt. zal ze eerst weg moeten werken. Ben in de tussentijd bezig geweest met de android mogelijkheden. Multitouch word kennelijk een probleem, ben een oplossing aan het zoeken. Mogelijkheden waren: Android in VMware etc. dus via virtualisatie de multitouch driver van windows oppikken. Houd snel op, geen multitouch ondersteuning virtualisatie. Native draaien van Android x86 is ook een mogelijkheid, alleen geen multitouch via TOUI of CCV software. Mogelijkheden nu; Android x86 met OpenCV (http://opencv.willowgarage.com/wiki/) erop en hopen dat het werkt.

FPS probleem van de webcam opgelost door me me CPU (939 X2 3800+ 2.0 Ghz) te OCen van 2.4 naar 2.7. CCV kan kennen slecht met multicores omgaan. Eerst zat ik tegen de 100% load aan te gaan, nu met een lichte overclock (300 Mhz), zit ik op 35-40 %.

[Voor 72% gewijzigd door Biersteker op 24-12-2010 21:51]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee