• Biersteker
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15-10 07:25
Mede-auteur:
  • DeppOx
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 01-09 01:37

DeppOx

Beste medetweakers,
Een van mijn eerste topics hier op tweakers, al lang lezer, maar weinig reageerder/poster.

De Titel:
Het 50/50 Project, dit slaat op het budget tot nu toe, reparatie beamer:50 cent, multitouchtabletop 50 euro. Totaal plaatje: 50,50 Euro of Priceless :D

Wie werken er aan dit project:
Biersteker en Deppox

Props, Respect en aanverwante dingen:
Deppox: tnx voor de webcam!!!!!
Gr0wliThe: tnx voor de goede koop van het acryl, frame, ledjes!!!
MadLiVe: Tnx voor de beamer!!!!!!!!!!!!!
Roel Broersma: Tnx voor de webcam. (Hij denkt nu dat het een SPC900NC is; 90 FPS :D)
Nuigroup.com : tnx voor de rest

Het plan:
Het bouwen van een FTIR multitouch tafel, zoals op de website van de New User Interface group (Nuigroup). Met dit : http://nuigroup.com/forums/viewthread/1352/ als voorbeeld
Dus in principe de surface PC van microsoft namaken.

- We hebben alle benodigdheden al :D

- Bouw is begonnen, en eerste foto is er al.

Dit topic zal de komende weken geupdate worden met de bouwtekeningen tot nu toe en de foto's van het bouwproces.

Als iemand hier ervaring mee heeft, word alle hulp gewaardeerd.

Voor de volledigheid:

De multitouch tafel word gebaseerd op een 1 cm. dikke plexiglas plaat, die verzadigd wordt met IR licht,door middel van ongeveer 280 IR leds Minder leds exacte aantal weet ik niet, zal rond de honderd liggen. Onder in het frame (foto's volgen) zit een webcam (Logitech Quickcam Pro 3000) die is aangepast om infrarood licht wel te zien, maar "normaal licht" niet of bijna niet ziet. Deze zorgt voor de herkenning van de vinger(s). Doordat een vinger het IR licht in de plexiglas plaat verstoord, kan dit door de webcam worden opgepakt. Dit gecombineerd met een beamer (Een InFocus 290), die via een spiegel op de onderkant van de plexiglas plaat projecteerd. De plaat word aan de onderkant, misschien aan de bovenkant voorzien van overtrekpapier, als projectie oppervlak. De software voor de calibratie staat op de website van de nuigroup. En dit geheel word verwerkt in een oud tafelblad.

Schema:

De software word zeer waarschijnlijk Snowflake Suite.(De evaluation versie retail is 1.5K :S, trouwens als je je email en telefoonnummer invult op de website, krijg je echt ook een telefoontje van NUIteq of je het werkend heb gekregen en hoe het beviel. Zeer attent!), gecombineerd met Win7 x86 en Surface SDK en Touchpack. Ben ook opties voor Android x86 2.2 in VirtualBox aan het bekijken.

Update @26-11:

Het modden van de webcam is gebeurd. Ik zou hier foto's van kunnen posten mocht dat gewaardeerd worden. Maar het heeft niet bepaald veel om het lijf.

Update @17-12

Webcam is vervangen door een iets sneller exemplaar, deze heb ik overkunnen nemen van Roel Broersma voor verzendkosten en als ik tof ben :) een beetje alcohol.

Tijd voor foto's:

Na een tijdje te balanceren tussen me pc en stoel, moesten er toch poten onder de tafel. En NEE, die ledjes zie je normaal niet, fototoestel wel, mens niet ;)

De strepen die je ziet in het beeld zijn helaas het effect van een smeltend filter. Misschien ga ik hier nog iets aan veranderen, waarschijnlijk wel, maar ik moet eerst het hele vel gebruiken, wat op dit moment nog niet kan (hoek van de webcam).

Binnenkort gaat trouwens deze post ff op de schop, en word het een soort tut, maar met mijn ervaringen. Ik heb het idee dat er toch een stuk meer mensen dit soort projecten hebben uitgevoerd, en dat er ook een hoop mensen zijn die zoiets willen proberen. Gezien hoe simpel de techniek is, en hoe oud :D, er toch een paar haken en ogen aan zitten wil ik toch graag dit op tweakers.net zien. Aangezien dit toch het grootste Nederlandstalige tweakers forum is, en dit nog niet gedocumenteerd staat hier.

Persoonlijke irritaties:
De huidige problemen die in nu tegen kom zijn:
- Een IR pass filter voor me webcam. Deze is nu gemaakt van een floppy die bovenop de lens van de webcam zit. Dit is zoiezo niet goed genoeg, liever zet ik deze voor de sensor van de webcam, en ik gebruik ook liever fotonegatieven hiervoor. (of een echt IR pass filter).
- Ik gebruik nu nog maar de helft van het totaal oppervlak, dit doordat de spiegel die ik gebruik gewoon een klein spiegeltje is dat normaal aan me muur hangt. Ook is de manier van plaatsen van de beamer nog niet goed want ik moet het beeld enorm compenseren, wat weer samenhangt met de plaatsing van de beamer. Hij staat op de grond ipv aangegeven op me tekening. Ook is de hoogte van de tafel nog niet goed, aangezien hij nu aan de ene kant op een stoel staat en aan de andere kant op me mediacenter pc.

Wat is er dan wel gelukt:
- Ik heb blobs die me vingers herkennen. CCV (programma dat het camera beeld om zet in locaties) werkt goed, maar nog veel false positives.
- Windows 7 Multitouch driver geinstalleerd, en werkt. Ik heb al kunnen typen met OnScreenKeyboard, maar eigenlijk is het nog iets te lastig, door het IR pass filter.

Media:
Blobs test met Logitechcam:
YouTube: FTIR Touch Table Blobs test
Filmpje van eerste succes:
YouTube: FTIR TouchTable test

Reacties op Vragen:
@boazkl0p
Zo'n plaat is nog vrij duur, als je goed zoekt kun je ze krijgen voor een prijs van rond de 50 euro. Gelukkig heeft medetweaker Gr0wLiThE mij een tijdje terug een DM gestuurd dat hij al een top van een multitouch tafel had liggen, waar hij afstand van wilde doen. Deze heb ik nu ook in mijn bezit. En ben druk bezig met testen. Ik zal binnen kort me startpost even opschonen, bijwerken en foto's plaatsen.
@ Ruthger-mod
De bouw van het frame waarin de beamer webcam en pc moeten, is begonnen. Het plexiglas met IR leds, kan ik nog niet veel over zeggen. Ik was vandaag op zoek naar plexiglas maar de winkel plexishop, die was helaas sinds eergister bezig met verhuizen.
@_Ferry_
In principe moet het gezien worden als een computer met een multitouchscherm dat in zijn geheel word verwerkt in een tafel. Dus het uiteindelijke doel is dan ook dat met 1 knop, zowel beamer, pc en IR leds op hetzelfde moment aan gaan. Persoonlijk zie ik dit als een casemod, maar dan wel een aparte eend in de bijt.
@Corpse2
Dat is inderdaad iets waar ik ook aan zat te denken, maar heb eigenlijk nog geen idee, wat of waar ik iets in die trend kan vinden.
@Corpse2 & Sniek
Waarschijnlijk word het Tinkermans methode http://nuigroup.com/forums/viewthread/2383/
@ Remmes_NT http://img.2dehands.be/f/normal/25207829-ikea-tafel.jpg Dit is de tafel die we gaan gebruiken. De tafelpoten worden gebruikt om plaatwerk op de schroeven.
@Veritas88 :D (De tafel ligt bij jou he)

Het was hier al een tijdje tijd voor, maar daar komt ie dan:
[WIP]
Klein college multitouch:

Wat is MultiTouch
Multitouch is een techniek waarbij meerdere aanrakingen op een scherm geregistreerd worden, en omgezet kunnen worden naar een input methode. Ik zeg hier niet voor niets kunnen, aangezien bijvoorbeeld Windows 7 niet geschikt is voor echte multitouch maar wel voor "touch en gestures". Door middel van open source software zoals CCV en de multitouch HID driver, is het mogelijk een webcam te gebruiken als input methode, dat met de nodige calibratie als muis kan dienen, maar hier houd het niet op. Windows 7 kan door deze driver, ook herkennen dat het om een Touch input gaat, een geeft ook alles wat W7 te bieden heeft op dit vlak.

Welke technieken zijn mogelijk:

FTIR: frustrated total internal reflection - Deze techniek gebruik ik.

DI: Diffused Illumination (Hiervan zijn 2 varianten, hoewel Rear DI, de meest gebruikte is)

LLP: Laser Light Plane

en dan nog een aparte, hier ga ik verder niet op in, maar dat je weet dat het ook kan:
DSI: Diffused Surface Illumination; Dit vereist een specifiek soort arcyl!

Iedere techniek heeft zijn voordelen en zijn nadelen!
De nadelen:

FTIR:
Je kan geen glas gebruiken, acrylglas is vereist
Je kan geen objecten die boven het acryl zitten herkennen.
Rear DI:
Zeer lastig om een gelijke spreiding aan IR licht te krijgen.
LLP:
Geen drukgevoeligheid, en geen object herkenning. IR laser verreist!

De voordelen:
FTIR:
Goed contrast tussen een aanraking en een vingeroplegging (:S, lastig uit te leggen, je zou het moeten zien)
Rear DI:
Makkelijk te maken, je kan gewoon glas gebruiken, en herkent objecten.
LLP:
Je kan glas gebruiken, en is goedkoper dat een hele hoop ledjes.

De software:

Ik ga alleen in op Windows 7 aangezien dat het makkelijkste OS is voor dit soort toepassingen (Dit geld ook voor Vista).

CCV ook wel bekend als Tbeta:
http://ccv.nuigroup.com/

De HID driver is hier te downloaden:
http://multitouchvista.codeplex.com/

Voor de installatie: (Hier ga ik later nog een toevoeging maken)

voor meer info raad ik mensen aan om hier eens een kijkje te nemen:
http://wiki.nuigroup.com/Frequently_asked_questions

[Voor 109% gewijzigd door Biersteker op 17-12-2010 03:42. Reden: Update 26-11]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Atmoz
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-10 21:09

Atmoz

Techno!!

Leuk project. En lekker goedkoop haha :9

Heb dit zelf vorig jaar ook gemaakt voor in de keuken.
Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag...

Op mijn webspace staan ook nog foto's die je misschien kunt gebruiken:

http://members.home.nl/asd/FTIR/

http://members.home.nl/asd/mtkeuken/tafel/new/

Succes met knutselen verder!! 8)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee