Toon posts:

Intel Matrix Storage RAID0 fout in RAID, welke fout?

Pagina: 1
Acties:

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Ik heb 2x 1TB in RAID0 aan een Intel ICH9R op een Asus P5QC met Win7 Pro. Zonder problemen al een maand of 6.
2x Seagate Barracuda 7200.11 1-TB

Reeds twee maal na het opstarten krijg ik een melding dat er een fout is opgetreden in mijn RAID setup en dat ik onmiddelijk een backup moet maken. Van belangrijke spullen heb ik wel een backup, maar Windows, alle programma's, alle spellen etc. opnieuw installeren is, naja, lame.

Daarom vroeg ik me af, hoe moet ik deze fout klassificeren? Als matig of als kritiek? Staat dat ergens? Kan ik dat testen?

Met de boel in RAID kan ik geen SMART waarden meer uitlezen.
HDtune vindt geen problemen.
Windows schijfcontrole vindt geen problemen.

Kan ik de RAID in het BIOS ontbinden om ze dan met Linux te checken en dan dezelfde RAID weer aanmaken, of gaan dan alle gegevens verloren?
Kan ik SeaTools for DOS gebruiken zonder de RAID te verbreken?

Ik wil eigenlijk gewoon weten WAT de fout was. Geen idee waar ik meer info kan vinden.

[Voor 248% gewijzigd door Redsandro op 28-10-2010 19:54]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Heb ze even 1 voor 1 in mijn servertje gehaakt om SMART te checken, en de enige opvallende waarde is de sector reallocation voor schijf 1:

Hij is nog niet eens een jaar online, en nu al zo ver met Bad Sectors? ;(
En die Seek Error Rate, hoort dat zoń bruut getal te zijn ondanks dar er Good bij staat?

Hoe rap gaat dat als je eenmaal Bad Sectors hebt?
Is de 65/100 zovan any second now?
En is die 1/100 wel prima of hoort het eigenlijk gewoon 0 te zijn en is ook hier het aftellen begonnen?
Ik ben een bad sector noob. Mijn andere schijven zijn al 1.6 jaar online met 0 reallocated sectors.

Dat zijn Samsung en Maxtor. Maxtor bestaat niet meer en Samsung vond ik kut nadat ik 2 keer een tiepe met RMA heb gestuurd. Nou weet ik het ook niet meer. :P

Ik hoop dat het zondag koopzondag is, dan zal ik eens al mijn spaarcentjes bij elkaar harken en kijken wat de grootste schijf is die ik kan kopen en dan maar geen RAID meer. Ik zal wel geen vervanging voor 2TB 120 MB/s voor €80 kunnen vinden. Ik zag vorige week bij Media Markt wel een externe 2TB schijf voor €80 die ik kan openschroeven.. moet het wel SATA zijn.

[Voor 6% gewijzigd door Redsandro op 30-10-2010 05:12]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 16:37

Dark

who tweaked the light?

Deze schijven lijken idd niet meer helemaal in orde, maar hoe lang het nog gaat duren is moeilijk te zeggen. Met bad sectors kan het plotseling erg rap gaan, of nog 10jaar hierbij blijven. Heb je vaak stroomstoringen, vastlopers of spontane resets, dan is raid 0 draaien ook niet zo'n lekker idee omdat er dan grote kans is op fouten op die momenten.

Wel mee eens dat het wel erg snel is, maar gewoon niks aan te doen, opsturen voor rma,

Ik zou ook even nagaan of dit type wel geschikt is voor raid, want niet elke disk is dat, b.v. samsung spinpoints zijn bekend slecht met raid. Bijvoorbeeld WD heeft schijven die specifiek geschikt zijn maar die zijn dan wel iets duurder.

okee st31000333as zou dus geschikt moeten zijn voor raid aldus seagate... tja jammer maar helaas...

edit2: Wat ik ook nog bedacht is dat het misschien een oorzaak kan hebben in je systeem, dat er relatief veel disks stuk gaan. Is de voeding wel helemaal goed? Meet de 12v eens door als je de mogelijkheid hebt. Een slechte 12v kan ook schijven stuk maken...

[Voor 25% gewijzigd door Dark op 30-10-2010 17:49]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee