Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31421

Topicstarter
Ik zoek een laptop die tegen een stoot kan, niet krasgevoelig en stofbestendig voor het werk.

Als programmeur in de automatisatie (plc/robot) ga ik regelmatig bij klanten op bezoek om daar aan de machines zelf te programmeren. Soms gebeurt dat in een class 5 cleanroom en soms gebeurt dat in een warme stoffige hangaar in een ver land. Veel reizen met de vlieger waarbij mijn laptop liefst gepropt zit in een smalle overhead locker waarbij andere passagiers graag nog eens extra pushen om ook hun gerief kwijt te geraken.

Op een paar jaar tijd heb ik mijn laptop (Destijds 2x HP NC8000, nu een nx9420) verscheidene keren laten herstellen met reden als: scharnieren scherm die het begeven, toetsen die niet meer werken, roostertjes speakers gebroken; vuiligheid tussen de toetsen, batterij kapot.... Maar ook al verscheidene keren de voedingsadapter laten vervangen omdat die na een paar maanden niet meer werkt (telkens op/af-rollen snoer vermoed ik.)

Kortom: een gewone bussines-laptop voldoet eigenlijk niet.

Iemand die gelijkaardige omstandigheden herkent en een goede notebook kan aanraden?

Gezochte specs:
- Stevige behuizing; maar geen militaire toestanden (volledig met een dikke rubber coating bedekte laptops..etc)
- 15.6" minimum schermgrootte, liefst groter. Anders zit ik voortdurend te scrollen door de code.
- Core2Duo cpu
- goede batterijduur
- deftige adapter/snoer waar al eens aan getrokken mag worden
- Indien mogelijk een extra seriële poort
- (WinXP pro, maar dat is gemakkelijk te verhelpen)

Zelf heb ik al de Siemens Field PG; Panasonic Toughbook, Twinhead Durabook 15s gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:09

artificial_sun

Mazda Rx7

Is iets kleiner en wel militair achtig maar het overwegen waard misschien:
http://www.dell.com/us/business/p/latitude-e6400-xfr/pd

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

http://www.ruggednotebooks.nl/

de zoekterm voor dit soort dingen is rugged laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:31
Of deze dell ziet er iets minder militair achtig uit :9 :
http://www1.euro.dell.com...6410-atg&s=bsd&cs=nlbsdt1

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Is een HP Elitebook 8540p/w misschien iets voor jou. Dat is geen fully rugged laptop, maar wel behoorlijk stevig. Ik heb er zelf ook één en heb daar ook een review van geschreven.

Een stukje uit m'n review over de bouwkwaliteit

HP heeft alle HP EliteBook laptops ook zelf uitgebreid getest. Zand en stof, lichte regen en per ongeluk morsen, temperaturen van -30°C t/m 60°C in bedrijf, vallen van zo'n 125 cm hoogte op 5 cm dik multiplex en een belasting van 136 kg zouden allemaal geen probleem moeten zijn.

De laptop voldoet (gedeeltelijk?) aan de MIL-STD 810G militaire standaard. De Panasonic Toughbook laptops voldoen ook aan deze standaard, alleen staat het van die laptops ook vast dat ze aan de gehele standaard voldoen en niet alleen aan een deel, voor de EliteBook is dit niet bekend.

Een testfilmpje van de HP EliteBook is te vinden op de site van HP zelf (most viewed > HP EliteBook PC testing) en ook op YouTube

Verder heb ik er ook 62 kg (vooral halterschijven) aan massa op gelegd en dat ging zonder enig probleem. De laptop boog alleen een klein beetje door, maar boog na het verwijderen van die massa ook meteen weer helemaal terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Een ThinkPad *O*
Anoniem: 31421 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:47:
Gezochte specs:
- Stevige behuizing; maar geen militaire toestanden (volledig met een dikke rubber coating bedekte laptops..etc)
Check
- 15.6" minimum schermgrootte, liefst groter. Anders zit ik voortdurend te scrollen door de code.
Grootste wat Lenovo levert is 15.4" dacht ik
- Core2Duo cpu
Check, mijn T61 heeft een T7500, maar volgens mij kun je zelfs wel upgraden naar een T9300
- goede batterijduur
Check, als je een model kiest met een Intel kaart ipv dikke Nvidia
- deftige adapter/snoer waar al eens aan getrokken mag worden
Lukt ook wel denk ik
- Indien mogelijk een extra seriële poort
Kan wat lastig worden op laptop zelf, maar met een dockingstation of insteekkaart lukt dit ook wel
- (WinXP pro, maar dat is gemakkelijk te verhelpen)
Check, valt wel te downgraden naar XP

Kijk maar eens op Youtube naar filmpjes waar ze een ThinkPad mishandelen. Laten vallen, water over toetsenbord e.d.

En als je nog steviger wil, dan kom je bij een Panasonic ToughBook uit, die gebruiken ze volgens mij ook in het Amerikaanse leger, en dus ook in de woestijnen van Afghanistan enzo.

[ Voor 101% gewijzigd door ThinkPad op 28-10-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Minimaal thinkpad.

Militair gaan, betekent ver van de commerciële wereld blijven. Tuinslangbestendig en van die toestanden.
Afbeeldingslocatie: http://img.slate.com/media/1/123125/2069186/2076479/2080545/030321_GoBook.jpg
"We drop each one 54 times from one meter, bake it in an oven, chill it in a freezer, vibrate it, and submit it to a shower of hurricane proportions,"
Een bouwvakker zou nog hamer, van de steiger/stelling vallen en de verplettingsbestendigheid willen weten. Daar kunnen de bouwvakkerstelefoons ook niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:50

Aganim

I have a cunning plan..

Grootste wat Lenovo levert is 15.4" dacht ik
Ze gaan groter, maar volgens mij kom je dan al meteen terecht in de 17 inch klasse zoals de W700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Ja, en die serie is minder degelijk. Je kunt het beste bij de T-serie blijven, die is het stevigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik denk dat je wel kan concluderen dat als je geen fully rugged laptop wil, dat the next best thing een workstation class laptop is. HP EliteBook en Lenovo Thinkpad werden al genoemd, verder kan je nog denken aan een Fujitsu Celsius of Dell Precision. Enige nadeel is dat je dan vaak wel betaalt voor een grafische kaart die je niet gebruikt (afgaande op de gebruiksdoeleinden die je in de startpost noemt).

Verder heb je ook nog wel business laptops die steviger zijn dan gebruikelijk, zoals de Dell Lattitude waar Knuckless naar verwees.

[ Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 28-10-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 12:07

EoG

BOFH

artificial_sun schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:51:
Is iets kleiner en wel militair achtig maar het overwegen waard misschien:
http://www.dell.com/us/business/p/latitude-e6400-xfr/pd
Is erg mooi spul inderdaad, maar helaas niet in Nederland leverbaar ;) degene die Knuckless aangeeft (de ATG versie); is er wel en is een behoorlijk stevig apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:29
Kijk eens naar de Panasonic Toughbook's: http://www.panasonic.com/...d-laptop-toughbook-F9.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:14
Thinkpads hebben een insteekmodule met 'echte' seriele en paralelle poort ipv de optische drive. Ik weet niet of die nog steeds geleverd worden, maar ze zijn er wel voor bepaalde generaties. Speciaal voor ons embedded programmers :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymondv.R.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-06 14:11
Die kan ik je absoluut niet aanbevelen.. Wij hebben veel monteurs buiten aan het werk en hebben jaren naar tevredenheid de D630 ATG gebruikt maar die E6400/6410 serie is de reden dat we gestopt zijn met ATG's. Ze zijn veel duurder en de kwaliteit is om te huilen.

Voorbeeldje, van een stuk of 3 van die dingen zijn de schermen uit de behuizing gekomen doordat ze niet vast geschroeft waren. Er zaten wel schroefgaten, alleen geen schroefjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 18:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als het professioneel moet, ruikt het wmb naar een workstation:
[NBBG Aanschaf] Workstation februari 2010
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.