Opstart probleem; fans draaien, 5 sec loop

Pagina: 1
Acties:

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-02 00:56
Hallo,

Vandaag wou ik mijn pc opstarten maar tot mijn verbazing wil dit niet meer lukken.
Als ik de PC wil opstarten hoor ik eerst 5 seconden de fans en de rest zoals het hoort, maar daarna gooit hij zichzelf weer uit en gaat de pc zichzelf weer rebooten, dit blijft oneindig doorgaan. Er komt geen videosignaal door, BIOS is dus niet te zien. Videokaart heb ik geprobeerd te vervangen maar zelfde probleem hierna.

Ik heb gelezen dat het de voeding of moederbord kan zijn.
Gisteren toen de pc het nog wel deed had ik wel 2 keer binnen een uur een geheugendump blauw svherm gekregen. Hierna wilde de pc ook al niet starten, maar stroom er af was voldoende om hem weer werkend te krijgen.

Iemand enig idee wat ik verder moet doen? Ik zal vanavond een andere voeding er op plaatsen.

Het systeem heeft al 2 jaar met deze configuratie gewerkt, dus het lijkt me niet dat hij opeens te weinig stroom krijgt.

Mvg,

Thom

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09-2025

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Over dat stroom gebeuren:
Ik had ook al 2 jaar dezelfde config - en toch kreeg het gebeuren recent oppeens te weinig stroom.
Ik had een goedkoop B-merk voedinkje, en ik denk toch dat het gewoon slijtage was, want ik heb nu een fatsoenlijke voeding erin hangen en het hele gebeuren loopt weer als een zonnetje!

Vooral goedkopere voedingen gaan gewoon steeds een tikje achteruit waardoor ze steeds wat minder stroom kunnen leveren, tot het punt dat het ECHT gewoon te weinig is.

Alhoewel dit volgens mij de blauwe schermen niet verklaart.

Casual Critic op YouTube

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07-2025
kan je niet ff een andere voeding (A-merk) er in zetten of eventuele andere geheugen ??

Anders denk ik inderdaad de voeding en zou ik gewoon een nieuwe A voeding kopen
(weet ook niet wat voor voeding je hebt)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-02 08:08
Zijn er tijdens het opstarten nog pieptonen te horen?
Wat zijn de specs van je machine? Welk moederbord, welke processor, welke voeding, welke videokaart, hoeveel geheugen, hoeveel reepjes geheugen, etcetera.

Je geeft nu namelijk wel erg weinig info en zo wordt het een raadspelletje voor de mensen die je willen helpen.

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56

RvL

Neem de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens nauwkeurig door.

Probeer het systeem eens met zo min mogelijk componenten te starten (dus alle HD's, DVD-spelers, randapparatuur etc los).

En inderdaad, wat zijn de specs?

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 28-10-2010 14:29 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Remz
Dit hangt er momenteel in.

Intel Quad 2 Core Q6600 @ 2,4Ghz
MSI P965 Neo-F V2
4GB RAM (4x 1gb pc6400 volgens mij)
Sapphire ATI Radeon HD4870 512MB
2 dvd drives

Op een voeding van Sweex 650watt

Er zijn geen pieptonen te horen, alleen als hij USB apparaat herkent maar die hangen nu allemaal los.
In het FAQ topic stond niet echt iets waar ik verder mee kon.

Welk A merk en hoeveel watt zou ik nodig moeten hebben met deze specs?

Edit: oke, ik heb hem weer weten te starten, de 2dvd drives ontkoppeld en hij starte weer. Blijkbaar toch te weinig stroom van me voeding?

Zoals hier boven, welke voeding is aan te raden?

[ Voor 61% gewijzigd door Remz op 28-10-2010 14:41 ]

• RvL

RvL

Al eens geprobeerd zonder aangesloten harde schijf, dvd-brander en aanverwanten? Dus alleen moederbord, processor, geheugen en videokaart?

Of zonder videokaart en/of geheugen? Het moederbord zou dan in ieder geval moeten piepen.

Dan is het waarschijnlijk de voeding inderdaad

Als je een andere voeding neemt zou ik een A-merk nemen van minstens 400-450W (bepaald o.b.v. eXtreme Power Supply Calculator). A-merken zijn b.v.:
Antec
Corsair
OCZ
Seasonic
Cooler Master (al zijn de meningen daar over verdeeld)
Chieftec
Tagan

Je moet wegblijven van merken als:
Sweex
Trust
Alles wat je nauwelijks uit kan spreken
En nog veel meer wazige merken

Lees voor meer info over voedingen ook eens [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25

[ Voor 10% gewijzigd door RvL op 28-10-2010 14:46 . Reden: toevoeging van TS ]

Nu de dekens nog...

• Remz
Hartstikke bedankt allemaal, heb nu me pc met 1 dvd drive minder runnend. Ik zal is kijken on dat topic voor een nieuwe voeding, die sweex gaat de kliko in.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:07

Dark

who tweaked the light?

Remzz schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:48:
Ik zal is kijken on dat topic voor een nieuwe voeding, die sweex gaat de kliko in.
kliko is niet goed ;) meestal zit deze sticker er wel op:
Afbeeldingslocatie: http://www.gemeentebest.nl/Internet/images/Best%20Informatief/2009/42-KCA.gif

• Remz
Dark schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:01:
[...]

kliko is niet goed ;) meestal zit deze sticker er wel op:
[afbeelding]
Spreekwoordelijk :)

Heb geen kliko thuis, wij hebben zo'n afvalzuil. Mag blijkbaar alles in, want er staat niet op dat er iets niet in mag!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

5 seconden ongeveer dat is de tijd van een atx reset. zet je pc eens aan en trek dan eens onmiddelijk het stekkertje naar de aanuitknop los
offtopic:
Remzz schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:02:
[...]

Spreekwoordelijk :)

Heb geen kliko thuis, wij hebben zo'n afvalzuil. Mag blijkbaar alles in, want er staat niet op dat er iets niet in mag!
offtopic:
Ik heb hier nog wat onafgewerkt kernafval, mag ik even gebruik meken van jou afvalzuil ?

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 28-10-2010 15:06 ]

Iperf

• RvL

RvL

Aangezien de computer wel doorstarte nadat de dvd-drives zijn losgekoppeld, lijkt het me niet dat het aan de knop ligt.

Niettemin kan het natuurlijk nooit kwaad om het uit te proberen.

Nu de dekens nog...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RvL schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:06:
Aangezien de computer wel doorstarte nadat de dvd-drives zijn losgekoppeld, lijkt het me niet dat het aan de knop ligt.

Niettemin kan het natuurlijk nooit kwaad om het uit te proberen.
Neh dan is de kans klein, je hebt gelijk .. vaak willen de dvd's nog even motorische acties uithalen idd
(start een op met de lades open, gekke vraag ik weet het)

Iperf

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09-2025

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Toen ik dit probleem had heb ik de OCZ F4tal1ty 550 voeding gekocht. Niet duur, en tot nu toe vind ik em echt super. Er zitten wel rode ledjes aan de fan, maar mocht je daar niet van houden - de voeding zit toch IN de kast dus dat zie je niet echt.

pricewatch: OCZ Fatal1ty 550W

60 eurotjes - vind ik een aanrader!

Casual Critic op YouTube

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 21:03

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Er zijn genoeg voedingen die betere kwaliteit bieden voor hetzelfde geld:
pricewatch: Corsair VX450W
pricewatch: Corsair VX550W
pricewatch: Seasonic S12II 430W
pricewatch: Seasonic S12II 520W
Veel beter dan bovenstaande voedingen wordt het in deze prijsklasse niet.

Of het aan de voeding ligt of niet (wat me redelijk aannemelijk lijkt), ik zou alsnog die voeding de deur uit doen, want Sweex is echt rotzooi en een slechte voeding kan je hele pc naar de gallemiezen helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ghost Dog op 28-10-2010 15:27 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:07

Dark

who tweaked the light?

Ja seasonic is heel goed, een van de weinige met een 3% regulatie ipv 5%, en bijzonder stil. Corsair laat ook bepaalde voedingen door seasonic bouwen, maar weet niet precies of de genoemde hier ook bij zitten.

Wat je keus ook wordt, voor je hardware is het een zege, want die sweex dingen nemen vaak hardware mee in hun val, en je bent er dus eigenlijk goed van af gekomen. Een degelijke voeding is de basis van plezierig computeren, hoewel het bij aanschaf vaak als sluitstuk gezien wordt, is het beter daar niet te zuinig te zijn...

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Dark schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:39:
Corsair laat ook bepaalde voedingen door seasonic bouwen, maar weet niet precies of de genoemde hier ook bij zitten.
:Y Bovendien is er nog geen een slechte voeding van Corsair op de markt.

• Remz
Bedankt voor de links. Morgen maar is eentje kopen.
Computer heeft het vandaag de hele dag uitgehouden, met meerdere reboots. Alhoewel met 1 dvd drive minder(die ik nooit gebruik).

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:42
Blijf trouwens ook weg van HKC, valt echt in dezelfde catogorie als Sweex. Had een PC met Phenom II X4 810 en een 4850. Die is binnen een week overleden.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

HKC, Sweex, Trust, Huntkey, allemaal rotzooi. Sowieso moet je oppassen bij voedingen die minder kosten dan zo'n €0,085 per Watt.

De echte AAA-merken onder de voedingen zijn Antec, Corsair, Enermax en Seasonic (fabrikant van veel van de voedingen van de eerste 3).
Chieftec en XFX hebben ook een aantal erg goede voedingen.
De kwaliteit van de voedingen van grote merken van OCZ en Cooler Master is wisselend, soms vrij goed, door de bank genomen redelijk, maar soms ook ronduit slecht, zoals de CM eXtreme Power serie.

Voor goede reviews kan je terecht bij o.a. HardwareSecrets, HardOCP en JonnyGuru. Ook SilentPCReview maakt degelijke voedingreviews (nog net niet de kwaliteit van eerdergenoemden), met als bonus dat ze de beste site zijn wat betreft geluidsproductie van pc-onderdelen.
Ook handig om te lezen is dit artikel, over de kwaliteit van 99% van de 'reviews' van voedingen.

[ Voor 95% gewijzigd door Ghost Dog op 29-10-2010 04:20 ]

Pagina: 1