Toon posts:

iPhone overbelicht? / nieuwswaarde witte iPhone

Pagina: 1
Acties:

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:01
Geachte Redactie,

Nog niet zo’n lange tijd ben ik op deze mooie site te vinden. Daarom past mij enige bescheidenheid en voorzichtigheid.
Allereerst wil ik zeggen dat ik GoT een mooie website vind met een leuke community erachter. Met veel plezier lees ik de nieuwsitems en vind het niveau uitstekend. Ik zie ook veel toewijding van de redactie om ons van kwalitatief goed nieuws te voorzien. Ook zie ik dat de redactie met regelmaat luistert naar de achterban. Het is namelijk mogelijk om spellingfouten en inhoudelijke fouten van artikelen aan te dragen, maar ook om meer algemene vraagstukken voor te leggen bij de redactie.
Van dat laatste wil ik, in bescheidenheid, gebruik maken want er is toch één aspect wat mij zorgen baart.
De indirecte aanleiding van dit topic is het nieuwsitem “Apple stelt witte iPhone opnieuw uit” maar het is met name de algemene berichtgeving omtrent de iPhone. Nu wil ik benadrukken dat er m.i. inhoudelijk absoluut niks mis is met dit nieuwsbericht of van andere berichten van de iPhone. Waar ik mij dan wel zorgen om maak is een angst voor een overbelichting van de iPhone door de veelheid van nieuwsitems wat er het afgelopen half jaar is verschenen op GoT.

In dit geval is er een keurig nieuwsbericht gemaakt over het uitstellen van een witte variant van de iPhone. Maar dit is wel inmiddels het vijfde nieuwsitem wat besteed wordt aan deze ene uitvoering van de iPhone! Toen heb ik een ruwe telling gemaakt van het aantal nieuwsitems wat het afgelopen half jaar van de iPhone besteed is en ik kwam op 45 nieuwsitems. Toen ben ik via diezelfde zoekfunctie het aantal nieuwsitems van de BlackBerry gaan zoeken, en ik kwam in diezelfde periode op 18 uit. (Wederom een ruwe schatting)

Nu kan men zeggen dat er in het afgelopen half jaar wel een nieuw toestel van de iPhone is uitgekomen wat natuurlijk extra aandacht opvraagt. Maar BlackBerry heeft volgens mij in diezelfde periode twéé toestellen uitgebracht (BlackBerry 9300 en BlackBerry Torch 9800).

Als ik kijk naar het marktaandeel van BlackBerry (19.4%) en deze vergelijk met de iPhone (16,4%) dan zou ik wellicht kunnen denken dat de iPhone met ruwweg 45 nieuwsitems veel meer belicht wordt dan bijvoorbeeld de BlackBerry met 18 nieuwsitems. Uiteraard begrijp ik dat marktaandeel niet bindend is voor een redactie, maar wellicht is het wel een indicatie. En die indicatie zou nu een scheefgroei impliceren.
In bovenstaande voorbeeld heb ik de berichtgeving van de iPhone met BlackBerry vergeleken maar elk willekeurig merk wordt m.i. verhoudingsgewijs veel minder belicht dan de iPhone.

Nu heb ik al vele verwijten naar de redactie gezien. Velen vind ik niet terecht. Allereerst dat de redactie 'gekleurd' zou zijn. Maar doordat ik evenwel negatieve berichtgeving over de iPhone (probleem met bereik, uitstel van witte variant) als positieve berichtgeving zie, lijkt me dat onterechte kritiek. Een ander verwijt, dat de redactie financiële belangen zouden hebben, is door deze reactie van dhr. Wokke al ontzenuwd.
Nu is het absoluut niet mijn bedoeling om aan de motieven van de redactie te twijfelen (zoals enkelen al wel gedaan hebben). Wat ik probeer is om dit onderwerp (nogmaals) voor te leggen.

Mijn vraag is dan of de redactie het met mij eens is dat de iPhone wellicht enigszins overbelicht is geweest in het afgelopen half jaar?

Daarin stel ik mij ook kwetsbaar op want ik kan ook iets over het hoofd hebben gezien. Daarom graag uw visie.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik sluit mijzelf aan bij dit prachtig onderbouwen betoog :)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

iPhone wordt gewoon beter gelezen. Er is meer behoefte aan nieuws over de iPhone en daarom komen er ook meer berichten over de iPhone.

Zie ook het aantal reacties. 145. Dat zegt ook wel wat (gemiddeld is de helft tot 3x zo weinig gok ik)

Vergelijk anders eens het aantal reacties onder die paar BB artikelen met die van de iPhone, of wellicht de pageviews. Aan die iPhone is gewoon meer behoefte onder lezers.

nieuws: Vodafone kondigt BlackBerry Bold 9780 aan views

nieuws: Apple stelt witte iPhone opnieuw uit
22k views

Een aankondiging van een toestel van BB levert minder lezers op, dan een 2e berichtje over het uitstellen van een kleurtje van een iPhone. Dat zegt volgens mij wel alles.

[Voor 71% gewijzigd door JvS op 28-10-2010 12:56]

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:32
Ik kan niet zo snel de link leggen tussen het aantal views van een website van rijksoverheid en Tweakers.net (kan aan mij liggen), maar dat de iPhone hits oplevert is een feit.

Je kan moeilijk van elk product een nieuwsitem maken als het in een andere kleur komt, de iPhone is hot bij zowel de achterban als de redactie en levert een hoop discussies op.

Dat leverde het vroeger ook op bij AMD/Intel, misschien is het 'iets' vergelijkbaar.

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:13

arnoudwokke

Redacteur
@herman87
Ten eerste: kudos voor je betoog, de toonzetting en formuleringen zijn beschaafd en respectvol - en bij topics over Apple is de toon wel eens anders (zoals je zelf ook ongetwijfeld hebt geconstateerd ;))

Mijn korte antwoord: nee, de iPhone is niet overbelicht geweest :)

Mijn lange antwoord: we zijn weliswaar geen iPhone-specifieke site, maar we proberen de hoeveelheid nieuwsitems enigszins af te stemmen op de interesse voor een bepaald onderwerp. De iPhone is in de telecommarkt - een van de vijf channels van Tweakers.net - een blijvend belangrijk onderwerp. Bovendien heeft het de interesse van veel mensen - niet alleen de pageviews bewijzen dat, maar ook de mate van discussie en andere cijfers (zoals topics op GoT en de interesse voor producten in de Pricewatch).

BlackBerry heeft volgens alle metingen op Tweakers.net véél minder interesse én er is minder nieuws over te vertellen. Als je de nieuwsitems leest, ben je volgens mij op de hoogte van alle relevante info over Bb in Nederland: aankondigingen van hardware en software, interessante geruchten enz :) (en er waren vier toestellen: 9105 Pearl 3g, 9300 Curve 3g, 9780 Bold en 9800 Torch). Probleem is: de groep die erover wil lezen, is veel minder groot. Zo is de review van de Bb Pearl 3g op moment van schrijven 74.000x gelezen, tegenover 488.000x van de iPhone 4-review.

Ik moet wel zeggen: ik was niet geneigd om nog één gerucht over de witte iPhone op de frontpage te plaatsen, maar als je een zaak eenmaal volgt, moet je het ook afmaken. Apple kondigde nu - indirect, maar officieel - aan dat de release was uitgesteld: dat is geen gerucht meer, maar de volgende stap in deze zaak. Nu houden we voorlopig onze mond erover, I promise :)

De discussie over wat al dan niet nieuws is voeren we elke dag. Of beter gezegd: elke dag, de hele dag door. Items over iPhone vallen veel vaker af dan dat we wél een artikel erover maken.

Wat overigens veelzeggend is, is dat je begint over overbelichting van de iPhone, terwijl we over een ander mobiel platform veel vaker berichten dan over de iPhone (iets dat eveneens door aanbod van nieuws én interesse gerechtvaardigd wordt). En dat valt je kennelijk niet op ;)

@RedHat: Eerlijk is eerlijk: de witte iPhone 4 is níet zoals - ik noem maar iets - een zwarte HTC Legend. Ten eerste loopt HTC kennelijk niet tegen dezelfde problemen op ;) en ten tweede is het een keer op keer uitgesteld Apple-product - en dat is iets wat met de strakke regie vanuit Cupertino toch maar hoogst zelden voorkomt. Merk ook op dat we pas aparte berichten hebben gemaakt over dat ding, toen hij uitgesteld werd. In het aankondigingsbericht over de iPhone 4 is het een bijzinnetje onderaan het artikel :)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

RedHat schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:50:
Ik kan niet zo snel de link leggen tussen het aantal views van een website van rijksoverheid en Tweakers.net (kan aan mij liggen), maar dat de iPhone hits oplevert is een feit.
Haha, dat is een verkeerde copy/paste geweest. Gefixt

• Garma
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
Zo, wat een goede TS. Geen mening verder, maar goed verhaal.

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:21

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heej, een nominatie voor TS van het jaar ;)

De iPhone is populair. Ik kan me voorstellen dat t.net hier op inspeelt :)

Als ik van de ander ekant bekijk ook. De blackberry is vooral populair bij de dames...tweakers is meer op mannen gericht. Zomaar een gedachte..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Herman
@arnoudwokke
Allereerst bedankt voor uw uitgebreide antwoord.
Ik zie dat mijn angst voor een overbelichting grotendeels ongegrond blijkt te zijn. Ik vind het volkomen logisch dat Tweakers zich enigszins afstemt op dier doelgroep. Een ijsco-verkoper op de Zuidpool zal immers geen droog brood verdienen en weinig mensen blij maken, hoe goed diens ijs ook smaakt. Ook ben ik blij om te horen dat de discussie over de nieuwswaardigheid op de redactie van Tweakers een doorgaand proces is. Persoonlijk blijf ik vijf artikelen over één variant van de iPhone wat veel van het goede vinden, maar ik begrijp nu ook dat de redactie op een bestendige wijze nieuws dient te leveren. Immers, als een onderwerp in het verleden nieuwswaardig is gebleken, waarom zou het dan nu niet meer nieuwswaardig zijn bij nieuwe ontwikkelingen?

Daarmee is mijn vraag naar tevredenheid beantwoord en rest mij enkel de hoop uit te spreken dat de redactie ons blijft blij maken met goed en evenwichtig nieuws. _/-\o_

Toch is er nog een zin uit uw antwoord welke ik niet helemaal begrijp. En om onduidelijkheid te voorkomen zou ik deze nog graag willen voorleggen:
arnoudwokke schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:12:
(…)
Wat overigens veelzeggend is, is dat je begint over overbelichting van de iPhone, terwijl we over een ander mobiel platform veel vaker berichten dan over de iPhone (iets dat eveneens door aanbod van nieuws én interesse gerechtvaardigd wordt). En dat valt je kennelijk niet op ;)
Zoals ik het nu lees, wordt er wel enigszins aan mijn motieven getwijfeld. Waarom is het veelzeggend als ik dit topic over de iPhone maak? Want als ik merk dat, welk willekeurig ander product, verhoudingsgewijs teveel belicht wordt, dan zult u mij hier treffen. Ik heb daarom geen aversie tegen de iPhone of welk ander product van Apple.
Of heb ik u verkeerd begrepen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Megaflix
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 20:23
Herman87 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:31:
Want als ik merk dat, welk willekeurig ander product, verhoudingsgewijs teveel belicht wordt, dan zult u mij hier treffen.
Ik denk dat hij doelt op Android?

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marketing technisch overigens weer een goed staaltje van Apple dat dit allemaal zo word overgenomen.

Veel vage geruchten en dan op gegeven moment min of meer uitbrengen 'ja hij is er nog niet want we willen enkel het beste van 't beste'

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@Herman87

Nee, hoor ik twijfel niet aan je motieven. Ik vond het treffend dat je dit onderwerp eruit hebt gepikt - kennelijk omdat het je opviel - terwijl we op mobiel gebied in absolute aantallen meer nieuwsartikelen en reviews publiceren over Android, zoals Megaflix terecht opmerkte. Ik zocht daar geen motieven achter, maar ik vroeg me af hoe dat kwam: misschien dat Android natuurlijkerwijze meer als een T.net-onderwerp wordt gezien of valt het minder op omdat meer fabrikanten eraan werken?

Overigens is Google met Android op gebied van marketing even geslepen als Apple met iPhone, maar dat is iets voor een andere keer :)

• Herman
Ok. :)
Ik had het verkeerd begrepen. :$

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

GoldenSample schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:45:
Marketing technisch overigens weer een goed staaltje van Apple dat dit allemaal zo word overgenomen.

Veel vage geruchten en dan op gegeven moment min of meer uitbrengen 'ja hij is er nog niet want we willen enkel het beste van 't beste'
Maar die marketingtechniek werkt alleen als die non-nieuwsberichten worden overgenomen en verspreid. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht waarmee de aandacht ook wordt gevoed, men plaatst het omdat er interesse voor is en er is interesse omdat men het plaatst.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Joost
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-08 16:20
gambieter schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:53:
[...]

Maar die marketingtechniek werkt alleen als die non-nieuwsberichten worden overgenomen en verspreid. En zo kom je in een vicieuze cirkel terecht waarmee de aandacht ook wordt gevoed, men plaatst het omdat er interesse voor is en er is interesse omdat men het plaatst.
Klopt. Dat is natuurlijk ook het lastige: de media bepalen voor een zeer groot deel wat 'hot' is en wat niet. Ik denk weet zeker dat de iPad niet zo goed zou verkopen als de media er niet massaal op waren gesprongen. In die zin zijn media simpelweg geen toeschouwer langs de zijlijn, maar een speler op het veld zelf. Dat geldt niet alleen voor technieuws maar ook voor politiek etc (zie ook de tot in den treuren gevoerde discussie over de berichtgeving over de PVV, die de partij al dan niet groot zou hebben gemaakt).

Gevolg is dat je daar als nieuwssite goed mee om moet gaan. Dus niet alleen jezelf afvragen of iets populair is bij je lezers, want dat alleen is niet genoeg: door ergens aandacht aan te besteden máák je het zelf juist populair (... of juist niet, als het om negatieve publiciteit gaat). De vraag is altijd: voegt het ook wat tóe? Ik denk dat we daar als T.net in slagen :)

Ik ben helemaal geen stagiair

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23:42
Heeft tweakers.net niet de indruk dat ze achter het karretje van Apple's press dept. gespannen wordt? Zij proberen een product te hypen (en ik zeg hier niets over 't product zelf), de pers (t.net incluis) werkt daar aan mee door artikelen over relatief kleine nieuwtjes te verkondigen (as said: who cares als een willekeurige HTC niet/wel in een extra kleur uit komt), waardoor mensen blijvend geintresseerd zijn in 't product, en de hype (by Apple's dept.) succesvol is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Joost
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-08 16:20
Freeaqingme schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:08:
Heeft tweakers.net niet de indruk dat ze achter het karretje van Apple's press dept. gespannen wordt? Zij proberen een product te hypen (en ik zeg hier niets over 't product zelf), de pers (t.net incluis) werkt daar aan mee door artikelen over relatief kleine nieuwtjes te verkondigen (as said: who cares als een willekeurige HTC niet/wel in een extra kleur uit komt), waardoor mensen blijvend geintresseerd zijn in 't product, en de hype (by Apple's dept.) succesvol is.
Persafdelingen en PR-bureaus proberen media altijd achter hun karretje te spannen. Wij maken echter onze eigen keuzes over wat nieuws is en wat niet. Dat veel nieuws over de iPhone Apple goed uitkomt is daarvan een gevolg, maar ik zie niet in wat daar mis mee is. Negatieve berichtgeving over de iPhone (en andere Apple-producten) brengen we ook.

Ik ben helemaal geen stagiair

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

GWX schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:13:
Persafdelingen en PR-bureaus proberen media altijd achter hun karretje te spannen. Wij maken echter onze eigen keuzes over wat nieuws is en wat niet. Dat veel nieuws over de iPhone Apple goed uitkomt is daarvan een gevolg, maar ik zie niet in wat daar mis mee is. Negatieve berichtgeving over de iPhone (en andere Apple-producten) brengen we ook.
Ja en nee. Ik vind zelf dat een "nieuws"bericht over de kleur iets is wat een site die zich serieus neemt, zou moeten negeren. Want dat is echt te duidelijk verzonnen door de marketing mensen om kunstmatig interesse hoog te houden.

Of het nu om Apple, Htc of Ferrari gaat :)

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Ik denk dat de rol van media in het algemeen zwaar overschat wordt. Media bepalen zelden wat hot is en wat niet: media volgen het nieuws.
Wie over bepaalde delen van de samenleving nieuws verslaat, moet keuzes maken in dat nieuws: dat wordt bepaald vanuit diverse factoren: nieuwsaanbod, interesse van lezers en de lijn die de redactie volgt. Daarom zijn hypes veelal te regisseren: bedrijven weten wat mensen interesseert en waar media op inspringen.

De afweging dat we de marketingafdeling van een bepaald bedrijf helpen, speelt geen enkele rol. Niet in positieve zin en niet in negatieve zin: wij laten ons met liefde voor ieders karretje spannen als we denken dat onze lezers er geinteresseerd in zijn en het past in onze lijn van nieuwskeuzes. Maar omgekeerd deinzen wij ook niet terug om negatief te berichten over een bedrijf, ook al lopen de verkopen daardoor terug of lijden ze imagoschade: we don't care about that, onze job is interessant nieuws brengen en bedrijven kunnen ons daar niet op afrekenen: dat kunnen jullie alleen :)

Wij hebben ook de luxe onze nieuwskeuze grotendeels te kunnen laten bepalen door de interesse van lezers: omdat een aantal lezers meedoen in discussies als deze, in discussies over andere onderwerpen en omdat we goed in de gaten houden wat op de site populair is.

In de zaak witte iPhone: ik zal eerlijk toegeven dat het me niet lekker zit. Het was niet mijn keuze om hierover te gaan berichten, maar als je een onderwerp begint, moet het wel blijven volgen. En daarin zijn we niet consequent geweest: de scoop - en een scoop it would have been - dat HTC met een witte Desire en zwarte Legend kwam, hadden we kunnen brengen. Ik heb het laten liggen, want ik vind kleurvariaties niet interessant genoeg. De witte iPhone is te verdedigen, juist door de problemen en het uitstel: het lijkt op zand in de geoliede machine uit Cupertino - en dat kun je als nieuws aandragen (of dat nu om een geheel nieuw product gaat of om een variatie).

Kortom: van mij kun je de - mede nav deze discussie, maar ook vanwege andere redenen - terughoudendheid verwachten op gebied van berichtgeving over kleurtjes van telefoons. De witte iPhone zullen we blijven volgen, maar alleen als Cupertino weer iets belangrijks laat weten. En reken maar dat veel redacteuren hier meelezen en dat dit topic in een volgende discussie over nieuwskeuzes als argument aangedragen wordt. In elk geval door mij :)

In ieder geval dank voor alle input, dit soort discussies houdt ons scherp en we hebben er altijd veel aan. En dat iedereen maar met veel plezier de frontpage mag blijven lezen :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee