Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Mijn pc start gisteravond niet meer. Hij gaat wel aan, maar vervolgens gaan alleen de fans heel hard draaien en dat blijven ze de hele tijd doen. Op het scherm zie ik ook niks. Waarschijnlijk een pre-bios error.

Tis een Dell XPS 710.

Specificaties:
DIMENSION XPS 710 CORE 2 DUO PROCESSOR E6700
1024MB DDR2 667 [2*512] *geupgrade met een extra 2GB kaartje*
HARD DRIVE 320GB SERIAL ATA RAID 0 "STRIPE 10.000 RPM
SINGLE 768MB NVIDIA GEFORCE 8800 GTX
AUDIO INTEGRATED HDA 7.1 DOLBY DIGITAL C

Moederbord is een foxconn LS-36 Rev A02. Nu las ik ergens dat die moederborden van dell net iets anders zijn dan de standaard?

Wat ik al geprobeerd heb:
- Geheugen verwisselt/uitgehaald
- videokaart eruit gehaald
- andere pci kaart (modem) eruit gehaald

Aangezien ook de diagnotic lights (op de voorkant) niet gaan branden denk ik dat het een pre-bios fout is, dus waarschijnlijjk het moederbord... Aangezien dell 100 euro "onderzoekskosten" rekent (aanschaf was op 11-7-2007, dus niet meer onder garantie), en dan nog centjes wil voor het moederbord ga ik het sowieso niet via dell spelen denk ik (tenzij iemand anders andere ervaringen heeft?).

Mijn vraag is dus eigenlijk: is het verstandig om gewoon ergens zo'n foxconn LS-36 Rev A02 moederbord te kopen (als ik die al kan vinden)? Of kunnen het ook andere dingen zijn?

Of is het gewoon verstandig om een nieuwe pc te kopen/samen te stellen? Kan ik dan nog wat met de huidige onderdelen (vooral grafische kaart is nog steeds erg leuk van deze machine)? Ik vind het geen probleem om er wat tijd in te steken om onderdelen te verzamelen en de specs mogen ook wel iets minder als die van deze pc(zolang ik er nog maar op low/medium detail dawn of war II mee kan spelen:p). Probleem is wel dat ik er niet teveel geld in wil steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat ik eerst eens zou proberen is juist een andere grafische kaart te pakken. Mogelijk dat deze juist kapot is, aangezien er geen beeld meer is ;) (tevens niet zo'n grote moeite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
K1pje schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 11:09:
Wat ik eerst eens zou proberen is juist een andere grafische kaart te pakken. Mogelijk dat deze juist kapot is, aangezien er geen beeld meer is ;) (tevens niet zo'n grote moeite)
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb de grafische kaart eruit gehaald en dan hangt die op hetzelde moment. Zonder beep of diagnostic light. Daarom dacht ik mobo. Ik kan zo ook niet aan een grafische kaart komen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Ik heb verder gezocht op internet en kwam op deze site terecht:

http://www.digitalspy.co.uk/forums/showthread.php?t=788645

Dat is dus iemand met hetzelfde probleem, en die heeft het opgelost door een nieuw moederbord erin te doen.

Dat is al 2 jaar geleden, dus ik vraag me af of het nu nog waard is om een moederbord te kopen? Het wordt sowieso al een hele klus om er 1 te vinden aangezien het een dell moederbord is en die is net iets anders (de power supply). Prijs wordt dan ongeveer 200-250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Testen met een andere videokaart is sowieso aan te raden. Straks ligt het probleem alsnog bij een videoerror, en niet bij het moederbord.

Verder, waarom per se een Dellbordje? Je bent goedkoper uit als je mobo + psu + kast vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Terw_Dan schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 14:22:
Testen met een andere videokaart is sowieso aan te raden. Straks ligt het probleem alsnog bij een videoerror, en niet bij het moederbord.

Verder, waarom per se een Dellbordje? Je bent goedkoper uit als je mobo + psu + kast vervangt.
Ik denk ook dat ik dat ga doen :) Is het perse nodig om de kast te vervangen of is het ook mogelijk om alles alsnog in deze kast te proppen? (ik vind hem mooi:P)

Ben nu een aan uitzoeken wat ik allemaal nodig heb, dan zal ik in deze topic aangeven wat ik gevonden heb zodat jullie er commentaar op kunnen geven. Dit wordt de eerste keer dat ik echt zelf een systeem bij elkaar ga zoeken(heb wel vaak onderdelen vervangen, maar dit voelt toch anders omdat je nooit echt zeker weet of alles wel bij elkaar past), dus elke hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gabn88 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:59:
[...]

Ik denk ook dat ik dat ga doen :) Is het perse nodig om de kast te vervangen of is het ook mogelijk om alles alsnog in deze kast te proppen? (ik vind hem mooi:P)
Geen idee, moet je even kijken of het gewoon µATX of ATX is, of dat het een afwijkende formfactor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Terw_Dan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:05:
[...]

Geen idee, moet je even kijken of het gewoon µATX of ATX is, of dat het een afwijkende formfactor is.
Ok. Ik zal even kijken.

Het was trouwens niet de videokaart (heb een oude ATI videokaart uit een werkende pc gehaald en erin gedaan en er gebeurde precies hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

dell xps710 is een btx standaard , en btx moederborden zijn schaars, en redelijk doodgebloed

misschien dat je op ebay een bordje kan krijgen, zijn daar ook niet echt goedkoop volgens mij, en anders casemodden na atx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Anoniem: 218213 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:19:
dell xps710 is een btx standaard , en btx moederborden zijn schaars, en redelijk doodgebloed

misschien dat je op ebay een bordje kan krijgen, zijn daar ook niet echt goedkoop volgens mij, en anders casemodden na atx ;)
Casemodden lijkt mij wel wat, heb hier wel een boor en schroevendraaiers liggen;)

Kan je mij misschien een beetje op weg helpen?

Zie hier voor het schema trouwens van de power (ben er trots op dat ik die gevonden heb, wat een hel bij dell):
http://support.dell.com/s..._EN/techov1.htm#wp1052309

[ Voor 18% gewijzigd door gabn88 op 28-10-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is in elk geval een BTXbord. Dus je hebt sowieso een andere kast nodig, of je moet deze verbouwen zodat je er een ATXbord in kan zetten.
BTXborden zijn nauwelijks te vinden en als je ze al vind zijn ze schreeuwend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Ok, ik hoop dat ik em kan verbouwen...
Heb al wel gezien dat het niet zo makkelijk is,(hij moet op de kop):
http://forums.extremeover...m/showthread.php?t=291905
Bovendien kan ik die Lian Li Replacement Removable Motherboard Tray - PC-A10 niet vinden... Kan het ook met de PC-6x versie denk je?

Maar als ik dus een nieuwe PSU + nieuw moederbord koop + zo'n replacement tray + een nieuwe CPU(+ waarschijnlijk DDR3 geheugen maar dat komt later :P),
dan kan ik dus de oude harde schijven en grafische kaart nog gebruiken.

Weet iemand of moederborden zoals deze: Asrock 870 EXTREME3 ook DDR2 ondersteunen?

1 vraagje dan: ben ik alle gegevens op die harde schijven dan kwijt? Had 2 harde schijven in raid 0 lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je nu een bordje koopt zit je aan DDR3 vast, DDR2 vind je alleen nog op de wat oudere bordjes.

Als je van chipset wisselt ben je in elk geval je data kwijt op de RAID array, omdat je een array niet van de ene naar de andere controller kan overzetten. Dus als je weer RAID0 gaat draaien op je nieuwe moederbord zul je die opnieuw in moeten stellen en vervolgens je backup terug moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Terw_Dan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:47:
Als je nu een bordje koopt zit je aan DDR3 vast, DDR2 vind je alleen nog op de wat oudere bordjes.

Als je van chipset wisselt ben je in elk geval je data kwijt op de RAID array, omdat je een array niet van de ene naar de andere controller kan overzetten. Dus als je weer RAID0 gaat draaien op je nieuwe moederbord zul je die opnieuw in moeten stellen en vervolgens je backup terug moeten zetten.
Dus als ik een socket 775 moederbord zie te vinden, dan de casemod doe(BTX->ATX) en gewoon alles wat er nu in zit op aansluit dan werkt alles weer gewoon en heb ik mijn data nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gabn88 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:55:
[...]

Dus als ik een socket 775 moederbord zie te vinden, dan de casemod doe(BTX->ATX) en gewoon alles wat er nu in zit op aansluit dan werkt alles weer gewoon en heb ik mijn data nog?
Mits die plank dezelfde controller gebruikt (of iig hetzelfde merk). Als het een Intelcontroller is kun je makkelijk een nieuwere pakken, die dingen zijn vrij lekker compatible met elkaar over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Terw_Dan schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:04:
[...]

Mits die plank dezelfde controller gebruikt (of iig hetzelfde merk). Als het een Intelcontroller is kun je makkelijk een nieuwere pakken, die dingen zijn vrij lekker compatible met elkaar over het algemeen.
EDIT: tis een intel E6700 geloof ik

Deze zou dus moeten kunnen? http://tweakers.net/pricewatch/266766/asrock-p5b-de.html

Of is het verstandig om weer voor een foxconn te gaan? http://tweakers.net/price...xconn-p43al.html#tab:info

Klopt het dat micro-ATX mobo ook heel makkelijk op een ATX tray past? Deze zijn namelijk goedkoper...

Ik neem aan dat de goedkoopste goed genoeg is in dit geval? Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten als ik de huidige hardware op het mobo aan wil sluiten? (zonder performance verlies)

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Wat betreft de modding zal ik wel een topic aanmaken op een ander gedeelt van tweakers. Ik heb al aardig wat handige sites gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
*update: Er zit een intel E6320 in... Die ga ik dus waarschijnlijk overklokken naar 2.8Ghz aangezien ze dat met gemak aan kunnen. Nu dus alleen nog even een moederbord zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

gabn88 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:18:
[...]

Deze zou dus moeten kunnen? http://tweakers.net/pricewatch/266766/asrock-p5b-de.html

Of is het verstandig om weer voor een foxconn te gaan? http://tweakers.net/price...xconn-p43al.html#tab:info

Klopt het dat micro-ATX mobo ook heel makkelijk op een ATX tray past? Deze zijn namelijk goedkoper...

Ik neem aan dat de goedkoopste goed genoeg is in dit geval? Of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten als ik de huidige hardware op het mobo aan wil sluiten? (zonder performance verlies)

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Wat betreft de modding zal ik wel een topic aanmaken op een ander gedeelt van tweakers. Ik heb al aardig wat handige sites gevonden.
Ik zou nu niet meer voor een 965 chipset gaan, die dingen zijn echt al jaren uit, koop iets nieuwers en je kunt gelijk wat makkelijker nog een keer een CPU upgraden voor een paar centen. Maar als het moet kan het altijd natuurlijk, je hardware is er compatible mee.
Overigens zal zo'n P43 je niet gaan helpen, gezien die geen RAID hebben. Kies liever een P35 of P45bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191050

gabn88 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 15:18:
[...]

Collega van me heeft toevallig hetzelfde gehad een paar weken geleden. HIj heeft er achteraf nog 2 jaar garantie bij gekocht, kostte nog onder de 100 euro incl. btw. Misschien is dat een optie?

Verder, dat Foxconn bordje heeft als ik het me goed herinner een Nvidia chipset, dit moet je zeker weten om eventueel data van je RAID0 array te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Anoniem: 191050 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:17:
[...]

Collega van me heeft toevallig hetzelfde gehad een paar weken geleden. HIj heeft er achteraf nog 2 jaar garantie bij gekocht, kostte nog onder de 100 euro incl. btw. Misschien is dat een optie?

Verder, dat Foxconn bordje heeft als ik het me goed herinner een Nvidia chipset, dit moet je zeker weten om eventueel data van je RAID0 array te kunnen halen.
Ik zet er dan nog net buiten (bij 2 jaar garantie extra)... Misschien hebben ze ook 3 jaar garantie extra? ;) Ga het wel even proberen, is de makkelijkste weg.

Oh, nu je het zegt! Volgens mij heb je helemaal gelijjk... Tis eigenlijk mijn broertjes pc en daarom moet ik nu alles gaan uitzoeken en was ik dat bijna vergeten! Hmmm, shit... Zal dan dus eerst een moederbord met nvidia chipset moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Hmm, die dingen zijn een stuk duurder zie ik...

Kent niemand toevallig iemand met een xps710 zodat ik mijn hdd's er even in kan stoppen om de gegeven op een externe schijf op te slaan?

Het is zooo jammer dat ze in raid 0 liepen, anders kon ik ze zo recoveren... Groot nadeel van Raid0!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik gok dat ze aan een Intel ICHxR controller hingen, dan zou je ze ook zonder veel problemen aan een andere willekeurige Intel chipset met Raid support kunnen hangen om je data te recoveren.
iemand zei al dat het een nvidia raid was :(

En om maar weer even een dood paard te schoppen: RAID IS GEEN BACKUP (en zeker bij RAID0 zorgen voor backups, want de 0 staat voor de hoeveelheid data die je overhebt bij een failure....)

[ Voor 8% gewijzigd door redfoxert op 29-10-2010 13:23 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Ik heb misschien een manier gevonden om de data terug te krijgen. Ben al de hele nacht bezig data over te plaatsen van de raid0 configuratie naar een extrerne hdd van 500 GB (via een hdd adapter), en het lijkt te lukken. Ik hou jullie op de hoogte. Heb er de programma's van runtime voor gebruik (raid reconstructor & GetDataBack). Het duurt allemaal wel heel lang (eerst 5 uur data van raid disk 1 naar externe hdd, toen van raid(beide disks samen) naar een image file (11 uur) en nu dus het uitlezen met GetDataBack (3 uur). Maar dat komt ook doordat steeds de volle 320GB (eigenlijk 298GB) uitgelezen moet worden.

Ben benieuwd!

Als dat dan lukt, dan maakt het dus ook niet uit wat voor moederbord ik erbij koop en ga ik wss voor de asrock, dan kan ik mijn E6320 nog overklokken op standaardinstellingen met 20% tot 2.3Ghz en dan werkt alles weer:) Nog wel even een casemod doen tussendoor om dat moederbord erin te plaatsen, maar dat is wel leuk werk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Ik kan mededelen dat het gelukt is om de data van de raid0 harde schijven af te halen, zonder exact hetzelfde moederbord te gebruiken.

How-to:

Gebruikt worden:Vervolgens werd met Raidreconstructor en 1 HDD in de Sharkoon een image van die HDD gemaakt en op de externe HDD gezet.
Daarna werd de 2e HDD (van de raid configuratie) in de sharkoon geplaatst en kon met Raidreconstructor een complete image van de raid configuratie gemaakt worden (mbv de image van de 1e HDD) (in mijn geval bestond de raid uit 2 160GB HDDs, dus total image was 320 *0.93 = 298 GB).

Vervolgens kon met GetDataBack de data uitgelezen worden. Reken wel op zo'n dikke 20 uur voor het totale proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kun je je ervaringen ook even hier posten Thematopic: Datarecovery (incl je originele config etc). Dit is namelijk wel een mooi stukje daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Nu online
Zal ik doen!

Ik werd net gebeld door Dell trouwens, en voor 34 euro sturen ze een monteur langs die én een nieuw moederbord én een nieuwe voeding plaatst! Morgen komt die al!

Dat vond ik toch wel een heel nette actie van Dell! (positief nieuws mag ook wel genoemd worden toch?)
Pagina: 1