Toon posts:

Kleine NAS als download server - Synology of QNAP?

Pagina: 1
Acties:

• ShiroNeko
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 04-03-2016
Ik wil mijn PC niet meer continue laten draaien voor torrentjes die maar een paar uploaders tellen, en dus weken duren. Daarom zocht ik een simpele en zuinige oplossing en kwam bij een NASje uit. Leuk dat deze ook usenet downloading aan kunnen.

Ik twijfel nog tussen een Synology DS110j en een QNAP TS-110. De QNAP is een stukje duurder.

Op gebied van Torrents en Usenet downloading (liefst met unpar/unrar), welke van beide is de betere qua stabiliteit, gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit? Enige significante verschillen of eigenlijk 1 pot nat?

• remcio
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-08 20:19
synology en qnap hebben beide een demo op hun website, dat je kunt zien hoe de gebruikers vriendelijkheid is. en ik dacht dat je bij qnap en synology beide sabnzb kon instaleren

• ShiroNeko
Ik kom net van de QNAP site en heb de demo daar bekeken. Wel een heel erg kale bittorrent client. Is het niet mogelijk om delen van een torrent te selecteren? Met uTorrent bijv. kan je een enkele file uit een torrent selecteren en alleen die downloaden.

Of kan je zoals sabnzb ook een andere torrent client er op zetten die dit wel kan?

Edit: op de synology site de demo geprobeerd: download station 2 functionaliteit niet beschikbaar in demo mode. Mijn vragen blijven dus.

[Voor 17% gewijzigd door ShiroNeko op 26-10-2010 20:43]

• arjen9551
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:49
Ik weet dat je Transmission op je Synology kan draaien, deze bijvoorbeeld

edit:
En gelijk even voor je gekeken, in de Download Manager van Synology kan je wel afzonderlijke files selecteren. (heb zelf de DS209+II met DSM3.0 btw)

[Voor 40% gewijzigd door arjen9551 op 26-10-2010 20:49]

B.net

• ShiroNeko
OK, bedankt, da's alweer punten voor Synology. Extra punten waren er al voor 2.5" HD support en de lagere prijs :)

Ik ben al een paar uurtjes aan het googlen rond dit verhaal en in forums wordt nogal eens gezegd dat de Synology minder stabiel is voor downloads (torrents). Die posts zijn wel van 2007-2008. Hoe draait het nu in 2010 bij jou? Alles stabiel?

• arjen9551
Die paar keer dat ik hem echt heb gebruikt om te downloaden ging prima! Heb hem zelf ook nog maar 2 maanden en heb nog niet superveel tijd gehad om te testen.
Maar goed, ik heb wel de 209 en niet de 110J (die J versies zijn geloof ik iets trager, maar dat weet ik niet zeker)

B.net

• croontje
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23-09 00:10
Ik gebruik hievoor een zelf samengesteld ION systeempje icm XBMC live. Dus NAS, download server en HTPC ineen. Een meer kant en klare oplossing zou het volgende kunnen zijn (zit al een HD in)

pricewatch: Asrock ION 330HT Zwart

• sl1000
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:20
voor de qnap is er ook een transmission client, en er komt binnenkort zelfs een utorrent qpkg.
verder wordt er voor de QNAP veel add-on software ontwikkeld door een schare enthousiaste ontwikkelaars ;)

daarnaast zijn er nog andere qpkg's om het downloaden te vergemakkelijken.
er is bv niet alleen een qpkg voor sabnzbd maar ook een voor sickbeard,

de disken van een QNAP kun je daarnaast probleemloos oversteken in een grotere broer, mocht je in de toekomst ooit nog upgrade plannen hebben

• ShiroNeko
Bedankt voor de info. Een nettop is ook een mogelijkheid, maar wel een duurdere, dus liefst alleen als het niet anders kan.

Bij mijn google-search ben ik op een aantal gebruikers ervaringsberichten uitgekomen. Blijkbaar zouden lichte NASjes zoals de DS110j (800MHz, 128MB ram) eigenlijk te licht zijn voor veel download werk, een paar torrents tegelijk zou al teveel zijn.

Klopt dit? Ik nam aan dat torrents niet veel kracht nodig hadden. Ik heb op mijn desktop er meestal 2-3 draaien, zelden 8-10, maar wel grote bestanden, tot 40 GB soms.

Als unpar/unrar voor usenet downloads er teveel aan is, kan ik dat wel later op de desktop doen. Maar als zo'n NAS al problemen heeft met 4 torrents van 20GB elk is het voor mij niet geschikt. :?

• sl1000
't ligt er aan wat je met de nas wilt en op welke snelheid denk ik. torrents binnentrekken is over het algemeen een stuk minder cpu intensief als middels sabnzbd wat downloaden.

unrarren/parren is idd erg cpu intensief en zal de cpu zeker voor 100% voltrekken. als je de nas alleen voor downloaden en het verwerken ervan is dat niet zo erg, je moet langer wachten totdat hij klaar is dan op de desktop, maar ach de volgende ochtend staat het er allemaal wel. als je tegelijkertijd de nas ook wilt gebruiken voor b.v. het streamen voor video, fileserving, etc. tsja dan wordt het een ander verhaal en zul je sneller naar een nas toe moeten met b.v. een atom processor.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Ik heb een DS110j, en ik gebruik hem voor 3 doeleinden: NAS met TV series erop voor m'n mediaplayer, FTP servertje, het downloaden van torrents (en dan met name de grotere danwel tragere torrents). Doet ie alle drie prima :)

• ShiroNeko
Dragon2, hoeveel torrents draai je tegelijk, en hoe groot zijn ze? Welke snelheden haal je als het een torrent met veel deelnemers is (vertraagd de NAS het of haal je dan net zoveel als op je PC?)

Mijn NAS zou enkel voor downloads zijn, ik wil 'm werkelijk voor niks anders

Edit: nog een vraagje: zat de 2.5" HD adapter bij je DS110j of moet je die apart aanschaffen?

[Voor 14% gewijzigd door ShiroNeko op 27-10-2010 17:57]

• dragon2
  • Niet online
Ik draai rustig 10 torrents (blu-ray rips bv) tegelijk. Gaat wel wat langzamer dan m'n pc geloof ik, maar omdat hij altijd aan staat is ie toch sneller ;)

Waarom heb je een adapter nodig? Waarom zou je een laptopschijf inbouwen? Veel te klein (en te duur). Ik heb er zelf gewoon een 1 TB 3,5"schijf in zitten.

• ShiroNeko
Adapter/2.5" om nog stiller en minder warmte te genereren. Volgens reviews draait de fan zelfs niet meer met een 2.5" HD er in, de temperatuur wordt niet hoog genoeg. Schijfje heb ik nog liggen dus...

Kan je iets nauwkeuriger schatten hoeveel langzamer het is? Half zo snel, of nog trager? Alvast bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door ShiroNeko op 27-10-2010 20:41]

• arjen9551
ShiroNeko schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:41:
Adapter/2.5" om nog stiller en minder warmte te genereren. Volgens reviews draait de fan zelfs niet meer met een 2.5" HD er in, de temperatuur wordt niet hoog genoeg. Schijfje heb ik nog liggen dus...

Kan je iets nauwkeuriger schatten hoeveel langzamer het is? Half zo snel, of nog trager? Alvast bedankt!
Waarom wil je al die waardes precies zo weten? Tuurlijk als jij 10 grote torrents download dat de boel dan wat vertraagt, maar dat is op je PC ws net zo.

Daarnaast snap ik ook idd die 2.5" HD wens niet? Zal miss iets in warmte schelen ja, maar die NASjes hoor je toch al amper (iig die van mij) en je levert gewoon veel meer in HD ruimte in.

Off-topic:
Is het overigens mogelijk om een melding te krijgen wanneer er gereplied wordt op 1 van je posts?

[Voor 7% gewijzigd door arjen9551 op 28-10-2010 09:49]

B.net

• dragon2
  • Niet online
Ik kan het verschil in snelheid niet schatten, ik draai uiteraard nooit 2x dezelfde torrent tegelijk, en de torrents die ik op de NAS zet zijn al de trage (weinig seeders).

• ShiroNeko
Arjen9551, ik wil gewoon weten of de snelheid aan mijn verwachtingen voldoet. Mijn PC vertraagt absoluut niet bij 10 torrents. Ik wil best tevreden zijn met wat mindere snelheid, maar 50% langzamer zou ik bijvoorbeeld belachelijk traag vinden en dus ipv een NAS een nettop kopen.

Wat 2.5" betreft: de schijf ligt hier, kan net zo goed gebruikt worden. En scheelt dus in stroomverbruik en warmte, misschien niet veel maar "alle beetjes helpen zei de mug en deed een plasje in de zee"

Kan iemand anders misschien een idee geven wat het snelheidsverschil is tussen zijn/haar PC en NAS downloads van torrents? En heeft iemand een DS110j en kan laten weten of er een 2.5" adapter bijzit? Dank!

• dragon2
  • Niet online
"En heeft iemand een DS110j en kan laten weten of er een 2.5" adapter bijzit?"

Nee natuurlijk zit die er niet bij, want niemand zet een 2,5"schijf in een NAS |:(

• remcio
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-08 20:19
aparte houders zijn te kopen http://www.synology.com/s...how.php?lang=enu&q_id=412de types houders voor de verschillende modellen(110j heeft heeft houder a nodig)
hier een willekeurige winkel waar ik zo kon vinden via synology zelfhttp://www.wifimedia.eu/c...87b1275199a34581a6a7281e5

[Voor 4% gewijzigd door remcio op 28-10-2010 23:45]

• arjen9551
ShiroNeko schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 19:33:
Arjen9551, ik wil gewoon weten of de snelheid aan mijn verwachtingen voldoet. Mijn PC vertraagt absoluut niet bij 10 torrents. Ik wil best tevreden zijn met wat mindere snelheid, maar 50% langzamer zou ik bijvoorbeeld belachelijk traag vinden en dus ipv een NAS een nettop kopen.
Enige wat ik je dan kan vertellen is dat ik nog geen vertraging heb meegemaakt wanneer ik aan het downloaden was. Zowel downloadsnelheid bleef altijd goed en de NAS zelf was gewoon goed responsive, mja ik heb dus nooit 10 torrents tegelijk draaien. Dus ben niet het beste vergelijkinsmateriaal ;)
Wat 2.5" betreft: de schijf ligt hier, kan net zo goed gebruikt worden. En scheelt dus in stroomverbruik en warmte, misschien niet veel maar "alle beetjes helpen zei de mug en deed een plasje in de zee"
Als je die al hebt liggen is een ander verhaal, maar goed dan nog zou ik overwegen over voor 6 tientjes een 1-2 TB HD te scoren.

B.net

• The Van
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23-08 12:56
dragon2 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:45:
"En heeft iemand een DS110j en kan laten weten of er een 2.5" adapter bijzit?"

Nee natuurlijk zit die er niet bij, want niemand zet een 2,5"schijf in een NAS |:(
Ehhh - Wel eens naar de CS409 SLIM gekeken?!? Die heet niet voor niets zo... Allemaal 2.5" :
DS409slim Green, Quiet, and Reliable 4-bay 2.5" HDD NAS Server for Home to Small Office

• ShiroNeko
De DS409slim ziet er heel leuk uit. Jammer dat er geen DS109slim bestaat.

Remcio, bedankt voor de info, ik wist al dat je die adapters apart kon krijgen, ik hoopte alleen dat er al eentje standaard bij zat. Niet dus.

Arjen9551, jouw NAS is wel een stukje krachtiger dan een DS110j :) dus dat die wat makkelijker met de workload overweg kan lijkt logisch. Misschien probeer ik gewoon wel een DS110j, zal eens bij de tweedehands aanbiedingen kijken. Als 't niet bevalt kan ie dan ook zo weer weg.

• Sosabowski
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09-07 20:54
Als je bang bent dat je NAS rekenkracht te kort komt kan je beter zelf wat knutselen:

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• ShiroNeko
Tja, dan zit ik weer met een PC die de hele dag draait :) De bedoeling was juist een compacte zuinige downloader te hebben, dat het een NAS is maakt me niets uit, dat is niet van belang.

[Voor 6% gewijzigd door ShiroNeko op 29-10-2010 21:24]

• sl1000
een ferrari die 1 op 100 rijdt bij 200+ km/h bestaat nueenmaal niet. 't is het een of het ander...

• ShiroNeko
Dat is voor deze topic wel een compleet manke vergelijking. Bovendien heb ik ook niet naar een "Ferrari" gevraagd, enkel een vergelijking met een gewone PC en wat je te verwachten hebt aan snelheid voor downloads met een NAS. Heb je het topic wel gelezen of was het gewoon wat nightly trolling?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee