Eggo schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 16:04:...............
Heb inmiddels een extra harde schijf (WD Scorpio Black WD5000BEKT) ingebouwd wat erg simpel was. Hier heb ik Ubuntu 10.10 op geïnstalleerd voor een dual boot met de standaard geïnstalleerde windows 7.
Wel tegen een probleempje aangelopen, ik kan namelijk in de bios bij de bootvolgorde de nieuwe schijf niet selecteren. Kan alleen door F10 te drukken bij het opstarten een bootmenu oproepen waarbij de schijf wel geselecteerd kan worden om van te booten. Ik kan er wel mee leven, maar toch jammer.
Heeft iemand misschien een idee hoe dit op te lossen?
Verder werkt linux prima, alleen het aanpassen van de brightness van het scherm via de functie toets reageert heel erg traag en is dus niet bruikbaar. Is misschien wel op te lossen, maar heb het nog niet gevonden. Ben ook geen ervaren linux gebruiker.
...........
EDIT: Als ik via eSATA een schijf aansluit, dan wordt deze ineens in de bios gebruikt.... En dan wordt er dus helemaal niks meer geboot zonder F10 te gebruiken. Tenzij je OS op externe schijf installeert natuurlijk.
Hoi Eggo,
Ik heb vorige week bij de Aldi in Brummen een Erazer X6812 gekocht voor Eur 600.--, niet voor gamen, maar omdat mijn 4 jaar oude Acer aspire 7520 kuren ging vertonen met het beeldscherm en het vanwege shared memory voor de grafische kaart nogal eens latency pops gaf bij het werken met Cubase 5.
Voor die prijs vond ik geen alternatief qua specificaties.
Had in de Acer een tweede harddisk met daarop openSuse 11.3 en heb deze in de Erazer gezet.
Kon inderdaad alleen via F10 de tweede HD kiezen. Niet echt geweldig dus.
De oplossing is dus om Grub (mijn voorkeur) als bootmanager te installeren op HD0, de schijf die dus in het bios wel wordt weergegeven. Dat ging helaas niet in 1 keer goed. Kan aan Yast, de beheerstool in openSuse liggen, maar ook aan het feit dat het een specifiek Medion bios is dat niet allebei schijven als optie weergeeft. Yast zag HD1 als HD0 dus de verwijzing was niet OK en daarmee startte er niets.
Echter m.b.v. SuperGrub op een CD, is dat betrekkelijk eenvoudig te corrigeren.
Je kunt dan als het fout gaat, toch linux booten en dan het Grub menu herstellen.
Bij mij ziet dat Grub menu er als volgt uit:
# Modified by YaST2. Last modification on Tue Mar 22 13:57:59 CET 2011
# THIS FILE WILL BE PARTIALLY OVERWRITTEN by perl-Bootloader
# Configure custom boot parameters for updated kernels in /etc/sysconfig/bootloader
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd1,1)/boot/message
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title
Desktop -- openSUSE 11.4 - 2.6.37.1-1.2
root (hd1,1)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.37.1-1.2-desktop root=/dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HTS541616J9SA00_SB2404SJJ1EAME-part2 resume=/dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HTS541616J9SA00_SB2404SJJ1EAME-part1 splash=silent quiet elevator=as showopts vga=0x317
initrd /boot/initrd-2.6.37.1-1.2-desktop
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows 1###
title
Windows 7
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title
Failsafe -- openSUSE 11.4 - 2.6.37.1-1.2
root (hd1,1)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.37.1-1.2-desktop root=/dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HTS541616J9SA00_SB2404SJJ1EAME-part2 showopts apm=off noresume edd=off powersaved=off nohz=off highres=off processor.max_cstate=1 x11failsafe vga=0x317
initrd /boot/initrd-2.6.37.1-1.2-desktop
Het menu vind je in
/boot/grub/menu.lst
Hier vindt je de info hoe je dat in Ubuntu doet
openSuse gebruikt voor de verwijzing/herkenning naar de harddisk " /dev/disk/by-id/het-HD-kenmerk-partitie" maar dit kan ook anders, dus laat je niet door die lange tekst van de wijs brengen.
Volg de aanwijzingen in de link voor Ubuntu.
Je hebt bij de installatie ws. de optie om Grub te installeren niet goed gevolgd of overgeslagen, aangezien je wel via F10 Ubuntu kunt starten, maar dan vanaf de MBR van de tweede HD, zijnde hd1.
Als er een menu.lst bestand aanwezig is, hoef je eigenlijk alleen de regels voor Windows
in te voegen (wel even checken of de verwijzing voor Ubuntu kloppen)
Je moet Grub in de MBR van hd0 installeren
Met het commando in een terminal
sudo nautilus start je de filemanager in root modus, ga naar /boot/grub/ en open daar
menu.lst in de teksteditor Gedit, bijv via rechetrmuisknop "openen met..."
Als alles goed is, start je systeem nu met het Grub menu en kies je de gewenste optie.
Bij timeout kun je de seconden in stellen hoe lang je de tijd hebt de keuze te maken.
Vanuit Windows 7 kun je ook met 't EasyBCD programma (downloaden van
http://neosmart.net) een dual boot start menu maken, zie
http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Ubuntu.
Succes
EDIT:
Ontdekte net dat bij mij in het KDE Batterij/energie instelling icoontje, dat je via de keuze "brightness" met een schuifregelaar de helderheid kan regelen. De knoppen doen hier niets.