Hoe meer dan 5 partities aan te maken op 1 hardeschijf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Ik ben al de hele dag bezig om een partitie op de harde schrijf erbij te maken, en dat lukte maar ik kon er niets mee, en nu ben ik er dus eindelijk achter dat je maar 5 mag hebben, ik wil namelijk linux erbij zetten voor ibankieren.

Het schijnt dat je met extended partition er toch meer kan aanmaken, maar die optie heb ik niet in schijfbeheer van windows 7 U, ook niet met minitool partition wizard. Voor dat ik norton, paragon, acronis ofzo ga aanschaffen, weet iemand een simpele oplossing?

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Mogelijke (simpele) oplossingen :

- Nog een schijf erbij plaatsen en daar linux op installeren, al zou je nog wel in de knoop kunnen komen met je primaire partities, dus zou je enkele partities, indien mogelijk, om moeten zetten naar extended.

- Bootcd met Gparted downloaden en branden, daar kan je toch veel mee doen en is gratis (op de kosten van een cd en wat stroom na), daarmee zou je partities mee om moeten kunnen zetten naar extended, zodat je weer een primaire aan kan maken.

- Data van een primaire partitie afhalen en eventueel op een andere (externe) schijf zetten, zodat er een primaire partitie vrij komt, waar je linux op kan zetten. Voor data heb je niet specifiek een primaire partitie nodig, voor een OS wel.

Dit is wat er zo 1, 2, 3 in me opkwam om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Yo dank je, ik vergat te melden dat het een laptop is met 500 gb hd,

Ja gparted werkt ook onder windows, lijkt me de beste optie, ik ben wat voorzichtig geworden omdat ik vroeger met partition magic de mist in ben gegaan na reboot.

Ik heb een partitie vrij van 100 gb en 37 gb, die laatst wil ik voor linux gebruiken. Ik neem aan dat voor een os het primary moet zijn, niet extended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Graag gedaan.

Partition Magic is leuk om te gebruiken tot en met XP, bij hogere Windowsversies is het net een spelletje russische roulette en dus geen aanrader. Zelf heb ik nooit problemen gehad met Partition Magic, maar heb hem dan ook niet gebruikt voor Vista of Win 7, alleen voor Win 95, 98, 2000 en XP.
Voor een OS heb je inderdaad een primaire partitie nodig, data kan gewoon op een extended partitie. Probeer dus een primaire partitie vrij te maken en je probleem zou opgelost moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 11:35
Linux kan je zonder problemen op een logische partitie in de extended partitie installeren. Wel zal je rekening moeten houden dat je de bootmanager (meestal is dat Grub) in de MBR of in de bootsector van de actieve primary partitie.

Zou het misschien kunnen zijn dat je het principe van de extended partitie nog niet helemaal snapt? Op een extended partitie kan je geen data opslaan. Binnen in een extended partitie zal je eerst één of meerdere logische partities moeten aanmaken. Deze kan je wel gebruiken voor data.

Het maximale aantal partities in de MBR is maximaal 4. 4 primary of 3 primary en 1 extended, waarin meerdere logische partities gemaakt kunnen worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjen42 op 26-10-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arjen42 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:49:
Zou het misschien kunnen zijn dat je het principe van de extended partitie nog niet helemaal snapt? Op een extended partitie kan je geen data opslaan. Binnen in een extended partitie zal je eerst één of meerdere logische partities moeten aanmaken. Deze kan je wel gebruiken voor data.
Dat lijkt me ook wel logisch dat je dat eerst moet doen, dat is oude koek oftewel basis kennis. Had niet gedacht dat dat nog vermeld zou hoeven te worden, aangezien we hier niet op een Jip en Jannekeforum zitten. Blijkbaar is de realiteit toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
Anoniem: 292340 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:09:
[...]

Dat lijkt me ook wel logisch dat je dat eerst moet doen, dat is oude koek oftewel basis kennis. Had niet gedacht dat dat nog vermeld zou hoeven te worden, aangezien we hier niet op een Jip en Jannekeforum zitten. Blijkbaar is de realiteit toch anders.
Voor mij is dat geen probleem. Ik leg het graag nog een keer voor wie dat wilt.

Ach, ik denk dat als ik op een Jip en Jannekeforum een vraag stel ik daar ook als een n00b zoals overkomen. ;)

@opteron4x, zou je een screenshot van schijfbeheer willen plaatsen zodat we kunnen zien welke partities er al aangemaakt zijn en waar eventueel nog ruimte vrij te maken is?

[ Voor 5% gewijzigd door Arjen42 op 26-10-2010 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Bedankt Arjen, die windows logica wil er bij mij niet in, ik kan wel een partitie aanmaken van 100 gb maar vervolgens kun je er verder niets mee zonder gparted. typical.

http://s1044.photobucket....n=view&current=depart.png

Ik ga dan nu linux op de 37gb partitie zetten, en dan hoop ik van die van 100 een extended te maken met onlogische drives, cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34
Je loopt hier tegen de limiet van maximaal 4 primaire (of 3 primair en 1 extended) partities aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 26-10-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Ik heb er nu 5 inclusief die van system reserved. (+ 1 unallocated) jammer dan moet ik m weer shrinken en mergen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Opteronx4 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:49:
Ik heb er nu 5 inclusief die van system reserved. (+ 1 unallocated) jammer dan moet ik m weer shrinken en mergen..
Nee, je hebt er 3 + 1 extended. Hoeveel logische partities je in de extended hebt maakt verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Ok maar die van system reserved is ook een partitie, of hoef je die niet mee te tellen, en welke is dan de extended? ik hoop dat ik jullie niet moe maak, ik kan er een studie van maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Opteronx4 op 26-10-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Die met donkerblauw zijn primaire partities (de system reserved dus ook), die groene rand is de extended en daarin zitten de logische partities (lichtblauw). Weet niet of het met de standaard Win7 diskmanagement kan maar je kan proberen om de Games partities uit te breiden naar de Unallocated ruimte, 'm aan de rechterkant te verkleinen, hierna de extended uit breiden naar deze ruimte en vervolgens een extra logische partitie in de extra ruimte in de extended aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Opteronx4 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:40:
Bedankt Arjen, die windows logica wil er bij mij niet in, ik kan wel een partitie aanmaken van 100 gb maar vervolgens kun je er verder niets mee zonder gparted. typical.

http://s1044.photobucket....n=view&current=depart.png
Je hebt al een Extended partition met twee logische stations erin staan.

En op zich is er ook niks mis met die Windows logica, immers is één primary partition al genoeg om een OS te laten booten - ongeacht welk modern OS inclusief recente Windows varianten (sinds 2000) zijn prima in staat om alleen de bootmanager op een primary te hebben en de systeembestanden op een logisch station in een extended partitie.
Da's al jaren zo.
Dat men bij het aanmaken van partities binnen Disk Management alleen primaries doet is misschien lastig, maar het biedt daarentegen genoeg mogelijkheden voor 3rd parties om partitiemanagement software al dan niet voor een prijs op de markt te brengen zonder dat er gelijk hoeft worden gegooid met monopoliemisbruikaanklachten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Geweldig, Nielson en Alt92 ik ga het proberen! hartelijk dank mate

[ Voor 14% gewijzigd door Opteronx4 op 26-10-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
http://windows.microsoft....mat-a-hard-disk-partition
When you create partitions on a basic disk using Disk Management, the first three volumes you create will be formatted as primary partitions. Beginning with the fourth volume, each volume will be configured as a logical drive within an extended partition. For more information, see What are partitions and logical drives?
Windows maakt automatisch extended partities aan als je al 3 primaire partities hebt. Het probleem dat zicht hier voorgedaan heeft is dat hij waarschijnlijk tussenin een partitie verwijderd heeft en dus daar meerdere kleine partities voor in de plaats wilt.

Op die lege ruimte kan je geen extended partitie zetten, je hebt namelijk al 3 primaire en 1 extended partitie. Daar kan niet nog een extended bij.

Wat hier wel nog mogelijk is,is dat de primaire partitie met stationletter G verplaatst word en daarna de extended partitie (de groene kader) uitgebreid wordt naar links. Dan kan je een extra logische partitie aanmaken in je extended partitie.

Maar ik zou aanraden om alles te backuppen, alle partities te verwijderen (misschien de Windows partitie behouden) en opnieuw beginnen de partities aan te maken.

Dit is trouwens geen Windows logica, maar hdd logica. Onder Linux zou net hetzelfde probleem opduiken.

Je kan natuurlijk ook altijd diskpart.exe gebruiken om te partitioneren, daar heb je iets meer zelf in de hand maar het risico is net wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
Helaas is het met schijfbeheer niet mogelijk om het begin van een partitie te verplaatsen. Gparted zou het wellicht wel kunnen, hoewel ik daar weinig ervaring mee hebt. (Jaren terug heb ik wel eens split en merge truuks op logische partities met Linux fdisk uitgevoerd waarbij zonder gegevens verlies de andere partitites daarnaast heb kunnen laten staan door handmatig de exacte cylinder vectoren opnieuw in te voeren.

100 GB is inderdaad zonde om ongepartitioneerd te laten. Zoals kluyze zegt zou het meest voor de handliggende zijn om de inhoud van G: te verplaatsen naar deze lege ruimte. Waarschijnlijk kan dit met Gparted of een andere partitite tool, zoals Nielson voorstelt.

Het alternatief, als je dit soort tools niet wilt gebruiken zal je eerst je M:, F:, en de extended partities moeten verwijderen. Wat op M: staat zou je naar een USB disk kunnen kopieren (Heb je gelijk een backup van je muziek.) Of desnoods tijdelijk op je C: schijf kunnen zetten. F: is nog helemaal leeg, dus dat is geen probleem. Daarna kan je in de lege ruimte een nieuwe extended partitie en daarin een logische partitie maken om vervolgens je games te kopiëren. Gebruik hiervoor bij voorkeur robocopy vanaf de command line (als admin) met de /e en /COPYALL switches zodat ook de NTFS permissies overgezet worden. Daarna zou ik nog eens goed controleren of alles goed is overgezet (bijv. een vergelijkingsprogramma zoals Beyond Compare). Vervolgens haal je de G Letter van de oude partitie af en ken je deze toe aan de nieuwe partitie. Aan de screenshot te zien hoeft dat niet uitgelegd te worden. ;)

In beide gevallen zal je je games niet opnieuw hoeven te installeren. Wel zal het enige tijd duren voordat dit voltooid is omdat alle data fysiek op een andere plek op de disk gezet moet worden.

Hierna kan je de extended partitie uitbreiden naar het einde van de schijf en naar eigen inzicht logische partities aanmaken. Persoonlijk zou ik het aantal partities tot een minimum beperken. Naar mijn mening heeft het aanmaken van meerdere niet-OS partities alleen in specifieke gevallen voordelen en wordt je eigenlijk meer alleen maar daardoor beperkt in je flexibiliteit.

Zelfs bij een aparte data partitie heb ik de laatste tijd mijn twijfels. Vroeger vond ik het handig om mijn data op een andere partitie te zetten dan Windows, omdat ik dan wat makkelijker de Windows partitie kon formatteren tijdens herinstallatie. Nu heb ik al mijn data ook op externe disk staan dus dat boeit dat niet meer zo. Meerdere disks is een ander verhaal, maar niet in jou geval van toepassing.

Als alternatief kan je dus ook besluiten om je C: schijf helemaal uit te breiden naar het einde van de schijf. Hiervoor zul je wel je games moeten deinstalleren en opnieuw installeren en je muziek naar C: kopiëren en eventuele verwijzingen aanpassen. In dat geval ben je wel van het gedoe af.

Als het dan nodig is om een extra partitie aan te maken voor Linux kan je dat gewoon doen door de C: schijf iets kleiner te maken. Als het niet meer nodig is kan je deze heel eenvoudig verwijderen en schijfruimte weer teruggeven.

Ik neem aan uit dat je een Linux beginner bent (aangezien je de Linux als NTFS had geformateerd ;) ). Ik zou dan in jou geval een programma zoals VMware player installeren en Linux daarin installeren. Dat gaat dan een stuk makkelijker en loop je zeker geen risico's tijdens het partitioneren. Helemaal makkelijk met een Linux live CD/DVD zoals Knoppix. Ik denk dat dit voor ibankieren perfect zal gaan werken, hoewel je alleen voor ibankieren geen Linux nodig hebt. Dat gaat prima onder Windows.

En o ja, die Systeem Reserved partitie kan je het beste met rust laten. Windows gebruikt deze voor het opstarten en als deze partitie weg is het lastig om Windows weer werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Ik ben zo ver nog niet gekomen omdat ik een backup van mn muziek op een externe hd wil doen,
maar als ik daar ruimte wil maken door de duitse vista eraf te halen krijg ik de melding dat ik geen trusted installer permission heb. (vroeger deed ik dat met superutils maar dat werkt niet onder win7)
Als ik op de win7 sys32 folder rechtsklik en met properties de security probeer te veranderen worden de knoppen niet actief. (ook niet op ext hd) Ik ben de admin maar ik krijg de rechten niet. Wordt vervolgt!

Ps ik dacht linux te gebruiken voor bankieren omdat ik wel eens software probeer die ik niet gekocht heb met
alle risico´s vandien, en niet alle sites zijn te vertrouwen.

(Het is begonnen met een melding van adaware omdat ik een securom bypass gebruikte, (weet niet of het een false positive is) ik wilde testen of GTA draait op mijn laptop met Ati 3650, nou hij stottert erg en er is banding, ben dus bang dat ik nu al weer een gamesysteem moet aanschaffen)

[ Voor 33% gewijzigd door Opteronx4 op 28-10-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
in Vista en 7 is er het commando takeown.

Als dat een map uit een andere Windows install is dan heb je zelfs met dezelfde gebruikersnaam niet de rechten op de map. Als het een map uit dezelfde Windows is, dan kan het zijn dat jouw gebruiker administrator rechten heeft maar dat is niet gelijk aan administrator zijn. Je zit in de groep administrators maar je heb niet overal dezelfde rechten als de administrator account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Dank, ik ben een halve zool met windows, vaak geen geduld om het uit te pluizen, ik ga met een of andere util / tool die dir eraf mikken.

(ik heb met takeown controle gekregen maar als ik del doe krijg ik geen access, en met rmdir gaat het ook niet, heb het hernoemd; crap , maar het blijft)

[ Voor 36% gewijzigd door Opteronx4 op 29-10-2010 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Denk eraan dat standaard takeown niet recursief is en enkel de folder waarop je het uitvoert van eigenaar veranderd. /r of zo voor recursief. Kan wel even duren als je veel folders/files eronder hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Ik ga maar met lenovo backup en restore win7 er over heen zetten. Heb een backup van muziek gemaakt en de 37gb partitie verwijderd. Wilde linux op de 100gb partitie zetten maar dat maakt gebruik van SDA5 ipv ntfs dus lijkt me beter om te kijken of ik een gedeelte van die 37 gb die nu vrije ruimte is voor linux te gebruiken, zonder dat windows daar verder iets mee kan of doet. edit , dat kan dus ook niet want win blijft het als partitie zien, ook als het vrije ruimte is. Nee he dan kan ik idd alles op de schop gooien, er is nooit een shortcut , feck windows

http://s1044.photobucket....on=view&current=step2.png

http://s1044.photobucket....view&current=Bollocks.png

Bedankt Arjen en de rest voor de uitleg, zal het hard nodig hebben! Ga het toch met gparted proberen, dearly departed more like.

Edit kreeg met gparted fatal server error, no screens found,
heb met minitool de unallocated vrije ruimte aan G: gegeven..
Maak nu een kleine partitie in c: aan en kan met minitool deze voor ´linux swap´ formatteren

[ Voor 49% gewijzigd door Opteronx4 op 30-10-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Mr Murphy is back, wilde c: defragmenteren , maar kreeg error, deed chkdsk /r en toen was ie partitie M: kwijt. 8)7 :r
ben wel wat muziek kwijt. heb zin om helemaal op Linux mandriva over te stappen!! |:(

update

http://s1044.photobucket....on=view&current=step3.png

http://s1044.photobucket....view&current=mandriva.png

Het ging dus fout met het resizen van M: met minitool, toen ik G: en M: even groot heb gemaakt.

Ik heb 20gb voor linux , het was niet nodig om het voor linux te formateren, het moet unallocated of free space zijn!

Het is gelukt! blij

Afbeeldingslocatie: http://i1044.photobucket.com/albums/b442/Bruno_Bartels/finished.png

[ Voor 94% gewijzigd door Opteronx4 op 31-10-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjen42
Opteronx4 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:43:
Ik heb 20gb voor linux , het was niet nodig om het voor linux te formateren, het moet unallocated of free space zijn!

Het is gelukt! blij

[afbeelding]
Mooi om te horen dat je er uit bent.

Linux heeft z'n eigen filesystem waarmee de partitie geformatteerd word. Het formateren wordt tijdens de setup van Linux gedaan. Ik zie dat je nu drie partities voor Linux hebt. Heb je deze indeling zelf gekozen of is dit automatisch door de Linux setup gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is het niet allemaal een beetje veel gedoe voor alleen internetbankieren op Linux. Schijnbaar wil je dat liever niet in Windows doen, dat is natuurlijk je goed recht. Maar is het niet handiger om in Windows gewoon een virtuele machine te maken waar Linux op staat? Geen gezeur met partities en makkelijker te gebruiken omdat je niet je hele pc moet rebooten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Dat is automatisch door linux gedaan, ik had wel meer tijdens de linux installatie kunnen doen maar dacht dat het veiliger was om het aan windows over te laten.

Ik wil graag linux native runnen omdat windows er dan niet tussen zit en dat trojans, rootkits, spyware, botnets etc er geen vat op hebben.

Het is lichter en sneller dan xp (en win7) ben er erg tevreden over!

http://www.dedoimedo.com/computers/mandriva-2010.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-07 20:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even een titel gefabriceerd welke beter bij het topic past. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 22:48

swtimmer

Ontrafelt het leven!

fsfikke schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 18:24:
. Maar is het niet handiger om in Windows gewoon een virtuele machine te maken waar Linux op staat? Geen gezeur met partities en makkelijker te gebruiken omdat je niet je hele pc moet rebooten.
Dit lost het mogelijke probleem van keyloggers natuurlijk niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Topicstarter
Dune, bedankt, het werkt allemaal perfect nu, dual boot.

swtimmer, heb ook sandboxie ontdekt, dat je b.v. onder het gast account kan gebruiken, slim

ps had vroeger linux knoppix op cd rom en usb stick staan, maar kon er weinig mee, online gaan was vrijwel onmogelijk, en mij nooit gelukt.

[ Voor 32% gewijzigd door Opteronx4 op 05-11-2010 21:31 ]

Pagina: 1