Windows 7 probleem met harde schijf gevonden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 12:44
Heren,

ik ben al een poos in het bezit van een Samsung Spinepoint F3 (HD103SJ).
Nu gaf Windows 7 in de eerste week dat ik hem had af en toe de melding "Er is een probleem met de harde schijf gevonden." (zie bijgevoegde afbeelding)

Nu heb ik dit eigenlijk nooit serieus genomen en gewoon weg geklikt. Nu begint hij zomaar weer de melding te geven.
Ik heb de schijf al getest met HD Tune en de diagnostic tool van samsung zelf,
deze geven gewoon aan dat de schijf volledig in orde is.

Is dit nou gewoon een bug in Windows 7, of is er daadwerkelijk iets mis? Het systeem draait inmiddels al probleem loos sinds 14 Juli 2009, de installatie datum van mijn huidige OS.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/25/1288020495-980.png

Met vriendelijke groeten,

Ramon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zo'n typische Microsoft melding waar je niets mee kunt. Je zou de Windows logs eens kunnen nalopen of daar misschien wat specifiekers in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Dat heb ik uiteraard gedaan, maar daar word ik ook niet veel wijzer van.

1 waarschuwing:
Het stuurprogramma heeft vastgesteld dat apparaat \Device\Harddisk0\DR0 binnenkort niet meer werkt. Sla uw gegevens direct op en vervang het hardeschijfstation. Het kan zijn dat het apparaat al snel niet meer werkt.
En vervolgens een "kritieke" fout:
Er is een S.M.A.R.T.-fout op schijf SAMSUNG HD103SJ ATA Device (volumes C:\;D:\) gevonden. Deze schijf wordt mogelijk onbruikbaar, dus maak een back-up van uw computer. Alle gegevens op de harde schijf, zoals bestanden, documenten, afbeeldingen, programma's en instellingen gaan mogelijk verloren als de harde schijf onbruikbaar wordt. Neem contact op met de fabrikant van uw computer om te bepalen of de harde schijf moet worden gerepareerd of vervangen. Als u geen back-up kunt maken (omdat u bijvoorbeeld geen cd's of andere back-upmedia hebt) dient u de computer af te sluiten en pas weer opnieuw op te starten als u back-upmedia hebt. Sla in de tussentijd geen essentiële bestanden op deze schijf op.
HD Tune S.M.A.R.T.-waardes:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/25/1288022451-920.png

Heb hier verder weinig verstand van, maar zie geen re-allocated sectors oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:20
Dit is exact hetzelfde probleem als dat ik gehad heb!
Ik heb de schijf uiteindelijk op een andere controller moeten hangen. Toen had ik geen problemen meer. Echter een tijdje terug heb ik de schijf weer gewoon aan mijn AMD controller gehangen en nergens last meer van gehad..

Probleem met Samsung Spinpoint F3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Hmm. Helaas heb ik geen andere controller of vrije poorten op mijn mobo. Maar het lijkt dus niks ernstigs dus ik denk dat ik om de paar weken/maanden maar even op melding niet meer weer geven moet klikken, jammer dan.

Thanks voor de hulp iig :).

Edit: Overigens ook een gigabyte bordje hier, echter met nvidia chipset (S939).

[ Voor 14% gewijzigd door spNk op 25-10-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Juist. Het komt dus door een SMART waarde. "SpeedFan" heeft ook een SMART functie die heel handig naar het internet linkt en een uitleg geeft bij evt. afwijkende waarden en vergelijkt met andere schijven van gebruikers van hetzelfde model. Altijd nuttig. Zoek maar even. Tevens zou ik een SMART monitor utility installeren die de schijf continu vervolgt. Op mijn home servertje heb ik "HDD Health" draaien dat na verloop van tijd meldt wanneer je schijf kapot zal gaan. Dat heeft me een keer geholpen een schijf tijdig te vervangen die aan het kapot gaan was. Ik zag plotseling allemaal meldingen van een verslechterende SMART parameter. Heel nuttig.

Verder natuurlijk zorgen voor laatste BIOS en (chipset) drivers.
Pagina: 1