Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb een Canon 550D. Blijkbaar zit er een dode pixel op de sensor. Want als ik filmpjes maak, dan zie ik op 1 specifieke plek 1 wit puntje. Het lijkt me geen stof, want ik heb het met verschillende lenzen geprobeerd, tenzij de stof op de sensor zit. Dit is behoorlijk storend.

Maar, los van wat de oorzaak is, hoe kan ik er zo goed mogelijk iets aan doen?

Ik doe momenteel nog niets met filmbewerking. Maar ik heb op deze manier inmiddels behoorlijk wat filmpjes gemaakt van onze baby, dus ik hoop ze nog wat te kunnen opknappen.

Ik lees op Internet dat "Adobe After Effects" een optie heeft die "CC Simple Wire Removal" heet. Dat klinkt op zich wel goed. Maar feitelijk is mijn probleem nog simpeler: 1 pixel, die door mpeg-achtige compressie helaas enigszins lijkt uitgesmeerd.

Wat zouden jullie doen? Heeft er iemand ervaring met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Adobe After Effects is een duur grapje, maar Simple Wire Removal is een geschikte filter.

Gratischer is om bijvoorbeeld VirtualDub met de LogoRemover plugin te gebruiken.
Tenzij er MPEG of M2TS uit je camera komt, dat kan je niet openen, maar wel via VirtualDubMod geloof ik of VirtualDubMPEG ofzo.. naja iig kan je met die woorden een beetje rondgooglen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Sando schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 07:33:
Adobe After Effects is een duur grapje, maar Simple Wire Removal is een geschikte filter.

Gratischer is om bijvoorbeeld VirtualDub met de LogoRemover plugin te gebruiken.
Tenzij er MPEG of M2TS uit je camera komt, dat kan je niet openen, maar wel via VirtualDubMod geloof ik of VirtualDubMPEG ofzo.. naja iig kan je met die woorden een beetje rondgooglen.
Bedankt! De voorbeelden daarvan zijn er indrukwekkend uit. Dat moet goed genoeg zijn voor mij!

Nog even ter kennisgeving mijn oplossing voor het vervolg.

Canon heeft een mooie optie om van de dode pixels af te komen:
1) Draai de beschermdop op de body (zonder lens).
2) Kies via menu handmatig sensor reinigen.
3) Doe dit 30 seconden

De camera heeft nu schijnbaar ontdekt wat de dode pixels zijn, en interpoleert deze voortaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-07 14:44
Ik denk eerder dat er iets op je sensor zat, je camera doet namelijk niks aan dode pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 14:06

Caveman

whahoehaha

MPeek schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 10:38:
Ik denk eerder dat er iets op je sensor zat, je camera doet namelijk niks aan dode pixels.
Kennelijk is dit toch een werkende methode, de diverse foto fora staan er vol mee.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Caveman schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 11:05:
[...]
Kennelijk is dit toch een werkende methode, de diverse foto fora staan er vol mee.
Het heeft mij in ieder geval van het probleem afgeholpen. Het zou inderdaad ook gewoon een vuiltje geweest kunnen zijn. Toch denk ik eerder aan een pixel, ook omdat het puntje wit was. Een vuiltje zou eerder iets donkers opleveren, lijkt me, aangezien het licht weghoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Ook warmte kan het zelfde effect veroorzaken, al lijkt me vuil dan redelijk vergezocht.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-07 14:44
Verdorie, was enkele dagen geleden in het donker aan het fotograferen met lange exposure tijden (20 seconden, 30 seconden) en toen vielen mij op eens ook een paar hotpixels op. Moest meteen aan dit topic denken, manual cleaning mode voor een klein minuutje aangezet en jahoor, ze waren weg... Normaal zou je dit niet opvallen maar omdater veel zwart in mijn foto zat viel het me op dat er een stuk of 5 of 6 puntjesw aren die gewoon helemaal wit waren.
Pagina: 1