Toon posts:

PCI-E SSD's kun je ervan booten...?

Pagina: 1
Acties:

• master.fean
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13-09 20:43
Beste mede-tweakers,

ik vroeg me dus af, zoals de titel al zegt, kun je van een PCI-E ssd booten?

Mvg,

fean

• GeertH
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat deze pci-e SSD kaarten een geintegreerde raid controller OID hebben, dus zolang je moederbord het ondersteund lijkt me dat je ervan kunt booten.?

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ligt helemaal aan de kaart.
De een wel, de ander niet.

GeertH: het heeft niks met RAID controllers te maken.
Zolang het ding een Int19 capturende firmware/ROM heeft kan je er van booten, ongeacht het OS. Dus zelfs iets als MSDOS.
Tegenwoordig zijn er ook andere methoden om een bootdevice aan te spreken, maar daar is in de regel ook support vanuit het OS voor nodig. USB kan bijvoorbeeld ook booten, maar WinXP kan er niks mee en zal een BSOD geven zodra de kernel het bootdevice probeert te mounten. (naja, niet zonder aanpassingen. Tegenwoordig kan het wel).

Zelfs zonder speciale ROM kan het tegenwoordig dus, mits het OS het daar na ook wil vreten.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• master.fean
dank je, McKaamos voor je verhelderende antwoord. Ik wou er Windows 7 vanaf gaan draaien, weet je of dit OS het aan kan...?

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

master.fean schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 23:03:
dank je, McKaamos voor je verhelderende antwoord. Ik wou er Windows 7 vanaf gaan draaien, weet je of dit OS het aan kan...?
Yes, dat kan het. Kijk maar eens op de OCZ fora.

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

master.fean schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 23:03:
Waar vanaf? Er zijn meerdere PCIe SSD's.

Maargoed, Win7 kan standaard een hoop meer dan b.v. WinXP, dus de kans dat dat werkt is goed aanwezig.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• master.fean
Een OCZ RevoDrive, maar ik heb de box bekeken en er stond groot 'bootable' op |:(, maar toch hartelijk dank.

• poema
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12
Stond ook naar de Revodrive te kijken maar uiteindelijk voor 2 Vertexen 2 gekozen. Wat ik me wel afvroeg of je zo'n kaart gewoon in een pci-e slot kan stoppen waar je normaal gesproken een videokaart in kan proppen bij moederborden met tevens onboard video.

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

poema schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:31:
Stond ook naar de Revodrive te kijken maar uiteindelijk voor 2 Vertexen 2 gekozen. Wat ik me wel afvroeg of je zo'n kaart gewoon in een pci-e slot kan stoppen waar je normaal gesproken een videokaart in kan proppen bij moederborden met tevens onboard video.
Je kunt die dingen in elk PCI-e slot stoppen waar ze inpassen. Let er wel op dat het mobo soms meer of minder lanes toewijst aan bepaalde slots, vaak is dit ook nog zelf te wijzigen.

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

• poema
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12
Mr Alfabet schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:33:
[...]

Je kunt die dingen in elk PCI-e slot stoppen waar ze inpassen. Let er wel op dat het mobo soms meer of minder lanes toewijst aan bepaalde slots, vaak is dit ook nog zelf te wijzigen.
Ok, thanks. Wordt m'n volgende aankoop :)

• sinasappel
  • Laatst online: 00:03
Beste

Mijn huidige systeem
AMD X4 955
ASUS M4A79T Deluxe
8GB OCZ geheugen

Ik overweeg om een "OCZ RevoDrive X2 PCI-Express SSD 100GB" aan te schaffen.

Nu probeer ik uit te zoeken op mijn moederbord deze Revodrive ook ondersteund. Ik heb al op de OCZ forums gezocht maar hier staan alleen maar moederborden die consumenten zelf hebben getest of het werkt. Ook op tweakers, onder andere dit forum, wordt er niet echt duidelijkheid gegeven of de REVODRIVE overal op kan.
Is er niet een lijst met moederborden waarop te zien is op de REVODRIVE ondersteund wordt? Of weet misschien iemand (bewijs) of mijn moederbord de REVODRIVE ondersteund?

Daniel

• lezzmeister
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-09 23:32
http://vip.asus.com/forum...43&page=1&SLanguage=en-us

Is het enige dat is te vinden.
Enige bootproblemen op de OCZ fora waar ze naar verwijzen komt door fouten in de firmware van de Revodrive.
Als je er nu een koopt, zou er een groene plek op te vinden moeten zijn, daaraan herken je de nieuwere kaarten. Al zouden deze nu allemaal teruggeroepen moeten zijn en dus niet meer in een winkel moeten liggen. Dus kan het zijn dat ze de kaarten met correcte firmware niet meer markeren.

Maar je zou nu zonder problemen ervan moeten kunnen booten. Mits je moederbord niet al te lastig doet. Maar ik steek me handen er niet voor in het vuur.

• GhostyChaos
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 21:06
hier een URL met mijn gezeur met een Revodrive, op een splinternieuw systeem en een moederbord dat door ocz word aanbevolen.
[ASUS Crosshair IV Formula] Niet stabiel te krijgen

ZIND EER GE BEGIND

De OCZ RevoDrive PCI-Express 4x SSD 120GB
Heeft 2 ssd schijven op zijn print zitten, die worden beheerd door de silmage raid controller
deze chip ( kan je zelf instellen met CTRL+R)
Ik heb hem Op een RAID 0 gezet (gewoon striping mischien na 20 jaar een crash.
Dus deze PCIie kaart is niks ander dan 2 ssd schijfen in raid 0 naast elkaar.
en JA hij is bootable, als je mobo hem ondersteund, anders even de drivers downloaden
, Zolang je mobo maar PCIEx heeft die een bootable device ondersteund.

Als ik je mag aan raden als je nog 3 sata vrij hebt (die je in raid 0) kan zetten, zou ik dit nemen
3x SSD OCZ Vertex 2 60G SATA II (deze ssd's hebben dezelfde print als hun grotere broers (100/140/240G)
als je deze 3 in raid 0 zet, ben je al 1x zo snel met schrijven vergeleken met de revo
qua lees snelheid ben je ook iets sneller.

Keuzes:
1 Revo drive +/- 280 euro 120G En grote kans dat je mobo moeilijk gaat doen
en je pciex lines jat ( lekker als je later 2x videokaart wil op 2x16pciex (je mobo heeft er maar 32) OEPS
2 3x ssd OCZ Vertex 2 60G +/- 110 p/s = 330 euro (50 euro duurder dan de revo)
neemt iet wat meer ruimte in, en jah je bent 3x sata kabel + 3x voeding nodig
MAAR de test die ik gedaan heb, is Read en Write allebei SNELLER en je hebt 160G totaal
dus voor 50 euro meer heb je ook 40 Gig meer en hogere snelheid.

Keus is aan jou, ik ben weer old school gegaan bekijk bovenstaand URL naar mijn treath
ik ga daar ook 3 screenies plaatsen van revo test en mijn ocz raid test.

Succes

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Keuze 1:
Er zijn tegenwoordig zat mammieplankjes met meer als 32 PCIe lanes hoor ;) Denk aan die leuke Quad SLI gevallen, of borden met 2 stuks full 16x slots en dan nog een paar losse voor de overige kaarten. Veel geintegreerde SATA controllers zitten ook op een eigen PCIe lane.
Waarop je de kans baseert dat het mobo moeilijk doet is me een raadsel. Zeker omdat je begint over drivers. Dat zal eerder met drivers voor de Windows kernel te maken hebben. WinXP boot sowieso standaard niet van een SATA RAID controller en tot SP2 ook niet van een reguliere SATA controller in AHCI mode.

Keuze 2:
In het begin inderdaad rete snel, maar je vergeet dat er nog geen enkele on-board RAID controller is die TRIM support in een RAID container geeft.
Daardoor heb je binnen no-time performance degradatie te pakken en zal je daar omheen moeten gaan werken met allerlei tools. En dan is het nog maar de vraag of je uberhaupt wel een dergelijke tool kan krijgen. Voor zover ik weet doet OCZ's eigen Garbage Collector tool niets met RAID arrays, dus zal de performance nooit meer optimaal worden tenzij je de hele boel zero-fill'ed.
Verder is de performance natuurlijk ook nog eens sterk afhankelijk van de controller waar je de boel aan vast knoopt.
Als het goed is, zijn er inmiddels wel RAID kaarten die TRIM support geven, maar dan zit je vast aan merken als Adaptec, wat je weer een rib uit je lijf gaat kosten.

Wat dat betreft is het dus wel slim om een Revodrive te nemen. Het staat er niet bij vermeld, maar gezien het gebruik van Sandforce controllers neem ik aan dat die wel TRIM support leveren.
Misschien niet zo snel als 3 Vertex-2's in RAID0, maar het degradeert niet waardoor het permanent snel blijft.

[Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2010 22:08]

• GhostyChaos
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 21:06
:-) zover ik ( en mijn kameraad hebben uitgezocht
zal de revo drive pas bestanden verwijderen op het moment dat hij er wat neer moet zetten
de vertex 2 (normale ssd schijven, verwijderen de bestanden al als ze "niks doen"

"No TRIM, No Idle Garbage Collection
Unlike the OCZ Z-Drive, the RevoDrive has no idle time garbage collection support. There’s obviously no TRIM support given that the drive runs in an internal RAID, however OCZ is apparently working on a TRIM tool for both the Revo and Z-Drives. There’s absolutely no word on when we might see such a thing, so at this point you’d much have to treat the RevoDrive as not support any sort of TRIM."

Dat huiswerk heb ik allemaal al gehad, tevens heb ik de Revodrive 120Gig in mijn systeem gehad,
inmiddels dus weer normale ssd.

De revo is niks anders dan een insteek kaart met 2 ssd schijven die in raid 0 staan

Bij de Z2 (bestaande uit 4 sata zal deze 4 "schijven" in raid 0 hebben, ende Z2 is weer een paar stapjes sneler dan de standaart versie die ik had.
Dus hij zal na ssd testen wel sneller uit de bus komen.

Oftewel de Revo Drive Z2 specs... hmm prijs is hard gezakt nu rond de 360 eur
http://www.ocztechnology....-x2-pci-express-ssd-.html

Of een Ocz Vertex 2 60g Sata II (let op !! deze valt onder de 50-240Gig versies) 2 of 3 in raid 0 zetten.
http://www.ocztechnology....x-2-sata-ii-2-5--ssd.html

Als het inde toekomst wat verder ontwikkeld is , dan zal ik de stap nog eens proberen, maar de eerst komende 2 jaar , blijf ik bij mijn vertexjes plug & play 8)
En bij mijn revo was het Plug & :? :'(

Ik wens je Heeel veel geluk toe dat het in 1x gaat werken, mocht je last krijgen van Systeem freezes, en BS, stuur hem dan gauw retour :X , en bestel niet bij Azerty.com, zij betalen alleen de dagwaarde terug :(

• ramonlambal
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-09 02:16
de nieuwere os-sen (server 2008, vista, win7 nieuwe ubuntu) kunnen allemaal wel booten via pci-e

laatst ook geprbeert (niet met ssd maargoed) en moest wel extra drivers installeren maar bij deze osen kon dat met usb dus dat was geen probleem

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Gisteren heb ik eveneens een Revodrive 120 Gb besteld die als het goed is morgen zal aankomen maar vantevoren heb ik eerst eens goed gekeken wat de voors en tegens ervan zijn. Eerste punt wat ik tegenkwam was wat hierboven ook al geschreven is is de compatibiliteit met verschillende moederboarden. Dat punt zou dus bij mij al goed moeten zitten aangezien mijn board ( Asus P6X58D Premium ) getest is en ermee werkt.

Wat het aantal lanes betreft mag het bij mijn board geen problemen opleveren aangezien dit board 3 x PCI-E x16 heeft en ik toch niet echt van plan ben om met SLI of Crossfire te gaan werken. Maar dit waren niet de enigste struikelblokken want het schijnt dat de Revodrive ook niet echt kan omgaan in combinatie met Marvell S-ATA 6 Gb controller. Nu is dat ook niet echt een punt omdat het voordeel van S-ATA 6 Gb niet direct om naar huis te schrijven is, hetgeen ik zelf getest heb met 2 x WD black met een S-ATA 6 Gb controller erop.

Wat degradatie betreft heb ik zelf zoiets dat dit in principe voor alle SSD's geld die je in een RAID config zet en dit dan nu eenmaal nog een punt blijft, namelijk of snelheid, of wat meer degradatie hetgeen zich toch door die snelheidswinst van RAID enigszins opheft naar mijn mening. Daarbij komt nog eens dat ik toch de prijs nu wel interessant vond voor 279 euro in vergelijk met 1 SSD van pak weg 120 Gb met een snelheid die nog niet in de buurt komt van de Revodrive.

Ander punt wat ik gelezen heb is dat de ICH10 controller van Intel ook onder RAID beperkt is qua hogere snelheden en er een max aan schijnt te zitten van ik dacht 600 Mb. Nu heb ik zelf momenteel 2 x Intel X25-M 80 Gb in RAID-0 draaien waarbij ik zelf merk dat het systeem niet optimaal draait ondanks dat de testen anders uit wijzen. De snelheid is in theorie hoog echter in de praktijk vind ik dat Win7 niet echt ontzettend veel sneller werkt en dan puur gevoelsmatig bekeken.

Dan tot slot denk ik dat het heel belangrijk is dat je je houd aan wat er uitgetest is qua moederboard en natuurlijk altijd de laatste BIOS versie te gebruiken alvorens een Revodrive aan te schaffen/gebruiken. Uiteindelijk is de Revodrive ook bedoeld voor high-end systemen en het een gok blijft of ie ook werkt op een normaal gemiddeld systeem, ook dan bekeken naar het aantal lanes wat vrij blijft en de ondersteuning van het board zelf.

Ik zal in elk geval mijn bevindingen posten zodra ik de Revodrive geinstalleerd heb en jullie op de hoogte houden van nog eventuele problemen die ik ben tegengekomen.

• Roel1966
  • Niet online
Inmiddels heb ik de Revodrive binnengekregen en geinstalleerd in het derde pci-e slot op mijn Asus P6X58D Premium ondanks dat eigenlijk het 2de slot aangeraden werd. Alleen vond ik het zelf wat te krap zitten op de videokaart en dacht ik van ach gewoon eens het 3de slot proberen hetgeen zonder problemen werkt.

Vervolgens ging het installeren van Windows 7 eigenlijk zo goed als hetzelfde als bij een normale SSD met wel dan het verschil dat je even de drivers moet installeren. De drivers had ik van de OCZ site al gedownload en even op een usb-stick gezet en vervolgens dus laten inladen bij de install.

Een klein aandachtspuntje was wel dat ik in Apparaatbeheer een tekentje zag staan dat er een driver niet geladen was voor SIlicon Image's Pseudo Processor Device. Nadat ik toen de driver heb laten bijwerken vanuit het mapje van de OCZ drivers werd deze meteen herkent en geinstalleerd.

Verder ben ik dus niets bijzonders tegengekomen en tot nu toe draait ie prima en uiteraard razendsnel ondanks dat ik eerst ook al met Intel X25-M 80 Gb ssd's werkte die ook niet bepaald langzaam zijn.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Normaalgesproken met een dergelijk topic start en een topicstarter die weinig eigen inzet toont, zou ik het topic op slot zetten, maar omdat het toch wel een interessant topic lijkt te worden en er nog niet veel te vinden is over deze kaarten hier op GoT zal ik het topic open laten.

Laat het wel een waarschuwing zijn voor de topicstarter, want zijn eigenlijke vraag was heel makkelijk te beantwoorden door de website van de fabrikant te lezen of google te gebruiken.

Dus blijf je ervaringen gerust delen Roel1966. :)

[Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 07-11-2010 14:51]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Roel1966
  • Niet online
_Dune_ schreef op zondag 07 november 2010 @ 03:32:
[mbr]Normaalgesproken met een dergelijk topic start en een topicstarter die weinig eigen inzet toont, zou ik het topic op slot zetten, maar omdat het toch wel een interessant topic lijkt te worden en er nog niet veel te vinden is over deze kaarten hier op GoT zal ik het topic open laten.

Laat het wel een waarschuwing zijn voor de topicstarter, want zijn eigenlijke vraag was heel makkelijk te beantwoorden door de website van de fabrikant te lezen of google te gebruiken.

Dus blijf je ervaringen gerust delen Roel1966. :)[/mbr]
Ik heb een apart topic geopend hetgeen misschien handiger is en dit topic dan alsnog gesloten kan worden.

OCZ Revodrive PCI-e SSD ervaringen !
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee