Krachtige Laptop voor Grafisch werk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.229 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figuurzaagje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09-2020
Een kennis zoekt een krachtige laptop voor grafisch werk, zowel 2D als 3D; weinig tot niet voor video.

Een NVidia kaart met CUDA is een pré omdat daar bepaalde 3D renderings veel sneller mee gaan.

Persoonlijk heb ik veel slechte dingen gezien van Packard-Bell en onhandigheden bij Sony.
Veel studenten Vormgeving, klagen over Dell: accu snel stuk, matig beeld.
Alleen zeer dure Dells zouden wat zijn.

Daarom zoek ik eigenlijk wat tips van de kenners hier.

Redelijk goede berichten hoorde ik over:

-Asus
-MSI
-Acer

Als jullie een goede Win7 64bit NVidia+CUDA laptop weten, dan hoor ik dat graag.
Een krachtige rakker voor professioneel gebruik. Een goed scherm is echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Figuurzaagje schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:46:
Een kennis zoekt een krachtige laptop voor grafisch werk, zowel 2D als 3D; weinig tot niet voor video.

Een NVidia kaart met CUDA is een pré omdat daar bepaalde 3D renderings veel sneller mee gaan.
welk pakket gebruikt deze kennis dan?
Persoonlijk heb ik veel slechte dingen gezien van Packard-Bell en onhandigheden bij Sony.
Veel studenten Vormgeving, klagen over Dell: accu snel stuk, matig beeld.
Alleen zeer dure Dells zouden wat zijn.

Daarom zoek ik eigenlijk wat tips van de kenners hier.
tip: luister niets teveel naar je medestudenten, dell is juist de enige fabrikant die, als optie, fatsoenlijke schermen aanbied.
over accu's valt al helmaal niets te zeggen, gezien de willekeurigheid waarmee deze dingen stukgaan
Redelijk goede berichten hoorde ik over:

-Asus
-MSI
-Acer
acer was een paar jaar geleden een rotmerk, geen idee of dat nog steeds zo is
Als jullie een goede Win7 64bit NVidia+CUDA laptop weten, dan hoor ik dat graag.
Een krachtige rakker voor professioneel gebruik. Een goed scherm is echt nodig.
ahh, een goed scherm?
----> [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen
alle kandidaten voor je opgesomd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

voor grafische toepassingen heb je een laptop met een quadro kaart nodig. Er zijn naar mijn weten niet zoveel merken die dat leveren. Ik dacht alleen Dell en HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 13:54
Ik denk dat je het beste kan gaan kijken naar een Dell XPS 15 met full HD scherm als optie, zit een vrij krachtige Nvidia kaart in en je hebt keuze uit erg snelle CPU's.
Verder zoals altijd bij Dell kan je hem helemaal aanpassen qua HDD/RAM etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou voor een Apple gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Ik niet (net zo onderbouwd als jouw mening)

Apple computers zijn gewoon erg duur vergeleken met bijv. een Dell en voor minder geld is een Dell XPS 15 sneller dan de meeste macbooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-07 12:36

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Veel mensen in grafisch ontwerp gebruiken MAC-books. Wellicht interessant om te kijken of dit een optie is. Het feit dat je aangeeft dat hij op win7 wil draaien wordt in dit geheel dan net iets anders. Mocht hij toch onder MAC kunnen werken zou ik zeggen kijk daar eens naar.
Verder weer ik niet wat het budget is anders kun je eens kijken naar merken als Alienware of ROCK welke specifieke machines bouwen welke bijzonder krachtig zijn. Verder bieden deze merken vaak ook opties aan welke je niet in de standaard apparaten tegen komt.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-03 20:02
KingTenteehje schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:00:
Veel mensen in grafisch ontwerp gebruiken MAC-books. Wellicht interessant om te kijken of dit een optie is. Het feit dat je aangeeft dat hij op win7 wil draaien wordt in dit geheel dan net iets anders. Mocht hij toch onder MAC kunnen werken zou ik zeggen kijk daar eens naar.
Verder weer ik niet wat het budget is anders kun je eens kijken naar merken als Alienware of ROCK welke specifieke machines bouwen welke bijzonder krachtig zijn. Verder bieden deze merken vaak ook opties aan welke je niet in de standaard apparaten tegen komt.
Win 7 draait hier anders prima op de nieuwste macbookpro;) en installeren was een eitje via bootcamp _/-\o_

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
KingTenteehje schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:00:
Voor 1700,- heb je een 15'' macbook pro met i5/GT 330M en resolutie van 1440x900.

Voor 1069,- heb je een Dell XPS 15 met i7/GT 435M en resolutie van 1920x1080.

Welke denk je dat meer bied voor je geld? verder heeft de Dell dus gewoon windows 7 64-bit waar ook naar gevraagd wordt.
En als het budget niet toereikend is voor de dell kun je er ook nog een i5/GT 420M in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-07 12:36

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

renbull schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:04:
[...]

Win 7 draait hier anders prima op de nieuwste macbookpro;) en installeren was een eitje via bootcamp _/-\o_
Hier ook :*)
Alleen denk ik dat als je op win7 wil draaien dat er dan wellicht goedkopere, en betere opties voor handen zijn. ;)
Redblader schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:06:
[...]

Voor 1700,- heb je een 15'' macbook pro met i5/GT 330M en resolutie van 1440x900.

Voor 1069,- heb je een Dell XPS 15 met i7/GT 435M en resolutie van 1920x1080.

Welke denk je dat meer bied voor je geld? verder heeft de Dell dus gewoon windows 7 64-bit waar ook naar gevraagd wordt.
En als het budget niet toereikend is voor de dell kun je er ook nog een i5/GT 420M in doen.
Ik ben het helemaal met je standpunt eens, laten we dat voorop stellen. Er zijn veel betere opties dan meteen voor een MAC-book te kiezen, en vooral goedkoper. Alleen wil ik zeggen dat in de grafische wereld veel gebruik wordt gemaakt van OSX en hen systemen daar deze lichter zijn dan windows OS. Er is in het hele verhaal nog niet over een budget gesproken daarom kaart ik deze optie aan. Zoals ik al zei in mijn post is een macbook in een windows environment niet de beste keus, en zou ik persoonlijk voor een merk kiezen als Alienware, Dell, of Rock kiezen waarin je zelf nog aanpassingen kunt doen, stukje maatwerk.

[ Voor 60% gewijzigd door KingTenteehje op 22-10-2010 18:11 ]

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figuurzaagje
Ik ben HP vergeten. Is dat nog een redelijke optie? Ik dacht dat zij notebooks met CUDA kaarten verkopen.

Waarom CUDA? Het is zeer waarschijnlijk dat dit programma er op moet draaien:

http://www.refractivesoftware.com/videos.html

Het renderen is zo veel sneller met CUDA dat het haast stom is om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Figuurzaagje schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:21:
Ik ben HP vergeten. Is dat nog een redelijke optie? Ik dacht dat zij notebooks met CUDA kaarten verkopen.

Waarom CUDA? Het is zeer waarschijnlijk dat dit programma er op moet draaien:

http://www.refractivesoftware.com/videos.html

Het renderen is zo veel sneller met CUDA dat het haast stom is om het niet te doen.
Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met HP maar dat kan nu anders zijn natuurlijk, maar wat is nou het budget precies en heb je al naar Dell gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De TS heeft het over 3D werk, en renderen gaat nou eenmaal sneller op een quadrokaart, dus je zoekt een laptop met zo'n kaart. De macs vallen dan zowieso af.

Je komt dan op een van deze laptops uit:
http://tweakers.net/price...XZCpTlyCZDiV0J1PW97LlzXV8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:59:
De TS heeft het over 3D werk, en renderen gaat nou eenmaal sneller op een quadrokaart, dus je zoekt een laptop met zo'n kaart. De macs vallen dan zowieso af.

Je komt dan op een van deze laptops uit:
http://tweakers.net/price...XZCpTlyCZDiV0J1PW97LlzXV8
veel programma's werken ook gewoon met CUDA en daar heb je geen quadro kaart voor nodig, CUDA werkt ook met de ''normale'' kaarten.

EDIT: in een van de filmpjes van de site waar hij naar linkte worden er zelfs GTX 480's gebruikt, ook een ''normale'' kaart, hieruit kan ik dus opmaken dat het geen peperdure quadro hoeft te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Redblader op 22-10-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

gtx 480 is een highend desktop grafische kaart, de crème de la crème onder de grafische kaarten.
Geen eerlijke vergelijking. laptop kaarten hebben nou eenmaal minder power. Hierdoor is er meer winst te halen uit de quadro kwaliteiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:14:
gtx 480 is een highend desktop grafische kaart, de crème de la crème onder de grafische kaarten.
Geen eerlijke vergelijking. laptop kaarten hebben nou eenmaal minder power. Hierdoor is er meer winst te halen uit de quadro kwaliteiten
Nee, quadro is zwaar overpriced en niet nodig wanneer je gewoon CUDA wil gebruiken wat ook op normale versies zitten, en misschien is die quadro dan een paar seconden sneller klaar, big deal, maar je betaald er wel mooi wel letterlijk het dubbele (of nog meer) voor.

Maar deze discussie terzijde: verder komen we niet zonder een budget te weten van de TS.

[ Voor 7% gewijzigd door Redblader op 22-10-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

betere driver ondersteuning op het CUDA gebied. GeForce is voor gaming, daar zijn de drivers ook op ontworpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:36:
betere driver ondersteuning op het CUDA gebied. GeForce is voor gaming, daar zijn de drivers ook op ontworpen
Er is natuurlijk wel betere ondersteuning voor quadro-kaarten maar het werkt wel gewoon op GeForce-kaarten en je gaat me niet vertellen dat een i7/GT 435M niet krachtig genoeg is want het zal daar ook gewoon goed op werken. En daarbij nogmaals we hebben geen idee om wat voor budget het nu gaat want voor (ik zeg maar wat) 1200,- ga je echt geen goede quadro-kaart krijgen.

Edit: Op de FAQ van die site staat trouwens alleen dat er een CUDA-enabled kaart in moet zitten, niet persé een quaddro en aangeraden kaarten zijn ook gewoon ''game kaarten'' de GTX 470/480.
Er ook een link bij naar de Nvidia site waar ook gewoon geforce-kaarten in de lijst staan.

[ Voor 29% gewijzigd door Redblader op 22-10-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figuurzaagje
Sorry ik was effe bezig.

Een CUDA enabled card is genoeg, zoals de site van de app ook zegt. Alleen als je veel video wilt editen met meer dan 10 lagen en als je zeer zwaar 3D werk doet, levert een Quadro tegenwoordig wel meer op. Zelf heb ik 4000 kaarten gekocht en die zijn toch echt heel rap terwijl de eerdere Quadro's werkelijk bocht waren vergeleken met de game kaarten.

Hmm, de uiteindelijke TS waar we het over hebben, sprak over een Dell Vostro 3700
Die begint vanaf 500 maar ik adviseer die van 1000 vanwege de 6Gb geheugen.
Helaas kan de grafische kaart niet beter dan de GT 330 M besteld worden.
Die heeft maar 48 Cuda cores terwijl de 480 er zo'n 350 heeft.

Maar, de algemene teneur is hier niet anti-Dell?
Ik dacht dat daar veel gezanik mee is, maar misschien is dat verleden tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

er zijn veel 3D pakketten die apple niet ondersteunen of daar heel duur voor zijn.

logisch gevolg => Virtuele windows machine er op draaien

ik trek daar mijn besluiten uit: apple zijn mooie pc's maar de specs en het OS dat je er voor in ruil krijgt is echt niet wat je nodig hebt.

@ TS

kijk eens bij lenovo en Hp die hebben meestal wel zakelijke notebooks die aan je eisen voldoen.

Ik heb me een tijdje terug een Hp elitebook gekocht 8730w

17 inch notebook 1680 x1050
toen nog met T9400
ATi firegl V5750 maar je kon ook een dure nvidia quadro kaart nemen

[ Voor 25% gewijzigd door pm1 op 24-10-2010 23:08 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 22:32

iMars

Full time prutser

Redblader schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:59:
[...]

Ik niet (net zo onderbouwd als jouw mening)

Apple computers zijn gewoon erg duur vergeleken met bijv. een Dell en voor minder geld is een Dell XPS 15 sneller dan de meeste macbooks.
Valt mee, heb de standaard 15" Mac met een I7 2.66GHz genomen, kost 2149. Als ik een XPS 15 configureer conform dezelfde specs (de snelste I7 die in de Dell kon is een 1,86GHz) kost deze 1916. Zoveel verschil is het dus niet, en de Apple heeft nog een snellere processor ook.

Dus Apple gelijk als duur aanprijzen klopt niet helemaal. Maar dat is een eindeloze discussie ;)

@TS: Kies naar wat jezelf prettig vindt. Vind je OS X niks, dan moet je geen Apple nemen. Anders zou ik het in je lijstje/overweging meenemen.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica