Thuis netwerk/server maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello iedereen,
Ik ben al een tijdje aan het twisten over een soort thuis netwerk/server. Ik weet niet of dit het juiste gedeelte van het forum is, zo nee mijn excuus!
Momenteel heb ik in het huishouden 2 desktops, macbook, ps3 en 2 tv's. Er komt binnenkort ook een imac bij en mijn gedachte was dus om van 1 van de desktops een soort server te maken.

De bedoeling is films kunnen afspelen op de tv (via de ps3), op de andere (waar dus geen ps3 bij staat, maar dit kan via een kabel vanaf de server ofzo) en op de macbook.
Ik las net dat via de ps3 vrij makkelijk is om vanaf een computer films te "steamen" via ps3 media server. Volgens mij pakt deze ook ondertiteling.

De films wil ik gaan downloaden met nieuwsgroepen. Hoe kan ik dit het beste vanaf een afstand laten doen? Bijvoorbeeld: Ik ben op me werk en wil dan de server een film laten downloaden zodat ik de film thuis op de tv kan kijken. Is dit werken met extern bureaublad of kan dit ook anders?

Ook zou ik willen dat ik muziek die ik op de desktop heb op me macbook zetten. Dit is niet zo moeilijk maar het zou mooi zijn als deze automatisch synchroniseren. Zoiets als dropbox maar dan dat het op mijn eigen hd staat en niet ergens online bij hun. Dat past overigens niet haha. Bestaat er zoiets? Of moet ik het gewoon om de zoveel tijd slepen?

Verder zou het mooi zijn om er ook een soort ftp server van te maken, om zo altijd bij verschillende documenten te kunnen komen. Of een film downloaden van me thuis server als ik in het buitenland zit ;)

Ga ik de goede kant op of sla ik de plank helemaal mis?
Ik zat net ook te lezen om een mac mini als media server te gebruiken, maar dat is voor de toekomst. Zou wel heel vet zijn :P
Eerst maar eens een collectie films krijgen, die een beetje netjes ordenen met ondertiteling erbij. Als dat is gelukt kijken we weer verder.

Ik heb me films nu op een externe hardeschijf staan maar dan moet ik deze in .divx zetten om ze af te spelen met de ps3 en ik kan niet films downloaden andere kijken op het zelfde moment.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest met wat ik wil en het zou echt super top zijn als jullie mij konden helpen! :*)
Mijn dank is groot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag even vermelden wat je zelf allemaal al hebt opgezocht etc , wat je router op dit moment is , hoe je netwerk in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Wat je kan doen is een centrale PC neer zetten waar je PS3 mediaserver op zet, met SABNzbd+. Met SABNZBD+ kan je een poort forwarden en er van buiten af op :) Mocht je een iPhone of een slimmere telefoon hebben, kan je ook websab gebruiken om vanaf je telefoon je server te beheren :)

Verder kan ik je wel aanraden om een 1gbit netwerkje aan te leggen omdat film's streamen (zeker in HD) nogal wat bandbreedte vreet

Trouwens, als je je muziek wilt sharen, kan je ook een gedeelde iTunes bieb opzetten binnen je netwerk. Alleen kan je daar alleen bij als je thuis bent.

[ Voor 14% gewijzigd door t1mmy op 21-10-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:28
Volgens mij kan Freenas het allemaal:
a. netwerkshares (bestanden delen binnen netwerk)
b. PS3 media server Klik
c. SABNZBD+ Klik (nieuwsgroepen downloaden, ook vanaf afstand)
d. Rsync (syncen van mappen etc, kan je ook wel je muziek naar je andere computers laten syncen)
e. openvpn (vanaf buiten op je eigen netwerk inloggen)

Voordeel Freenas, lage hardware eisen, nadeel is misschien dan wel weer dat het soms wat meer moeite kan kosten. (heb er zelf (nog) geen ervaring mee).

Moet er wel bij zeggen dat je misschien zelf iets meer had kunnen onderzoeken aangezien ik deze informatie binnen 5 minuten bij elkaar heb. (deels wist ik natuurlijk al wel ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
Wat die muziek betreft, installeer subsonic op die server. Werkt perfect, al mijn vrienden prefereren een centraal onderhouden muziekdatabase inmiddels boven hun eigen collectie :)
http://www.subsonic.org/pages/index.jsp

Wat die bestanden betreft, ik gebruik een netwerkshare, die ik met VPN overal kan benaderen zolang ik maar internet heb. Dan heb je ook geen gedoe met FTP (wat een ouderwets protocol is eigelijk). Bovendien is het nog versleuteld ook. LogmeIn Hamachi is een makkelijk programma en werkt als makkelijke en goede VPN client.

[ Voor 42% gewijzigd door fonsoy op 21-10-2010 19:49 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle en hulpvolle reacties!
Zo te horen komen al mijn wensen dus uit! :)
Hoe zit het dan met poort forwarden? Werk ik dan in een webbrowser ofzo?
Ik heb ooit porten open gezet voor de ps3 via een site portforward, is dit het zelfde?

Ik ben al enige tijd naar alles afzonderlijk opzoek geweest en heb niet alles kunnen vinden.

Ik heb net een filmpje over hoe je een freenas server moet maken, maar je kan dit dus niet naast bijvoorbeeld windows xp draaien? Alles gaat via een dos achtig venster. Dit is voor mij zeker wat moeite, heb hier totaal geen ervaring mee. Maar we zullen zien!
Is dit ook allemaal te doen onder xp of zit je dan al snel aan freenas vast?

1gbit netwerk? Hoe weet ik of ik dit al heb?
Ik heb een router van SMC, een SMCWBR14S-N2 en een ZyXEL ZyAIR B-2000 v.2 (erg oud) en nog een oude splitter. Ik denk dat ik de laatste 2 dan zou moeten vervangen.
Zit er ook nog verschil in kabels? Zo ja heb ik nog een leuke klus tijden het koude/regenachtige weer haha!

@fonsoy
heb jij het nog over freenas of over windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:05:
Ik heb net een filmpje over hoe je een freenas server moet maken, maar je kan dit dus niet naast bijvoorbeeld windows xp draaien? Alles gaat via een dos achtig venster. Dit is voor mij zeker wat moeite, heb hier totaal geen ervaring mee. Maar we zullen zien!
FreeNAS is een distributie oftewel een compleet besturingssysteem, Niet een programma wat onder windows draait.

En dat dat DOS achtige venstertje schrik nu misschien wel af. Als je ooit met DOS gewerkt hebt heb je al een voordeel. Eenmaal geinstalleerd heeft FreeNAS een heel mooie webinterface waar je alles kan instellen.

MAW leuke uitdaging maar niet binnen een half uur up-and-running.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
Sosabowski schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:19:
[...]

FreeNAS is een distributie oftewel een compleet besturingssysteem, Niet een programma wat onder windows draait.

En dat dat DOS achtige venstertje schrik nu misschien wel af. Als je ooit met DOS gewerkt hebt heb je al een voordeel. Eenmaal geinstalleerd heeft FreeNAS een heel mooie webinterface waar je alles kan instellen.

MAW leuke uitdaging maar niet binnen een half uur up-and-running.
Dat is inderdaad ook het probleem. Maar het voordeel is dan wel dat het ook werkelijk alleen draait wat jij nodig hebt.
Om het wat meer grafisch te maken kan je eventueel ubuntu (server) pakken en hier de nodige dingen op installeren. Echter ga je uiteindelijk toch weer veel via de command line/terminal doen.

Freenas zitten de meest belangrijke dingen al in en de dingen die je nog nodig hebt zijn howto's voor te vinden.

Port forwarden moet op de router gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet gewoon een Windows home server (WHS) maken, kan alles wat je maar zou willen automatische backups van clients, torentsdownloaden, films video's, muziek, documents sharen. Het instellen van rechten voor verschillende users etc etc, bovendien is het erg gebruikersvriendelijk i.t.t Freenas.

Syncback is overigens een ideaal programmaatje om automatisch directories gesynced te houden, bovendien is er een gratis versie van:
http://www.2brightsparks.com/freeware/

Topicje over WHS
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1200769

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2010 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:36:
Je moet gewoon een Windows home server (WHS) maken, kan alles wat je maar zou willen automatische backups van clients, torentsdownloaden, films video's, muziek, documents sharen. Het instellen van rechten voor verschillende users etc etc, bovendien is het erg gebruikersvriendelijk i.t.t Freenas.

Syncback is overigens een ideaal programmaatje om automatisch directories gesynced te houden, bovendien is er een gratis versie van:
http://www.2brightsparks.com/freeware/

Topicje over WHS
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1200769
Met allebei geen ervaring, maar kan me voorstellen dat WHS makkelijker is om in te stellen. Echter weten we niet wat de specs zijn van de desktop die de TS wil inzetten. Misschien is het handig als hij dit ook nog even vermeld, geloof dat WHS wel iets meer eisen heeft qua hardware (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
krijn1985 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:04:
[...]
geloof dat WHS wel iets meer eisen heeft qua hardware (?).
Zeker, freeNAS draaien kan op een embedded bordje zonder videokaart, dat doet WHS denk ik niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 20:10

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:36:
Je moet gewoon een Windows home server (WHS) maken
Leuk dat je een alternatief aandraagt. Echter al zo snel de fout in. WHS maakt je niet, dat koop je.

Qua gebruiksvrindelijkheid zou ik niet zo stellig voor WHS kiezen btw.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sosabowski schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 13:06:
[...]

Leuk dat je een alternatief aandraagt. Echter al zo snel de fout in. WHS maakt je niet, dat koop je.

Qua gebruiksvrindelijkheid zou ik niet zo stellig voor WHS kiezen btw.
Oh dus ik heb in mijn dromen mijn WHS server zelf in elkaar gezet, net als de meeste van de andere WHS gebruikers in dat WHS topic?
En dat je WHS software moet kopen lijkt me nogal logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krijn1985 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 12:04:
[...]

Met allebei geen ervaring, maar kan me voorstellen dat WHS makkelijker is om in te stellen. Echter weten we niet wat de specs zijn van de desktop die de TS wil inzetten. Misschien is het handig als hij dit ook nog even vermeld, geloof dat WHS wel iets meer eisen heeft qua hardware (?).
De TS zegt in ieder geval dat hij een bestaande PC ervoor wilt gebruiken, dus ik neem aan dat daar minimaal een low performance videokaart of onboard video op zit, dat en 1GB geheugen en wat harddisk(s) is alles wat je nodig hebt voor WHS, gewoon een doorsneel PC dus.
Freenas is toch meer voor de hobbiest die houdt van stoeien met allerlei linux packages en alles en nogwat wilt configureren, die indruk had ik niet echt van de TS.
Zou inderdaad wel handig zijn welke HW de TS in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 16:25

p@dd0

psychonaut

Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:16:
[...]

De TS zegt in ieder geval dat hij een bestaande PC ervoor wilt gebruiken, dus ik neem aan dat daar minimaal een low performance videokaart of onboard video op zit, dat en 1GB geheugen en wat harddisk(s) is alles wat je nodig hebt voor WHS, gewoon een doorsneel PC dus.
Freenas is toch meer voor de hobbiest die houdt van stoeien met allerlei linux packages en alles en nogwat wilt configureren, die indruk had ik niet echt van de TS.
Zou inderdaad wel handig zijn welke HW de TS in gedachten had.
Freenas != linux.

Ook ik kan niet in het hoofd van de TS kijken maar deze lijkt mij iig zelf iets te willen bouwen/onderhouden ipv iets kopen. Een project als Freenas is een erg mooie manier om jezelf meer skills eigen te maken. Aan de TS om aan te geven welke kant verdere tips op moeten gaan natuurlijk plu de HW specs van de toekomstige server. ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

p@dd0 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:24:
[...]

Freenas != linux.

Ook ik kan niet in het hoofd van de TS kijken maar deze lijkt mij iig zelf iets te willen bouwen/onderhouden ipv iets kopen. Een project als Freenas is een erg mooie manier om jezelf meer skills eigen te maken. Aan de TS om aan te geven welke kant verdere tips op moeten gaan natuurlijk plu de HW specs van de toekomstige server. ;)
Daar ben ik het mee eens.
Dan was het zeker debian..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 16:25

p@dd0

psychonaut

Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:26:
[...]

Daar ben ik het mee eens.
Dan was het zeker debian..
Moeilijk...

Volgens freenas.org: "FreeNAS is an embedded open source NAS (Network-Attached Storage) distribution based on FreeBSD, supporting...".

Volgens wikipedia: "It was reported December 2009 that FreeBSD based development would be halted and put into 'maintenance-only mode' with Debian Linux as the new development target OS.".

Hoe dan ook, met Freenas is het imho een meer tweaker waardig projectje... ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
p@dd0 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:48:
[...]

Hoe dan ook, met Freenas is het imho een meer tweaker waardig projectje... ;)
Dat is waar, al kreeg ik inderdaad ook het idee dat misschien freenas iets teveel getweak voor de TS is. Maar dat is inderdaad iets wat hij zelf even moet aangeven (of gewoon proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het late reageren, was erg druk met school en het projectje voor een kleine thuis server is even stilgelegd.

Het nieuwe jaar komt eraan en dan komt de nieuwe computer (imac) er. Dan komt de huidige computer vrij voor de server.
De computer heeft een pentium 4 processor (3ghz) met 1gb intern geheugen. (Het is een Dell Dimension 5150)
Niet denderend maar er draait nu ook gewoon windows op.

Zelf zit ik te denken op ook een mac mini te kopen om daar films mee af te spelen op de tv. Nu zat ik op de site van apple zelf te kijken en die hebben zelf ook een server. Is dit misschien handiger aangezien dan bijna alle computers in het netwerk van apple zijn.
[edit] ik lees net dat het echt een server is en geen media server, helaas. ik werk graag met apple producten haha :)

Freenas ziet er leuk uit maar dat wordt iets meer pielen dan ik wil denk ik. Beetje onderhouden en opzetten is leuk en leerzaam, alleen niet pas na dagen lang trail and error iets hebben wat werkt. Dat komt wel als ik wat meer tijd (over) heb.
Ik had een filmpje op youtube gezien hoe je Freenas moet installeren en dat is niet zo 1 2 3 gedaan... Dan moet ik me ook gaan verdiepen in verschillende termen.

Als WHS alles kan wat krijn1985 in het begin zei lijkt me dat een makkelijkere optie voor mij. Vooral een programma als SABNZBD+ is mooi aangezien ik die ook kan laten downloaden met me iphone.
Werkt dit dan onder windows of is het een OS op zichzelf?

Een 1gbit netwerk, hoe maak je dit? Goeie routers gebruiken of ligt dat ook aan de kabels? En is de time capsule van apple dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klein kickje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennart111
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 14:30
over dat 1gbit netwerk: kijk op de kabels als het goed is staat daar een max overdrachtssnelheid op en/of 'verified for gigabit ethernet' zoiets op (staat op de mijne)
verder moet je even je router specs googelen en kijken of ze dat aankunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
Als alles in je netwerk Apple is, kun je ook eens kijken naar een mac mini als server. Eventueel kun je die mac mini die je mediacenter wordt ook permanent aanlaten om als server te laten werken. Dan is de integratie met je bestaande macs ook beter. Ik zou 't niet direct zo 123 overwegen om een WHS in een Mac netwerk te laten draaien eerlijk gezegd.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attila1994
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Ik kick deze discussie even omhoog omdat ik aangemoedigd door dit topic ook een FreeNAS server in elkaar wilde sleutelen. Maar je raadt het al, problemen.

Het was een mooie regenachtige dag toen ik Freenas versie 0.7.2 downloadde en wilde installeren op een computer met een Gigabyte GA-D525TUD. Na enkele seconden besloot de installatie ermee op te houden. Ik dacht oeps en downloadde 0.8 beta 2. Geïnstalleerd en al kon ik op mijn Windows 7 Home Premium pc inloggen op de web-interface.

Om even uit te proberen of FreeNAS wel iets voor mij is wilde ik een simpele file-share opzetten. Dus ik stel de harde schijven in en activeer de CIFS-service met de volgende instellingen:

Authentication Model: Anonymous
NetBIOS name: freenas
Workgroup: HOME

Vervolgens voeg ik een Windows share toe, met Name: Server en Path: /mnt/Data1. Ik restart de server en open vol goede moed het netwerkcentrum op de Windows-pc. Helaas, geen freenas te bekennen.

Dus ik begin mijn zoektocht op internet. Ik kwam al snel bij vage en logisch klinkende termen als SAMBA uit. Er bleken inderdaad issues te zijn met SAMBA, welke moesten worden opgelost door een instelling te veranderen in de Local Security Policy. Maar helaas, Windows 7 Home Premium wil niet dat de Administrative Tools beschikbaar zijn. Na verder googlen kwam ik uit op http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=623308 en zo bij LmCompatibilityLevel. Ik moest deze register-waarde aanmaken en instellen op 2. Gedaan, weer restart, geen succes.

Ik heb ondertussen het hele internet al zo'n beetje afgezocht en begin steeds meer het idee te krijgen dat ik iets heel doms over het hoofd zie. Iemand énig idee wat? Bij voorbaat heel erg veel dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attila1994
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Subtiel kickje :)
Pagina: 1