Toon posts:

Hulp nodig met Servo

Pagina: 1
Acties:

• Mipje
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10-08 15:04
Beste iedereen,

Ik wil mijn pc modden (nee dit hoort niet in het mod forum thuis)
Want ik ben namelijk van plan om een deel bewegend te hebben in de pc.

Het plan was om bij het opstarten & afsluiten van de pc een gedeelte omhoog te laten gaan en weer naar beneden bij afsluiten.

De planning was om een servo van 2 oude cd spelers te gebruiken.
Enigste probleem:

Ik heb absoluut 0% ervaring met dit technisch etc. en hoe ik het software matig zou moeten regelen!

Dus... hulp (A)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:14

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Zit er een servo in een cd speler dan? Volgens mij is dat een stappenmotor(bi-polair). Zoek maar eens op schema's voor een stappenmotor sturing.

Appeltaart is lekker!

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-09 13:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nou, begin eens met wat je precies van plan bent, ook qua mechanisch gedeelte enzo, dan kunnen we je iig vertellen of een servo een goed iets daarvoor is. Vertel dan verder wat je zef al gedaan hebt: ben je na het idee dat je iets met servo's wilt doen meteen naar GoT gerend of heb je, zoals in de policy staat, eerst zelf je probleem proberen op te lossen? Zoja, wat heb je al bekeken, waarom gaat het voor jou niet werken en/of wat snap je er niet aan? Weet je uberhaupt of de 'servo's' van 2 oude CD-spelers werken en of het inderdaad servo's zijn? In andere woorden: zet hier even wat meer info en specifiekere vragen neer, we gaan je namelijk niet aan het handje leiden.

Ow, en msn-icoontjes werken hier niet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 12:46
Zoek een topic over robotica ergens op het internet en lees dat aandachtig door.

• Mipje
LED-Maniak schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:43:
Zit er een servo in een cd speler dan? Volgens mij is dat een stappenmotor(bi-polair). Zoek maar eens op schema's voor een stappenmotor sturing.
Nou kijk des te meer dat ik jullie hulp nodig heb, want dat wist ik niet!
*zoekt het wel op want dit vind ik een handige tip, let u wel know of ik er iets van opsteek!
Sprite_tm schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 20:47:
Nou, begin eens met wat je precies van plan bent, ook qua mechanisch gedeelte enzo, dan kunnen we je iig vertellen of een servo een goed iets daarvoor is. Vertel dan verder wat je zef al gedaan hebt: ben je na het idee dat je iets met servo's wilt doen meteen naar GoT gerend of heb je, zoals in de policy staat, eerst zelf je probleem proberen op te lossen? Zoja, wat heb je al bekeken, waarom gaat het voor jou niet werken en/of wat snap je er niet aan? Weet je uberhaupt of de 'servo's' van 2 oude CD-spelers werken en of het inderdaad servo's zijn? In andere woorden: zet hier even wat meer info en specifiekere vragen neer, we gaan je namelijk niet aan het handje leiden.

Ow, en msn-icoontjes werken hier niet.
Nou ik heb wel rondgekeken, maar ik kom er er al redelijk snel achter dat ik 0% kennis heb, en dat het voor mij een veel beter idee is, om toch maar om persoonlijk advies te vragen.
Het is niet een een gevalletje van meteen naad GoT te springen hoor.
Zoals uit mijn orginele post hierboven blijkt dat ik eigenlijk geen idee heb wat mij te doen staat.

Ik zal een (paint, whoohoo) tekening/ schets maken, van wat het idee is.

• Mipje
http://www.computerpoweru...italEditions/Default.aspx

dan pagina 40.
Bij die kast zie je 2 SpinQ's boven de kast uit steken.

Dat wil ik ook doen.
maar dan bewegend.

en dat ziet er dan ongeveer zo uit:
http://yfrog.com/4zcaseqp

Rood =
2x SpinQ VT (die ik dan ombouw van Cpu koelers tot gewonen, maar wel lijpe fans)
pricewatch: Thermaltake SpinQ VT

+

1x Radiator, die ik vast aan de SpinQ's bevestig:
http://www.highflow.nl/ra...diator-mc-radi240mod.html
(of iets vergelijkbaars)

Zwart is mijn kast

En bruin is de geplande, wat dan ook (servo, stappen motor)

(blauw de richtingen hoe het rode gedeelte op ene neer moet bewegen).

Nou dat rode en zwarte gedeelte lukt mij wel.
Maar voor het bruine gedeelte is dit voor mij een sprong in de diepte..

Dus wat voor servo/ stappen motor moet/ kan ik halen, en waar.
Is het practisch/ mogelijk om dit van een oude cd speler te gebruiken.

en misschien wel het moeilijkst. hoe zorg ik ervoor dat ie omhoog gaat bij system start up, en omlaag bij shutdown?

*edit:
Bij elkaar weegt dit rode gedeelte ongeveer 2 kilo.

• Mipje
jeroen3 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 23:39:
Zoek een topic over robotica ergens op het internet en lees dat aandachtig door.
Ik wou dat het zo simpel was.

Maar ik ben bang dat mijn vraag tog wel iets te specifiek is, vooral omdat het automatisch met de computer moet communiceren.
En ook, nogmaals het is te breed, het zal voor mij een halve opleiding zijn voordat ik er een set up uit kan halen

maar bedankt voor je reactie!!

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06:48

mr_petit

opperprutser

Wat je wellicht het makkelijkst kan maken is een set geleiderails waar de radiator langs naar boven en onderen schuift, waarbij je de op en neergaande beweging door een ronddraaiend stuk schroefdraad laat zorgen (wel goed smeren). Je kan het motortje gewoon laten stoppen dmv een microswitch die wordt ingedrukt boven danwel onder. De microswitch onderbreekt dan de stroom. Wellicht moet je een relaissturing maken waarbij het relais z'n eigen spoel onder spanning houdt (en de microswitch de spoel onderbreekt)
Anders moet je iets met een tandheugel maken, kan ook maar is mechanisch lastiger denk ik.

Ik denk dat een servo een te korte slag maakt om dit mooi te laten lopen, en een stappenmotor nodeloos ingewikkeld is (geldt ook voor de servo) (een laatje van een cd speler wordt ook niet door een stappenmotor geregeld ;))

"man is not truly one, but truly two,"

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoe zwaar zijn die dingen? Als je een losse cdrom-speler hebt, kan de tray dan het geheel naar boven duwen?Als dat lukt ben je mechanisch iig al klaar: 2 cdrom-drives strippen tot alleen de tray, die SpinQs eraanhangen en dan alleen nog even wat electronica/software inelkaarzetten.

• Mipje
Sprite_tm schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 11:28:
Hoe zwaar zijn die dingen? Als je een losse cdrom-speler hebt, kan de tray dan het geheel naar boven duwen?Als dat lukt ben je mechanisch iig al klaar: 2 cdrom-drives strippen tot alleen de tray, die SpinQs eraanhangen en dan alleen nog even wat electronica/software inelkaarzetten.
2x SpinQ ca 800 gram, radiator ca. 1 Kilo.
Water wat in de radiator komt en dergelijke, ca 200 gram.

Dus ik bereken zon 2 kilo, misschien iets meer.

En als het op zo'n manier kon hoopte ik het eigenlijk ook op.

[Voor 5% gewijzigd door Mipje op 21-10-2010 12:13]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dude, hopen doe je op de WC :P Pak iets wat 1Kg weegt (als je 2 cdroms wilt gebruiken is het gewicht per cdrom namelijk de helft) en leg het op een CDROM-drive. Sluit die aan op een voeding en druk op het eject-knopje. Kan de tray je gewicht omhoogduwen weet je dat je een cd-drive kan gebruiken; wil dat niet moet je wat anders verzinnen. Zo moeilijk is het allemaal niet :)

[Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 21-10-2010 13:10]

• jeroen3
Met servo's iets van 2 kilo tillen vereist wel de nodige mechanica!
Zoals wordt beschreven, een draaiende as met schroefdraad.

Maar als je servo's wilt aansturen heb je dus PWM nodig. Je CPU fan heeft dat bijvoorbeeld. Maar een servo stoort enorm op de voeding dus daar zou je ook iets mee moeten doen.

Je kunt ook een ATmega of ATtiny gebruiken met PWM en USART (serieel) om hem aan te sturen.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:14

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Sprite_tm schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 13:09:
Dude, hopen doe je op de WC :P Pak iets wat 1Kg weegt (als je 2 cdroms wilt gebruiken is het gewicht per cdrom namelijk de helft) en leg het op een CDROM-drive. Sluit die aan op een voeding en druk op het eject-knopje. Kan de tray je gewicht omhoogduwen weet je dat je een cd-drive kan gebruiken; wil dat niet moet je wat anders verzinnen. Zo moeilijk is het allemaal niet :)
Bij een bepaalde tegenkracht gaat hij weer automatisch dicht dus dat zal je dan op eea. manier moeten omzeilen.

Appeltaart is lekker!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je zou idd een contragewicht eraan moeten hangen. Zo omzeil je dat het liftmechanisme het volledige gewicht moet heffen. Zo kan je eea ook lichter uitvoeren.
2kg is best veel, zeker met extra wrijving als waterslangen, stroomdraden etc ook nog eens gebogen moeten worden.

[Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2010 19:29]

• jeroen3
En het moet ook nog is in de kast passen...

Maar je weet wel dat die Thermaltake SpinQ's centrifugaal fans zijn hé.
Dus zo : Wikipedia: Centrifugal fan
Ik zie niet direct hoe je die zonder verlies van luchtverplaatsing ombouwt.
Of ga je ze als koeler gebruiken?

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 21-10-2010 20:01]

• _Danny_
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 06-05-2016
Het lade mechanisme van CD spelers gaat met een standaard DC motortje, geen stappen-motor o.i.d. doodeenvoudig aan te sturen door 3V op het motortje te zetten. Ik denk niet dat zo'n motortje in staat is dat gewicht te tillen, een contragewicht lijkt mij noozakelijk.

In en uitschakelen van zo'n motortje kan gewoon met relais in combinatie met eindschakelaars, daar heb je geen geavanceerde electronica voor nodig. Om het nog makkelijker te maken; ik heb dergelijke motortjes ook op 5V gedraaid en daar lijken ze geen problemen mee te hebben.

[Edit] Als je zo'n motortje rechtstreeks aanstuurt is er geen "automatisch dicht" mechanisme.

[Voor 8% gewijzigd door _Danny_ op 22-10-2010 09:53]

• Mipje
FOEI!!

Echt top deze reacties even thx naar iedereen!
We zijn er nog niet echter :P!!!

Ben van het weekend naar eindhoven geweest (oktoberrrrfest) vandaar da tik pas weer zo laat reageer.
Maarja het budget is ineens 300 minder geworden dus dan maar een maandje wachten met sleutelen (A).

Ik heb een beetje rond gekeken nar wat jullie aanraden //o en dat spiraal dingetje bevalt me wel.
Mijn planning is eigenlijk om eerst het blok te halen wat opgetild moet worden. en het benodigde spul, en kijken of het trekt.
trekt het niet, bouw ik er contra gewichten in, iets waar ik eigenlijk ook wel naar uit kijk maar alleen doe wanneer nodig.

Het idee om cd speler dingetjes te gebruiken, is van de baan.
Het is mij duidelijk dat die niet sterk genoeg zullen zijn en dat het onhandig is.

de servo controller zit al op het boodschappen lijstje.
software matig red ik me wel denk ik, ik kan anders altijd mijn buurman vragen of hij wat met mij kan schrijven (proggie) als de standaard proggies niet voldoen.

maar oke.. ik heb dus nu dat blok, ik wil 2 tot 4 van die schroefdraden halen en aan te sluiten op den servo!
(tenzij iemand nu zegt van, MIPJE let nou op servo moet niet, stappen motor moet... of iets anders.

Ik kan mij nu alleen totaal niet visiualiseren HOE, ik de servo aan een schroefdraad koppel??
want je hebt een servo... dar komt een stangetje uit die kan draaien....
en... dan... las ik die aan een schroefdraad? :P sorry, maar ik ben hier echt slecht in.

iemand leuke ideetjes, met oog op cosmetisch is iek... want het moet wel mooi zijn en in de pc kast komme ????

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon een busje wat je om beide heen zet en dan vastdraait op zowel schroefdraad als servo-as?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nu is mijn rc modelbouwverleden ruim 20 jaar geleden, maar een servo heeft toch een slag van max 300 graden oid?
Daar kan je dan toch geen schroefdraad aan hangen om als lift te gebruiken?
Als je met een schroefdraad (m4, m6 whatever) een koeler 20cm oid moet opdraaien, dan heb je volgens mij minimaal 200 windingen nodig.... (72000 graden....)

Dus wat je precies met een servo wilt bouwen weet ik niet, maar ik kan mij de rol van een schroefdraad daarbij niet in visualiseren.

Je moet op die schroefdraad gewoon een stabiel en enigzins langzaam draaiend motortje aansluiten (bijv dan een cassetteloopwerk), waarschijnlijk met een vertraging voor het benodigde koppel en een slipkoppeling (elastiekaandrijving ofzo, anders draai je de boel aan gort als de lift boven of onder tegen de stop komt).
En als de lift boven of onder komt, moet die tegen een microswitch oid komen waarmee je de lift kan stoppen.

Maar, eerlijk gezegd, als je al in de penarie zit over hoe je een uitgaande as van een servo aan een schroefdraadje moet bevestigen, denk je dan niet dat dit totale idee wat teveel van je gaat vergen?

• kippy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:45
mr_petit schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 09:23:
Nu is mijn rc modelbouwverleden ruim 20 jaar geleden, maar een servo heeft toch een slag van max 300 graden oid?
Daar kan je dan toch geen schroefdraad aan hangen om als lift te gebruiken?
Als je met een schroefdraad (m4, m6 whatever) een koeler 20cm oid moet opdraaien, dan heb je volgens mij minimaal 200 windingen nodig.... (72000 graden....)

Dus wat je precies met een servo wilt bouwen weet ik niet, maar ik kan mij de rol van een schroefdraad daarbij niet in visualiseren.

Je moet op die schroefdraad gewoon een stabiel en enigzins langzaam draaiend motortje aansluiten (bijv dan een cassetteloopwerk), waarschijnlijk met een vertraging voor het benodigde koppel en een slipkoppeling (elastiekaandrijving ofzo, anders draai je de boel aan gort als de lift boven of onder tegen de stop komt).
En als de lift boven of onder komt, moet die tegen een microswitch oid komen waarmee je de lift kan stoppen.

Maar, eerlijk gezegd, als je al in de penarie zit over hoe je een uitgaande as van een servo aan een schroefdraadje moet bevestigen, denk je dan niet dat dit totale idee wat teveel van je gaat vergen?
Je kunt als je een servo open maakt het stopnokje af knippen en de potmeter vervangen door 2 weekstanden van 10k. Dan kun je met een blokgolf van (ik dacht) 1.8 tot 2.2 mm de servo vooruit, stil en achteruit laten draaien. Maar daar je heb je wel iets van een microcontroller bij nodig.
Voordeel van een servo is wel dat je een relatief kleine motor behoorlijk veel koppel hebt.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, maar ook relatief langzaam draait met dat koppel (niet dat de motortjes daarin niet potent zouden zijn, integendeel). Sowieso als je de potmeter eruithaalt mis je de laatste as met dito laatste overbrenging. Ik denk dat de potmeter zelf namelijk ook een stop heeft. Dus dat moet ook opgelost worden.
Feitelijk zou je ook gewoon + en - op het motortje kunnen aansluiten en die ompolen als ie weer terug moet. Je gebruikt dus eigenlijk alleen het motortje en het tandwielbakje.
Ik denk dat als je dat een halve minuut laat draaien, je ook behoorlijk wat lawaai krijgt van zo'n servo.
Een rustiger draaiend motortje met meer ankerpooltjes geeft denk ik een mooier effect.

Overigens denk ik dat je met die schroefdraadlift ook niet zoveel koppel nodig hebt als dat een servo kan leveren (afhankelijk hoe soepel je het allemaal kan laten draaien).

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

OK, je wilt dus met motortjes met vertragingskasten (zie conrad.nl) iets laten bewegen. Ik denk dat je dit topic moet doorlezen:

De Parallelle poort FAQ

Je hebt op je printerpoort in ieder geval 8 datalijnen die je kunt gebruiken om dingen te sturen zoals bv. 2 bitjes nodig zijn om een motor beide kanten op te sturen. Als eindpunt kan je microswitches gebruiken met een diode die de stroom onderbreekt maar bij ompoling (terug) via de diode weer aangestuurt wordt.
(Schakeling is simpel, 2 microswitches met de verbreekcontact in serie zetten, over iedere switch een diode zetten, de 1 in de ene richting en de ander in de andere richting, de 2 switches zijn de 2 eindpunten)

Met een relaiskaart (of soortgelijk met transistoren) kan je via de bitjes op de printerpoort de motor sturen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• jeroen3
Je kunt met een atmel 8 bit en een UART emulator via 2 kanaaltjes zoveel besturen als je wilt. Parallelle poorten zijn tegenwoordig erg schaars. Je kunt dan zegmaar direct de PWM van de servo's (als je die gaat ge

Ik kan je wel helpen met de atmel chips. Je kunt ook PIC gebruiken maar daar kan ik je niet mee helpen.

Je kunt een servo inderdaad modificeren door de as los te maken van de variabele weerstand binnenin. Je mag hem echter niet vervangen voor vaste weerstanden want een graadje warmer en hij draait continu één kant op omdat hij denkt dat hij nog niet in de beginpositie zit.
Een robot die ik ooit heb gebruikt had zo zijn aandrijving en als je hem een tijdje niet had gebruikt of vervoert moest je die potmeter opnieuw in het midden stellen.

Al hoef je bij dit principe niet meteen de servo te modificeren. Als je nog servo's gaat gebruiken.

[Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 26-10-2010 19:27]

• Mipje
PFff, kben beetje druk de laaste tijd, maar ik vind het écht super wat jullie voor me doen!

Het is voor mij elke keer als ik reageer een uur research doen voordat ik verder kom :P
haha, maar dit is top. Ik leer elke keer wat meer.

Maar wat ik zo hoor over servos, heb ik zelf heel erg verkeerd begrepen wat een servo is.

Het hoeft ook niet per ze een servo te zijn (integendeel tot wat de titel van dit forum insueert).
Ik dacht toen de tijd alleen dat dat het beste zou zijn.

Het is nu laat dus ik ga nu niet researchen, het komt nu toch niet mijn kop in.

Maar ik kan pas na het weekend reageren (omdat bier), en dan hoop ik voor mijzelf een eindopstelling te hebben!

thx ppl!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee