Toon posts:

nieuwe processor , mb en geheugen installeren in oude pc

Pagina: 1
Acties:

• Ariel2
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-04 09:44
Hoi, ik ben vrij onbekend met het inbouwen van onderdelen, dus vandaar deze vraag; ik heb een nwe proc, geheugen en mb gekocht en die wil ik in mn oude pc installeren, is dit n kwestie van oude proc, mb en geheugen eruit halen en nwe erin zetten en kan ik dan verwachten dat ie het dan doet, of zie ik dingen over het hoofd? Omdat prc, mb en geheugen op elkaar zijn afgestemd, ga ik er n btje vanuit dat harde schijf en videokaart erop aansluiten altijd wel mogelijk is. Hoe noobish is deze aanname?
bvd!

• biertjuh?
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:10
heel n00bish.

ik zou zeggen ga naar de lokale computer boer en laat het spul er door hem inbouwen want dan is de kans ook heel klein dat je de boel vernaggeld.
en we moeten meer info hebben om te kunnen zeggen of je alles op elkaar kunt afstemmen.

• mayckelvz
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:37
Wat voor oude pc heb je en welke componenten zitten erin? en hoe oud is de pc?
Welke nieuwe componenten heb je gekocht?
Welk besturingssysteem draai je?
Welke voeding zit erin?

• grapefruit
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 02-09 12:45
Wat voor processor/mobo/geheugen heb je nu en wat heb je gekocht?

• Terror
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 06-09 22:00
Ariel2 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 12:19:
Hoi, ik ben vrij onbekend met het inbouwen van onderdelen, dus vandaar deze vraag; ik heb een nwe proc, geheugen en mb gekocht en die wil ik in mn oude pc installeren, is dit n kwestie van oude proc, mb en geheugen eruit halen en nwe erin zetten en kan ik dan verwachten dat ie het dan doet, of zie ik dingen over het hoofd? Omdat prc, mb en geheugen op elkaar zijn afgestemd, ga ik er n btje vanuit dat harde schijf en videokaart erop aansluiten altijd wel mogelijk is. Hoe noobish is deze aanname?
bvd!
Nieuwe moederbord en processor betekent in ieder geval dat je een nieuwe installatie van je OS mag doen, tenzij je de oude hardware door nieuw van exact hetzelfde type vervangt.

Computer zelf zal waarschijnlijk wel werken als:
De oude hardeschijf compatibel is met je mobo (PATA / SATA?)
De oude grafische kaart compatibel is met je mobo (pci-expres?)
De voedings stekkers compatibel zijn met de aansluiting op je mobo.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Ariel2
nwe componenten:
AMD Phenom AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Socket AM3 moederborden Asrock 870 EXTREME3
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G

oude componenten:

CPU-Eigenschappen
CPU Type AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3000+
CPU Aanduiding Newcastle S754
CPU stepping DH-CG
Instructieset x86, x86-64, MMX, 3DNow!, SSE, SSE2
Min / Max CPU Multiplexer 4x / 10x
L1 Code Cache 64 KB (Parity)
L1 Data-cache 64 KB (ECC)
L2 Cache 512 KB (On-Die, ECC, Full-Speed)

CPU Technische Informatie
Verpakkingstype 754 Pin uOPGA
Verpakkingsformaat 4.00 cm x 4.00 cm
Transistoren 68.5 miljoen
Procestechnologie 9Mi, 0.13 um, CMOS, Cu, SOI
Verpakkingsoppervlak 144 mm2
Core Spanning 1.550 V
I/O Spanning 1.2 V + 2.5 V
Maximale prestatie 89.0 W

Soort Besturingssoftware Maxtor 6B200M0
Datum Besturingssoftware 1-7-2001
Versie Besturingssoftware 5.1.2535.0
Leverancier Besturingssoftware Microsoft
INF-Bestand disk.inf

Teschnische Informatie harde schijven
Fabrikant Maxtor
Harde Schijf Familie DiamondMax 10
Groottefactor(Form Factor) 3.5"
Capaciteit Geformatteerd 200 GB
Fysieke Afmetingen 147 x 101.6 x 26.1 mm
Totaal Gewicht 630 g
Gemiddelde Rotatie Toegangssnelheid 4.17 ms
Rotatiesnelheid 7200 RPM
Gemiddelde toegangstijd 9 ms
Interface SATA
Buffer naar Host Datadoorvoersnelheid 150 MB/s
Buffergrootte 8 MB

Moederbordeigenschappen
Moederbord ID 09/23/2004-K8T800-8237-6A7L0G04C-00
Moederbordnaam Gigabyte GA-K8VT800 v1

Front Side Bus Eigenschappen
Bus Type AMD Hammer
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz
Effectieve kloksnelheid 200 Mhz
HyperTransport kloksnelheid 800 Mhz

Geheugenbus-Eigenschappen
Bus Type DDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 167 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 335 Mhz
Bandbreedte 2680 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen
Bus Type VIA V-Link
Bus Breedte 8 bit
Werkelijke kloksnelheid 67 Mhz (ODR)
Effectieve kloksnelheid 533 Mhz
Bandbreedte 533 MB/s

Moederbord Technische Informatie
CPU Sockets/Slots 1 Socket 754
Expansie Slots 5 PCI, 1 AGP
RAM Slots 3 DDR DIMM
Geïntegreerde apparaten Audio, LAN
Groottefactor(Form Factor) ATX
Moederbordafmeting 230 mm x 300 mm
Moederbord Chipset K8T800

Eigenschappen Geheugenmodule
Modulenaam A-DATA DNGC1A16
Serienummer Geen
Fabricagedatum Week 21 / 2008
Modulegrootte 1024 MB (2 ranks, 4 banks)
Moduletype Unbuffered
Geheugentype DDR SDRAM
Geheugensnelheid PC3200 (200 Mhz)
Modulebreedte 64 bit
Modulespanning SSTL 2.5
Foutdetectiemethode Geen
Verversingsfrequentie Gereduceerd (7.8 us), Self-Refresh

Geheugeninstellingen
@ 200 Mhz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 166 Mhz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

Geheugenmodule-eigenschappen
Early RAS# Precharge Niet ondersteund
Auto-Precharge Niet ondersteund
Precharge All Niet ondersteund
Write1/Read Burst Niet ondersteund
Buffered Address/Control Inputs Niet ondersteund
Registered Address/Control Inputs Niet ondersteund
On-Card PLL (Clock) Niet ondersteund
Buffered DQMB Inputs Niet ondersteund
Registered DQMB Inputs Niet ondersteund
Differential Clock Input Ondersteund
Redundant Row Address Niet ondersteund

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
Wat voor voeding heb je in je pc zitten? En wat voor grafische kaart wil je gaan gebruiken?

Desktop | Server | Laptop

• Ariel2
Oja en oude videokaart is een

Veld Waarde
Video Adapter Eigenschappen
Apparaatbeschrijving RADEON 9800 PRO (Microsoft Corporation)
Adapterserie RADEON 9800 PRO (Microsoft Corporation)
BIOS Versie BK-ATI VER008.017D.027.000
Chiptype RADEON 9800 AGP (0x4E48)
DAC Type Internal DAC(400MHz)
Geinstalleerde Besturingssoftware ati2dvag (6.14.10.6462)
Geheugengrootte 128 MB

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef gewoon even echte specs, ipv de uitdraai van een of ander prog waar voor het grootste gedeelte overbodige info instaat.

Wat voor videokaart heb je? Grote kans dat dat gewoon een AGP is namelijk, en dat gaat niet werken op je huidige systeem.

30" monitor te koop

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Die Radeon gaat niet passen op je mobo.....Overigens zijn er genoeg tutorials te vinden op internet over hoe je een pc in elkaar zet. Aangezien je hier de vraag stelt neem ik aan dat je twijfelt. Mijn advies is om je pc in elkaar te laten zetten door iemand die hier ervaring mee heeft.

[Voor 14% gewijzigd door XeNeRgY op 20-10-2010 13:09]

• mayckelvz
Je oude videokaart heeft AGP interface.
Je nieuwe moederbord heeft een PCI-E.
Dit zal dus niet werken. (is een ander type)

Je voeding kan problemen geven met een nieuwere zwaardere videokaart. Weet je toevallig hoeveel watt je voeding is? Waarschijnlijk 300 of 350.

[Voor 3% gewijzigd door mayckelvz op 20-10-2010 15:13]

• Ariel2
Terw_Dan schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:07:
Geef gewoon even echte specs, ipv de uitdraai van een of ander prog waar voor het grootste gedeelte overbodige info instaat.

Wat voor videokaart heb je? Grote kans dat dat gewoon een AGP is namelijk, en dat gaat niet werken op je huidige systeem.
ik weet niet hoe ik de echte specs kan vinden, dus vandaar dat ik het zo doe ( met Everest)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Ariel2 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:13:
[...]

ik weet niet hoe ik de echte specs kan vinden, dus vandaar dat ik het zo doe ( met Everest)
Ik zou je adviseren dit topic te sluiten en naar de computerwinkel te gaan om je pc in elkaar te laten zetten. Zij kunnen je adviseren over de aankoop van een videokaart en een voeding.

• Ariel2
Voeding is 300 watt en ik zat met het idee te goochelen om een XFX HD 5570 1024 MB DDR3 (DP) te kopen....

• mayckelvz
http://www.antec.outervision.com/

Hier kun je je pc invullen en kijken hoeveel watt je minimaal nodig hebt.
Ik denk dat je sowieso moet gaan kijken voor een grotere voeding. 380watt minimaal verwacht ik

-edit- waar kom je trouwens vandaan?

[Voor 12% gewijzigd door mayckelvz op 20-10-2010 13:24]

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het wattage van een voeding zegt ook niet alles. In de afgelopen jaren is de 12V lijn veel belangrijker geworden, dus let daarop bij het gebruiken van je voeding.

30" monitor te koop

• Ariel2
mayckelvz schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:19:
http://www.antec.outervision.com/

Hier kun je je pc invullen en kijken hoeveel watt je minimaal nodig hebt.
Ik denk dat je sowieso moet gaan kijken voor een grotere voeding. 380watt minimaal verwacht ik

-edit- waar kom je trouwens vandaan?
Groningen

• Reepje
  • Niet online
De computer is 10 jaar oud. Zet je een nieuwe inelkaar, koop dan alles nieuw.

Verder sluit ik me bij de rest aan, laat een winkel de computer inelkaarzetten, of toon wat meer inzet en interesse, want daar schort het behoorlijk aan.

1 pluspuntje, je hebt alvast beter leren typen, want je begin post was eigenlijk moeilijk te ontcijferen. Je hebt nog geluk dat mensen je van advies willen dienen.

• mayckelvz
Aan een 10 jaar oude pc zou ik inderdaad ook niet aan beginnen.
Nieuwe pc compleet maken
Simpele kast +/- 30 euro
Voeding +/- 30 euro
DVD-brander +/- 20 euro
Cardreader +/- 10 euro
Harddisk 1TB +/- 50 euro

Dan heb je voor 140,- extra een compleet nieuw pc.

-edit- vergeet eventuele kabeltjes niet: +10euro. Dus 150,- totaal

[Voor 11% gewijzigd door mayckelvz op 20-10-2010 14:28]

• manzonderdas
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:50
Je kan niet upgraden:

1. je VGA kaart heeft een andere aansluiting dan moderne kaarten.
2. je voeding onbreekt 99% zeker de juiste kabels, laat staan dat ze het juiste vermogen kan leveren, dus die moet ook vervangen worden.
3. waarschijnlijk is je kast onvoldoende geventileerd voor hedendaagse processoren.
4. even waarschijnlijk is je harde schijf te oud om nog te werken in een nieuwe pc.

bovenstaande schatting is redelijk, alleen is een voeding van 30 euro totale brol, en moet je toch rekenen rond de 70 voor iets fatsoendelijk. Reken daar nog een nieuwe videokaart bij (rond de 150 euro als je wil gamen).

• Ariel2
Reepje schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 14:13:
De computer is 10 jaar oud. Zet je een nieuwe inelkaar, koop dan alles nieuw.

Verder sluit ik me bij de rest aan, laat een winkel de computer inelkaarzetten, of toon wat meer inzet en interesse, want daar schort het behoorlijk aan.

1 pluspuntje, je hebt alvast beter leren typen, want je begin post was eigenlijk moeilijk te ontcijferen. Je hebt nog geluk dat mensen je van advies willen dienen.
Tav 'toon wat meer inzet en interesse, want daar schort het behoorlijk aan' ; het is niet mijn intentie om maar n btje laconiek vragen te stellen, maar aangezien ik niet veel op dit gebied weet, komt dat misschien zo over.
Ik snap niet waarom jij daarin aanleiding ziet om me als n schoolmeester/ouder vermanend toe te gaan spreken. Dat je n kennisedge hebt op een gebied, wil niet zeggen dat je mensen belerend of op een irritante manier van repliek dient te voorzien. Zeg dan niks of zeg het op een neutrale manier IMO.

Die trap na betreffende mn typskills is wmb totally out of line...

Als jij dat nodig vindt> kudos, good 4

Moet ik nou echt mn excuses gaan aanbieden voor mn onwetendheid? Iig niet aan jou.

Tav alle andere replyers; bedankt voor de reacties, sorry voor mn weinig specifieke en informatieve beginpost, ik zal proberen wat nauwkeuriger te zijn (voor zover dat mogelijk is voor me)

• mayckelvz
manzonderdas schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 14:39:
bovenstaande schatting is redelijk, alleen is een voeding van 30 euro totale brol, en moet je toch rekenen rond de 70 voor iets fatsoendelijk. Reken daar nog een nieuwe videokaart bij (rond de 150 euro als je wil gamen).
Hij heeft aangegeven een 5570 te willen gebruiken. Deze heeft (dacht ik) geen extra directe voeding nodig.
Een coolermaster 390watt voeding kost 30,- en zou voldoende zijn voor dit systeem.
Inderdaad een fatsoenlijke gaming voeding kost inderdaad iets meer en kom je met 70 euro redelijk in de buurt. In de samenstelling zoals Ariel2 deze schetst verwacht ik deze echter niet noodzakelijk.

[Voor 21% gewijzigd door mayckelvz op 20-10-2010 15:08]

• outcast within
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 29-11-2014

outcast within

Nieuwe ondertitel

Je snapt er niks van, koopt toch maar wat onderdelen en wilt hem zelf inelkaar zetten? Zoals het nu overkomt, laat het alsjeblieft over aan een ander voordat je van alles sloopt / erin wringt.

MaxBurn schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 21:50: Volgens mij snap je de hele opzet van GoT niet helemaal. We zitten hier om elkaar te helpen, maar niet om het wiel opnieuw uit te vinden of om luie mensen te helpen

• Epep
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:10
Afhankelijk hoe groot de kast is, ATX of MATX kan je de kast meenemen. Je hebt een kast nodig die ATX standaard voldoet voor je nieuwe moederbord.

De CD-rom/dvd, toetsenbord, muis, monitor kan mee. Alle overige zaken kan je het beste nieuw aanschaffen. De hardeschijf kan mee, maar zal als de windows daar geinstalleerd wordt de rest van jou systeem duidelijk merkbaar tragen. Advies koop een nieuwe HDD en zet de oude er bij voor extra opslag.

Over de videokaart 5570 koop de gene met (G)DDR5 geheugen. Deze zijn even duur maar zijn merkbaar sneller als de (g)ddr3 varianten. pricewatch: Gigabyte GV-R557D5-1GI

[Voor 0% gewijzigd door Epep op 20-10-2010 17:00. Reden: Het door jouw gekozen moederbord heeft geen PATA/IDE aansluiting. Stom dat die aansluiting is weggelaten. Technisch ondersteunt de chip die op dit moederbord zit deze wel.]

• mayckelvz
Ariel2:
Heb je de mobo, geheugen en proc al aangeschaft?
Kun je deze nog retourneren?
Misschien de makkelijkste optie en een compleet systeem te laten samenstellen met de juiste componenten op elkaar afgestemd.

• Ariel2
outcast within schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:12:
Je snapt er niks van, koopt toch maar wat onderdelen en wilt hem zelf inelkaar zetten? Zoals het nu overkomt, laat het alsjeblieft over aan een ander voordat je van alles sloopt / erin wringt.
Ik was al van plan om de overige onderdelen ook te kopen, maar ik vroeg me gewoon af of er nog enige mogelijkheid was om de oudere onderdelen nog te gebruiken. Nu ik het zeker weet (tx) ga ik de onderdelen gewoon bestellen. Ik was nooit van plan om maar wat onderdelen aan te schaffen en dan maar n btje op de gok die in het oude systeem te rammen, vandaar de vraag hier neerleggen. Ik heb een aantal ervaren vrienden die alles wel voor me kunnen inbouwen en waar ik deze vragen ook aan had kunnen stellen, maar dit is net zo snel qua informatievoorziening.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zoals gezegd kun je je oude AGP videokaart niet gebruiken. Als je nog een oud PCI kaartje hebt liggen kun je dat tijdelijk gebruiken om het systeem in elk geval in gebruik te kunnen nemen.

Als ik op de Asrock site bij dit model kijk zie ik er niets staan over IDE (PATA) aansluitingen, alleen maar SATA. Als je optische drive of harde schijf dus niet SATA zijn kun je die niet meer gebruiken (tenzij je er een PATA PCI interface kaartje insteekt maar dat lijkt me geen optie van eerste keus). Check inderdaad ook of je voeding alle juiste connectors heeft voor het nieuwe moederbord. Er zijn verschillende ATX voeding 'generaties'.

Ik meen niets gezien te hebben over het OS dat je nu gebruikt. Op een wat oudere computer zou ik XP verwachten. Als je harde schijf wel SATA is en je wilt (vooralsnog) geen verse installatie doen en alle geïnstalleerde software wilt behouden dan kun je hem wel overzetten maar dan zul je zo goed als zeker eerst een zg. 'Repair Install' moeten doen door te booten van je XP CD (minimaal inclusief SP2 - t.m. SP1 werkt dat niet als je een Nederlandstalige XP hebt). Daarmee wordt een 'hardware detection phase' doorlopen die alle nieuwe hardware detecteert en de benodigde drivers installeert. Je zult daarbij evt. ook nog via F6 drivers moeten installeren voor de SATA ondersteuning. Maak wel eerst een backup van je 'Documents and Settings' folder want soms wist XP bij die procedure alle gegevens, waaronder de inhoud van de My Documents folder, van de bestaande user(s).

Als je je oude Windows installatie overzet zet dan eerst op je oude systeem ook de standaard Microsoft (super) VGA drivers terug.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee