• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02 09:33
Goedenavond,

Ik heb hier een topic geopend, hoewel ik niet zeker weet of hij hier thuis hoort.

Het probleem is namelijk als volgt:

Sinds ik mijn computer heb gekocht, rond september 2008. Oftewel, 25 maanden geleden! Is deze al 3x kapot gegaan.

De complete specificaties van mijn computer zijn als volgt:
voeding: volgens mij 400-450W. Weet niet precies welk merk en weet ook niet zeker hoeveel watt. Maar volgens mij was dit minimaal 400W. Nu heb ik wel een kast met wat extra koeling met hier en daar een ledje. Maar een ledje moet het verschil niet maken en een ventilator moet ook niet heel veel vermogen afnemen... Verder heb ik een standaard processor koeler.

Verder heb ik een Q9550 pricewatch: Intel Core 2 Quad Q9550
Een P5Q Pro; pricewatch: Asus P5Q PRO
Verder heb ik een EN9600GT met 1024MB http://hardware.kelkoo.nl...9379368#selectedTab=specs

Nu is het al de derde keer zoals ik eerder vermelde dat mijn computer er vanuit het niets mee ophoud! Het standaard scenario dat ik naar beneden ga, boven kom en vervolgens mijn computer gewoon NIETS doet. Ik heb geen beeld of iets. Hiervoor was al 2x niet met zekerheid te zeggen of het de processor was. De eerste keer had ik een Q6600, die toen niet meer te verkrijgen was dus ik ben over gegaan op de Q9550. Voor de processor kreeg ik het geld terug en voor de moederboard een nieuw exemplaar. Een half jaar later exact hetzelfde! Ligt dus waarschijnlijk niet aan de processor die ineens niet meer geproduceerd werd. Toen beide producten vervangen zijn begon het geintje een half jaar later (vorige week) dus weer.

En ik denk dat het te maken heeft met mijn videokaart. Zou dit kunnen? Beide keren is m'n videokaart niet vervangen en ik geloof ook niet dat het mijn videokaart is die kapot is, maar die mijn moederboard kapot maakt! De EN9600GT die ik heb is de 1024MB versie en die is maar heel weinig geproduceerd en werd heel snel na de introductie van de markt gehaald. Ik denk dat dit het probleem is bij mijn computer....

Maar heeft iemand informatie over gelijksoortige problemen of zou iemand meer informatie kunnen geven over wat het zou kunnen zijn? Voeding is al enkele keren doorgemeten, geeft overal de juiste waarden aan..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De problemen kunnen overal aan liggen, begin eens met gestructureerd testen zoals in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter beschreven staat. Alleen door uitsluiten kun je het onderdeel dat de problemen veroorzaakt goed achterhalen.

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Zoek eens op welke voeding je precies hebt. C-merken slopen soms je pc langzaam..

• Antonl91
Terw_Dan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:56:
De problemen kunnen overal aan liggen, begin eens met gestructureerd testen zoals in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter beschreven staat. Alleen door uitsluiten kun je het onderdeel dat de problemen veroorzaakt goed achterhalen.
Hij wordt niet te warm, max 45 graden of zo (CPU) en dat soort problemen heb ik allemaal niet. Niet overklokt of iets, maar de vraag is gewoon. Is er bekend dat dergelijke combinaties slopend zijn voor wat in mijn computer dan ook. Telkens is het of de processor of het moederboard.

Want zoals ik zei, het is de derde keer dat dit gebeurd. Qua garantie ben ik niet bang... heb een jaar geleden of een half jaar geleden een nieuwe set gekregen. Dus heb opnieuw 2 jaar garantie (lijkt mij, want ik krijg een compleet nieuw product). Maar mijn vraag is gewoon, is het mogelijk dat mijn videokaart mijn moederboard gewoon kapot maakt als het ware... Mijn moederboard heeft geen onboard kaart, dus daar kan geen monitor op worden aangesloten helaas...

• Antonl91
Dramatic schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 22:59:
Zoek eens op welke voeding je precies hebt. C-merken slopen soms je pc langzaam..
Ga ik morgen voor bellen, deze ligt namelijk bij een computer maker.

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Als je eerst een duidelijk aangeeft wat je probleem is en wat je allemaal al geprobeerd hebt.

Dus niet: als ik boven kom doet hij niks

Wel bijv: Als ik boven kom staat de monitor op "no signal" maar draaien de ventilator wel en brand het groene aan-lampje wel. De enige manier om echter weer beeld te krijgen is door de computer aan-en-uit te zetten, de muis bewegen of een toets indrukken helpt niet.

Ook is het niet echt handig dat je een onderdeel opnoemt en vervolgen een heel verhaal omheen houdt, eerst opsommen wat er in zit (+ eventueel hoe oud het is en of het vervangen is) en dat kun je daarna een verhaaltje houdt.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:07

D4NG3R

kiwi

:)

Aangezien je een 9600GT zegt te hebben.. Welke er allemaal na 2 jaar lekker uitvliegen. Zou ik even hier kijken:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

En een andere videokaart proberen :+ .

Edit: Voordat je je iets afvraagt, de 9000 serie heeft hetzelfde probleem als de 8000 serie, zeer slecht soldeersel wat na verloop van tijd kapot gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 20-10-2010 00:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Antonl91
dtech schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 00:00:
Als je eerst een duidelijk aangeeft wat je probleem is en wat je allemaal al geprobeerd hebt.

Dus niet: als ik boven kom doet hij niks

Wel bijv: Als ik boven kom staat de monitor op "no signal" maar draaien de ventilator wel en brand het groene aan-lampje wel. De enige manier om echter weer beeld te krijgen is door de computer aan-en-uit te zetten, de muis bewegen of een toets indrukken helpt niet.

Ook is het niet echt handig dat je een onderdeel opnoemt en vervolgen een heel verhaal omheen houdt, eerst opsommen wat er in zit (+ eventueel hoe oud het is en of het vervangen is) en dat kun je daarna een verhaaltje houdt.
Nou, de lampen en dergelijke branden nog gewoon zoals het hoort. Maar telkens was er geen signaal op de monitor.

En het is allemaal hoogstens 25 maanden oud. De processor en moederboard daarintegen zijn ongeveer een half jaar tot een jaar oud.

• Antonl91
D4NG3R NL schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 00:07:
Aangezien je een 9600GT zegt te hebben.. Welke er allemaal na 2 jaar lekker uitvliegen. Zou ik even hier kijken:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

En een andere videokaart proberen :+ .

Edit: Voordat je je iets afvraagt, de 9000 serie heeft hetzelfde probleem als de 8000 serie, zeer slecht soldeersel wat na verloop van tijd kapot gaat.
Hartstikke bedankt! Echter vermoed ik niet dat mijn kaart schade aanbrengt op de kaart zelf maar op de een of andere manier schade aanbrengt op het moederboard. Het is de derde keer dat exact hetzelfde gebeurd en met een andere videokaart werkte het moederboard en processor ook niet. Het is dus de processor en/of het moederboard. Maar ik vind het vaag dat de EN9600GT zo snel eruit is gegaan en dat zonder specifieke reden lijkt wel...

Tot nog toe deed de kaart het altijd nadat het moederboard en processor waren vervangen...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:07

D4NG3R

kiwi

:)

Het gebeurt ook niet altijd, maar na verloop van tijd. Met name in een wat hetere kast laat het tin van een aantal soldeerpunten gewoon los. Maar jij geeft zelf aan gewoon lekkere temps te hebben.. Dus dat hoeft het nog niet eens te zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-02 08:00
Wazig topic, ben het dtech eens, een heel verhaal zonder duidelijk te zijn...
Daarom een paar vraagjes..

1: Na hoeveel minuten kom je boven ?
2: Hoe zit het met de energie instellingen ? ( slaapstand, Monitor, Harde schijf, etc etc )
3: Ben je wel eens bij je computer gebleven met opstarten ?
4: Na hoeveel minuten valt hij uit ?
5: Als je bij je computer blijft kun je dan gewoon computeren ?
6: Welk OS gebruik je ?
7: enz enz enz

We willen je graag helpen maar zo als je begrijpt is een hoop onduidelijk voor ons..

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 20:30
Als ik zo een beetje door het moeras van info waadt hier denk ik ook voornamelijk aan de videokaart. Ik zou een PCI-Express videokaartje proberen te krijgen/lenen (andere pc, vriend oid) en even kijken of het probleem zich daar nog steeds mee voordoet. Wel een Nvidia nemen anders kun je driverproblemen krijgen.

Enige wat verder nog kan is dat je computer niet goed ontwaakt uit standby/sleep/inactive. Stel eerst nog eens de energiebesparing settings in op "maximale prestaties"/presentatie oid.

• Antonl91
ploffie144 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:25:
Wazig topic, ben het dtech eens, een heel verhaal zonder duidelijk te zijn...
Daarom een paar vraagjes..

1: Na hoeveel minuten kom je boven ?
2: Hoe zit het met de energie instellingen ? ( slaapstand, Monitor, Harde schijf, etc etc )
3: Ben je wel eens bij je computer gebleven met opstarten ?
4: Na hoeveel minuten valt hij uit ?
5: Als je bij je computer blijft kun je dan gewoon computeren ?
6: Welk OS gebruik je ?
7: enz enz enz

We willen je graag helpen maar zo als je begrijpt is een hoop onduidelijk voor ons..
Alle keren kwam ik na 10 minuten ongeveer weer boven. Monitor kan wel in spaarstand staan na ongeveer 10 minuten, verder geen andere spaarstanden.

Ja, hij deed nooit vreemd tijdens het opstarten.

Hij start helemaal niet meer op. Ik gebruik windows 7.

• Antonl91
dtech schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 13:36:
Als ik zo een beetje door het moeras van info waadt hier denk ik ook voornamelijk aan de videokaart. Ik zou een PCI-Express videokaartje proberen te krijgen/lenen (andere pc, vriend oid) en even kijken of het probleem zich daar nog steeds mee voordoet. Wel een Nvidia nemen anders kun je driverproblemen krijgen.

Enige wat verder nog kan is dat je computer niet goed ontwaakt uit standby/sleep/inactive. Stel eerst nog eens de energiebesparing settings in op "maximale prestaties"/presentatie oid.
Ik heb gebeld en het blijkt dat het met een andere videokaart hetzelfde doet. Niets dus.

Verder staat hij met alles op maximaal...

Het is een 450W voeding, het merk weet ik niet. Kon hij ook niet naar kijken op het moment.

• mjoey
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 11:44
Ik had ook zoiets bij iemand anders gezien oen ik gevraagd werd om naar zijn pc te kijken. Als die in slaapstand ging bijv. liep de pc vast. Uiteindelijk bleek dat de cpu zichzelf terug klokt als je een tijdje niks meer doet en dat samen met slaapstand zorgde voor problemen. Dus ook even na de instellingen van je BIOS kijken misschien.

Dit is wel mijn T.net account vriend!

• Antonl91
mjoey schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 16:36:
Ik had ook zoiets bij iemand anders gezien oen ik gevraagd werd om naar zijn pc te kijken. Als die in slaapstand ging bijv. liep de pc vast. Uiteindelijk bleek dat de cpu zichzelf terug klokt als je een tijdje niks meer doet en dat samen met slaapstand zorgde voor problemen. Dus ook even na de instellingen van je BIOS kijken misschien.
Dat is niet mogelijk want op geen enkele manier komt er een beeld tevoorschijn...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat je toch een voor een de onderdelen eens moet gaan vervangen en ik lees niet dat je voeding al eens vervangen is want dit zou ook nog wel eens de oorzaak kunnen zijn. Dat je wel nog je lampjes en alles ziet branden wil niets zeggen want het kan zijn dat de voeding daar net nog genoeg stroom voor kan leveren. Videokaart had je al met een andere geprobeerd dus zou de volgende logische stap zijn dat je eens een andere voeding gaat proberen.

• Antonl91
Roel1966 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 17:47:
Ik denk dat je toch een voor een de onderdelen eens moet gaan vervangen en ik lees niet dat je voeding al eens vervangen is want dit zou ook nog wel eens de oorzaak kunnen zijn. Dat je wel nog je lampjes en alles ziet branden wil niets zeggen want het kan zijn dat de voeding daar net nog genoeg stroom voor kan leveren. Videokaart had je al met een andere geprobeerd dus zou de volgende logische stap zijn dat je eens een andere voeding gaat proberen.
Het is al de derde keer dat dit gebeurd! In sowieso 2 gevallen was het zo dat het of het moederboard of de CPU het begaf. Nu geeft hij precies dezelfde verschijnselen, dit kan toch niet met de voeding te maken hebben? Ik heb een 450W voeding...

Een nieuwe voeding kopen kan best, maar ik denk dat dit overbodig is...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Antonl91 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 18:17:
Het is al de derde keer dat dit gebeurd! In sowieso 2 gevallen was het zo dat het of het moederboard of de CPU het begaf. Nu geeft hij precies dezelfde verschijnselen, dit kan toch niet met de voeding te maken hebben? Ik heb een 450W voeding...

Een nieuwe voeding kopen kan best, maar ik denk dat dit overbodig is...
Sterker nog namelijk ik denk dat het in dit geval zeker net je voeding is omdat die nooit vervangen is en een voeding foute stromen kan leveren en bv in plaats van 12 v dan 13 volt levert. Een tijdje kan dat goed gaan maar je onderdelen worden onnodig belast wat op den duur zo zijn gevolgen heeft. Dus ik raad je aan om toch een andere voeding te gaan proberen en desnoods eerst eens een voeding van iemand proberen te lenen.

Ander punt is dat je ook eens de kast zelf kan gaan nakijken of er niet misschien ergens iets een kortsluiting veroorzaakt, en je bv eens test zou kunnen draaien met alle onderdelen buiten de kast. Maar ik ga in dit geval er toch wel bijna zeker er vanuit dat je voeding de boosdoener is, zeker nadat je al 2 x dezelfde onderdelen vervangen hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Roel1966 op 20-10-2010 18:58 ]

• Antonl91
Roel1966 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 18:57:
[...]

Sterker nog namelijk ik denk dat het in dit geval zeker net je voeding is omdat die nooit vervangen is en een voeding foute stromen kan leveren en bv in plaats van 12 v dan 13 volt levert. Een tijdje kan dat goed gaan maar je onderdelen worden onnodig belast wat op den duur zo zijn gevolgen heeft. Dus ik raad je aan om toch een andere voeding te gaan proberen en desnoods eerst eens een voeding van iemand proberen te lenen.

Ander punt is dat je ook eens de kast zelf kan gaan nakijken of er niet misschien ergens iets een kortsluiting veroorzaakt, en je bv eens test zou kunnen draaien met alle onderdelen buiten de kast. Maar ik ga in dit geval er toch wel bijna zeker er vanuit dat je voeding de boosdoener is, zeker nadat je al 2 x dezelfde onderdelen vervangen hebt.
Ik ga zodra ik m'n kast terug heb eens kijken wat voor voeding ik heb. Zoals in dat topic stond, kunnen vermogens die gegeven zijn door de fabrikant verschillen als het een merkloos ding is... ik ga eens kijken wat voor voeding ik heb zodra ik het terug heb en ik denk dat ik inderdaad een nieuwe voeding ga kopen.

Dan zal ik zeker een merk voeding kopen ;)

bedankt voor de reacties.

• Antonl91
Weer een reactie van mij!

Ik heb vandaag mijn voeding bekeken en dit blijkt een Recom Power engine RC-450 te zijn. Voglens een aantal reviews zou dit een goede voeding moeten zijn.

Dit is de voeding: http://tweakers.net/price...-engine-450-rc-pe450.html

Wel blijkt mijn geheugen sowieso kapot te zijn. Als deze in een andere computer gestopt wordt, doet die het niet en als iemand anders geheugen in mijn computer stopt. Doet mijn computer het ook niet, dus niet alleen het geheugen is kapot.

[ Voor 6% gewijzigd door Antonl91 op 24-10-2010 14:18 ]

Pagina: 1