Printen in CMD via copy command

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag waar ik maarzo het antwoord niet kan vinden;

Als ik vanaf een (xp) client het volgende commando verstuur: copy <document> \\<printserver>\<queunaam>
Wordt de driver op de printserver dan aangesproken (om er bijvoorbeeld pcl5 van te maken) of wordt er dan direct op de printer deze vertaalslag gemaakt.

Voorbeeld is dat ik een .pdf op deze manier naar een printer stuur. De printer zelf heeft geen postscript in zich. Komt deze print er dan netjes uit omdat de printserver het ombouwd naar pcl5 of gaat dit dan fout omdat de printserver het doorzet en de printer het zelf moet doen?

Beetje een waardeloze vraag misschien, maar voor mij zeer interresant ;)

Groeten,

Lennart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Dus je wilt weten of de opdracht via de printserver queue gaat of direct op de printer uit komt?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
ik weet dat die "via" gaat. Maar ik heb het vermoeden dat de printserver het document ongewijzigd doorzet naar de printer waardoor de de driver op de prinserver wordt gepasseerd.

Ik heb hier namelijk ook een printer staan die wel postscript support. Als ik met het copy command hier een .pdf naartoe stuur gaat alles goed. Doe ik dit op een printer zonder postscript dan gaat het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Volgens mij is het zo dat je vanaf dos alleen maar RAW kan printen, en de printer moet dat ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379085

copy maakt geen gebruik van applicaties/drivers, het document wordt zodoor gepusht, alszijnde een kopieer opdracht.

om de printer je gewenste resultaat te laten printen, dien je eerst een print to file met een applicatie te doen,
zodat er een een .prn bestand uit komt, gevolgd door een copy .prn \\server\aa

dan moet hij er wel goed uitkomen

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 379085 op 18-10-2010 20:15 . Reden: verkeerd gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een PDF zoals aangegeven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een PDF heeft niet zo veel met PostScript te maken.

Of een printer nu een PS of PCL aangestuurd wordt maakt ook niet zoveel uit, tenzij je met dingen als mailmerge bezig bent, waar PS wel een erg groot voordeel is.

Maar of je een PDF via de CMD op die manier kan afdrukken zal onder PS of PCL de zelfde output geven. Het gaat sowieso via de driver.

Je zou het kunnen testen door een virtuele printer te installeren, en het gewoon te testen. PrimoPDF is een printer die afdrukt naar PDF's. Ik zou dat dus even proberen.

Zelf denk ik niet dat je op die manier documenten kan printen, die anders zijn dan text-bestanden. Gezien je met kopieren niet het document opent, en in een PDF Word-doc, of weet ik veel wat bevalt meer dan enkel text, ook dingen als opmaak etc..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
Beste Raz,

Ik heb zelf het idee dat de driver in dit geval niets doet. De que wordt wel aangesproken maar de driver voert geen vertaalslag uit. Je ziet enkel een "Remote Downlevel Document" voorbij komen in de que.

Op printers met een postscript module in zich komen deze bestanden er dus netjes uit. Op de printers zonder deze module spuugt de printer vele a4tjes met code uit. Zelf heb ik het idee dat dit postscript is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb in het verleden eens gehad dat ik niet goed kon printen naar een netwerk-printer. Dat was een driver probleem. Dat heb ik toen opgelost door de printer lokaal te installeren. Misschien dat dit truukje bij jou ook werkt:

Maak een mapping aan naar een lokale poort:
net use lpt1: //server/printer

Vervolgens installeer je de printer lokaal, en zeg je dat ie aan lpt1 hangt.

Wat je opdracht dan wordt, is:
copy $document > lpt1:

Misschien zonder die > maar dat moet je maar even proberen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

RaZ schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:05:
Ik heb in het verleden eens gehad dat ik niet goed kon printen naar een netwerk-printer. Dat was een driver probleem. Dat heb ik toen opgelost door de printer lokaal te installeren. Misschien dat dit truukje bij jou ook werkt:
(...)
Kleine correctie:

net use lpt1: \\server\printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giaccotto
Sorry voor de late reactie!

Bedankt voor de info! Ik ben er inmiddels achter. Het printer lukt nu zoals ik wil. De oplossing was een direct printing module van Canon. Deze maakt het mogelijk om Pdfjes direct op de printer te gooien.

Met direct bedoel ik overigens dat deze weliswaar wel via de que op de printserver gaat, maar deze zet het enkel 1 op 1 door naar de printer die vervolgens de pdf (dmv de module) als pdf kan uitlezen en printen.

Ik wil een ieder bedanken voor zijn input!

Vriendelijke groet,

Lennart Giaccotto
Pagina: 1