Interactieve TV andere provider naast huidige provider?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:20
Tweakers,

Ik heb hier een belangrijke vraag. Daar waar ik woon (een voormalig service flat, gebouwd in 196x) is een x aantal maanden geleden de bliksem ingeslagen. Resultaat, de hoofdverdeler (oud 1-weg type oid) is kaduuk. Iedereen heeft dus overal de welbekende sneeuwvakantie door het beeld.

Goed, de reden hoe en waarom doet er niet zoveel toe en wordt ook geen onderdeel van de discussie. UPC wordt opgezegd omdat de kosten blijkbaar te hoog zijn om de boel te laten repareren.

Men wil ons dus het fantastische "alternatief" Digitenne geven. Schotels mogen absoluut niet, discussie waarom kan ik ook niet aangaan. Het is tegen het regelement van de V.v.E. (vereniging van eigenaren).
Glasvezel hebben we niet, omdat 2 jaar geleden het oude bestuur het nut niet zag. Stelletje achterlijke ouwe..... @%@$%@#$%@!@!!%

Digitenne, aan die ramp wil ik niet beginnen. Ooit geprobeerd voor 3 maanden. Mozaïek, gezellig hoor.

Goed, blijft over "Digitale Interactieve TV" via ADSL. Premium gaat niet lukken bij bijv. KPN. Helaas hebben wij bij KPN vaak last gehad van niet werkende telefonie via ADSL en Ghost calls. Tele2 gaat daarentegen prima, hetzij met af en toe wat kleine gebreken.

Tele2 kan ons geen digitv leveren, kpn wel. Het idee is dus om Tele2 te houden op het 1e aderpaar en digitv op het 2e aderpaar. Moet lukken, aangezien er prima 2 digitale signalen verzonden kunnen worden. Moet lukken, aangezien KPN ook enkel digitv over adsl als aanbod heeft, of ik moet iets ernstig over het hoofd hebben gezien.

De vraag is dus, hoe schatten jullie mijn kansen in, of het is wellicht technisch een drama of nog erger ( mijn angst): 1e aderpaar wordt per ongeluk d'r af geknikkerd en vervolgens zit ik 3 weken zonder internet.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 18:18
In theorie kan het ja, maar de praktijk... De vraag is of je verbindingsnelheid hoog genoeg is voor TV. Zo ja, dan is het een optie.
Maar dan zit je wel aan 1 TV max vermoedelijk. En ja, als er een 2e aderpaar is zou dat moeten kunnen. Praktijk wil nog wel eens anders zijn, dus risico op een slooporder op je eigen lijn...

Zit je er alleen of zitten er meerdere? Uit je verhaal begrijp ik dat er meerdere mensen zitten, dus dan houd je eigenlijk nog het TV probleem.

Als het UPC signaal het op de invoerkabel nog wel doet, kun je (imho) het beter in eigen beheer fixen. Dan heeft iedereen weer TV, meerdere toestellen mogelijk en heb je geen risico op ellende mbt aderparen.
Coaxtechniek is geen rocket science, alleen een kwestie van goed rekenen en uitwerken. Maar zeker met meerdere personen wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
In eigen beheer, nope. Gaat niet lukken. In de service flat is er wel gepoogd het alsnog te doen alleen niet iedereen had er geld voor over. Je moet goed begrijpen, 102 appartementen, meerendeel 65+, 9 van de 10 boeit dit allemaal niet zo. Flat was een voormalig serviceflat, vandaar.

En nee, woon gewoon samen met mijn vriendin, 1 TV. En ik ben dus idd bang voor een misplaatste slooporder. Nu heb ik bij baas infra gewerkt, klein belletje en het kan "black ops" gefixed worden, maar ja...

Coax is ook niet moeilijk, waar het niet dat dit allemaal SERIEEL geschakelde 1-weg troep is. Het zijn 16 aders die per ader 1 verdieping omhoog loopt.

[ Voor 13% gewijzigd door SkyStreaker op 18-10-2010 00:06 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:12
Echt bang voor een sloop order hoef je imo niet te zijn. Als KPN het verkeerd doorvoert wordt het een telco-telco migratie en zit je in de regel maar een paar uur zonder signaal. Je zit dan natuurlijk wel met een KPN signaal maar in ieder geval niet zonder internet. Je zou natuurlijk ook gewoon een week later kunnen bellen met de technische helpdesk om te kijken hoe de order er in staat en als dit verkeerd is de order annuleren. Die verkoop miepen hebben er niet altijd evenveel kaas van gegeten. Duidelijk aangeven bij de aanvraag dat het een aansluiting naast een bestaande aansluiting moet worden...

Of je het moet doen is een tweede. Wat voor intrain snelheid haal je op dit moment met Tele2? Als dat < 8mbit is kun je nog wel eens problemen krijgen met ITV (ook al zijn de streams maar 4mbit ...), beeld dat schokt/blokt/stil blijft staan etc.

[ Voor 25% gewijzigd door IceM op 18-10-2010 11:18 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Toen ik nog bij de KPN zat, desondanks dat het een KT (ff uit het geheugen hoor) netwerk is, haalde ik 800 op het laagste abonnement. Bij Tele2 op KT haal ik 350 ~ 400 KB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
SkyStreaker schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 11:59:
Toen ik nog bij de KPN zat, desondanks dat het een KT (ff uit het geheugen hoor) netwerk is, haalde ik 800 op het laagste abonnement. Bij Tele2 op KT haal ik 350 ~ 400 KB/s.
Wat is een KT netwerk? En wat voor abo heb je op dit moment bij Tele2? Als je op dit moment een SNR van +- 6db hebt op je tele2 lijn dan wordt ITV van KPN 1 bak ellende. Als je 6mbit haalt zou het nog net kunnen maar ook dat is wel aardig krap.

Het feit dat je internet extra aan kan vragen bij KPN zegt natuurlijk niets over de praktijk. Als je met tele2 al nauwlijks boven de 3mbit uit komt zal dat bij KPN niet veel anders zijn en 3 mbit is echt veel te weinig voor ITV.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik kan dat helemaal niet eens nagaan op dit Tele2 modem. Minimale informatie. Ik weet niet of iemand even tussen neus en lippen een meting kan doen op 8161BE, 87?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vind het nogal een dure grap. KPN Interactieve TV levert alleen over een KPN internetaansluiting, dus na de introductieperiode betaal je al 35 euro voor een basic pakket, en als je zo ver van de centrale woont dat Tele2 niet wil leveren dan zal de kwaliteit van KPN ook niet overhouden.
Ik zou eerder eens gaan kijken hoe het zit met het schotelverbod; zo'n verbod door een VVE is sowieso al moeilijk te verdedigen, en al helemaal als de VVE zelf het belangrijkste alternatief, nl. de kabel, heeft afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik vindt het gewoon vervelend dat ik er ook niet achter kan komen hoe de kwaliteit van mijn verbinding er nu voor staat. Bij de experiabox kreeg je tenminste een heel log van hoe de verbinding d'r voor staat. Als ik namelijk iets ga lopen afsluiten, zit ik er na 7 werkdagen keihard aan vast, tenzij ze niet over de brug komen met een werkende verbinding.

Tele2 levert het wellicht niet omdat ik op een verouderd type netwerk zit he? Wat ik nog weet van mijn helpdesk ervaring is dat FT nieuwer is en dat Tele2 daar wel meer snelheid aan de klant kan geven. "U zit in een gebied waar wij maximaal 8Mbit kunnen leveren (KW was het! Kut Werk)" of "U zit in een gebied waar wij tot 20Mbit kunnen leveren (FT! Fijne tijden)"

Dus kans is dat ik op een KW netwerk zit en dan zou Tele2 het ook niet aanbieden. Met KPN maakt KW of FT niks uit, dacht ik zo, daar ik met hun laagste abo op 800KB/s zat.

Nu ja, dit is een tijd geleden voor mij, dus ik hoop dat ik niet te veel uit mijn nek loop te kletsen.

[ Voor 49% gewijzigd door SkyStreaker op 18-10-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
SkyStreaker schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:40:
Ik vindt het gewoon vervelend dat ik er ook niet achter kan komen hoe de kwaliteit van mijn verbinding er nu voor staat. Bij de experiabox kreeg je tenminste een heel log van hoe de verbinding d'r voor staat. Als ik namelijk iets ga lopen afsluiten, zit ik er na 7 werkdagen keihard aan vast, tenzij ze niet over de brug komen met een werkende verbinding.

Tele2 levert het wellicht niet omdat ik op een verouderd type netwerk zit he? Wat ik nog weet van mijn helpdesk ervaring is dat FT nieuwer is en dat Tele2 daar wel meer snelheid aan de klant kan geven. "U zit in een gebied waar wij maximaal 8Mbit kunnen leveren (KW was het! Kut Werk)" of "U zit in een gebied waar wij tot 20Mbit kunnen leveren (FT! Fijne tijden)"

Dus kans is dat ik op een KW netwerk zit en dan zou Tele2 het ook niet aanbieden. Met KPN maakt KW of FT niks uit, dacht ik zo, daar ik met hun laagste abo op 800KB/s zat.

Nu ja, dit is een tijd geleden voor mij, dus ik hoop dat ik niet te veel uit mijn nek loop te kletsen.
KW en FT, als het al bestaan heeft dan worden die termen nu niet meer gebruikt. Tele2 heeft een eigen netwerk (weet niet meer hoe het heet) en kan ook leveren via het bitstream netwerk van KPN als ze zelf geen DSLAMs in de wijkcentrale hebben staan vzviw.

Omdat je aangeeft dat ITV mogelijk is heeft in iedergeval KPN gewoon ADSL2+ DSLAMs in de wijkcentrale staan, daar gaat het alleen niet om. Het enige wat relevant is, is het stukje koper van de wijkcentrale naar jou. Of tele2 hier een signaal overheen pompt of KPN boeit niet zoveel, als tele2 hier niet meer als 3.2mbit overheen kan krijgen lukt KPN dit ook niet, en dat is gewoon te weinig voor ITV.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Juist, duidelijk. Echter het manco in dit verhaaltje is, Tele2 pompt er maximaal dus 3.2Mbit overheen, maar KPN (IPB Abo) kreeg er dan 6.4Mbit er doorheen gepompt.

Dat begrijp ik dan niet helemaal. DSLAMS zegt mij idd wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 09:51
joh ik zou gewoon ff de boel op scherp zetten, door een schotel (een hele grote) aan je balkon te hangen.
volgens mij is dan die kast zo gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
SkyStreaker schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:31:
Juist, duidelijk. Echter het manco in dit verhaaltje is, Tele2 pompt er maximaal dus 3.2Mbit overheen, maar KPN (IPB Abo) kreeg er dan 6.4Mbit er doorheen gepompt.

Dat begrijp ik dan niet helemaal. DSLAMS zegt mij idd wel wat.
Ik heb even adhv je PC gekeken. Als de test van onze DSL leverancier klopt is er goed en slecht nieuws.

Goede nieuws: Je zit op, volgens de testen, op 700m van de centrale, en VDSL is mogelijk op KPN-WBA. Maar goed, dan moet je wel een partij hebben die ook TV levert.

Slechte nieuws: er is maar 1 actief aderpaar, dus een (aparte) extra lijn wordt vermoedelijk erg lastig. Vaak is er wel een 2e aderpaar ongebruikt, maar dat is hier vermoedelijk dus niet het geval. (je hebt het over een serviceflat, ik gok dus dat je maar 1 paar per woning/huisnummer hebt, itt tot 2 meestal bij reguliere woningen)
Postcode: 8161BE
Huisnummer: 87
Huisnummer extensie:

--------------------------------------------------------------------------------

CGB name: Ep-C
Aantal aderparen op ISRA-punt: 1

Aderpaar 1
Huidige type verbinding Broadband
Huidige service id : CCL600xx (laatste 2 digits even ge-edit)
SkyStreaker schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 00:04:
In eigen beheer, nope. Gaat niet lukken. In de service flat is er wel gepoogd het alsnog te doen alleen niet iedereen had er geld voor over. Je moet goed begrijpen, 102 appartementen, meerendeel 65+, 9 van de 10 boeit dit allemaal niet zo. Flat was een voormalig serviceflat, vandaar.

En nee, woon gewoon samen met mijn vriendin, 1 TV. En ik ben dus idd bang voor een misplaatste slooporder. Nu heb ik bij baas infra gewerkt, klein belletje en het kan "black ops" gefixed worden, maar ja...

Coax is ook niet moeilijk, waar het niet dat dit allemaal SERIEEL geschakelde 1-weg troep is. Het zijn 16 aders die per ader 1 verdieping omhoog loopt.
Ook bejaarden willen toch iets van TV is mijn ervaring... En het lijkt er steeds meer op dat dat toch de enige optie is. Dat serieel... mogelijk kan dat gewoon weg. Oudere taps kunnen remote geschakeld worden via serieel (Tratec heeft zulke oplossingen, en wordt in sommige gemeentes nog gebruikt). Tegenwoordig is het over ethernet, maar vroeger nog niet). Tap weghalen en vervangen door een niet-geschakelde zou voldoende moeten zijn.
ps: Cai apparatuur koop je op radiomarkten voor weinig. Ik heb regelmatig complete wijkkasten gezien voor 25-50 eur.. In nov is er weer 1 in apeldoorn geloof ik

[ Voor 48% gewijzigd door DJSmiley op 18-10-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
DJSmiley, bedankt. Ik ga dan in deze met je mee. Mijn enige aanbieders voor complete paketten zijn KPN, Telfort & Scarlet. Aangezien ik bij KPN wel voldoende lijk te kunnen krijgen, ga ik dan maar voor deze? (desnoods pm je even, zodat je niet en publique wat zit aan te prijzen). Wij kunnen alles behalve premium, in dit geval.

Wat betreft de coax... Tja, het moet mogelijk zijn, zeggen ze, alleen moet er compleet nieuwe aansluitingen gerealiseerd worden bij elk apartement, speciaal aangeboden 150 Euro per woning. Ik snap d'r ook geen donder van. De aansluiting is gewoon koperkern, mantel, kopermantel, mantel. Zoals elke coax. Er zijn dus "experts" wezen kijken, waaronder 2x upc - maar technische details worden voor het gemak maar even achterwege gelaten.

Wat een gedoe allemaal hoor...

[ Voor 3% gewijzigd door SkyStreaker op 18-10-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Ik snap het niet, ik ga er vanuit dat de geposte postcode/huisnummer de jouwe is? Als ik een check doe op KPN dan is premium met ITV gewoon te leveren wat je ook zou verwachten met een afstand van 700meter en VDSL beschikbaarheid.
We kunnen Internet Premium en Interactieve TV leveren op postcode 8161BE met huisnummer 87.
Ik zou overigens toch maar eens je binnenbekabeling en aansluitpunt gaan bekijken of alles wel helemaal goed zit. Als je echt zo dicht bij de wijkcentrale woont moet er wel meer uit te halen zijn dan 3.2mbit.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
IceM schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:37:
Ik snap het niet, ik ga er vanuit dat de geposte postcode/huisnummer de jouwe is? Als ik een check doe op KPN dan is premium met ITV gewoon te leveren wat je ook zou verwachten met een afstand van 700meter en VDSL beschikbaarheid.
[...]

Ik zou overigens toch maar eens je binnenbekabeling en aansluitpunt gaan bekijken of alles wel helemaal goed zit. Als je echt zo dicht bij de wijkcentrale woont moet er wel meer uit te halen zijn dan 3.2mbit.
Ik ben het nu via glasvezelpostcode check gaan proberen ipv. direct 3-in-1 pakket via adsl. glasvezel een nono natuurlijk, maar nu kan ik het inderdaad ineens wel. Lekker krom zeg... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
SkyStreaker schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 15:20:
DJSmiley, bedankt. Ik ga dan in deze met je mee. Mijn enige aanbieders voor complete paketten zijn KPN, Telfort & Scarlet. Aangezien ik bij KPN wel voldoende lijk te kunnen krijgen, ga ik dan maar voor deze? (desnoods pm je even, zodat je niet en publique wat zit aan te prijzen). Wij kunnen alles behalve premium, in dit geval.

Wat betreft de coax... Tja, het moet mogelijk zijn, zeggen ze, alleen moet er compleet nieuwe aansluitingen gerealiseerd worden bij elk apartement, speciaal aangeboden 150 Euro per woning. Ik snap d'r ook geen donder van. De aansluiting is gewoon koperkern, mantel, kopermantel, mantel. Zoals elke coax. Er zijn dus "experts" wezen kijken, waaronder 2x upc - maar technische details worden voor het gemak maar even achterwege gelaten.

Wat een gedoe allemaal hoor...
Kan zijn dat niet overal de postcodechecks actueel zijn. Eigenlijk is overal VDSL te krijgen in NL, alleen is het bereik beperkt tot rondom de centrale. FttC (vdsl vanuit de wijkkast, dus in het hele 'dorp') is maar in een paar gebieden. Maar als je dichtbij de centrale woont, is VDSL dus een prima optie, ook in jouw geval dus.

Punt blijft alleen dat er vermoedelijk maar 1 aderpaar is: Je zal dus een migratie moeten doen, een nieuwe lijn ernaast wordt erg lastig.

150 eur/woning is prijzig. Maar vermoedelijk is dat wel te verklaren: Elke woning een nieuwe wanddoos, versterkers, taps, en niet te vergeten arbeidsloon. Dan tikt het allemaal behoorlijk aan. De vraag is alleen of dat nodig is; Je kan ook prima de hoofdinfrastructuur op orde maken, en later de eindaansluitingen als het nodig is. Tenslotte heeft het ook altijd prima gewerkt.
En hoe doen de anderen het met TV? Mogelijk kan je via de VvE wel wat bereiken. Als je 20-25eur per woning rekent ben je al een eindje op weg. (Bij 50% meedoen heb 1200 eur). Als je zelf of met wat kennissen de uren voor je rekening neemt ben je relatief goedkoop klaar.
Als je het goed doet en meteen retourgeschikt maakt kun je ook gewoon kabelinternet of digitale TV nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik heb inmiddels net de boel geregeld, we gaan er gewoon voor. Ja, de hele boel gaat over, complete switch.

Even tussen neus en lippen door:
De afstand vanaf het ISRA zal ik trouwens ook enorm inkorten + nieuw stekkerdoosje. Deel van de problemen verwijt ik trouwens ook aan magnetische interferentie. VEEL bekabeling in de buurt.

Evenzogoed, ik ga dit topic uitprinten en aan het bestuur presenteren. Ze drukken het er namelijk nogal door.

[ Voor 17% gewijzigd door SkyStreaker op 18-10-2010 19:04 ]

Pagina: 1