externe harde schijf formateren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 07:46
Hallo,

Ik heb nu net een nieuwe externe hardeschijf gekocht van 640 gb.
Maar nu blijkt het dat de films, die in .mkv zijn, ik niet op de schijf kan zetten (daar kwam ik achter toen ik ze dus al verwijderd had ;( ).
Om dit nog een keer te verkomen wil ik de schijf dus formateren naar fat32.
Maar nu blijkt dat de schijf alleen naar ntfs en exfat te formateren is!
Nu heb ik opgezoekt wat exfat is en nu blijkt volgens wikipedia dat hier dus wel grotere bestanden op kunnen maar nog niet zo bekend is, dus niet compatible is met andere dingen dan een pc.

Is het dan riskant om deze te gebruiken?
Want ik wil hier toch wel grotere bestanden op hebben, maar moet nog steeds compatible zijn met mijn xbox, als het kan.
En welke cluster grootte moet ik dan gebruiken?

Bedankt,

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
alaintje schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:32:
Maar nu blijkt het dat de films, die in .mkv zijn, ik niet op de schijf kan zetten (daar kwam ik achter toen ik ze dus al verwijderd had ;( ). Om dit nog een keer te verkomen wil ik de schijf dus formateren naar fat32.
Maar nu blijkt dat de schijf alleen naar ntfs en exfat te formateren is!
Weet niet precies wat je nu bedoelt, maar juist met FAT32 kun je geen bestanden groter dan 4GB opslaan. Overigens kun je wel FAT32 formatteren, alleen heb je dan een third party tooltje nodig, aangezien Windows alleen partities kleiner dan 32GB wil formatteren in FAT32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
FAT32 ondersteunt geen bestanden groter dan 4GB, dus wil je dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06
Jimster schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:35:
FAT32 ondersteunt geen bestanden groter dan 4GB, dus wil je dat wel?
Misschien zijn al zijn bestanden kleiner dan 4GB en kan het apparaat waar hij vanaf wilt lezen wel alleen maar FAT32 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
thaan schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:38:
[...]

Misschien zijn al zijn bestanden kleiner dan 4GB en kan het apparaat waar hij vanaf wilt lezen wel alleen maar FAT32 aan?
Ja, de .mkv's die ik download zijn inderdaad altijd kleiner dan 4 GB :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Laatst online: 26-04 10:47
De maximale bestandsgrootte bij gebruik van NTFS is ongeveer 18,446,744,073,709,550,592 byte. Meer dan voldoende voor MKV dus! Denk dat hij op dit moment als FAT oid geformatteerd is. Gewoon formatteren als NTFS en je MKV's overgooien dus!

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 00:05
Frankster schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 16:45:
De maximale bestandsgrootte bij gebruik van NTFS is ongeveer 18,446,744,073,709,550,592 byte. Meer dan voldoende voor MKV dus! Denk dat hij op dit moment als FAT oid geformatteerd is. Gewoon formatteren als NTFS en je MKV's overgooien dus!
XBOX ondersteunt geen NTFS, maar ook geen exFAT dus snap niet echt wat de ts nu wil. Eventuele andere optie is nog HFS+ gebruiken, wordt ondersteunt door de XBOX en heeft niet de nadelen van FAT32 mbt grote bestanden, echter heb je onder Windows weer speciale software als MacDrive nodig om HFS+ te kunnen lezen/schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik wil juist bestanden groter dan 4 gb, dit gaat nu niet. 4,2 is het maximale ofzo.

Dus als ik het goed begrijp dan staat de hardeschijf nu juist in FAT 32 :p ,en wil ik hem juist converteren/fragmenteren naar NTFS ? Of zou ik voor exFAT gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
alaintje schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:04:
Ik wil juist bestanden groter dan 4 gb, dit gaat nu niet. 4,2 is het maximale ofzo.

Dus als ik het goed begrijp dan staat de hardeschijf nu juist in FAT 32 :p ,en wil ik hem juist converteren/fragmenteren naar NTFS ? Of zou ik voor exFAT gaan?
Als je zelf even goed kijkt dan zie je meteen of je schijf Fat32 of NTFS is. Dat had je natuurlijk al moeten doen voordat je het topic opende, maar het lijkt me nu toch een erg goed moment als je eerst je beginsituatie vast stelt. Daarnaast wordt NTFS aangeraden, maar dan kun je niet meer met je xbox connecten en wordt het dus films streamen vanaf je pc/xbox. Geldt overigens ook voor exFAT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
alaintje schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:04:

nvm

[ Voor 17% gewijzigd door redfoxert op 17-10-2010 17:08 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Als je in NTFS formateert, dan kan je zonder problemen bestanden groter dan 4GB bewaren.
Er zijn echter een hoop toestellen die een aangesloten HD met NTFS niet kunnen benaderen.
(De meesten ondersteunen enkel FAT32.)

Je kan de schijf echter in FAT32 laten maar dan moet je de bestanden groter dan 4GB wel even splitten.
Hier heb ik als eens gepost hoe dat moet. (3x klikken en duurt minder dan een minuut)
Dit moet je dan wel bestand per bestand doen. (Misschien is er een script/batch file om het te automatiseren indien je heel veel bestanden groter dan 4GB wilt splitten.)

â–€ BBQ â–€ BBQ 2 â–€ Opendeurdag â–€ LED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik weet hoe ik moet opsplitsen, maar dat wil ik juist niet, want dan moet ik ze daarna weer bijmeklaar zetten, wel kon ik alles splitsen en het dan uitpakken op de hardeschijf zelf, maar fijn alle te grote bestanden zijn al gedelete :( .
De schijf staat nu dus in FAT32 heb ik gekeken, maar ik converteer hem dus naar NTFS, want ik wil ook mijn grote films/iso's erop zetten en een film van 20 gb in 5 à 6 bestanden opsplitsen en dan weer bij elkaar voegen, muah.
Ik split zelf trouwens met winrar, inpakken in 2 stukjes van 2x3,8 gb en dan weer uitpakken op de hardeschijf zelf, dan heb je teminste één file.

edit:/Kun je de schijf niet in 2 partities opdelen, eentje in FAt32 en één in NTFS.

offtopic:
*Alaintje neuriët iets over 15 films die hij kwijt is, weer iets geleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door alaintje op 17-10-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Waarom dan eerst die films verwijderen en dan pas gaan denken of er een oplossing is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik dacht dat ze er op stonden en verwijderde ze toen van de toen huidige plaats, nou niet dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

alaintje schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:40:
Ik dacht dat ze er op stonden en verwijderde ze toen van de toen huidige plaats, nou niet dus!
Thematopic: Backups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
jaja, maar is NTFS nou goed voor bestadnen van 4+ gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Dat wordt toch al meerdere malen geadviseerd? Bovendien kun je op google genoeg informatie vinden over de bestandssystemen en de voordelen daarvan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Eigenlijk was dit topic om alleen meer te weten te komen over exFAT, maargoed.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Je kunt het altijd uitproberen, of het ook compatibel is met je xbox zie je dan snel genoeg, al verwacht ik van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

alaintje schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 17:36:
Ik weet hoe ik moet opsplitsen, maar dat wil ik juist niet, want dan moet ik ze daarna weer bijmeklaar zetten, wel kon ik alles splitsen en het dan uitpakken op de hardeschijf zelf, maar fijn alle te grote bestanden zijn al gedelete :( .
De schijf staat nu dus in FAT32 heb ik gekeken, maar ik converteer hem dus naar NTFS, want ik wil ook mijn grote films/iso's erop zetten en een film van 20 gb in 5 à 6 bestanden opsplitsen en dan weer bij elkaar voegen, muah.
Ik split zelf trouwens met winrar, inpakken in 2 stukjes van 2x3,8 gb en dan weer uitpakken op de hardeschijf zelf, dan heb je teminste één file.

edit:/Kun je de schijf niet in 2 partities opdelen, eentje in FAt32 en één in NTFS.

offtopic:
*Alaintje neuriët iets over 15 films die hij kwijt is, weer iets geleerd.
Neen, je hebt niet goed begrepen wat ik gepost heb.
Ik schreef dat je de mkv kan splitten. Ik schreef niets over eerst de film te moeten rarren in verschillende delen. (Die rars kan je namelijk niet met een ander toestel openen.)

Met mijn methode kan je een mkv van bijvoorbeeld 6,5 GB splitsen in 2 kleinere mkv's op een FAT32 schijf.
Een voorbeeld:
Prive.opnames.parenclub.2010.720p.mkv [6,5GB]

|
               |
           splitten
               |
              V

Prive.opnames.parenclub.2010.720p-1.mkv [3,5GB]
+
Prive.opnames.parenclub.2010.720p-2.mkv [3,0GB]

Op deze manier kan je 4GB+ mkv's toch op een FAT32 schijf bewaren zodat alle aangesloten toestellen de schijf kunnen blijven benaderen.

â–€ BBQ â–€ BBQ 2 â–€ Opendeurdag â–€ LED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Ik heb liever mijn films in één bestand voor gemak en dat ik ze er nu zonder te splitsen op kan zetten, makelijk voor bijvoorbeeld bij vrienden.
En de xbox stream ik soms films, alhoewel dat niet zo heel soepel gaat..
Ik snapte jouw verhaal ;) .
Maar als je ze inpakt en dan uitpakt op de juiste locatie, dan heb je één .mkv file i.p.v. twee.

Maar bedankt :P

Pagina: 1