draadloos netwerk niet toegankelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter87
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07-2023
Op mijn broer zijn studentenhuis waar ze met een 20 tal studenten zitten, wordt het internet gedeeld dmv een switch Procurve (of zo lijkt het toch).

Iedereen heeft op zijn kamer een utp kabel. (waar effectief internet op zit) Daar mijn broer een laptop heeft en een kabel vervelend/overbodig is, heb ik hem voorgesteld om hem draadloos te laten surfen met een 3com officeconnect router die ik nog had liggen. Thuis werkte de router perfect met mijn broers laptop.
Nu, het probleem is: door de 3Com router ertussen te gooien, er geen internetconnectie meer is. Je kan wel verbinden met de router, maar er staat dan een uitroepteken op het pictogrammetje in de taakbalk.
Ook raak ik niet meer in het menu van de 3Com (ip: 192.168.1.1) en nog wat andere combinaties geprobeerd, maar ik kom daarentegen wel terecht in de menu van de switch (Procurve) maar dan zo'n interface waar je niks kan in aanklikken. (het lijkt net alsof er geen flash is geïnstalleerd).

Nu wenste ik graag te vernemen of het te verhelpen is waardoor mijn broer wel draadloos kan surfen?
Aanpassingen doen in de switch is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wat is in dat netwerk de DHCP-server? In welk segment deelt die IP-adressen uit? En die Procurve switch, op welk IP zit die?

Die 3Com is overigens een router, die zal je als Access Point in moeten stellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter87
Petervanakelyen schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 19:40:
Wat is in dat netwerk de DHCP-server? In welk segment deelt die IP-adressen uit? En die Procurve switch, op welk IP zit die?

Die 3Com is overigens een router, die zal je als Access Point in moeten stellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
tnx voor de link. Maar wat ik dan wel niet begrijp is waarom het thuis aanvankelijk wel werkte:

tel kabel -> modem + router (ineen) -> 3 com -> laptop (wireless)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Daar kan ik niet direct een antwoord op geven zonder dat je uitlegt wat de exacte IP-configuratie thuis en bij je broer is, en verduidelijkt hoe het netwerk er daar uit ziet.

Zoals jij de situatie bij jou thuis namelijk uitlegt, kan het inderdaad werken (hoewel het niet ideaal is). De vraag is wat de config is op het studentenhuis en hoe die verschilt met je thuisnetwerk.

[ Voor 36% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-10-2010 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:11
Waarschijnlijk zitten de procurve en de 3com in hetzelfde ip reeks. Zoals Peter al vraagt geef een wat meer info over het procurve netwerk ?

En kan hij wel internetten wanneer hij de kabel direct aansluit op de laptop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

zet de 3COM in bridge mode. Dan kan je de 3COM een IP adres in dezelfde reeks geven als de Procurve zit. Ik ga er dan even van uit dat er al een DHCP server actief is dus de DHCP server van de 3COM moet je wel uit zetten.
Ik heb hier thuis een vergelijkbare situatie: Inet - Draytek modem/router - 3COM (als AP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
hhoekstra schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:32:
Waarschijnlijk zitten de procurve en de 3com in hetzelfde ip reeks. Zoals Peter al vraagt geef een wat meer info over het procurve netwerk ?

Wat ik vreemd vind is dat die setup *normaal* geen IP-adres conflicten mag geven. Twee routers achter elkaar is niet ideaal (portforwarding etc) maar het vereist wel het minste instelwerk voor puur webbrowsen en mag normaal dus echt geen probleem met IP-adressen geven.

Als die 3Com als router wordt aangesloten, wat 'ie standaard is (met UTP-kabel van de switch in de WAN-poort op de 3Com), deelt die IP-adressen uit aan de LAN-zijde en wordt al het verkeer gewoon met NAT naar de WAN-poort geroute.

Daarom vermoed ik dat die 3Com nog steeds de instellingen van zijn vorig leven heeft, of heel vreemde standaardinstellingen. Doe (nog) eens een reset.
26779 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:39:
zet de 3COM in bridge mode. Dan kan je de 3COM een IP adres in dezelfde reeks geven als de Procurve zit. Ik ga er dan even van uit dat er al een DHCP server actief is dus de DHCP server van de 3COM moet je wel uit zetten.
Ik heb hier thuis een vergelijkbare situatie: Inet - Draytek modem/router - 3COM (als AP)
Bridge mode = instellen als Access Point (voor als de TS het niet moest weten). Zie link in eerste post.
Dat verklaart echter niet waarom het nu niet werkt, aan de WAN-zijde mag dat ding geen IP-conflicten geven.

[ Voor 46% gewijzigd door Petervanakelyen op 16-10-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:11
Volgens mij vind de router het niet leuk wanneer de WAN en de LAN kant in dezelfde reeks zitten. Kan me vaag herinneren dat ik hier ooit ook eens last van had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieter87
hhoekstra schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 21:32:

Bedankt allemaal al voor de snelle reacties _/-\o_

Helaas kan ik over het procurve netwerk ik niet meer info geven, daar het niet mijn eigendom is en daar ik er geen paswoorden van bezit.

Ja, me broer kan internetten als je de utp kabel rechtstreeks in de laptop stopt.

Conclusie wat me te doen staat:

DHCP uitzetten op de 3Com en wat prutsen met het ip adres tot het werkt?

Stel dat het ip adres van de procure 192.168.1.1 is, dan kan ik de 3 Com 192.168.1.2 geven?

[ Voor 11% gewijzigd door dieter87 op 16-10-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
dieter87 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 22:29:
Helaas kan ik over het procurve netwerk ik niet meer info geven, daar het niet mijn eigendom is en daar ik er geen paswoorden van bezit.

<knip>
Stel dat het ip adres van de procure 192.168.1.1 is, dan kan ik de 3 Com 192.168.1.2 geven?
Natuurlijk kun je dat wel.
Laptop rechtstreeks op de procurve en noteer het IP-adres.
Stel, dat is een adres in de reeks 192.168.1.x met netmasker 255.255.255.0.
Configureer dan de 3COM in het netwerk 192.168.2.x met netmasker 255.255.255.0..
Sluit dan de WAN-poort van de 3COM aan op de procurve en je bent klaar.
Ga niet zomaar IP-adressen statisch lopen configureren zonder dat je weet waar je mee bezig bent.
Pagina: 1