Toon posts:

[PHP] url naar functie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• woutertjuh88
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:30
Ik ben bezig met een site waar veel op links op staan. Aan deze links wil ik functies gaan hangen. Nu zie ik wel eens bij webshops dat ze daar links hebben die niet eindigen op .html of .php bijvoorbeeld:

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje

Nu was ik zelf wat bezig geweest maar 't wil niet helemaal lukken.

Ik open de volgende pagina met de volgende code:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
$urlparts = explode('/',parse_url($_SERVER['REQUEST_URI'],PHP_URL_PATH));

if(isset($urlparts[2]) && ($urlparts[2] == 'test')){
var_dump($urlparts); ->array(3) { [0]=>  string(0) "" [1]=>  string(5) "nieuwe_map" [2]=>  string(0) "" } 

echo "<br />werkt! :D "'; 
 echo "<a href='http://localhost/nieuwe_map/test'>klik</a><br />"; 
 exit();
}else{
  var_dump($urlparts); ->array(3) { [0]=>  string(0) "" [1]=>  string(5) "nieuwe_map" [2]=>  string(0) "" }
  echo "<br />toch niet :( ";
   echo "<a href='http://localhost/nieuwe_map/test'>klik</a><br />";
   exit();
}
?>

Helaas werkt dit dus niet.
Wat doe ik verkeerd? Ik heb al lopen zoeken maar komt er niet uit.
Ik weet dat het wel kan als /index.php?action=test ,maar dat vind ik zelf niet zo mooi staan.

[Voor 4% gewijzigd door woutertjuh88 op 14-10-2010 21:58]

-

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:41

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

woutertjuh88 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 21:55:
Helaas werkt dit dus niet.
Wat doe ik verkeerd?
Wat je verkeerd doet is:
a) niet melden wat er niet werkt (krijg je een blanco pagina? een foutmelding? niet de gewenste output?)
b) niet debuggen (Debuggen: Hoe doe ik dat?)
edit:
Oh, ik zie nu de output van de var_dump achter die regel staan; het was handiger geweest als je 't even gewoon in 't topic gemeld had...
woutertjuh88 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 21:55:
Ik heb al lopen zoeken maar komt er niet uit
En waar heb je dan al op lopen zoeken en waar kom je dan niet uit? Toch gek want ik vind honderden pagina's over het onderwerp.

[Voor 14% gewijzigd door RobIII op 14-10-2010 22:04]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• zwippie
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:11

zwippie

Electrons at work

Een paar zoektermen: mod_rewrite, .htaccess, front controller pattern.

Je zou eens kunnen kijken naar hoe dit in bv het zend framework is opgelost.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• woutertjuh88
@RobIII
MIjn excusses er had inderdaad meer informatie moeten staan!

Als ik op de link klik(om te zorgen dat mijn functie in mijn ogen wordt aangeroepen), krijg ik een 404 pagina met de standaard tekst:
"Object niet gevonden. De gevraagde URL was niet gevonden op deze server."

Nog even over het zoeken. Ik wil ben iemand die eerst zo veel mogelijk zelf uit wil zoeken en pas op het laatste moment hulp wil vragen. Na veel zoeken (ik ben er eerlijk gezegd al een aantal weken naar aan het zoeken), heb ik toch maar hier dit topic geopend.

Ik heb via google en ook op tweakers gezocht naar:
- php link(s)
- php url
- php link(s) function
- php url function
- php url function html
- php link(s) function html

Ik zie net jouw aangepaste bericht en ga daar nu verder op zoeken.

-

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:41

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

woutertjuh88 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:13:
Ik heb via google en ook op tweakers gezocht naar:
- php link(s)
- php url
- php link(s) function
- php url function
- php url function html
- php link(s) function html
Het spijt me zeer maar als je verwacht met deze zoektermen zinnige informatie te vinden dan denk ik dat het niet onverstandig is je zoekskills eens bij te schaven. Dit is net hetzelfde als zoeken op "water" als je informatie zoekt over de geelblauwgestreepte zeeduivel.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• woutertjuh88
@RobIII
Als je niet precies weet hoe je zoiets moet noemen is het lastig om te gaan zoeken. Vaak kom je met dit soort eenvoudige woorden, links tegen, waarvan de inhoud de zelfde dingen als waar jij zelf tegen aan loopt en er ook niet helemaal uitkomen. Meestal kom ik er dan wel uit maar deze keer dus niet. Daarom ben ik ook dit topic gestart.

Daarom vind IK jouw laatste reactie een beetje kinderachtig. Niet iedereen is goed met zoeken op het internet!

Als ik er inderdaad friendly bij had gezet was ik er wel uitgekomen en was dit topic er helemaal niet geweest!

[Voor 24% gewijzigd door woutertjuh88 op 14-10-2010 22:36]

-

• DubKid667
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 21-03-2011
zoek eens op .htaccess ReWrite :-) dit wordt buiten php om geregeld nml.

• derkvanp
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:55
RobIII schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:19:
[...]

Het spijt me zeer maar als je verwacht met deze zoektermen zinnige informatie te vinden dan denk ik dat het niet onverstandig is je zoekskills eens bij te schaven. Dit is net hetzelfde als zoeken op "water" als je informatie zoekt over de geelblauwgestreepte zeeduivel.
nuttige bijdrage..

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:42

NMe

Quia Ego Sic Dico.

woutertjuh88 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:34:
Daarom vind IK jouw laatste reactie een beetje kinderachtig. Niet iedereen is goed met zoeken op het internet!
Niet iedereen is goed met zoeken op internet...maar waar je niet goed in bent, dat kun je leren. Accepteren dat je er niet goed in bent en daarom je skills niet verbeteren, dát is pas kinderachtig. ;)
Niet? Het is de beste tip die je iemand met dit soort kwesties kan geven. Zelfs iets simpels als [google=php make url look nice] had bij het eerste resultaat het probleem perfect opgelost, en dát is ook een vrij generieke zoekquery die op talloze manieren beantwoord kan worden. "php url" is nogal...breed. Daar vind je zo'n beetje elke PHP-tutorial mee. Als je dat intikt op Google en serieus verwacht dat je daarmee je vraag gaat beantwoorden, dan moet je inderdaad je zoekskills opvijzelen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
woutertjuh88 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:13:
Ik heb [...] op tweakers gezocht naar:
[...]
- php url
Misschien is het een goed idee om dan de resultaten voortaan goed door te kijken... ;)
RobIII schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 22:19:
Dit is net hetzelfde als zoeken op "water" als je informatie zoekt over de geelblauwgestreepte zeeduivel.
offtopic:
Maar toch lukt het. De geelblauwgestreepte zeeduivel heeft iets met php te maken ofzo. :+

Anyway:
pedorus schreef op donderdag 22 april 2010 @ 11:33:
Het lijkt me [...] een kwestie van [...] het kiezen van de juiste aanpak. Even klikken op die mod_rewrite-tag die ik heb toegevoegd, en je vindt als eerste 2 open hits:
[htaccess] Samenstelling topic url
[htaccess] Slash in rewrite
Succes.. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

• Grijze Vos
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17-09 14:04
Da's zo ongeveer de nuttigste bijdrage van dit topic. Zinnig kunnen zoeken op het internet is de sleutel voor alle net-niet triviale problemen die je tegen kunt komen.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• woutertjuh88
Ondertussen is het opgelost.
Na een middag je prutsen met htaccess, rewrite en httpd.conf en httpd-xampp.conf

-

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Vermeld ook even wat je gedaan hebt dan...

• woutertjuh88
Ik heb de rewrite aangezet in het httpd.conf en in httpd-xampp.conf

vervolgens een .htaccess bestand aangemaakt en in de root gezet.

In het .htaccess de volgende regels aangemaakt:

RewriteEngine On
RewriteRule ^phpmyadmin phpmyadmin
RewriteRule ^(.*)/(.*)/(.*)/(.*)/ index.php?1=$1&2=$2&3=$3&4=$4
RewriteRule ^(.*)/(.*)/(.*)/ index.php?1=$1&2=$2&3=$3
RewriteRule ^(.*)/(.*)/ index.php?1=$1&2=$2
RewriteRule ^(.*)/ index.php?1=$1

-

• EricBruggema
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06-09 09:05
Hoi woutertjuh88!

Hier heb ik zelf ook een tijd mee gespeeld maar je rewrite rule heeft nu wel een paar beperkingen en een beter voorbeeld is:

code:
1
2
3
RewriteEngine on
RewriteCond $1 !^(index\.php|lib|parts|pages|images|robots\.txt)
RewriteRule ^(.*)$ /your/webroot/index.php/$1 [L]

Hiermee zul je middels je script zelf de pagina's moeten uitdokteren, dat kan natuurlijk op vele manieren maar een goed voorbeeld zul je met bovenstaande htaccess vinden (http://www.technotaste.com/blog/simple-php-front-controller).

Beetje spelen met $_SERVER['REQUEST_URI'] en je kunt op een mooie manier je scripts draaien!

Succes!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee