Toon posts:

Analoge tv en toch surround

Pagina: 1
Acties:

• Garma
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 26-01-2020
Hallo,

Vraagje; ik heb jarenlang met een brakke audio-tvset gezeten, en net een sony bravia en bijbehorende sony homecinema gekocht. Er gaat een wereld voor me open kan je wel zeggen :)

Maargoed er valt me wat op. TV signaal is duidelijk een stereosignaal, maar toch lijkt er vaak 5.1 surround uit mn geluidsset te komen; stemmen komen altijd van voren, en jingles en achtergrond muziek in films komen overal vandaan. Weet iemand hoe dit kan? Ik neem aan dat er een of ander algoritme in mn geluidsset zit die handig 2-kanaals geluid interpreteert en er 5.1 van maakt, maar het gebeurd wel erg netjes.

kan iemand me naar de juiste wikipediapagina wijzen? :)

• jeroen210
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 21:21
Waarschijnlijk bedoel je dit?
Wikipedia: Dolby Pro Logic

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AARGH! :D

Wise enough to play the fool

• Bulls
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07-02 14:38

Bulls

Chump has no hands

Je geluids set heeft een upmix modus waarbij stereo om word gezet in nep surround, gebruik ik ook voor normale TV omdat via stereo alles zo ver links en rechts vandaan komt.

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
En als het echt alleen maar stereo is?

Stemmen hebben volgens mij niet een heel groot frequentiebereik, dus heel moeilijk zal het niet zijn om dat alleen maar uit de center te laten komen en de rest uit de andere speakers?

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:32
Als we dan toch met wiki's aan het gooien zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_surround

• Garma
ah ja dat is het inderdaad :)

Maar snap toch nog niet helemaal hoe het werkt; begrijp ik nu goed dat er 4 kanalen in 2 kanalen gecodeerd worden? dus zo wordt het ook verzonden door tv stations?

[Voor 59% gewijzigd door Garma op 14-10-2010 00:10]

• ShittyOldMan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 31-08 21:26
Ja wat in links en rechts precies hetzelfde is (zoals stemmen vaak zijn) wordt er uitgehaald en naar de middenspeaker verstuurd. En wat in links en rechts precies tegenovergesteld is gaat naar de surround speakers. De rest komt gewoon uit links en rechts. Als je dat toepast op een stereo signaal wat niet voor prologic is bedoeld dan gaat er alsnog van alles naar de middenspeaker (omdat stemmen gewoon altijd mono zijn) en een beetje naar de surrounds, vandaar dat het altijd redelijk werkt.

[Voor 5% gewijzigd door ShittyOldMan op 14-10-2010 01:02]

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:32
Nee. Het is gewoon 2 kanalen stereo.
De leveranciers (zoals Dolby) doen uiteraard zeer geheimzinnig over de specifieke details van deze software.
Grofweg komt het er op neer dat het geluid dat binnen komt in de geluidsprocessor volledig wordt geanaliseerd en ontleed in verschillende geluidsstromen die ook weer worden gedupliceerd.
Vervolgens wordt bepaald hoe het geluidsbeeld er uit zou moeten zien (een soort ruimtelijke virtualisatie, vandaar de naam) en wordt het geluid via de speakers uit gestuurd met de verstrooiing, reflecties, vertragingen en volumeverschillen die nodig zijn om aan dat geluidsbeeld te voldoen.
Met als resultaat dat het soms inderdaad net lijkt alsof je 5 kanalen hebt i.p.v. 2.

Overigens is het wel zo dat tegenwoordig via digitale t.v. wel degelijk t.v.kanalen ook meerkanaals geluid meesturen.

• Garma
centr1no schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 01:18:
Nee. Het is gewoon 2 kanalen stereo.
De leveranciers (zoals Dolby) doen uiteraard zeer geheimzinnig over de specifieke details van deze software.
Grofweg komt het er op neer dat het geluid dat binnen komt in de geluidsprocessor volledig wordt geanaliseerd en ontleed in verschillende geluidsstromen die ook weer worden gedupliceerd.
Dat dacht ik dus ook, maar dat is dus niet zo volgens wikipedia. In pro logic worden er 2 keer zoveel signalen verstuurd door die op te slaan met een andere fase, en de prologic software 'ontkoppeld' deze dus weer.

Dit lijkt me overigens ook de plausibele uitleg, ik heb het een en ander aan signaalverwerking gehad en zo'n goede scheiding van geluid horen als ik hoor in mijn kamer (de achterspeakers geven nul stemmen weer) lijkt me niet echt mogelijk mbv spatieel filteren, zeker gezien het feit dat stemgeluid zo'n hoog frequentiebereik heeft.

• ShittyOldMan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 31-08 21:26
Er is niks geheimzinnigs aan hoor aan dolby, het is gewoon in een formule neer te zetten. Links, center, rechts werkt altijd op stereo, en er is altijd wel wat geluid uit fase dus de surrounds doen meestal ook wel iets.
(virtual surround of andere varianten zijn weer anders)

[Voor 13% gewijzigd door ShittyOldMan op 14-10-2010 10:50]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee