Ik kan niet meer op mijn partities in RAID, hulp gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 20:18
Hallo,

Eerst info over de pc:
Win xp
2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1x Hitachi Deskstar 7K500 HDP725050GL...
Rest maakt niet uit.

Mijn pc had problemen, dus ik heb windows opnieuw geinstalleerd. Aangezien ik alleen een xp schijf had, zit er nu xp professional op. Vanaf hier wou ik win7 ultimate erop zetten. Nu keek ik op mijn schijven. Ik heb 2x 1 TB erin zitten, waarvan ongeveer 30 gb in RAID, om foto's etc save te bewaren. Echter waren die er niet meer! De hele partitie zie ik niet. Toen ging ik naar schijfbeheer; daar staan de schijven, maar de partities die ik wil; daar staan de partities aangemerkt als "mislukt" Zie ook de afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/3474/naamloosuq.jpg

Ik kan alleen "mirror verwijderen" en "volume verkleinen" kiezen.

zijn de foto's nog te redden?

alvast erg bedankt voor jullie hulp!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Daar heb je toch backups voor ?

Lijkt flauw, maar raid is geen vervanger voor een backup.

Verder zwerft er hier wel een goede faq/howto rond.
Ga even rustig kijken en doordenk je stappen goed.

Abort, Retry, Quake ???

• luuksnijmegen
ja dat weet ik, maar ik dacht; als het op 2 NIEUWE schijven staat, kan er niets mis gaan (althans, niet veel). Is er enige kans dat ik er wel bij kan?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

luuksnijmegen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:10:
Nu keek ik op mijn schijven. Ik heb 2x 1 TB erin zitten, waarvan ongeveer 30 gb in RAID, om foto's etc save te bewaren.
RAID is géén vorm van backup. RAID ondervangt dan eerder hardwarematige storingen aan de fysieke schijven. Lees daarom ook RAID FAQ even door.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 13-10-2010 17:20 ]

• luuksnijmegen
jaja, ik snap wel dat RAID geen backup is! Mijn enige vraag is of ik er bij kan, en zo ja, hoe dan? Alle hulp is welkom.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thematopic: Datarecovery
Je kunt nog aan de gang gaan met recoverytols. Dat het op een RAIDvolume staat maakt het er niet makkelijker op, maar je kunt kijken wat je nog terug kan halen. Als er verder niets overschreven is moet het goed gaan.

Doe ik in elk geval niets meer met de disks, ook niet op de andere partities!. Start op vanaf een andere disk en kijk vanaf daar of je met zo'n prog de schijf kunt benaderen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:26
Werkt software-RAID1 wel in Windows XP Pro zonder hacks? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• luuksnijmegen
@Xander
Denk je dat ik dan succes heb als ik WIN7 weer installeer?!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xander schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:29:
Werkt software-RAID1 wel in Windows XP Pro zonder hacks? :?
RAID 0 en 1 zijn dan beschikbaar. RAID5 is mogelijk middels een hack, lees hiervoor de RAID FAQ even door die ik eerder aanhaalde.

@Topic starter, heb je wel gekeken of er (nog) een driveletter is toegewezen aan jouw RAID-array? Dat kan ook verklaren waarom je er niet bij kan.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 13-10-2010 17:35 ]

• luuksnijmegen
Er staat geen driveletter nee... Hoe doe ik dat? Kijk maar eens naar mijn afbeelding bovenaan, zo zie ik het. Ze zijn niet beschikbaar in deze computer. ik kan bij schijfbeheer alleen Mirror verwijderen en volume verkleinen kiezen

[ Voor 20% gewijzigd door luuksnijmegen op 13-10-2010 17:43 ]

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 18:03
In mirror raid vorm zouden de foto's toch terug te halen moeten zijn, omdat beide schijven 1 op 1 kopieën van elkaar zijn. Als het striped is lijkt het me nagenoeg onmogelijk, maar misschien dat de oude setup nog te herstellen is.

• Xander
luuksnijmegen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:30:
@Xander
Denk je dat ik dan succes heb als ik WIN7 weer installeer?!
Dat denk ik ja.

Probeer het eens. Die installatie wil je denk ik op die 500GB schijf doen? Als je de andere schijven ongemoeid laat kan het ook weinig kwaad.
CptChaos schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:34:
[...]
RAID 0 en 1 zijn dan beschikbaar. RAID5 is mogelijk middels een hack, lees hiervoor de RAID FAQ even door die ik eerder aanhaalde.
Ja, daar staat dit...
MultiRAID: een ander groot voordeel van OS-based software RAID onder Win2K/XP is dat je meerdere RAID levels door elkaar heen kunt gebruiken en dan wel RAID0, RAID1 en RAID5, al dan niet met behulp van een kleine Hack.
Die tekst maakt niet duidelijk voor welke RAID-levels die kleine hack nodig is.

Een snelle google zoektocht geeft een hele rits van dit soort resultaten:
I recently installed Windows XP on a system with two hard drives, intending to use the drives as mirrors. I then found out, much to my surprise, that mirroring is not enabled in Windows XP, not even in the so-called "professional" (?) version.

• luuksnijmegen
TMon, hoe zou ik dat dan moeten doen? Leuk dat je vertelt dat het wel te doen moet zijn, maar daar schiet ik helaas niets mee op

• luuksnijmegen
@Xander. Ik heb een win7iso naar me 500 gb schijf gekopierd, waar xp op staat. PC uit, andere schijven los, pc weer aan. Nu bezig met installen. Nu maar hopen dat ie het gaat doen. Ps, moet ik zorgen dat de schijfletter van Win7 NIET de oude schijfletter van de raid-partitie is?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

luuksnijmegen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:46:
@Xander. Ik heb een win7iso naar me 500 gb schijf gekopierd, waar xp op staat. PC uit, andere schijven los, pc weer aan. Nu bezig met installen. Nu maar hopen dat ie het gaat doen. Ps, moet ik zorgen dat de schijfletter van Win7 NIET de oude schijfletter van de raid-partitie is?
Je weet dat Windows 7 de RAID-array niet zal zien, als je deze in het OS hebt ingesteld? Als je een hardware- of BIOS-RAID gebruikt, zal de array wel herkend moeten worden.

• luuksnijmegen
Ik weet weinig van pcs. Zou je kunnen uitleggen wat ik wel moet doen als windows 7 erop zit?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Xander schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:45:
Die tekst maakt niet duidelijk voor welke RAID-levels die kleine hack nodig is.
Een snelle google zoektocht geeft een hele rits van dit soort resultaten:
Na het zien van reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken blijkt RAID0 alleen in XP te zitten en RAID1 en RAID5 zijn te 'activeren' middels een hack.
luuksnijmegen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:53:
Ik weet weinig van pcs. Zou je kunnen uitleggen wat ik wel moet doen als windows 7 erop zit?
Waar heb je je RAID-array ingesteld? In Windows XP zelf of in een BIOS van de RAID-controller zelf?

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 13-10-2010 17:55 ]

• luuksnijmegen
Mijn raid heb ik ingesteld toen Windows7 nog normaal werkte. Dus niet in XP, maar in Win7. Gewoon bij schijfbeheer, mirror maken etc, van 30 gb. Toen had ik dus een raid van 30 gb.

[ Voor 9% gewijzigd door luuksnijmegen op 13-10-2010 17:57 ]

• Xander
CptChaos schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:54:
[...]
Na het zien van reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken blijkt RAID0 alleen in XP te zitten en RAID1 en RAID5 zijn te 'activeren' middels een hack.
Ja, dat dacht ik dus al. :)
[...]
Waar heb je je RAID-array ingesteld? In Windows XP zelf of in een BIOS van de RAID-controller zelf?
Die heeft hij in z'n vorige Windows 7 installatie ingesteld. Uit het plaatje in de topicstart blijkt al dat het software-RAID is. ;)
luuksnijmegen schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:53:
Misschien dat je nog een partitieletter moet toekennen, of het volume moet importeren, maar ik verwacht dat het direct weer werkt.

• luuksnijmegen
Oke. Ik hoop het maar. Ik installeer nu win7 op Q: , zodat hij sowieso niet op de "raid letter" zit. Jullie horen over 30 min van me.

• luuksnijmegen
Ik heb win7 geinstalleerd, opgestart en gekeken... GEEN RAID... Toen bij schijfbeheer; geen schijven. Toen dacht ik: moet ik natuurlijk wel weer me schijven aansluiten. Dat gedaan, en er was geen probleem meer! Nu alles aan het kopieren naar een externe. (binnenkort maar branden).

Heel erg bedankt jongens! Mijn excuses voor enige lompe reacties van mijn kant, jullie hebben je best gedaan. Ik waardeer het zeer!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En bovenaan je lijstje zetten : Backup strategie implementeren

;)

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1