Toon posts:

PowerMac G5

Pagina: 1
Acties:

• bibi2205
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:31
Ik heb de mogelijkheid om een PowerMac G5 te kopen met 'maar' 1 probleem: Het toestel start niet meer op. :)

Het is begonnen met luider draaiende fans, daarna moeilijkheden om op te starten (soms wel 20 pogingen nodig) en nu helemaal niets meer.

De verkoper vraagt er 125€ voor, en ik twijfel of het de moeite waard is. Na wat Googlen heb ik gemerkt dat die wel meer problemen hebben, oa met de voeding, maar of het in dit geval ook zo gaat zijn is af te wachten uiteraard.

Wat denken jullie, doen of niet? :p

*edit*
De specs: (2005) G5 2GHz, 3GB, GeForce FX5200.

[Voor 5% gewijzigd door bibi2205 op 12-10-2010 20:20]

AMD Ryzen 5600X : Noctua NH-D15S chromax.black : Gigabyte Aorus B550 Pro : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• kipneck
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-09 08:11
volgens mij gingen die voedingen van die dingen nooit kapot. of heb ik het nu weer fout?

• Worran
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
ik zou er niet aan beginnen , de kans is groot dat er een defect in het mainboard zit, en als je even op ebay kijkt wat die dingen koste , dan loont het zich niet

always under construction

• souderkeamer
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23-12-2020

souderkeamer

Hobo en Techniek

Het is echt klote hoor als een G5 het niet doet. Er zit niets maar dan ook niets standaards op behalve het geheugen en de hd's. Ook is het niet de moeite voor niet zo'n bijzondere G5.
Ik heb in Januari een Powermac G5 gekocht voor 200 euro (werkend). De spec: (2005) Dual Proc G5 1.8, 4 GB, Ati Radeon 9600 128mb (dual dvi-d). Met name de Geforce FX 5200 is niet bijzonder (1x vga, 1x ADC). En je kan volgens mij bij de G5 niet zomaar een andere agp8x videokaart insteken, want ze moeten apple branded zijn.

Als je de voeding wil vervangen. Veel succes! Die zit onderin, tussen de onderplaat van de binnenkant van de kast en de buitenplaat van de buitenkant (één geheel). Wil je deze eruit hebben. Moet je de G5 bijna helemaal uit elkaar halen (klotewerk). Als het het moederbord is (dikke kans) dan ben je echter verder van huis. Hooguit een donor G5 zoeken.

Momenteel ondervind ik ook heel veel hinder van de andere processor-architectuur. De ondersteuning is in de praktijk anno 2010 door programmamakers beëindigd. En linux is echt gedoe, mede doordat grub niet werkt en je Yaboot moet gebruiken (rara hokespokes) met daarbovenop geen videodrivers :F. En dus geen windows what so ever, parallels, vmware fusion. Etc. Hooguit (ben ik nu mee bezig) een super slome qemu.

Als je puur apple gebruiker bent en niets met x86(_64) nodig hebt. Is het echt een waanzinnige machine!! Al zijn de huidige Intel processors (ook in de macbook) veel sneller...
P.s. Sorry dat ik zo negatief ben want het is echt een tof apparaat. Maar momenteel kan ik hem wel uit het raam gooien... |:(

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

• bibi2205
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:31
Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken, souderkeamer.. Ik heb net een iMac G5, maar die PowerMac's zijn zo mooi.. Maar zo te horen kan ik beter verder sparen voor een 2de hands Intel Mac Pro. Dat de voeding erg moeilijk te vervangen is had ik ondertussen ook al gemerkt. Ik knutsel wel graag aan systemen, maar als het de moeite niet is dan begin ik er niet aan.

Bedankt voor de reacties iedereen, ik zal hem wel aan mij laten voorbij gaan. :)

P.s. Voor je hem uit het raam gooit, laat je dan even iets weten? ;)

AMD Ryzen 5600X : Noctua NH-D15S chromax.black : Gigabyte Aorus B550 Pro : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Het zijn prachtige apparaten, maar werken niet met de huidige massa-standaard (x86[_64]). Dat is dan ook het enige nadeel, want ze hebben een fatsoenlijk firmware systeem i.p.v. BIOS (ze hebben OF - OpenFirmware), een zeer krachtige architectuur (POWER is gewoon vele malen krachtiger dan x86 - vooral de instructiesets voor versnelling zoals AltiVec en de automatische doorberekening tijdens het uitvoeren van keuzes - alle opties worden (als capaciteit vrij is) al doorgelopen voor dat de keuze gemaakt is) qua CPU, en een fijne chassis (BTX dacht ik - workstation style). Dat insteekkaarten een OF ROM naast of ipv de BIOS ROM moeten hebben is soms lastig, maar vaak via een ROM-flash op te lossen. SIL SATA kaartjes, netwerkkaartjes, AGP kaarten, allemaal een kwestie van even flashen en klaar.

Voor een nieuwe aankoop niet direct aan te raden, maar als je gewoon een server nodig hebt of andere niet-desktop diensten zijn ze (gezien de prijs ook) een zeer gunstige keuze. Een paar PowerMac G5's (dan wel met 2 of meer CPU's) maakt gehakt van x86 based crap-servers van hetzelfde geld. Natuurlijk zal een i7 sneller zijn, maar die kosten dan ook een stuk meer ;)

[Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 12-10-2010 23:58]

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

125 euro voor zo'n mooie kast is geen geld (mits krasvrij). Gewoon de Apple hardware eruit mikken en normale PC hardware erin. Dan een Hackintosh ervan maken. Ik heb een paar jaar geleden 100 euro gegeven voor een G5 kast met een kapotte Powermac erin. Mooiste PC die ik heb gehad tot nu toe.

/edit: Oja, ik heb van mijn casemod nog een orginele Apple voeding over van 600W, minus het kastje waar ie standaard in zit.

[Voor 17% gewijzigd door zonoskar op 14-10-2010 17:01]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dit kan van alles zijn:

defect moederbord (bv de condensatoren)
lekkende waterkoeling die alles aan heeft getast
defecte voeding (ik dacht wederom condensatoren)

125 euro vind ik een hoop geld voor een stuk hardware waar nog ontzettend veel aan moet gebeuren. 50 euro is zo'n 'leuk om te proberen' bedrag. Maar beide bedragen gaan er wel van uit dat je flink wat elektronica kennis hebt, anders is het gewoon geld weggooien. Een casemod kast zoals mijn bovenbuurman voorstelt is ook een leuk idee, maar 125 euro uitgeven en dan nog moeten gaan zagen is ook weer zoiets...

Begrijp me niet verkeerd, de Powermac G5 is een mooie machine, maar eigenlijk elke moderne machine rent er rondjes om. En dan loont het niet echt meer om ze op te knappen.

[Voor 13% gewijzigd door sebastius op 15-10-2010 09:19]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee