• Tukk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Ik heb de ip-range van mijn netwerk aangepast, n.a.v. [vpn]IP van DNSkomt ook voor in lokale range - Hoe oplossen?

De oude range was 10.0.0.1/100, de nieuwe is geworden 10.10.10.1/100. Beiden met subnetmask 255.255.255.0 Na wat configuratie aanpassingen op de clients werkte alles weer. Mijn HTPC connecteerd aan de NAS en mijn laptop krijgt netjes zijn ip-adres en kan het Internet op.

Nu heb ik een 6e apparaat aangesloten (draadloos, later wired maakte geen verschil), de laptop van mijn werk. Hierbij merk is het volgende op:
- Kan Internet niet op
- Krijgt een ip-adres van de router
- Krijgt als default gateway ook de router.
- Kan wel pingen naar andere laptop (10.10.10.3)
- Kan niet pingen naar de router, (10.10.10.1). 10.10.10.3 met Windows Vista kan dit wel.
- Als ik via mac-adres het ip-adres fixed zet en dat dan een ander ip-adres geef, dan zie ik dat de laptop meld dat hij even geen netwerk heeft, daarna weer wel, met het nieuwe ip-adres.
- Met een fixed ip-adres (geen DHCP-client) als configuratie bestaat hetzelfde probleem.

Ik ben nu door mijn ideeen heen. Waarom zou de laptop wel een nieuw ip-adres krijgen van een apparaat dat hij niet kan pingen? Oftewel, waarom kom ik Internet niet op? :/

Gegevens:
Router: WNDR3700 - Firmware Version V1.0.4.68
OS laptop: Windows XP - met laatste updates.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-07 14:54
Graag het volgende verduidelijken:
- "10.10.10.3 met Windows Vista kan dit wel."
- Als ik via mac-adres het ip-adres fixed zet en dat dan een ander ip-adres geef, dan zie ik dat de laptop meld dat hij even geen netwerk heeft, daarna weer wel, met het nieuwe ip-adres.

Als je nieuwe machine wel een IP-adres krijgt van de DHCP-server in de router, maar je kunt de router niet PING-en, vraag ik me af of je geen duplicate IP-adres hebt.

Controleer je ARP-table. (arp -a). Klopt deze?
Als je dan je arp-table leegmaakt (arp -d *) en je pingt opnieuw je router, staat de router dan wel weer in je arp-table?

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Bloodshot schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:24:
Graag het volgende verduidelijken:
- "10.10.10.3 met Windows Vista kan dit wel."
De andere laptop, die met het ip-adres 10.0.03 kan wel de router pingen.
Deze machine heeft Windows Vista geinstalleerd. Verder is, zover ik kan zien, de netwerk-configuratie hetzelfde tussen beide laptops. Dus, de router reageert wel een ping.
Ik heb in mijn netwerk de dhcp-server in de router zo geconfigureerd dat op basis van mac-adres de ip-adressen gereserveerd worden. Ik vind dit handig.

Als test heb ik de laptop die niet het internet op kan, in de router een ander fixed ip-adres gegeven.
De reactie van de laptop was eerstnetwerkconnectie kwijt, daarna had hij het nieuwe ip-adres ontvangen. Dus: er is communicatie tussen de laptop en de router.
Als je nieuwe machine wel een IP-adres krijgt van de DHCP-server in de router, maar je kunt de router niet PING-en, vraag ik me af of je geen duplicate IP-adres hebt.

Als je dan je arp-table leegmaakt (arp -d *) en je pingt opnieuw je router, staat de router dan wel weer in je arp-table?
Zal ik vanavond, als ik thuis ben, controleren.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:08

lier

MikroTik nerd

Wordt ICMP verkeer niet geblokkeerd op je nieuwe computer?
Als het om een werk laptop gaat kan ik me voor stellen dat een en ander met policies geregeld is. Heeft deze laptop ooit wel gewerkt (voor het aanpassen van de IP range)?
Werkt de laptop wel op een andere plek?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Rieverst
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-07 09:24
Heb je toevallig een Internet Security pakket (Norton 360 oid), wat werkt met vertrouwde netwerken?

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
lier schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 08:50:
Wordt ICMP verkeer niet geblokkeerd op je nieuwe computer?
Als het om een werk laptop gaat kan ik me voor stellen dat een en ander met policies geregeld is. Heeft deze laptop ooit wel gewerkt (voor het aanpassen van de IP range)?
ik ben poweruser op de laptop, hij zit niet in policies. Andere collega's heb ik niet gehoord over problemen met de laptops. Ik kan nu wel pingen naar de router op het kantoornetwerk.
Werkt de laptop wel op een andere plek?
Ja, een week hiervoor met dezelfde hardware werkte het wel. Aangepast is/kan zijn:

- ip-adres range in de router
- updates van windows XP
- prioriteiten van netwerken in Network Connections --> Advanced --> Advanced Setting

Nu op mijn werk zelf heb ik geen problemen en werkte de laptop correct.
Rieverst schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 08:56:
Heb je toevallig een Internet Security pakket (Norton 360 oid), wat werkt met vertrouwde netwerken?
Nee, alleen een McAfee virusscanner.

[Voor 23% gewijzigd door Tukk op 13-10-2010 09:06]

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Bloodshot schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:24:
Hmm, wel verschillen. Ik weinig ervaring met arp. Onderstaande is wat ik vind.

De laptop die wel werkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
C:\>arp -a

Interface: 10.10.10.3 --- 0xc
  Internet Address      Physical Address      Type
  10.10.10.1            c0-3f-0e-7c-30-1f     dynamic
  10.10.10.4            00-11-32-07-cb-38     dynamic
  10.10.10.255          ff-ff-ff-ff-ff-ff     static
  224.0.0.22            01-00-5e-00-00-16     static
  224.0.0.252           01-00-5e-00-00-fc     static
  239.255.255.250       01-00-5e-7f-ff-fa     static
  255.255.255.255       ff-ff-ff-ff-ff-ff     static

De laptop die niet 10.10.10.1 kan pingen
code:
1
2
3
4
5
C:\>arp -a

Interface: 10.10.10.6 --- 0x3
  Internet Address      Physical Address      Type
  10.10.10.1            c0-3f-0e-7c-30-1f     dynamic

arp -d * uitgevoerd, daarna is het nog Request timed out bij een ping

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-07 14:54
Na de arp -d * en de PING, wat staat er dan in de arp-tabel?

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Bloodshot schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 09:31:
Na de arp -d * en de PING, wat staat er dan in de arp-tabel?
Weer hetzelfde als voor de ping.

• corwl
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 25-03-2011
Best knap dat jij een /100 netwerk kan opzetten met ipv4

http://krow.net/dict/subnet.html

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
corwl schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 09:42:
Best knap dat jij een /100 netwerk kan opzetten met ipv4

http://krow.net/dict/subnet.html
Oeps, foute notatie.

Wat ik er mee bedoel is dat de router van 10.10.10.1 tot en met 10.10.10.100 als ip-adressen kan uitgeven.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
Wtf..

Ik heb zelf ook wat zaken uitgeprobeerd ondertussen.
Ik heb 1 apparaat dat al een ip-adres had uitgezet en gezorgd dat mijn werklaptop het ip-adres kreeg van dat apparaat.

Dus, in plaats van 10.10.10.6 heeft de laptop nu ip-adres 10.10.10.2.
En... Ik tik dit nu vanaf mijn werklaptop. :?

Ik heb alle pagina's in de router al gezien, maar ik nog maar eens grondig zoeken of er niet ergens een filtering aan staat op basis van ip-adres.

De arp-tabel is exact hetzeflde als hiervoor.
Conclusie: Het ligt niet aan arp, niet aan het OS/hardware van mijn werklaptop. Dus het moet bijna wel aan de router liggen, toch?

* Tukk zoekt verder.

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Topicstarter
*skup*

Niemand die me verder kan helpen?

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee