Toon posts:

3(hd)tv zenders tegelijkertijd opnemen met 3 TV kaarten(1pc)

Pagina: 1
Acties:

• bobjehbob
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-04-2017
Beste Tweakers,

Ik wil tv programma's opnemen op een centrale computer. En we zijn hier met 3 mensen in huis, dus als we willen allemaal iets opnemen op het zelfde tijdstip, dan wil ik ook dat dit kan. Dit kunnen ook HDTV opnames zijn. Hiervoor wil ik ook een OS er op zetten waarbij ieder zijn eigen omgeving heeft.(Welk OS dit wordt moet ik nog uitzoeken. Waarschijnlijk iets van Windows Server 2003)

Ik heb gekozen voor de volgende TV kaart: Terratec Cinergy C PCI HD
System recommendation for HDTV reception:
Dual Core Intel or AMD CPU for HDTV decoding
1024 MB RAM (Win XP) 2048 MB RAM (Win Vista)
Graphics card with hardware acceleration for HDTV

Deze kaart wil ik 3 keer in het systeem plaatsen.

Ik heb het volgende systeem samengesteld:
inventaris: thuiserver
De HDD's, optical drives heb ik nog liggen. De videokaart is ook niet nodig, want ik ga hier een soort van extern bureaublad voor gebruiken. en de opnames streamen via het netwerk naar andere locaties.

Ik weet nu dat ik minimaal 3gb ram nodig heb aangezien 1 tv kaart 1024mb RAM nodig heeft.(ik ga ook 4gb ram kopen.) Maar ik vind het moeilijk om te bepalen of de door mijn gekozen processor het trekt om 3 opnames tegelijkertijd(eventueel in HDTV) te kunnen opnemen?

Of zou het problemen geven als ik 3x dezelfde tv kaart in een computer plaats?

Kan iemand misschien bevestigen of de gekozen processor wel de juiste is, en heeft iemand misschien ervaringen met hetzelfde als wat ik wil doen?

Alvast bedankt voor de reacties!

• patrick.k
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Die processor lijkt me geen probleem. Maar helemaal geen videokaart? Lijkt me zowiezo al lastig met installeren. En wat wil je precies met het externe bureaublad? Op een andere pc het bureaublad van de server bekijken of iets anders? Want hiervoor heb je wel een videokaart nodig volgens mij

[Voor 3% gewijzigd door patrick.k op 10-10-2010 23:58]

• bobjehbob
bedankt voor de snelle reactie,

fijn om te horen dat de door mij gekozen processor de juiste keuze is geweest.

ik heb nog een goedkoop pci-e videokaartje liggen die ik gebruik voor de installatie. Het is de bedoeling dat ieder zijn eigen bureaublad op de server krijgt en dat bureaublad kan zien en besturen via een andere pc op het netwerk. (maar daar heb je toch geen videokaart voor nodig?) ik weet alleen nog niet welk besturingsysteem er op gaat komen. Ik wil het eerst hardwarematig voor elkaar hebben.(ik denk aan windows server 2003.)

• BLACKfm
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:11
bobjehbob schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 07:11:
(maar daar heb je toch geen videokaart voor nodig?)
Volgens mij zijn er systemen die moeilijk gaan doen tijdens de POST als ze geen GPU detecteren. Maar normaliter moet dit wel gewoon kunnen.

Je kan het in ieder geval proberen :).

Litebit.eu voorraad check :).

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
bobjehbob schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:46:
System recommendation for HDTV reception
Zo te lezen gaat het over het afspelen van HDTV (niet zozeer opnemen). Verschil tussen opnemen of alleen weergeven is dat opnemen of veel meer van je HDD vraagt (uncompressed HDTV opslaan op je HDD, ongeveer 2disk RAID0 voor 1 720p stream) of betekend dat je realtime moet gaan encoden (vraagt meer van je CPU of misschien GPU als je programma dat ondersteunt).
Volgens TerraTec moet dat geen probleem zijn. Overigens staat WS2003 niet als ondersteunt OS op de lijst.

Meer info, als het om realtime encoding gaat:
Anand
x264 HD Video Encoding Performance

Graysky's x264 HD test uses the publicly available x264 codec (open source implementation of H.264) to encode a 4Mbps 720p MPEG-2 source. The focus here is on quality rather than speed, thus the benchmark uses a 2-pass encode and reports the average frame rate in each pass.
De 2nd pass met jouw proc gaat op 4Mbit/720p gaat met 26.8fps, dus realtime encoding naar x264 (iig op die kwaliteit) lijkt er niet in te zitten, zeker niet voor 3 van die streams tegelijk. Dus opnemen zou in slechtere kwaliteit/andere codec moeten. Beetje lossy zal al snel 3x sneller gaan.

Punt is: Je PC KAN 3 streams tegelijk encoden, het is alleen de vraag in welke kwaliteit.

• patrick.k
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Volgens mij heb je toch echt een gpu nodig, want volgens mij wordt het bureaubla dat je krijgt te zien op de andere pc's gegenereerd op de server en dan door gezonden en met hdtv streams zou die oude gpu wel eens een probleem kunnen worden

• bobjehbob
Bedankt voor de reacties,
Kompaan, bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb hier veel aan!

Wat ik nu ga doen is 1 tv-kaart kopen, deze ga ik plaatsen in een systeem die ik hier al heb. En dan ga ik kijken met behulp van testsoftware wat deze kaart exact van de HDD en CPU vraagt als ik HDtv opneem.

Ik heb de tv-kaart besteld, ziggo geregeld en nu is het afwachten tot het pakketje binnen komt.

• Kompaan
bobjehbob schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 20:26:
Kompaan, bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb hier veel aan!
Dankjewel
Wat ik nu ga doen is 1 tv-kaart kopen, deze ga ik plaatsen in een systeem die ik hier al heb. En dan ga ik kijken met behulp van testsoftware wat deze kaart exact van de HDD en CPU vraagt als ik HDtv opneem.
Goed idee! Ben trouwens wel benieuwd naar de software en kwaliteit van de opnames. Misschien wat screenshots van de tests als het zover is? :9

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:16
Kompaan schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:08:
Zo te lezen gaat het over het afspelen van HDTV (niet zozeer opnemen). Verschil tussen opnemen of alleen weergeven is dat opnemen of veel meer van je HDD vraagt (uncompressed HDTV opslaan op je HDD, ongeveer 2disk RAID0 voor 1 720p stream) of betekend dat je realtime moet gaan encoden (vraagt meer van je CPU of misschien GPU als je programma dat ondersteunt).
Hoe kom je erbij dat er uncompressed data via het tv signaal binnenkomt? Er komt gewoon mpeg4 binnen in een transport stream. Dat hoeft helemaal niet geencodeerd te worden. Lomp zo'n stream opslaan is niet zo'n probleem.

• Dutch2007
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 23-09 12:12
je weet dat je iets van terminal server licenties zult moeten hebben voor 3 simultane gebruikers op 1 pc? daarnaast heeft een terminal sessie in windows 2003 GEEN 3d hardware ondersteuning...

Dat is alleen/pas beschikbaar in een Windows Server 2008 R2 + Windows 7 combinatie

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

bobjehbob:
-Vergeet je geen CI module, CAM en kaart te bestellen? Word die "ondersteund" door je kabelaar? Of ga je met een softcam draaien?
-Waarom bestel je niet gewoon een apparaat wat dit reeds gewoon kan (en die ervoor gemaakt is), b.v. een Dreambox DM8000 met 3 DVB-C tuners erin? Draait op Linux en werkt als een trein. Zo'n doos is ontwikkeld voor dit doel, kan een SATA Harddisk in en bevat alles wat je nodig hebt. Ik heb de goedkopere VU+Duo (DVB-S2) en kan zonder enige problemen met z'n 2 tuners 4 HD zenders gelijkertijd opnemen, meer heb ik niet geprobeerd. (4 HD zenders, uit 2 transport streams). Slechts ter voorbeeld hoe het werkt, want de VU+Duo is niet verkrijgbaar met DVB-C tuners.
Kompaan schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:08:
[...]
Onzin (in deze setup iig). Als je TV opneemt van een digitale bron, dan neem je de transport stream of een deel daarvan op (reken b.v. met 20 Mbps per HD kanaal, en da's al wat ruim). Zonder decoderen. Enige wat wel "gedecodeerd" moet worden is de encryptie en die is niet heel erg spannend qua CPU. Best mogelijk dat dat op de kaart zelf gebeurd. Van encoden is hier al helemaal geen sprake.

Pas bij het afspelen van de opname wordt de MPEG4 stream gedecodeerd.

[Voor 15% gewijzigd door remco_k op 12-10-2010 08:56]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Skinkie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

job schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:39:
[...]

Hoe kom je erbij dat er uncompressed data via het tv signaal binnenkomt? Er komt gewoon mpeg4 binnen in een transport stream. Dat hoeft helemaal niet geencodeerd te worden. Lomp zo'n stream opslaan is niet zo'n probleem.
Even genuanceerder. Er komen ~4 zenders tegelijkertijd binnen, zonder hardware filter zul je dat eerst nog door je CPU moeten halen (of gewoon direct 30mbit/s opslaan). Met 4 losse kaarten heb je ook nog een beetje last van eventuele IRQ's. En iets zegt me dat Windows niet je vriend gaat zijn bij dit soort operaties.

Linux is wat beter met DVB capturen in ieder geval. Mocht je een softcam gebruiken, dan moet je dus ook nog rekening houden dat al je streams ook nog door je CPU heen moeten om te decoderen.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Kompaan
job schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:39:
[...]

Ik zou dit moeten weten 8)7, was wat moeilijk aan het nadenken ofzo...

Dus, je kan mijn commentaar grotendeels vergeten. Al zou ik het als je het wil bewaren wel encoden naar x264 oid, maar dan hoeft dat niet meer realtime natuurlijk.

Krijg ook zin om weer te gaan cappen/encoden als ik dit zo lees allemaal, zit hier in Ierland, misschien ook maar eens aan een DVB-whatever ontvanger voor mijn PC. Kijken of er wat interessants op TV is _O-

• mooseman007
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-04-2014
Mij lijkt het dat de 'tv server' van mediaportal in combinatie met '4therecord' op de centrale pc kan doen wat jij wil. Echter werkt mediaportal niet (officieel) met win2k3. Dan zal je moeten uitwijken naar W7, Vista of in extremis XP.

[USR5461 router hacking]

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:12
bobjehbob schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:46:
Ik weet nu dat ik minimaal 3gb ram nodig heb aangezien 1 tv kaart 1024mb RAM nodig heeft.(ik ga ook 4gb ram kopen.) Maar ik vind het moeilijk om te bepalen of de door mijn gekozen processor het trekt om 3 opnames tegelijkertijd(eventueel in HDTV) te kunnen opnemen?
Cpu en geheugen boeit niet zoveel, een vlotte hd is misschien wel handig bij het opslaan van meerdere hd streams tegelijk.
Geen probleem.
..en heeft iemand misschien ervaringen met hetzelfde als wat ik wil doen?
Er is zelfs een heel topic over: \[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]. Overigens zitten er in een transport stream meerdere zenders, dus afhankelijk van de zenderindeling kun je met drie kaarten meer dan drie zenders opnemen, of kun je misschien met twee kaarten ook toe.
Kompaan schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:33:
[...]Dus, je kan mijn commentaar grotendeels vergeten. Al zou ik het als je het wil bewaren wel encoden naar x264 oid, maar dan hoeft dat niet meer realtime natuurlijk.
Het hdtv signaal is (bij bijna alle zenders) al in h264 formaat, dus hoef je niks te encoden (en x264 is een encoder naar h264, geen op zichzelf staand formaat).

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. Topics over zaken die elders op GoT besproken worden horen daar en niet hier. TV opnemen doe je op een HTPC. Dit topic hoort dus in Mediaspelers & HTPC's

Move OH -> MH

Soittakaa Paranoid!

• bobjehbob
Kompaan schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:35:
Misschien wat screenshots van de tests als het zover is? :9
Ja dat is goed, zodra ik de kaart binnen heb en getest heb stuur ik er wat screenshots van. het bedrijf waar ik de kaart heb besteld geeft aan nu problemen te hebben met de leverancier. Dus ik moet nog even wachten en anders bestel ik wel ergens anders.

• bobjehbob
Dutch2007 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:46:
je weet dat je iets van terminal server licenties zult moeten hebben voor 3 simultane gebruikers op 1 pc? daarnaast heeft een terminal sessie in windows 2003 GEEN 3d hardware ondersteuning...

Dat is alleen/pas beschikbaar in een Windows Server 2008 R2 + Windows 7 combinatie
Bedankt voor de info, nee dit wist ik nog niet. Maar wou ik nog uitzoeken. Ik heb nog niet zoveel met win server 2003 gedaan. Nouja gewoon windows XP/win7 zal ook wel goed zijn. Of linux, maar dat moet ik dan voor het eerst gaan uitzoeken.
remco_k schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:51:
bobjehbob:
-Vergeet je geen CI module, CAM en kaart te bestellen? Word die "ondersteund" door je kabelaar? Of ga je met een softcam draaien?
-Waarom bestel je niet gewoon een apparaat wat dit reeds gewoon kan (en die ervoor gemaakt is), b.v. een Dreambox DM8000 met 3 DVB-C tuners erin? Draait op Linux en werkt als een trein. Zo'n doos is ontwikkeld voor dit doel, kan een SATA Harddisk in en bevat alles wat je nodig hebt. Ik heb de goedkopere VU+Duo (DVB-S2) en kan zonder enige problemen met z'n 2 tuners 4 HD zenders gelijkertijd opnemen, meer heb ik niet geprobeerd. (4 HD zenders, uit 2 transport streams). Slechts ter voorbeeld hoe het werkt, want de VU+Duo is niet verkrijgbaar met DVB-C tuners.
Bedankt voor je reactie,

- Nee dat heb ik niet nodig, ik ga het volgens deze wijze doen, met een usb smartcard reader: Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC met cardsharing
- Dat zou ik wel willen, alleen is dan het probleem dat er maar 1 HDD in kan, en ik heb wel meer nodig.
Kompaan schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:33:
[...]
Dus, je kan mijn commentaar grotendeels vergeten. Al zou ik het als je het wil bewaren wel encoden naar x264 oid, maar dan hoeft dat niet meer realtime natuurlijk.
Maakt niet uit, toch bedankt voor je moeite.
Nielson schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:39:
Cpu en Geheugen boeit niet zoveel, een vlotte hd is misschien wel handig bij het opslaan van meerdere hd streams tegelijk.
Bedankt voor je reactie!
Zal een HDD: SATA3, 2TB, 7200rpm, 32mb goed genoeg zijn? Of zal ik naar SATA6 moeten gaan kijken?

Ik ben blij dat het toch allemaal meevalt, ik wou al bijna een snellere computer gaan samenstellen, met betere cpu voor compressie. Gelukkig is dit niet nodig en wacht nu gewoon rustig mijn de tv kaart en dan ga ik alsnog even testen en kijken wat precies die tv kaart van de computer vraagt

[Voor 63% gewijzigd door bobjehbob op 13-10-2010 21:30]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee