Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
In dit topic wil ik graag ervaringen delen over (on-line) foto print services. En dan met name het printen van losse foto's van "normale" afmetingen, dus geen albums, canvas, posters en dergelijke. Er kunnen vele factoren zijn om voor een bepaalde print service te kiezen, zoals kwaliteit van kleur, kwaliteit van papier, prijs, snelheid van levering, kwaliteit van verpakking, gebruiksgemak van bestel software, etcetera. In al dit soort aspecten ben ik geinteresseerd. En vermeld ook nog even of je nog vaker gaat bestellen bij de betreffende service.

Ik zal zelf even aftrappen:
www.pixum.nl
Hier heb ik goede ervaringen mee. Ik heb een paar keer 100+ foto's besteld van 10x15cm. De bestellingen zijn meestal al na een paar dagen binnen. Ze zitten in een stevige kartonnen envelop. De kleuren zijn goed. De prijs is prima, je krijgt korting als je meer dan 100 foto's bestelt. De software werkt soms wat lastig, met name als je een aantal foto's wilt verwijderen. Na het verwijderen "spring" je telkens weer helemaal naar boven in de lijst van foto's, en moet je weer op zoek naar de foto's waar je mee bezig was. Ik ben zeker van plan hier nog vaker te bestellen.

Ten slotte nog even een kleine poll...
Poll: Waar laat jij je foto's afdrukken?
foto.hema.nl
www.aldifoto.nl
www.fotoquelle.nl
www.pixum.nl
www.profotonet.nl
www.snapfish.nl
www.webprint.nl
www.kruidvat.nl/fotoservice
www.ah.nl/fotoservice
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=363497&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
(Disclaimer: Natuurlijk zijn er meer services, maar ik hoop een redelijke greep te hebben gedaan uit populaire services.)

Op de onderstaande sites zijn overigens ook vergelijkingen te vinden:
http://www.fotovergelijk.nl/
http://www.onlinefotoservices.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 17:53

Matis

Rubber Rocket

Mijn vriendin en ik maken meestal fotoboeken van onze vakantiefoto's met de software van Kruidvat. Daarlaten we de boekjes dan ook full-color afdrukken. Dat ziet er altijd prachtig uit.
Ik ga er vanuit dat dat voor reguliere foto's ook geldt. Tevens geeft de software ook aan wat de kwaliteit van de foto is en hoe dat het uitpakt op echt papier.

* Matis is iig wel te spreken over de Kruidvat-fotoservice :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pixum. Ooit geprobeerd omdat de 20x30 afdrukken van de Hema toch wel erg duur waren in vergelijking met Pixum. Kwaltiteit voldoet voor mij prima. Als vaste klant krijg je soms kortingscodes, bespaart ook weer een beetje. Ooit 1x afdrukken ontvangen met strepen/krassen op elke foto, na 1 mailtje kwam de hele stapel nog een keertje opnieuw in de post. Prima afgehandeld! Dat was jaren geleden en sindsdien geen problemen meer gehad. De éénmalige automatische incasso bevalt mij ook wel, zo ben ik heel snel door het bestelproces heen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Zelf heb ik ervaring met de HEMA fotoafdrukservice. De kwaliteit van de verzending en het papier is goed te noemen, echter hebben alle foto's een rode tint erover heen. Dit zorgt ervoor dat foto's onnatuurlijk ogen en veel mensen lijken alsof ze door de zon verbrand zijn.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Even een gigakick, maar ik wilde het wel graag even kwijt:

Vanochtend het volgende bij Profotonet geupload:

2 stuks 50x70
120 stuks 10x15

Een dik uur na het uploaden kreeg ik al een berichtje dat de foto's opgestuurd waren!
Topservice dus!
Nu hopen dat de kwaliteit is zoals ik denk te hebben gelezen (ben vooral benieuwd naar de 50x70, hoewel het daar meer aan het bronmateriaal zal liggen).

Uiteindelijk €66,- voor matte afdrukken. Aan de (behoorlijk) hoge kant dus, ik hoop dat het het waard is!
To be continued...

Edit:
Continued:
Vandaag (ruim binnen 48 uur, hulde _/-\o_ ) de foto's ontvangen.
De kwaliteit is echt erg goed, ik ben er zeer over te spreken.
Misschien dat ik in het vervolg de gewone fotoafdrukken wel in glans afdruk. Voor posters in fotolijsten is mat echt ideaal, voor gewone afdrukken is glans misschien toch wat sprankelender.
Ik ben bijna in staat om een paar foto's ook bijvoorbeeld naar de kruidvat afdrukservice te sturen, puur voor het vergelijk. Jammer van de verzend- en verwerkingskosten...

[ Voor 32% gewijzigd door bartvl op 11-11-2011 17:43 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-04 17:36
Ik doe eigenlijk laatste tijd altijd via webprint.nl. Kwaliteit van de foto's zijn prima, en is erg goedkoop.

Mijn laatste bestelling waren 113 foto's in 10x15, en nog een 20x30 afdruk. Was 9,70 kwijt inclusief verzenden.

10x15 kost 5 cent per foto, en 20x30 was 50 cent. Ook op canvas drukken en allerlei andere materialen kan daar vrij goedkoop. Bevalt daar prima, en denk ik niet dat ik snel naar een andere afdrukservice zal gaan.

Word meestal de volgende dag verzonden, dus in 2 werkdagen meestal in huis.

[ Voor 8% gewijzigd door hypz op 15-11-2011 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 14:28

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik druk groot formaat (30x45) af bij de Aldi voor de fotoclub presentaties (à €1,29). Kwaliteit is over het algemeen meer dan voldoende. 1 op de 40 wil wel eens een slippend loopwieltje hebben, maar daar doen ze nooit moeilijk over. Die worden gewoon in mindering gebracht. Tegenwoordig zijn de doorlooptijden bij de aldi enorm teruggelopen. Vroeger was het vanaf 5 werkdagen ongeveer (voor de groot formaat foto's) tegenwoordig 3 / 4 werkdagen.

Voor keepers (lees: permanent aan de muur) loop ik langs de locale fotoboer. Ook omdat daar ook de lijst op maat gemaakt wordt.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Vroeger altijd alles via foto.com af laten drukken, maar sinds zijn creditcard betalingen afwikkelen via een provider die al verschillende keren gehackt is, toch maar niet meer. Toen ben ik een tijdje zoekende geweest. Webprint geprobeerd, pixum, kruidvat, lokale fotoboer. Kruidvat en Pixum doen het wat mij betreft slechter dan webprint. Zo slecht dat ik die niet (meer) aan de muur hang en ze ook niet meer weggeef. webprint kan het wat mij betreft net winnen van foto.com, maar het prijspeil van foto.com was altijd zodanig dat het echt een no-brainer was om daar af te laten drukken. (Jammer van die rotte betalingsopties.)

Toen het een keer echt goed moest, toch maar naar profotonet gegaan. Ja, ze zijn duur. Maar met de afdrukken in de hand, snap ik ook dat veel mensen die geen zin hebben om zelf af te drukken, kiezen voor profotonet. Voor mij dus geen kruidvat, pixum, webprint of wat dan ook meer. Nu ja, dat is niet helemaal waar. Als de omstandigheden juist zijn, kan ik me voorstellen dat ik inderdaad ook de "aldi" optie van blatiebla volg.

let op: afdrukken zijn bij mij standaard 20*30. Kleiner ga ik niet meer. Als mensen waarvoor ik foto's heb gemaakt kleiner willen, bestellen ze dat zelf maar. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:49
Op 3 december heb ik een kleine expositie in Hilversum. In de afgelopen weken dus druk bezig geweest met selecteren, en afgelopen donderdag avond eindelijk mijn selectie van 28 foto's aangeboden bij profotnet om ze op 40x60 af te laten drukken.

Na het uploaden dit via twitter wereldkundig gemaakt, en ook even laten weten aan een twitteraar die bij Profotonet werkt. Vrijdag ochtend kreeg ik via @profotonet dit te horen:
@profotonet: @Wolfensteijn Mooie opnames Wolf! we maken er iets moois van!
. Qua internet nazorg was het al helemaal top dus :)

Normaal houdt profotonet 2 werkdagen aan voor prints van dit formaat en groter. Ik was dus vrij verbaasd toen ik vrijdag middag al een email kreeg dat mijn foto's bij PostNL aangeboden waren. Erg fijne en snelle service dus.

Zaterdag middag mocht ik een groot pakket karton aanpakken van de vriendelijke postmeneer. Na voorzichtig opensnijden lagen ze daar dan in het echt (en het groot), 28 afdrukken voor mijn expositie, Niets op aan te merken, precies zo afgedrukt als ik op had gegeven. Wel ontzettend balen als je dan ziet dat je zelf fouten hebt gemaakt. 2 foto's waren in het bron bestand al niet scherp (op de pc dus niet goed genoeg gekeken), en een 3e was net te donker in de schaduw partijen.

Maar de foto's die ik wel goed aan heb geleverd, perfecte prints! Mooie kleuren, heerlijk contrast en zonder kleurzweem in de zwart/wit afdrukken.

Dit formaat kost dan wel wat meer, maar is het zeker waard voor de ruimte waar ze opgehangen gaan worden. Hopelijk kan ik een volgende keer nog een maatje groter, maar dat is nog even sparen ;)

Snelle telefoon foto.
Afbeeldingslocatie: http://s1-03.twitpicproxy.com/photos/large/450609970.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfensteijn op 20-11-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik had een Epson R3800 pro printer om zelf mijn prints tot en met A2 te verzorgen, maar als ik er veel tijd en aandacht aan besteed, kom ik misschien 20 a 25% mooier uit dan Profotonet, ben ik amper goedkoper en heb ik er een hoop tijd in gestopt.
En die 25% zie ik als fotograaf, wetende het origineel, maar dat gaat de klant echt niet zien.

Ofwel, die printer is enkele maanden geleden verkocht. Scheelde een hoop kosten ook qua onderhoud en cardridges etc. En die printer leverde genoeg op om een 42inch Samsung tv te kopen :P icm bluray speler van hetzelfde merk.
:S blij dat ik van dat ding af ben eigenlijk :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

He, verdorie, ik wilde nog wel eens een foto op A2 bij je af laten drukken ;)

Maar goed, het commentaar van Nomad is natuurlijk wel van dien aard dat ik mijn keuze niet meer hoef te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:49
Ik bedenk mij opeens dat ik iets vergeten ben. Ik had mijn jpgs namelijk met het Profotonet ICC profiel kunnen exporteren...

Ah well, zelfs zonder die ICC zien de afdrukken er echt prachtig uit!

Oh nee, ze hebben geen ICC profielen voor afdrukken groter dan 30x45.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolfensteijn op 21-11-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 21:05

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb laatst 34 verschillende foto's op 40x30 laten afdrukken bij webprint omdat het niet veel geld mocht kosten.
Helaas duurde het iets langer dan verwacht (8 dagen) voor ik ze binnen had, maar ik was wel positief verrast over de hoge kwaliteit.
Ik kan het dan ook aanraden.
(andere formaten nog niet geprobeerd)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Deze quote ik vanuit hier. Aangezien dit topic speciaal over afdrukken gaat en de ander meer een persoonlijke vraag was van iemand.
Wolfensteijn schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 14:45:
Voor scherpte wil je juist meer pixels per cm, dus je wilt niet onder de 60 pixels per cm uitkomen. 75 pixels per cm is dus juist beter dan 60 pixels per cm.
Precies ;). Het was voor mij even een persoonlijke check, aangezien de gemiddelde foto hier op 4500 pixels in de breedte uitkomt. Zodoende kom ik op: 4500 / 60 pixels = 75 cm.
De foto die ik besteld heb komt op 100 pixels per centimeter neer, dat bijna optimaal is. Al is de foto op fullsize een stuk groter dan de 45 x 30 cm. Printers kunnen dus eigenlijk niet het formaat aan dat een beeldscherm weergeven kan heb ik idee of klopt dat niet?

...

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Druk alles af bij WhiteWall (whitewall.nl), boeken doe ik bij AsukaBook :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Luxicon
Vergeleken met Profotonet bieden zij wel meer producten aan, al kost het ook een stukje meer volgens mij. Bij Profotonet betaal je voor 30 x 45 cm op Fuji glans zo'n € 5,- voor de afdruk zelf. Dat is bij Whitewall zo'n € 10,-. Dat is misschien wel op ander materiaal, maar goed. Ik hou ze allebei in de gaten. Ik heb per ongeluk 2 (i.p.v. 1) afdrukken bij Profotonet besteld zie ik.

...

• Luxicon
De foto's zijn binnen. Het resultaat is veel beter dan ik me voor kon stellen. Ik heb de foto niet laten optimaliseren (dat is een optie), maar de kleuren ogen voor mij perfect. Dat is een gelukje met een goedkoop laptop scherm lijkt mij. De kleuren ogen hier wat verzadigder, terwijl ik het neutraler (zoals de foto) mooier vind ogen. Het is niet zo makkelijk om nu een foto te maken die de afdrukken weergeeft zoals ze echt zijn. Onderstaande foto heb ik opgestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3885/15075611510_e899d4d6a0_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kJm8JXDl.jpg

Donker, maar dat geeft wat meer een beeld van het formaat van de foto.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/drDZiT5l.jpg

EDIT op 26-09:
Als aanvulling op bovenstaande ben ik erg tevreden over de kwaliteit. Al zie je dat het niet zo scherp is als op de originele foto. Ik heb weleens vernomen dat prints altijd wat minder scherp worden en je daardoor 'overmatig' kunt verscherpen. Al zal ik rekening moeten houden met de kijkafstand. Het oogt trouwens behoorlijk scherp, maar net niet haarscherp zeg maar. ;)

Uiteindelijk kom ik op 3 punten uit waar ik extra op ga letten:

Scherpte
De foto is ronde 100 pixels per cm, of ~260 dpi. Dat zou voldoende voor een 'perfecte' afdruk moeten zijn, dus ik denk dat ik best iets meer mag verscherpen, maar in hoeverre moet ik rekening houden met ruis. Wordt dat automatisch minder zichtbaar op een afdruk?

Belichting
Het schaap is in verhouding met veel andere foto's licht te noemen. De foto is aardig neutraal. Dat is niet verkeerd, maar ik heb vernomen dat schermen vaak veels te veel belichten en daardoor afdrukken te donker worden.

Storende elementen
Het viel me gister pas op dat er bij de achterpoot een wit bloemetje zichtbaar is. Ik durf nog niet te zeggen of dat echt storend is, maar het valt wel erg op wanneer je het door hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door Luxicon op 25-09-2014 17:59 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
* Gonadan neemt aanloop

Volgens de poll was Profotonet erg populair, is dat nog steeds een aan te raden keuze?

Ik wil een aantal van mijn eigen foto's gaan laten afdrukken op normaal tot iets groter formaat. Het is bedoeld voor familie dus die waarderen mooie foto's en afdrukken, maar zijn geen pixelneukers zoals wij. Toch wil ik uiteraard wel kwaliteit leveren, dus ook met kleuren profiel werken etc. Er zullen er namelijk ook een paar bij mijzelf in een lijstje belanden. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Als je je monitor niet gekalibreerd hebt, en ook niet je gekalibreerde monitorprofiel gebruikt in Windows, dan heb je ook met profotonet problemen. Ik heb zovaak gehad dat ik mijn foto's +1/3 eV moest bijlichten om het enigszins goed te krijgen e.d.
Sinds ik mijn nieuwe monitor heb en ook fatsoenlijk gekalibreerd heb met de i1displaypro is er niks meer aan de hand; de foto's komen 1 op 1eruit gerold bij profotonet. Exporteren naar srgb en opsturen maar.
Nog een tip die ik je kan geven: kijk heel goed naar je uitsnede, profotonet heeft zo'n wazige regels dat je vanaf een bepaald formaat 2% rand moet maken in Photoshop e.d. Ik heb echt zovaak ermee liggen klooien en het is nooit goed.
Daarnaast vind ik het erg vervelend dat je nooit een 20x30 of 40x60 formaat krijgt maar altijd iets van 44,2x60,2 of zoiets. Bij whitewall.nl heb ik dit niet en is alles in 1x goed. Maar deze zijn peperduur naar mijn mening.
Other than that vind ik de prijzen van profotonet redelijk en service is gewoon goed. Afdrukkwaliteit is erg goed. Ik druk altijd op Fuji dp II lustre papier. Mooiste wat er is ;) Ik haat glans, ik kan er niks aan doen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Qua kalibreren zit het wel goed, ik gebruik die iDisplayPro in combinatie met dat scherm waar je altijd ruzie mee had, weet je nog? ;)

Zo wil ik ook hun profiel inladen voor het laatste beetje zekerheid. Lustre was inderdaad ook het papier wat mij interessant leek. Dat oldskool glans hoeft niet per se.

Maar wat is er met het formaat dan? Als je standaard 15x10 doet is het toch gewoon zoals het is? Uploaden en klaar? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Oh ja, de befaamde Dell 2713H :)

Waarom wil je hun profiel inladen? Ik laad hun profiel in in LR om te softproofen :) Als je trouwens geen quaddro kaart hebt, kun je geen gebruik maken van je 10-bits paneel dacht ik, simpelweg omdat de drivers van nvidia dat niet toestaan.

Het formaat...tja, ik heb er altijd ruzie mee. Als ik een foto exporteer vanuit originele 2:3 verhouding, en ik kies dan 20x30, dan komt de foto vaak als 20,3 x 30,2 eruit ofzo. Als je een randloze lijst gebruikt, zoals die van Hornbach ofzo, die lijsten zijn exact 20x30, dus moet ik altijd zelf snijden.

Ze zeggen iets van dat je formaten tot aan 30x45 een extra rand van 2% moet geven in photoshop, en die wordt dan door hun als wit/zwart belicht en wordt dan automatisch goed gesneden. Ook hier is het al eens mis gegaan; nog steeds geen absolute maat. Aangezien mijn huis nu toch al vol hangt, heb ik afgelopen half jaar bijna niks besteld. Ik had er even genoeg van, altijd gehannes en altijd wel weer iets net niet goed. OK, soms lag het aan mij, maar het is gewoon vaak niet duidelijk. Bij het ene formaat weer wel, bij het andere weer niet...Kep ff een timeout.

Misschien dat het bij jou gewoon wel in 1x goed gaat.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bijzonder mag ik wel zeggen. :D
Bij andere fotoboeren zag ik de uitleg dat het van een rol papier met standaardformaat komt. De hoogte is dan bijvoorbeeld ongeveer 10 en daarop wordt de foto geschaald. De breedte is daar dan van afhankelijk. Als zo'n rol niet exact 10 cm is zou ik dat begrijpen. Maar goed, een paar mm verschil zou mij niet boeien.

En ja inladen, in lightroom inderdaad om te softproofen. Verder ga ik er natuurlijk niets mee doen.

10-bit staat er los van en heeft überhaupt geen zin. Lightroom kan daar niets mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:01
Ik heb destijds bij Profotonet portretfoto's op Pearl-papier laten printen. Wow wat een gaaf effect geeft dat. is speciaal om huidtinten en dergelijke er speciaal uit te laten springen.

Fuji Digital Professional DP II Glossy Pearl

Extra intense kleurweergave met een parelmoerachtig/metallic effect.
Met name in lichte partijen en huidstinten schitteren de kleuren met een metallicachtig effect
Geschikt voor mode-, architectuur- en portretfotografie en foto’s waarbij de ruimte- en dieptewerking een belangrijke rol spelen. Door in te spelen met het omgevingslicht, krijgt u een extra dimensie in de foto

Vond het zelf zeer geslaagd, maar YMMV. Maar het is zeker een effect wat je op een beeldscherm nooit kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zijn er nog bepaalde instellingen verstandig bij het exporteren? Bepaalde mate van verscherping of dergelijken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1