Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-07 22:57
Sinds enkele dagen ervaar ik een opstartprobleem met mijn pc. Wanneer ik mijn computer wil opstarten druk ik de startknop in waarna hij vervolgens zou horen op te starten maar nu gebeurt er helemaal niets. Echter start de pc wel na één van de volgende acties:

- stroomtoevoer paar seconden afkappen.
- startknop paar seconden inhouden.

Ik dacht in de eerste instantie dat het aan de voeding zou liggen. Maar wanneer de pc eenmaal aanstaat ervaar ik geen enkel probleem meer. Wanneer ik de pc uitzet kan ik ook gewoon de startknop weer gebruiken om hem aan te zetten. Echter wanneer ik langer wacht (half uur tot een uur) werkt de knop weer plots niet en moet ik hem weer eerst een paar seconden inhouden of even de stroom eraf halen. Ik vermoed dat het dus iets met het moederbord is? Fout in bios/cmos? Misschien batterij op moederbord vervangen?

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het definitief op kan lossen?

Ik ben een beetje huiverig om echt te gaan proberen omdat het systeem het wel gewoon doet, alleen hoort het natuurlijk niet dat hij alleen na deze acties werkt.

Alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:32

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dit moet je echt zelf testen. Gebruik de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter als leidraad en post dan je bevindingen hier.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-07 14:06

Yotta

0110101001111010

Pizr, erg herkenbaar helaas. Zondag heb ik precies het zelfde meegemaakt.
Ik druk op het aanknopje, ventilator begint te draaien, je hoort heel even de harde schijven en dan stopt het. Ventilator voeding en ventilator CPU blijven wel draaien maar het systeem start niet door. :|

Heb het jumpertje welke bij het batterijtje van de bios zit in elk mogelijk stand gehad, het zijn drie pinnetjes, maar dat hielp niet.
Hopelijk werkt het wel als ik het batterijtje vervangt, maar dit moet nog gebeuren.

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-07 22:57
Yotta schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:16:
Pizr, erg herkenbaar helaas. Zondag heb ik precies het zelfde meegemaakt.
Ik druk op het aanknopje, ventilator begint te draaien, je hoort heel even de harde schijven en dan stopt het. Ventilator voeding en CPU blijven wel draaien maar het systeem start niet door. :|

Heb het jumpertje welke bij het batterijtje van de bios zit in elk mogelijk stand gehad, het zijn drie pinnetjes, maar dat hielp niet.
Hopelijk werkt het wel als ik het batterijtje vervangt, maar dit moet nog gebeuren.
Bij mij gebeurt er echt helemaal niks, geen geluiden! Denk dat ik nu eerst maar eens een andere voeding ga proberen want denk toch dat ik het daar moet zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het lijkt mij toch zoals je zelf al het vermoeden hebt je voeding en ondanks dat hij het wel doet nadat je even de stroom eraf gehaald hebt en de powerknop ingedrukt houd, denk ik dat het ermee te maken heeft dat een aantal condensatoren niet meer fris zijn in je voeding.

Door even de stroom eraf te halen en weer erop te zetten kan het dat die condensatoren door de piek die je krijgt bij het inschakelen zich weer herladen, net zoals even de powerknop ingedrukt te houden waardoor de voeding dan net weer genoeg stroom kan leveren.

Het is maar een simpele theorie hetgeen wel in de praktijk vaak vreemde dingen kan veroorzaken en het beter zou zijn wanneer een voeding gewoon plof zegt en niets meer levert zodat je dat al meteen kan gaan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thirteened
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-09-2020
hier had ik ook een keer last van gehad, zat mijn videokaart er niet helemaal goed in. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchie79
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-06 06:02
Ik had ook een vergelijkbaar probleem, bij mij lijkt het er op dat mijn aan en uit knop de schuldige is.
de knop eraf gehaald en nu zet ik hem aan met de schakelaar, dit lijkt voor mij de oplossing.
Pagina: 1