• TR06
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19-06-2019
Hallo iedereen,

Ik heb bij het bouwen van mijn website ruimte over gelaten voor diverse reclamebanners, van leaderboards, skyscrapers tot aan rectangles toe. Nu wil ik binnenkort de deuren opengooien voor geïnteresseerden. Er zijn echter veel zaken de me een beetje bezighouden |:(

Ik heb rondgekeken op internet, maar verder dan de algemene advertentie-verhalen (en afgezien van deze topic op GoT) kwam ik niet verder.

Ik wil géén gebruik maken van Adwords. Het liefst wil ik dat een bedrijf mij benadert om reclame te maken op een bepaalde positie op de website. En laten we zeggen dat dat gebeurt.

Hoe moet ik dit verder administratief afhandelen?

Moet ik op weekbasis met zo'n bedrijf werken?

Welke bestandsformaten voor reclame kan ik het beste accepteren en welke mijden?

Dient er een schriftelijke overeenkomst tot stand te komen? Moet dat per se op papier, incl. handtekening? Of kan het ook per mail?

Wat zijn redelijke prijzen voor diverse banners onder x aantal bezoekers? Voorbeelden?

Hoe dient de betaling geschied te worden? Vooraf, achteraf? Speciaal bankrekeningnummer openen voor je website?

Is het vanuit financieel oogpunt wellicht verstandiger om de adv. ruimte op je website uit te besteden aan een reclamebureau zoals www.adfactor.nl, of zo?

Zijn er bepaalde valkuilen waar je verder rekening mee dient te houden?

• LesCacques
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 31-12-2020

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Stel een bedrijf wilt op jou site adverteren dan kan je afspreken of je CPM, CPC, CPL of CPS afspreekt. CPM is cost per mille, dus een prijs per 1000 vertoningen. CPC is cost per click dat spreekt voor zich. Dan heb je nog cost per lead en cost per sale.

Tegenwoordig gaat het bij uitgevers vaak zo dat je bijvoorbeeld 500k pageviews per maand hebt. Je zoveel mogelijk probeert te verkopen en de rest uitbesteed aan bijv. adfactor.

Let wel op dat als je zelf iets verkoop de CPM prijs (dat is de meest gangbare tariefstelling voor banners etc) bijv. 10-40 euro per 1000 views is en als je het uitbesteed aan zo'n bureau als adfactor dat je dan meestal maar 2,5-7,5 CPM krijgt.

CPC dat is de werkwijze dei google hanteert is leuk als je miljoenen/miljarden pageviews hebt, of je moet echt heel erg in een nice zitten.

CPL wordt al iets lastiger omdat je zelf dan een soort van registratie systeem moet maken om de contacgegevens etc te achterhalen. Dus dan moet je meer denken aan http://www.cmssystemen.nl/ enzo

CPS dat is meestal een % van de verkoopprijs of gewoon een paar tientjes dat kan met tracking urls etc. Bol.com heeft zo'n programma die levert ook de banners enzo. http://www.bol.com/nl/m/partner/-/index.html

Edit: mocht je een adserving systeem willen dan heb je openx als gratis opensource systeem :) daarmee kan je instellen hoevaak de banner naar voren moet komen enzo en waar.. http://www.openx.org/

[Voor 6% gewijzigd door LesCacques op 10-10-2010 11:58]

je ne sais cacques

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:15
TR06 schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 20:04:
Ik wil géén gebruik maken van Adwords. Het liefst wil ik dat een bedrijf mij benadert om reclame te maken op een bepaalde positie op de website. En laten we zeggen dat dat gebeurt.
In jouw geval lijkt het dus meer op een soort sponsoring van je website door één of enkele bedrijven die gewoon een bepaald bedrag betalen, ongeacht de hoeveelheid views/clicks/leads/sales. Dat is mogelijk, maar dan moet je denk ik wel actief op zoek gaan naar bedrijven die precies in het straatje passen van jouw website.
Hoe moet ik dit verder administratief afhandelen?
Wat wil je precies weten? In principe is het een kwestie van een factuur sturen voor de aangeboden bannerruimte.
Moet ik op weekbasis met zo'n bedrijf werken?
Dat is maar net wat je afspreekt. Hoe korter de contracten hoe flexibeler je bent. Hoe langer de contracten, hoe meer zekerheid je hebt over een langdurige geldstroom.
Welke bestandsformaten voor reclame kan ik het beste accepteren en welke mijden?
Een gewoon plaatje, of animated gif is nog altijd het meest populair. Wel zie je zeer regelmatig ook flash banners (welke soms ook heel irritant kunnen zijn). Uiteindelijk gaat het erom wat jij acceptabel vind voor jouw site, dus iets waar je je bezoekers niet mee wegjaagt. Reclame is één ding, maar als het echt irritant gaat worden heb je kans dat mensen elders kijken. Daarnaast is het ook maar de vraag of de lokale supermarkt (bijvoorbeeld) wel het geld wil steken in het maken van zo'n dure banner met animatie/flash/geluid/etc.
Dient er een schriftelijke overeenkomst tot stand te komen? Moet dat per se op papier, incl. handtekening? Of kan het ook per mail?
Een overeenkomst kan op allerlei manieren tot stand komen, zelf mondeling. Maar wanneer het gaat om dergelijke afspraken is het inderdaad handig om alles schriftelijk vast te leggen. Per e-mail lijkt me voldoende.

Hierbij is wel van belang dat je zeker weet dat de persoon met wie jij zaken doet ook bevoegd is binnen dat bedrijf om overeenkomsten als deze aan te mogen gaan. Dit kan je terugvinden in het uitreksel van de KvK van dat betreffende bedrijf.
Hoe dient de betaling geschied te worden? Vooraf, achteraf? Speciaal bankrekeningnummer openen voor je website?
Dat is ook maar net wat je afspreekt. Als je vooraf geld int, weet je zeker dat het binnen is. Resultaat verplichting heb je toch. Dat wil zeggen, of jij nu wel of niet die banners toont, en of je klant wel of niet betaald, allebei ben je een overeenkomst aangegaan die je moet naleven. Spreek je af dat hij achteraf betaald, maar doet hij dat niet, dan kan je dat alsnog vorderen bij hem. Maar andersom gaat dat even goed. Als je je geld vooraf krijgt, maar je site gaat daarna een maand down door technische problemen, kan hij evengoed zijn schade opeisen bij jou.

Een speciale rekening openen kan handig zijn, dat geeft je wel wat beter overzicht van alle kosten die met je website zijn gemoeid, maar is natuurlijk niet verplicht. Als je hier serieus geld aan gaat verdienen, dan wil de belastingdienst dat namelijk ook weten. Maar je mag dan ook wel alle kosten die je maakt (hosting, domein, enz) verrekenen met de inkomsten uit de advertenties. Het bedrag onderaan de streep kun je/moet je al dan niet opgeven bij de belastingdienst.
Is het vanuit financieel oogpunt wellicht verstandiger om de adv. ruimte op je website uit te besteden aan een reclamebureau zoals www.adfactor.nl, of zo?
Ja en nee. Als jij genoeg tijd hebt om het zelf te doen, goeie klanten scoort die genoeg betalen, dan zal het uitbesteden nooit goedkoper zijn. Ben je echter lui, of kan je zelf geen goede klanten vinden is het werken via een tussenpersoon een simpele manier om snel banners op je site te krijgen. Maar zoals Schaapmed al aangaf is dat geen vetpot als je een relatief kleine site hebt.

Zo ken ik een site welke in een niche zit, waarbij het aantal bezoekers toch relatief klein is, maar die leuke overeenkomsten zijn aangegaan met bedrijven die willen adverteren/sponsoren. Veelal zit het hem dan in de kosten van het product waar die website over gaat (in dit geval auto's en auto-onderdelen), en de daar bijbehorende marge, welke het interessant maken voor de adverteerder om toch zo'n relatief kleine site te betalen voor advertenties.
Zijn er bepaalde valkuilen waar je verder rekening mee dient te houden?
Schrijf Adsense niet meteen af, dat is voor velen de grootste bron van inkomsten als het aankomt op advertenties.

[Voor 5% gewijzigd door ebia op 10-10-2010 14:19]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee