Toon posts:

Speaker upgrade: van 2.0 naar 2.1 naar 3.1 naar 5.1

Pagina: 1
Acties:

• X-Lars
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Nu ik een nieuwe receiver (Denon AVR 1911) gekocht heb, wil ik me nu gaan richten op de speakers.

Een probleem voor velen waarschijnlijk is de afweging tussen een goede opstelling voor muziek (bijv. 2.0 of 2.1) en die voor film (bijv. 5.1). Zo ook voor mij, maar ik vind muziek toch wel het belangrijkste. Alhoewel ik tevens een nieuwe tv en blu-ray speler in bestelling heb, en zal de interesse voor films waarschijnlijk ook toenemen.

Nu wil ik beginnen met twee monitor speakers, eventueel inclusief subwoofer.

Vraag 1) In hoeverre moet ik rekening houden met de subwoofer bij de aanschaf van twee boekenkast/monitor speakers? Ik heb bijv. de indruk dat een 3-weg beter is, omdat die dus ook een driver heeft voor het middenbereik. Of zijn er ook 2-weg speakers die juist goed zijn i.c.m. met een subwoofer?

In bijvoorbeeld Surround speakers die ook goed 'normale' muziek weergeven. heb ik al inspiratie opgedaan en lijken mij de Klipsch RB-51 of de B&W 685 goede kandidaten (beide 2-weg). Alhoewel ik €300 per stuk wel vrij fors vind. Maar kwaliteit heeft nou eenmaal een prijs (de B&W XT lijken wel erg vet overigens).

Vraag 2) Heeft het meerwaarde om later eventueel een center te zetten tussen zulke mains? In mijn situatie staan de L+R (slechts) 3 meter uit elkaar. De ruimte is in totaal overigens ruim 6x6m2. Persoonlijk vind ik een helder stemgeluid wel belangrijk, zowel in muziek als films.

Vraag 3) Voor de rear speakers wil ik eigenlijk wireless speakers. Ik zag bijv. KEF, JBL en Rocketfish voorbijkomen (e.e.a. is het aanzien nauwelijks waard overigens). Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke speakers als rears? Doet het nog een beetje recht aan het geheel? Ik weet dat het een beetje not-done is, maar dat surround effect in films valt er misschien wel voldoende mee te bereiken. Momenteel heb ik een 5.1 set en ik kan één van de rears gewoon niet bedraden (zonder het hele intereur te verbouwen). Die staat dus op een vreemde plek, dichtbij de front speaker.

In dit verband zie ik graag tips voor een 2.0 of 2.1 speaker set (budget €750 incl. sub).

Overigens zie ik op dit forum vaak het beste advies om zelf te gaan luisteren. Dit ga ik uiteraard ook doen, maar imho staan mijn (eerste twee) vragen hier los van.

• BLN
  • Laatst online: 22:53
T enige wat ik je even mee wil geven. Koop geen wireless achter speakers. Zowieso zijn die niet draadloos (er moet een stroomdraadje naartoe) daarbij zijn ze soms gevoelig voor storing. Is er een stille scene, hoor je je achterluidspreker storen.

Daarbij hebben achterluidsprekers maar een dunne kabel nodig, die meestal wel ergens weg te werken is.

If it ain't broken, don't fix it

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:32
X-Lars schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 18:49:
Momenteel heb ik een 5.1 set en ik kan één van de rears gewoon niet bedraden (zonder het hele intereur te verbouwen). Die staat dus op een vreemde plek, dichtbij de front speaker.

Overigens zie ik op dit forum vaak het beste advies om zelf te gaan luisteren. Dit ga ik uiteraard ook doen, maar imho staan mijn (eerste twee) vragen hier los van.
Als je de rear- of surroundspeakers naast de fronts hebt staan dan voegen ze ook weinig toe en kun je ze waarschijnlijk beter helemaal weglaten.
En wireless is helaas nooit echt draadloos aangezien ze voor de signaaloverdracht toch een voedingsbron nodig hebben.

V.w.b. de andere 2 vragen hangen je keuzes af van hoe serieus je goed geluid bij fims wilt, aangezien je aangeeft dat je op dit moment muziek het belangrijkst vind.
1. Een subwoofer is bedoeld om de laagste frequenties op te vullen. Vaak omdat de overige (center)speakers bereik in de lage tonen missen maar ook gewoon voor wat extra bas als men daarvan houd.
Bij het kijken van films echter zul je merken dat een goede subwoofer ook een extra dimensie kan geven. Een beetje explosie of aardbeving in een film kun je letterlijk voelen.

2. Een centerspeaker zorgt niet alleen voor heldere stemmen maar dient in een surroundopstelling ook voor de plaatsing van die stemmen. Wanneer je main- of frontspeakers niet onderdeel zijn van een speciale set om ruimtelijk geluid te produceren zoals bijv. bij een Bose321 en je fronts een paar meter van je t.v af staan zul je de stemmen nooit recht uit het midden horen komen.

Een 2.1 of 3.1 opstelling kan door verstrooing en reflecties een ruimtelijk idee van geluid benaderen maar voor echt surround (en in mijn ogen een complete filmbeleving) is echt minimaal een 5.0 set nodig mits de fronts een goed lage tonenbereik hebben.

En waarom zou het onmogelijk zijn 1 rear te bedraden zonder het interieur te verbouwen?
Maar als je daarmee wilt aangeven dat je het niet zichtbaar zijn van een kabel prefereert boven de geluidsbeleving dan is het beste advies het bij een 3.1 opstelling te houden met de fronts zo ver mogelijk van de t.v. af.

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
centr1no schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 12:39:
[...]
2. Een centerspeaker zorgt niet alleen voor heldere stemmen maar dient in een surroundopstelling ook voor de plaatsing van die stemmen. Wanneer je main- of frontspeakers niet onderdeel zijn van een speciale set om ruimtelijk geluid te produceren zoals bijv. bij een Bose321 en je fronts een paar meter van je t.v af staan zul je de stemmen nooit recht uit het midden horen komen.
Wat bedoel je daar precies mee? Als ik goede losse front speakers heb en ik zet er een center tussen, wat is dan het verschil met een "speciale set" w.b. de plaatsing van de stemmen?
En waarom zou het onmogelijk zijn 1 rear te bedraden zonder het interieur te verbouwen?
Maar als je daarmee wilt aangeven dat je het niet zichtbaar zijn van een kabel prefereert boven de geluidsbeleving dan is het beste advies het bij een 3.1 opstelling te houden met de fronts zo ver mogelijk van de t.v. af.
Ik denk dat ik inderdaad begin met een 2.1 en evt. 3.1. Die rears zijn wat mij betreft van ondergeschikt belang (kan altijd later nog). Is natuurlijk puur persoonlijk, maar een film kijken kan ook best aardig met 3.1 hè.

Verder ben ik toch nog wel benieuwd of er inhoudelijke reacties zijn op mijn eerste vraag :)

• Dane86
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 09-09 15:11
[...]

1. Een subwoofer is bedoeld om de laagste frequenties op te vullen. Vaak omdat de overige (center)speakers bereik in de lage tonen missen maar ook gewoon voor wat extra bas als men daarvan houd.
Bij het kijken van films echter zul je merken dat een goede subwoofer ook een extra dimensie kan geven. Een beetje explosie of aardbeving in een film kun je letterlijk voelen.
Een (goede) subwoofer kan ook zeker bij muziek iets toevoegen. Bijna geen enkele zuil gaat zo laag als een subwoofer zeker niet de speakers die binnen het budget van rond de 300 euro vallen. Met bass management op de denon kunnen de frontspeakers ontlast worden bij muziek en doen waar ze goed in zijn alsmede de subwoofer die voor strakke lage tonen zorgt.

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:32
X-Lars schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 23:30:
[...]
Wat bedoel je daar precies mee? Als ik goede losse front speakers heb en ik zet er een center tussen, wat is dan het verschil met een "speciale set" w.b. de plaatsing van de stemmen?
[...]
Ik denk dat ik inderdaad begin met een 2.1 en evt. 3.1. Die rears zijn wat mij betreft van ondergeschikt belang (kan altijd later nog). Is natuurlijk puur persoonlijk, maar een film kijken kan ook best aardig met 3.1 hè.

Verder ben ik toch nog wel benieuwd of er inhoudelijke reacties zijn op mijn eerste vraag :)
Je vraag was of het meerwaarde heeft een centerspeaker te nemen. Als je geen center speaker hebt maar enkel 2 fronts zul je geen geluid recht uit het midden krijgen tenzij je zo'n "speciale" set hebt die het geluid dusdanig plaatst dat het lijkt alsof het geluid uit het midden komt. Een centerspeaker en 2 fronts zal normaal beter klinken.

Met inhoudelijke reacties op je eerste vraag zul je persoonlijk weinig opschieten. Mensen kunnen je hier wel vertellen wat zij goed vinden maar iedereen ervaart geluid anders en de keuze voor luidsprekers zul je echt zelf moeten doen.
Probeer zoveel mogelijk verschillende luidsprekers te beluisteren die je aanstaan qua budget en uiterlijk, al dan niet in combinatie met een subwoofer. Je hoort dan al vlug waar je voorkeur naar uit gaat.

En neem als je gaat luisteren je eigen muziek mee. Liefst een cd die je al vaak gedraaid hebt. Dan hoor je het verschil beter.

• Super®
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22-08-2014
Inderdaad, misschien ben je wel helemaal lyrisch van een Jamo surround/stereo set. Dan kun je mooi de helft van je budget in je zak houden.

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Na wat meer (online) onderzoek ga ik toch voor een echte stereo opstelling. Ik ga vandaag eens wat winkels langs om te luisteren en het verschil tussen 2.0 en 2.1 (voor de in mijn budget passende speakers). In ieder geval blijft de B&W 600 serie hoog op de lijst, aangezien deze goed uit te breiden is. Maar mijn doel is om te beginnen met een paar goede speakers waar ik altijd op terug kan vallen voor muziek.

Iemand nog tips voor winkels met B&W in Utrecht? Ik zag in ieder geval Studio Wilbert, maar volgens de website heeft die nu (alleen?) de 800 serie staan.

Zojuist las ik o.a. nog dit, waarin iemand verteld dat de Denon receiver best goed zou moeten zijn in de "pure" (stereo) mode (toevallig i.c.m. de B&W 684).

• K0L3N
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 14:21
[...]

dat is echt onzin, als je een set goede! luidsprekers hebt, en je plaatst ze op de juiste afstand ten opzichte van elkaar en jezelf dan zal het geluid perfect uit het midden komen. Dit hoor je overigens niet bij bose speakers, want daar hoor je precies waar de speakers staan.

Ik raad je aan om al je budget in twee speakers te steken, en de subwoofer/center nog even weg te laten, dan krijg je veel meer waar voor je geld. Het is misschien ook verstandig eens te kijken naar tweedehands speakers, want voor 750 euro kun je dan best mooie speakers kopen.

Mocht je een beetje handig zijn is zelf bouwen ook heel leuk, en vaak nog iets minder duur. Zelf heb ik twee vifa premium 11 speakers gebouwd, en die klinken geweldig.

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
K0L3N schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 15:35:
[...]

dat is echt onzin, als je een set goede! luidsprekers hebt, en je plaatst ze op de juiste afstand ten opzichte van elkaar en jezelf dan zal het geluid perfect uit het midden komen. Dit hoor je overigens niet bij bose speakers, want daar hoor je precies waar de speakers staan.
Met mijn beperkte ervaringen neig ik hier al wel in mee te gaan. Toen ik vandaag bij een hifi zaak in Utrecht (Wlibert) zat te luisteren, viel mij op dat ik hier geen behoefte meer aan een center speaker zou hebben. De kamer was ongeveer 4 meter breed en de speakers stonden ongeveer een meter uit de hoek. Door de vorm van mijn huiskamer zullen ze zelfs iets dichter bij elkaar komen te staan.
Ik raad je aan om al je budget in twee speakers te steken, en de subwoofer/center nog even weg te laten, dan krijg je veel meer waar voor je geld. Het is misschien ook verstandig eens te kijken naar tweedehands speakers, want voor 750 euro kun je dan best mooie speakers kopen.
Dat is ook precies wat ik van plan was, en na een korte luistersessie vanmiddag ben ik eigenlijk al om. Nu nog bepalen welke speakers het precies gaan worden. Ik neem de volgende keer mijn eigen receiver mee en ga dan nogmaals de B&W 685 en CM1 beluisteren, en eventueel nog andere in deze prijsklasse. Ik kon al wel goed waarnemen dat de CM1 meer met het geluid kan (klinkt dynamischer) als de kwaliteit van de cd niet geweldig is (w.b. mastering).

Misschien dat ik het hele 5.1 gebeuren wel helemaal links laat liggen en nog iets meer investeer in goede stereo speakers (wetende dat er geen andere speakers meer bij hoeven voorlopig). Dan is het achteraf misschien wat zonde dat ik een digitale receiver heb, maar die heeft ook wel voordelen qua aansluitmogelijkheden etc.
Mocht je een beetje handig zijn is zelf bouwen ook heel leuk, en vaak nog iets minder duur. Zelf heb ik twee vifa premium 11 speakers gebouwd, en die klinken geweldig.
Ik benijd je, maar dat is niets voor mij :)

• DjVe
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:41

DjVe

Hatsaflats!

X-Lars schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:09:

[...]

Dat is ook precies wat ik van plan was, en na een korte luistersessie vanmiddag ben ik eigenlijk al om. Nu nog bepalen welke speakers het precies gaan worden. Ik neem de volgende keer mijn eigen receiver mee en ga dan nogmaals de B&W 685 en CM1 beluisteren, en eventueel nog andere in deze prijsklasse. Ik kon al wel goed waarnemen dat de CM1 meer met het geluid kan (klinkt dynamischer) als de kwaliteit van de cd niet geweldig is (w.b. mastering).
Ik heb ook een setje CM1 staan en ze zijn ongelofelijk muzikaal (zeker voor het formaat). Ik heb de CM1 vooral gekozen omdat ik dan later beter de upgrade kan maken naar 5.1, aangezien de CM7 wel beduidend beter klinkt als de 6 serie.

• Robert-JanS
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 20-03 15:35
Ik heb zelf de Klipsch RB-51's in een 2.0 opstelling.

Erg mooi geluid (www.besthomecinema.nl heeft ze volgens mij het goedkoopst, heb ze zelf van marktplaats gekocht)

maar ik ben zelf wel van plan naar 2.1 te gaan.
Zeker met films ed. mis ik een echte sub die je gewoon kunt voelen!
Deze boxjes gaan echt wel flink hard en blijven ook mooi klinken als ze hard gaan maar een goede basweergave heb je toch wel een aparte sub bij nodig.

ik ben zelf terug gegaan van een redelijke 5.1 set naar 2.0 (soon 2 be 2.1)
ik ga nu voor kwaliteitsgeluid, is zeker wel merkbaar, veel mooier helderder geluid ivm m'n vorige set.
dus ik zou zeggen wil je kwaliteit voor je budget koop een paar goeie fronts en een goeie sub
als je dan nog geld over hebt kun je naar rears kijken
als je dan nog geld over hebt een center (aangezien de fronts toch vrij dicht bij elkaar staan..)

• VW_05_08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-10-2012
[...]

Met mijn beperkte ervaringen neig ik hier al wel in mee te gaan. Toen ik vandaag bij een hifi zaak in Utrecht (Wlibert) zat te luisteren, viel mij op dat ik hier geen behoefte meer aan een center speaker zou hebben. De kamer was ongeveer 4 meter breed en de speakers stonden ongeveer een meter uit de hoek. Door de vorm van mijn huiskamer zullen ze zelfs iets dichter bij elkaar komen te staan.

[...]

Misschien dat ik het hele 5.1 gebeuren wel helemaal links laat liggen en nog iets meer investeer in goede stereo speakers (wetende dat er geen andere speakers meer bij hoeven voorlopig). Dan is het achteraf misschien wat zonde dat ik een digitale receiver heb, maar die heeft ook wel voordelen qua aansluitmogelijkheden etc.

[...]

Ik benijd je, maar dat is niets voor mij :)
Indien je 800 euro zou uitgeven aan een paar boekenplankspeakers (dat is zowat de adviesprijs van een paar CM1s dacht ik) raad ik je aan om ook eens naar de Focal Chorus 807v te kijken, ik ben hier zelf zeer tevreden van, en vond ze een stuk beter klinken dan de B&W's die ik beluisterd heb. Ze hebben wel een sound waarvan je moet houden en zijn een pak groter dan die CM1's

• X-Lars
  • Niet online

X-Lars

Just GoT it.

Topicstarter
Robert-JanS schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 19:20:
[...]
dus ik zou zeggen wil je kwaliteit voor je budget koop een paar goeie fronts en een goeie sub
als je dan nog geld over hebt kun je naar rears kijken
als je dan nog geld over hebt een center (aangezien de fronts toch vrij dicht bij elkaar staan..)
[...]

Dat is ook precies wat ik van plan was
:)
VW_05_08 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 19:35:
[...]

Indien je 800 euro zou uitgeven aan een paar boekenplankspeakers (dat is zowat de adviesprijs van een paar CM1s dacht ik) raad ik je aan om ook eens naar de Focal Chorus 807v te kijken, ik ben hier zelf zeer tevreden van, en vond ze een stuk beter klinken dan de B&W's die ik beluisterd heb. Ze hebben wel een sound waarvan je moet houden en zijn een pak groter dan die CM1's
Nou, ik heb een mooie aanbieding gevonden op Marktplaats (€599 voor een paar CM1's): X-Lars in "[Aanbiedingen] Audio en HiFi - Deel 15". Als het meezit heb ik die morgen in mijn bezit :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee