Surround speakers die ook goed 'normale' muziek weergeven.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85219

Topicstarter
Voor in de woonkamer ben ik opzoek naar compacte surround speakers die ook instaat zijn tot een redelijke kwaliteit 'normale' stereo muziek weer te geven. De speakers worden gebruikt voor af en toe een filmpje waar surround geluid dan zeer welkom is, maar hoofdzakelijk voor TV zenders kijken en muziek. Die zijn beide niet in surround.

Over het algemeen voldoen de compacte setjes zoals de Jamo A102HCS5 voor film wel goed, maar bij het weergeven van muziek laten de middentonen wel wat te wensen over. Naast de TV heb ik niet erg veel ruimte, dus om er twee zuilen neer te zetten gaat niet lukken. Bovendien vind ik ze meestal erg massief ogen. Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een set zoals de Canton Movie CD1000. Is een speaker set als deze wel instaat een redelijk middenbereik te laten horen? Heeft iemand toevallig ervaring met deze speakers of vergelijkbaar? En dan ook een beetje in dit design: Smalle hogere frontspeakers op voet en kleine center/sateliet speakers.

Ze worden trouwens aangestuurd door een Onkyo TX-SR508 7.1 Receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een paar mooie boekenplankspeakers. De meeste producenten (B&W, Canton, Kef, etc,etc) hebben die gewoon in het assortiment zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Ik stel een stel B&W Nautilus voor?
aka: wat is je budget? :)

Je kunt ook zo'n setje kopen, en dan andere speakers voor de front links en rechts kanalen (stereo) halen. B&W 685's zijn wel leuk voor dit doel denk ik, maar die zitten voor twee al op 600 euro..

Afbeeldingslocatie: http://www.productwiki.com/upload/images/b_w_685.jpg

Iets goedkoper kun je bijvoorbeeld 2x een Kef iQ10 pakken, 199 per stuk, dus 400 voor een paar:

Afbeeldingslocatie: http://www.6ave.com/assets/product/images400/7283B0708E924EC0B2B99D2CA7399812.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hifissimo.com/store/html/images/produits/situ/31319situ.jpg

Smalle, high design factor fronts kun je geen geweldig stereobeeld / middengebied van verwachten, dan zul je naar duurdere sets moeten gaan kijken zoals de Harman Kardon, Focal en Kef sets.. Zie bijvoorbeeld hier: Speakersets @ iEar (nee ik werk daar niet).

Je laatste optie zijn B&O Beolab 1's (duurrrrrr)
Afbeeldingslocatie: http://www.beomaastricht.nl/bm6/plaatjes/BL-1.jpg

Mocht je budget dus <500 euro liggen, ga dan gewoon ff langs de mediamarkt, en daar luisteren :)

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 83 op 03-09-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37

Metro2002

Memento mori

Kleine speakers kunnen eenmaal nooit een goed middengebied weergeven. Dat is gewoon een simpele natuurkundige wet. Hoe kleiner de speaker hoe hoger het geluid.
Je kan inderdaad eens kijken naar een leuk setje monitorspeakers zoals hierboven ook al werd gesuggereerd. Ik heb zelf een tijdje met de Klipsch B2 als frontspeakers gedraaid, prima speakers en zeker voor het geld (tussen de 100 en 150 euro per stuk te koop). Heb ze nu als achterspeakers en er staat nu Klipsch B3 als fronts te spelen. Die zijn iets groter dus als ruimte een probleem is kan je de B2 ook prima gebruiken.

Deze speakers zijn dat:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/pd_klipsch_b2_210807.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 16:29

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://www.mrbsdomain.com/gallery2/d/15580-2/IMG_4198.jpg

Audio Engine 5, setje actieve monitor speakers dus ook geen gedoe met een losse versterker erbij. Gewoon inpluggen en gaan, versterking is afgestemd op de speakers. Heb zo'n set bij de pc (niet mijn foto overigens), klinkt zeer lekker bij zowel muziek als films. De hoeveelheid bas verbaasde me echt toen ik ze ging beluisteren, voor muziek heb je lager niet nodig. Echt diepe explosies (onder de 30 hz dus) hoor je er niet mee maar dat gaat geen enkele speaker van dit formaat redden. Daar heb je gewoon een subwoofer voor nodig.

Prijs van zo'n setje is ongeveer 300 euro dus dat valt ook reuze mee. Zijn ook in het wit verkrijgbaar overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-07 09:17
En een altijd vergeten merk is Wharfedale.
Deze doet zeker niet onder voor B&W.

Misschien kun je eens kijken naar 9.1
Afbeeldingslocatie: http://reviews.cnet.com/sc/31413502-2-440-overview-1.gif
Of 10.1
Afbeeldingslocatie: http://www.caxtonaudio.com.au/i/wharfedale_10.1_0904_1fd.jpg

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 21:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Metro2002 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:27:
Kleine speakers kunnen eenmaal nooit een goed middengebied weergeven. Dat is gewoon een simpele natuurkundige wet. Hoe kleiner de speaker hoe hoger het geluid.
Je bedoelt neem ik aan dat kleine luidsprekers niet zo goed sublaag kunnen weergeven? Want een mooi midden kunnen ze zeker wel.

Nu is de vraag: Wat is 'klein'? Die cantons uit de startpost zullen zonder sub wellicht wat miezerig klinken en de vraag is of ze wel tot 100Hz diep kunnen komen. Zoniet, dan krijg je sowieso een beetje een 'gat' in de 'upper bass' (want die geeft een sub ook niet weer als het goed is). Maar een goed middengebied kunnen juist ook hele kleine speakers prima weergeven. Daar is geen grote speaker voor nodig.

Een XT van B&W kan bijvoorbeeld prima zelfs zonder sub spelen. Dat zijn ook elegante paaltjes. Alleen wel uit een andere prijsklasse dan die cantons van hierboven.
http://www.bowers-wilkins...play.aspx?infid=819&sc=ht

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 22:31

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bij 'klein' denk ik aan van die cinema-set speakers, zoals die Jamo of Canton setjes. Zo'n B&W XT valt daar wel een beetje buiten, met zo'n 30cm hoogte is dat gewoon boekenplank/monitor formaat. Dat is een maat waar inderdaad prima geluid uit kan komen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn budget vor de hele surround set is eigenlijk niet meer dan 500 euro. Dus die B&W xt die gaat toch echt afvallen. De Canton set wordt vanaf 600 aangeboden dus als die wel 'goed' (subjectief) klinken dan zouden die nog net kunnen. En ik vind ze er wel goed uitzien. Het oog wil ook wat.

Mijn eisen zijn ook niet zo heel erg hoog. Het gaat mij er vooral om dat het gat tussen de sub en de gewone speakers niet zo heel groot is. De zuiltjes uit de Canton set is een 2,5 weg systeem. Het lijkt mij dat die dan beter in staat zijn de middentonen (en/of het gat in de upper bass) weer te geven in vergelijking met surround sets die alleen uit melkpakjes bestaan. Daar zit maar 1 breedband speakertje in die het hele bereik moet weergeven (m.u.v. het extreme laag natuurlijk,dat is voor de sub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Laatst online: 15:27
Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor kleine speakers ivm ruimte gebrek. Ik luister vooral muziek en kijk af en toe een film dus uiteindelijk wil ik wel een 5.1 opstelling.

Ik wil beginnen met 2 x B&W m1 speakers:
Afbeeldingslocatie: http://www.simplysonos.co.uk/acatalog/m1_small.jpg

Daarna sparen voor een subwoofer erbij, center speaker en nog 2 M1's als rears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-06 12:17

mindcre8r

Tradepedia

ff je budget bijschroeven....650 euro

http://www.teufelaudio.co...speakers/theater-100.html

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben toch maar voor die Canton set gegaan. Ze zijn in bestelling. Straks aansluiten en dan eens kijken hoe ze klinken. Ik ben benieuwd.

In de toekomst ga ik misschien nog wel voor 'boekenplank' modellen voor achter in de kamer. Die kunnen daar makkelijk op de vensterbank staan. Eerst maar weer eens sparen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

sh4dow schreef op maandag 06 september 2010 @ 08:46:
Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor kleine speakers ivm ruimte gebrek. Ik luister vooral muziek en kijk af en toe een film dus uiteindelijk wil ik wel een 5.1 opstelling.

Ik wil beginnen met 2 x B&W m1 speakers:
[afbeelding]

Daarna sparen voor een subwoofer erbij, center speaker en nog 2 M1's als rears.
heb je die M1's al beluisterd ? Ik vond ze echt niet goed klinken voor b&ws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Rde schreef op woensdag 08 september 2010 @ 10:49:
[...]

't blijven sattelietjes natuurlijk.. Maar voor een surroundset klinken ze best wel goed hoor, zoals ik ze kon vergelijken met de Kef KHT2005.2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85494

Of de Klipsh RB-51, die zijn klein maar fijn en hebben een verbluffend laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Nog niet. Ik kan helaas alleen kleine satalliet speakers kwijt als fronts dus de keuze is beperkt in deze prijsklasse (150-200 per satalliet). Ik heb ook Elac Cinema 2 en Kef op m'n lijstje staan.

Binnenkort eens luisteren bij Hobo in de stad, als ze me dan wel iets willen verkopen ;) (sh4dow in "Ervaringen met Hifi Winkels")

Daarna wil ik de set uitbreiden met een center, subwoofer en eventueel nog rears.

[ Voor 7% gewijzigd door sh4dow op 08-09-2010 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 15:53
[...]

Dat hangt bij de M1's enorm af van de versterker waar ze op aangesloten worden. Voor zo'n klein luidsprekertje is het echt een heel goede unit.
En het blijft een kleine luidspreker, niet voor niets heeft B&W de PV-1 als aangeraden subwoofer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Ik ben van plan om een Denon reciever erbij aan te schaffen:AVR 1611 of 1911.

Alleen die PV-1 sub voor 1500 euro is me echt te duur :|. Wel een heel mooi ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
sh4dow schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:49:
Ik ben van plan om een Denon reciever erbij aan te schaffen:AVR 1611 of 1911.

Alleen die PV-1 sub voor 1500 euro is me echt te duur :|. Wel een heel mooi ding..
Met Denon receivers vind ik ze wel redelijk klinken, vooral niet vergeten de audyssey door te lopen. Anders klinkt het niet zo lekker als het kan.
En verwacht niet té veel laag (meer dan met andere kleine speakers, maar toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:00

sphere

Debian abuser

Sick Nick schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 19:47:
[afbeelding]

Audio Engine 5, setje actieve monitor speakers dus ook geen gedoe met een losse versterker erbij. Gewoon inpluggen en gaan, versterking is afgestemd op de speakers. Heb zo'n set bij de pc (niet mijn foto overigens), klinkt zeer lekker bij zowel muziek als films. De hoeveelheid bas verbaasde me echt toen ik ze ging beluisteren, voor muziek heb je lager niet nodig. Echt diepe explosies (onder de 30 hz dus) hoor je er niet mee maar dat gaat geen enkele speaker van dit formaat redden. Daar heb je gewoon een subwoofer voor nodig.

Prijs van zo'n setje is ongeveer 300 euro dus dat valt ook reuze mee. Zijn ook in het wit verkrijgbaar overigens.
Draai je altijd zacht of klappen jouw speakers er niet uit als je een tijdje hard draait?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Maarce schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:57:
Met Denon receivers vind ik ze wel redelijk klinken, vooral niet vergeten de audyssey door te lopen. Anders klinkt het niet zo lekker als het kan.
En verwacht niet té veel laag (meer dan met andere kleine speakers, maar toch...)
Wat voor versterker raad jij aan dan?

Zijn er betere speakers in deze prijsklasse met meer laag?

Ik snap dat dit soort kleine speakers nooit zoveel laag kunnen weergeven als zuilen of een opstelling met sub, vandaar dat ik ook een subwoofer ga inzetten. Weet alleen nog niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
sh4dow schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:49:
[...]

Wat voor versterker raad jij aan dan?

Zijn er betere speakers in deze prijsklasse met meer laag?

Ik snap dat dit soort kleine speakers nooit zoveel laag kunnen weergeven als zuilen of een opstelling met sub, vandaar dat ik ook een subwoofer ga inzetten. Weet alleen nog niet welke.
Ik heb ze regelmatig aan de lichtere Denons gehoord, maar ook de Marantz NR1501 is een mooie match ermee.
Maar zoals op dit forum al regelmatig gemeld. Ga vooral zelf luisteren naar de combinaties. Smaken verschillen zo veel dat een goed advies niet zo te geven is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37

Metro2002

Memento mori

JvS schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 10:59:
[...]

Je bedoelt neem ik aan dat kleine luidsprekers niet zo goed sublaag kunnen weergeven? Want een mooi midden kunnen ze zeker wel.

Nu is de vraag: Wat is 'klein'? Die cantons uit de startpost zullen zonder sub wellicht wat miezerig klinken en de vraag is of ze wel tot 100Hz diep kunnen komen. Zoniet, dan krijg je sowieso een beetje een 'gat' in de 'upper bass' (want die geeft een sub ook niet weer als het goed is). Maar een goed middengebied kunnen juist ook hele kleine speakers prima weergeven. Daar is geen grote speaker voor nodig.

Een XT van B&W kan bijvoorbeeld prima zelfs zonder sub spelen. Dat zijn ook elegante paaltjes. Alleen wel uit een andere prijsklasse dan die cantons van hierboven.
http://www.bowers-wilkins...play.aspx?infid=819&sc=ht
Met klein bedoel ik satelietspeakers zoals bij een gemiddelde subwoofer set geleverd worden. Die zijn te klein om een fatsoenlijk middengebied neer te kunnen zetten. monitor / boekenplankspeakers kunnen dat uiteraard wel heel behoorlijk maar missen een stukje laag (meestal < 80Khz ) maar dat is goed aan te vullen met een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
Maarce schreef op woensdag 08 september 2010 @ 14:03:
Ik heb ze regelmatig aan de lichtere Denons gehoord, maar ook de Marantz NR1501 is een mooie match ermee.
Maar zoals op dit forum al regelmatig gemeld. Ga vooral zelf luisteren naar de combinaties. Smaken verschillen zo veel dat een goed advies niet zo te geven is...
Ja ik ga zeker luisteren voordat ik tot aankoop over ga. Ook staan Elac Cinema 2 en Kef eitjes op mijn lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
heb zelf de KEH KHT 2005 "eitjes" en ik vergeet vaak de subwoofer aan te zetten, dus die gaan nog best laag voor zo'n formaat.
evt kun je ook kijken naar de q acoustics dat zijn ook gave speakers!

diskeltische lurker

Pagina: 1