Toon posts:

Memtest-86, geheugen, blauwe schermen

Pagina: 1
Acties:

• twan84
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-08 06:26
Hallo,
Ik weet heel weinig van computers maar dacht wel zelf een computer in elkaar te kunnen zetten.
Nadat dit gelukt was en windows een paar dagen draaide begonnen de blauwe schermen te komen.
Iets met "An attemd was made to write to read-only memory"

Al gegoogled enzo.... werd andere geadviseerd om Memtest-86 te draaien.
Dat heb ik dus verschillende keren gedaan... Ook met maar 2 geheugenstripjes er in en op verschillende manieren in de sloten. Maar elke keer kwamen er errors. Bij 3 geheugenstripjes draaide de test van windows zelf: Windows Memory Diagnostics" helemaal niet.

Nu heb ik 2 printscreens gemaakt (foto's) van de uitslagen: (1 bij 9,5 uur bij 3 geheugen stripjes en 1 bij 2,5 uur met 2 geheugenstripjes.
Kunnen jullie mij nu vertellen wat ik hier uit moet opmerken?
Is het geheugen kapot of kan het ook nog aan het moeder bord liggen?
Het betreft een MSI X58A-GD65 met 3x2GB geheugen van OCZ Platium 1333 CL7

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 11:41
Lijkt mij dat je RAM gewoon geen adresseringen meer kan doen in sommige "vakjes".

Het ligt wel degelijk aan je geheugen en niet aan je Mobo, je mobo is gewoon maar de geleider in deze zaak

• Aardwolf
  • Laatst online: 21-09 00:50
Niet alweer OCZ geheugen he.... ;)
Er zijn de laatste paar dagen nogal wat topics gestart over blauwe schermen en OCZ geheugen.

Als wij je willen helpen is het handig om te weten uit welke onderdelen je PC bestaat en met welke specs. Je kunt daarnaast deze Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doornemen en daarvan de resultaten posten.

Daarnaast kan het zijn dat je geheugen niet officieel ondersteund wordt door je moederbord, dus heb je de QVL gecheckt? Verder kan het zijn dat het voltage niet goed staat, aangezien OCZ vaak hoger voltage nodig heeft. Check daarom eens het voltage in de BIOS en het voltage (specs) van RAM op de site van OCZ.

[Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 09-10-2010 20:29]

• pvg103
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 09-08 21:14
kijk of de timings en voltage goed staan. te strakke timings of te weinig voltage kan bsod veroorzaken. dit kun je aanpassen in je bios.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:44
Lyca schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 20:21:
Het ligt wel degelijk aan je geheugen en niet aan je Mobo, je mobo is gewoon maar de geleider in deze zaak
Die uitspraak is wat te extreem. Het is het meest waarschijnlijke dat het aan het geheugen ligt, maar zou ook nog steeds aan het moederbord kunnen liggen.
Weliswaar is dat slechts een geleider, maar als 1 van de ruim honderd draadjes op moederbord slecht contact maakt, of zo'n veertje in een geheugenslot niet lekker werkt, dan kan je zomaar problemen krijgen die op slecht geheugen wijzen.

Oh, en theoretisch kan ook de memorycontroller in de processor (of waar 'ie ook zit) nog brak zijn of slecht contact maken.
Het geheugen defect of incompatibel is wel het meest waarschijnlijke. Uitsluiten door ander geheugen te testen.

• Herman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:34
Is je bios al geupdate? Dat zou mijn eerste stap zijn.
Heb je je systeem goed geassembleerd? (Afstandbusjes zitten erin, en alle kabels goed aangeduwd?)
Daarnaast zou ik, zoals Marcel87 al aangaf, 'Hangen en Opstartproblemen troubleshooter' eens goed doornemen.

Wat ik wel vreemd vind, is dat Memtest86 je systeem niet goed kan lezen. Zou je je spec's van je systeem in de startpost willen zetten?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Pak Memtest 86+ eens ... andere branch van het origineel en ik heb daarmee minder gekke dingen over het algemeen.

Daarnaast inderdaad goed kijken naar het voltage, OCZ geheugen wil nog wel eens afwijken van de JEDEC standaard (1.8v) en daardoor meer nodig hebben om stabiel te blijven.

Als dat niet helpt, test latje voor latje. Daarna bij een error in een ander geheugen slot op je moederbord dat latje dat errors gaf om zeker te zijn dat het niet aan je moederbord ligt.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-09 22:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Gebruik Memtest86+ en niet Memtest86. Memtest86 is zeer outdated en word niet meet geupdate.

http://www.memtest.org/#downiso

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
pvg103 schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 20:30:
kijk of de timings en voltage goed staan. te strakke timings of te weinig voltage kan bsod veroorzaken. dit kun je aanpassen in je bios.
en of elk reepje geheugen dezelfde timings ondersteund.

~

• twan84
De specificaties:
Intel Core i7 950
MSI X58A-GD65
OCZ Platinum XTC OCZ3P1333LV6GK
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB

Ik heb de Troubleshooter nog niet doorgenomen maar ben wel alvast in mijn Bios gaan rondneuzen.
Niet dat ik daar verstand van heb, maar ik kon nergens het voltage vinden. Ik het "Cell Menu" staat wel DRAM Voltage maar daar staat [AUTO] achter en is grijs gekleurd omdat dit niet aan te passen is.
Als het selectievlak op die setting staat komt er rechts wel de volgende Help Tekst te staan:
Acoording to the Intel CPU spec, DRAM Voltage setting 1.65V may damage the CPU permanently. It is strongly recommended that you install the DRAM with the voltage setting elow 1.65V.

Maak met niet gelijk belachelijk, maar ik heb serieus mijn best gedaan om ergens een QVL te vinden voor het moederbord en geheugen, maar dit krijg ik niet gevonden. Niet op de website van MSI en niet via google.
Ik las wel op allerlei forums dat moederborden en processoren van tegenwoordig met gemak om kunnen gaan met 1333MHz en 1600MHz geheugen.
Mijn geheugen is 1333MHz en CL7
In de Bios vind ik boven aan nog dat de Current DRAM Frequency 1066MHz is. Dat klopt dus niet?

Ik heb de laatste versie van de BIOS er opgezet. Deze stond er trouwens ook al op.
Voor en na het updaten van de bios bleven de fout.
Alles is verder goed geassembleerd. Ik heb 3 jaar systeembeheer gehad op school. Echter nooit opgelet bij de theorie.

[Voor 7% gewijzigd door twan84 op 10-10-2010 12:41]

• Dark
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 19:30

Dark

who tweaked the light?

Waarschijnlijk is het gewoon een error in de gebruikte versie van memtest, zoals hierboven ook al opgemerkt wordt deze al geruime tijd niet meer geupdate, memtest86+ wel, en juist om de reden dat de oude niet goed werkt met courante geheugen controllers...

• twan84
De informatie in mijn laatste post vond ik in de BIOS terug, niet in memtest.
Ik heb nu ook memtest 86+ geprobeerd. Deze geeft ook een error in test #7
http://www.twanmartens.nl/memtest86+.jpg
De test is 2 x rond geweest.

Met mijn leekogen lijkt het nu dat ik geheugen moet bestellen dat werkt op 1,5 volt ipv 1,65 volt?

[Voor 17% gewijzigd door twan84 op 10-10-2010 13:46]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Waarschijnlijk zul je het gewoon met de hand op 1333 moeten zetten, bij mijn 1333 reepjes is dat net zo, de spd is geprogrammeerd op 1066 met 1.5v als een soort veilige instelling.

Zelfde voor het voltage, dat is heus wel te tweaken op dat mobo, auto en verder grijs-ontweakbaar lijkkt me vreemd, dan zie je ergens iets over het hoofd denk ik.

Ook van belang kan het QPI/VTT voltage zijn, of hoe jouw board dat dan ook noemt, VTT moet niet lager zijn dan VDIMM - 0.5v, of beter zelfs 0,45v voor een beetje speling. 1.65v - 0.45v = 1.20v voor je VTT...

• twan84
Ik krijg die tweaks er niet doorheen. De volt settings blijven "grijs" en op [AUTO] staan.
Iemand een idee hoe je dit handmatig kan aanpassen ??

De specificaties:
Intel Core i7 950
MSI X58A-GD65
OCZ Platinum XTC OCZ3P1333LV6GK
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB

• Dark

Dark

who tweaked the light?

... maar als je er dan op gaat staan met de cursor en op (numpad) + of - drukt? of wellicht enter? lukt dat ook allemaal niet?

ik ken uiteraard niet precies die bios, maar neem maar aan dat het moet kunnen, want het is nou niet bepaald een low end plankje ;)...

edit: staat er niet ergens een review met bios screenshots of voorbeeld waar je wat aan hebt?

[Voor 16% gewijzigd door Dark op 11-10-2010 21:03]

• twan84
Ik heb wel printscreens gezien van de BIOS waar er een Voltage staat ipv [auto]... daar is de tekst dan ook wit.
Het lijkt er op dat ik eerst ergens anders wat moet instellen in de bios om dat gedeelte te kunnen aanpassen maar ik kan het niet gevonden krijgen.
|:(
**wordt beetje moedeloos**

• Dark

Dark

who tweaked the light?

waarschijnlijk moet je de automaat ergens uit zetten, dat kan idd wel eens voorkomen...

• Cornelison
  • Laatst online: 18:59
pas je auto settings aan naar custom oid. Dan zou je het gewoon aan kunnen passen. Of je zit te kijken in het verkeerde scherm, en moet je iets hebben zoals advanced setting/custom settings.

• twan84
Ik heb het gevonden..
Overal in de HELP F1 enz staat dat je je -/+ moet gebruiken, maar dit moet dus pg up en down zijn.
Nu nog ff de ideale instellingen uitvogelen.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

haha da's ook handig dan |:( 8)7 ik zou iig beginnen met het geheugen op het gespecificeerde voltage te zetten en vtt op minimaal vdimm - 0,45v ...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee