Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probleem
Het spel Pro Evolution Soccer 2011 PC versie (legale Hardcopy versie) loopt bij mij vaak, ik schat 90% van de keren, vast tijdens het opstarten. De overige 10 % start het spel normaal en lijkt alles goed te werken. Dit probleem deed zich al vanaf begin af aan voor. Als het probleem voordoet verschijnt er een full screen scherm welke zwart blijft. Ik kan er echter geen screenshot van maken, maar het lijkt sterk op een probleem wat ik ook had met PES 2008. Met dezelfde zwarte scherm met een klein grijs randje, welke ik nu alleen boven en links zie. Ik kan met Ctrl + Alt + Delete via Taakbeheer de full screen Pro Evolution Soccer afsluiten, welke dan al op "Reageert niet" staat. Als het spel normaal opstart gaat de grijze rand om het zwarte scherm binnen een seconde weg en laat het spel zich normaal, linksonder verschijnt dan een laad icoontje. De computer loopt niet vast enkel het spel. Ik heb soms wat op de achtergrond draaien zoals mijn browser en muziek, maar ook zonder dit doet het probleem zich voor.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MeT2eTgl6gFfaMr1AXE3Ukbc/thumb.jpg
Klik voor een vergroting.

Mijn Systemspecs
Ik weet de exacte spec niet helemaal (het is namelijk een Dell), hieronder is zoals ik het zo specifiek als ik het weet. Ik heb het systeem niet overgeklokt.

Besturingssysteem: OEM Windows Media Center Edition 2005, Service Pack 3

Processor: Intel Core 2 Duo E6400 (2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB)
Moederbord: Dell 0WG855
Geheugen: 2x 1024 MB (533MHz DDR2)
Videokaart: Ati XFX Radeon HD 4770 HD-477A-YDFC
-- Drivers:
Driver Packaging Version 8.771-100825a-104554C-ATI
Catalyst™ Version 10.9
Provider ATI Technologies Inc.
2D Driver Version 6.14.10.7119
2D Driver File Path System/CurrentControlSet/Control/Video/{588863F8-75F8-45EE-8F1B-8E9E3F13CE0E}/0000
Direct3D Version 6.14.10.0779
OpenGL Version 6.14.10.10188
Catalyst™ Control Center Version 2010.0825.2146.37182
AIW/VIVO WDM Driver Version 6.14.10.6238
AIW/VIVO WDM SP Driver Version 6.14.10.6238
Harde schijf: 250 GB Sata HDD (7200 rpm, 8MB)
Optische drives:
-- Sisoft Sandra: Philips DVD-ROM DROM6316 (ATAPI16, 16x CD-R, 2x DVD-R, 17 MB Cache) => Dell had opgegeven: 16x DVD
-- Sisoft Sandra: TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A (SATA, 48x CD-R, 48x CD-W, 6x DVD-W, 2MB Cache) => Dell had opgegeven: 16x DVD+/-RW
Geluidskaart: Integrated Creative Sound Blaster Audigy
Speakers & Headsets: Dell ADA 425 (2.1)
Netwerkapparatuur: Geïntegreerd Gigabit Ethernet
Behuizing: Dell Dimension 9200
Voeding: 375 Watt
Monitor: Samsung SyncMaster 2243BW (zwart)

Verder (mogelijke) relevante info en wat ik heb geprobeerd
  • Ik had van de zomer nog een verse installatie gedaan van Windows.
  • De grafische kaart wordt niet officieel door het spel ondersteund.
  • De specificaties voldoen (ruim) voor het spel.
  • Ik heb de nieuwste Ati drivers geïnstalleerd
  • Ik heb alle andere drivers van de PC bijgewerkt met de laatste volgens de Dell site.
  • Drivers van de monitor zijn ook bijgewerkt.
  • Uiteraard gezocht met google gezocht, maar nog geen andere tegengekomen met hetzelfde probleem.
  • Ik hem heel veel aan de instellingen van het spel veranderd, zoals resolutie, detail level, V-sync, frameskipping.
  • Ik heb heel wat instellingen van de Ati videokaart aan zitten passen. Sommige heb ik zelf individueel aangepast en andere met meerdere tegelijk. Zoals: minder hoge instellingen, dingen in de "Display options" en "Digital Panel".
  • 1 dag voor de installatie had ik nog mijn computer "opgeschoont" met CCleaner, Spybot Search & Destroy en Avast! Free Antivirus
  • Installatie liep zonder problemen, had ook niets op de achtergrond zitten draaien. Geen krassen / beschadiginen / vuil op de DVD te zien.
  • Ik heb geen Thrid party patches, option files of wat dan ook voor het spel geïnstalleerd.
  • Ik had niet dit probleem met de Demo versie.
  • Ik hem een keertje een half uurtje zitten wachten (niet naar het scherm gekeken, maar even iets anders gedaan :P), maar geen verandering te zien.
  • Zowel de DVD station als brander geprobeerd en in beide gevallen doet het probleem zich voor.
  • Een herstart van de PC wil nog wel eens helpen, maar dus ook niet altijd.
  • Een herinstallatie van het spel helpt ook niet.

Wat zou ik nog kunnen doen / mogelijke redenen
[list]
• Contact opnemen met Konami => done, wachtend op reactie
• PES 2011 installeren op een andere computer
• Wachten op mogelijke update van Konami?
• Wachten op nieuwe videokaart drivers?
• Mijn spel is gewoon "niet goed", terug naar winkel?
• Het ligt aan mijn DVD station / brander? Heb namelijk vaker al soortgelijke problemen gehad, maar altijd met PES, niet met andere spellen.
• Het ligt aan het feit dat mijn videokaart HD4770 niet officieel wordt ondersteund?

Vragen
  • Ervaren andere dit probleem ook?
  • Ziet iemand een mogelijke oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 11-10-2010 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103spooky
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-04 20:14
Heb je al eens geprobeert het process ctfmon.exe afgesloten? een zelfde soort probleem met een zwart beginscherm is al vaker opgetreden bij mensen, en het afsluiten van deze taak heeft het verholpen.

-Spooky

Acties:
  • 0 Henk 'm!
103spooky schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:31:
Heb je al eens geprobeert het process ctfmon.exe afgesloten? een zelfde soort probleem met een zwart beginscherm is al vaker opgetreden bij mensen, en het afsluiten van deze taak heeft het verholpen.

-Spooky
Bedankt voor de suggestie ik zal er naar kijken. Ik had het nog eerder geprobeerd. :)

Edit:
Het probleem lijkt voorlopig verholpen te zijn. In de ~ 5 keer dat ik PES heb opgestart is deze nog niet afgesloten. Ik zal het uiteraard nog in de gaten houden, want 5 keer zonder problemen opstarten zegt nog niet alles. Mogelijk dat ik hetzelfde probleem had met de andere versies van PES. Wel vreemd dat het alleen PES gerelateerd is en niet bij andere spelen voordoet. In ieder geval heel erg bedankt voor deze tip. d:)b

Ik had inderdaad vergelijkbare situaties gezien elders.
- Evo-web, ook PC versie (hardcopy versie)
- Evo-web, ook PC versie (download versie)

Oplossingen om ctfmon.exe uit te schakelen:
- Howtogeek
- Pchell
- Microsoft

Ik heb de methode van Pchell gebruikt, maar deze staat ook vermeld in de Howtogeek, welke eigenlijk uitgebreider is.

[ Voor 61% gewijzigd door Regeneration op 10-10-2010 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:16
Als systeembeheerder zet ik altijd standaard die ctfmon uit op computers. Op de manier die jij ook gevolgd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:40
Ik had met PES2010 na de laatste update steeds een dergelijk probleem. Ik kreeg steeds de melding 'pes 2010 werkt niet meer', zowel bij het opstarten als bij het afsluiten van het spel. Bij een vriend met vrijwel dezelfde pc kwam deze melding niet naar voren, maar daar bleef het beeld gewoon zwart (en startte pes niet op/ sloot niet af)

Zodra PES eenmaal opgestart was, kon ik gewoon normaal spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-04 16:06
Ik heb ook het probleem met PES2010 en PES2011 dat mijn spel vastloopt tijdens het spelen. Disable catalyst AI in het CCC menu was de oplossing voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nilos128 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 11:00:
Ik heb ook het probleem met PES2010 en PES2011 dat mijn spel vastloopt tijdens het spelen. Disable catalyst AI in het CCC menu was de oplossing voor mij.
Die instelling had ik ook gewijzigd, maar dat had geen effect op mijn probleem.

Met het verwijderen van de ctfmon.exe lijkt het probleem bij mij opgelost. Heb niet 1 keer meer het probleem gehad sinds het uitschakelen van ctfmon.exe. Nogmaal bedankt 103spooky. :)

offtopic:
Edit @ hieronder: Bedankt. :) Probeer inderdaad zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn, opdat ik geen vragen / suggesties krijg die je dus al geprobeerd hebt enz.

[ Voor 14% gewijzigd door Regeneration op 11-10-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Offtopic: kudo's voor de manier waarop je openingspost is opgebouwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Update

Ik heb reactie had van Konami, of beter gezegd ik hem twee reacties gehad van Konami. De eerste was dat ik meer info moest geven over mijn systeem. Ik had ze geantwoord dat ik het antwoord al had gevonden met hulp van anderen. Ik heb uitgelegd dat als ik ctfmon.exe uitschakelde dit probleem zich niet meer voordeed. Vandaag kreeg ik weer de volgende mail:
Thank you very much for contacting the Konami customer support team.

The error you´ve reported us, is still under investigation. Until the problem has been identified and a solution could be found, please use the following walkaround in order to start the game.
In ieder geval netjes dat ze vertellen ermee bezig zijn (los van hoe hoog ze de prioriteit van dit probleem hebben gezet...).
Please open the taskmanager via Strg+Alt+Entf and stop the process "ctfmon.exe".
Ik heb een vermoeden dat ze dit een standaard mail was die ze naar meerdere personen hebben gestuurd, want in de vorige mail had ik zelf deze oplossing al verteld. Bovendien zal bij elke keer dat je de PC opnieuw opstart dit proces weer tevoorschijn komen. 8)7 :P
Alternatively you can remove the process via the following measure:

* Enter "system settings"
* Choose "region and language options"
* Choose "languages"
* Choose "details"
* Choose "advanced"
* Activate "Deactivate additional text service"

The should solve the issue.
Deze mogelijke oplossing wist ik nog niet, maar misschien heeft iemand anders hier nog wat aan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Regeneration op 18-10-2010 18:10 ]

Pagina: 1