[PES 2009] spel loopt vast na een "herstart" van het spel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het probleem

Ik heb een probleem met Pro Evolution Soccer 2009 (PES 2009). Als ik PES 2009 opstart in eerste instantie gaat het meestal goed. Het spel loopt en gaat niets mis. Als ik PES 2009 afsluit en (na een tijdje) weer PES 2009 opstart wil het spel niet meer verder gaan na een zwart scherm. Dit laatste bedoel ik dus met de zogenaamde "herstart". Als ik het venster afsluit en opnieuw probleem krijg ik telkens hetzelfde effect. Enige oplossing is om mijn PC te herstarten, dan kan ik dan weer 1x PES 2009 opstarten. Dit gebeurt zowel op mijn DVD-Rom drive als mijn brander station.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MeT2eTgl6gFfaMr1AXE3Ukbc/thumb.jpg
Afb. 1. Screenshot van het zwarte scherm, voor de duidelijkheid heb ik
mijn bureaublad even wit gemaakt. Klik voor een vergroting.

Normaal gesproken moet PES 2009 als volgt opstarten: ik start PES 2009 => PES 2009 verschijnt in een zwart windowed modes => PES gaat even (~ halve seconden) in het zwarte scherm wat je hierboven geïllustreerd ziet en zal daarna moeten verspringen naar een full screen modus => PES "loop dus" / het spel start dus verder op.

Als het mis gaat blijft het zwarte scherm en krijg ik verder geen foutmeldingen. Als ik het zwarte scherm wil afsluiten via Taakbeheer of via een rechtermuisklik op PES 2009 in de taakbalk en op sluiten kies. Wordt het standaard bericht weergegeven dat "dit programma niet reageert".

Opstarten via snelkoppeling in bureaublad, via het "windows snelmenu" (= de snelkoppelingen op je taakbalk) of via de autorun vanaf de DVD levert hetzelfde verschijnsel op.

Mijn Systemspecs

Ik weet de exacte spec niet helemaal (het is namelijk een Dell), hieronder is zoals ik het zo specifiek als ik het weet. Ik heb het systeem niet overgeklokt.

Besturingssysteem: OEM Windows Media Center Edition 2005, Service Pack 3

Processor: Intel Core 2 Duo E6400 (2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB)
Moederbord: Dell 0WG855
Geheugen: 2x 1024 MB (533MHz DDR2)
Videokaart: nVidia Geforce 7900 GS (256MB)
-- Driver: Nvidia GeForce 175.19 WHQL
Harde schijf: 250 GB Sata HDD (7200 rpm, 8MB)
Optische drives:
-- Sisoft Sandra: Philips DVD-ROM DROM6316 (ATAPI16, 16x CD-R, 2x DVD-R, 17 MB Cache) => Dell had opgegeven: 16x DVD
-- Sisoft Sandra: TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A (SATA, 48x CD-R, 48x CD-W, 6x DVD-W, 2MB Cache) => Dell had opgegeven: 16x DVD+/-RW
Geluidskaart: Integrated Creative Sound Blaster Audigy
Speakers & Headsets: Dell ADA 425 (2.1)
Netwerkapparatuur: Geïntegreerd Gigabit Ethernet
Behuizing: Dell Dimension 9200
Voeding: 375 Watt
Monitor: Samsung SyncMaster 2243BW (zwart)

Verder relevante info en wat ik heb geprobeerd

Ik had eerste nog een resolutie patch gedownload, omdat ik niet hoger dan 1024 x 768 ( 8)7 maar dat terzijde) kan spelen op mijn 22" breedbeeld scherm. Daarbij had ik de resolutie met de patch op 1680 x 1050 gezet, echter hogere resoluties dan 800 in de hoogte zou crashes kunnen veroorzaken in de Becoma a Legend modus in PES 2009. Een dergelijke crash heb ik meegemaakt en wellicht dat het ook te maken had mijn opstart probleem, dacht ik en dus heb ik de patch verwijderd, zonder merkbaar positief effect.

De drivers van mij DVD drives geupdate met de vrijgegeven drivers op de Dell site. Er waren inderdaad nieuwe drivers maar dat leverde geen merkbaar positief effect op. Ik vermoed dat er iets mijn mijn DVD drives zijn, want bij voorgaande PES versie: PES 2008 had ik ook dit probleem. Alleen minder erg, als je het zo kan zeggen: eerste keer starte PES 2008 normaal op, na afsluiting en een herstart loopt het vast bij exact hetzelfde punt, en bij een volgende herstart loopt het weer wel goed. Ook als ik m.b.v. Sisoft Sandra naar mijn drives specs kijk kan mijn DVD-rom drive helemaal geen 16x DVD aan, maar "slechts" 2x DVD-R. Ik zie verder wel in Sisoft Sandra dat de "reading" eigenschappen van beide drives een "yes" staat bij "DVD-ROM".

Heb de een nieuwste WHQL driver van mijn videokaart geïnstalleerd: Nvidia GeForce 175.19 WHQL, zonder merkbaar positief effect. Ondertussen is er al een nieuwere driver beschikbaar: meuk: Nvidia Geforce 178.24 whql maar eigenlijk verwacht ik hier niet het probleem. Hoewel ik het uiteraard nog wel ga proberen.

Verder heb ik PES 2009 een keer geherinstalleerd door eerst PES 2009 te deïnstalleren en dan PES 2009 weer te installeren, zonder merkbaar positief effect.

Ook bekeken of de DVD schoon was. Geen vuil, vingerafdrukken of iets dergelijks te zien. Dit heb ik ook even extra gecontroleerd alvorens ik de herinstallatie deed.

Ik heb mijn AVG Free, Spybot Search & Destroy, SpywareBlaster en CCleaner na elkaar laten lopen. Niets bijzonders gevonden behalve CCleaner heeft wat redelijk wat "overbodige" bestanden en registers moeten opruimen. Dit allemaal zonder merkbaar positief effect. Het is wel zo dat ik dit na de herinstallatie hebt gedaan. Wellicht dat ik nog eens een herinstallatie moet uitvoeren. Maar ik betwijfel het.

Tot slot

Iemand die hetzelfde probleem heeft / heeft gehad? Iemand die een mogelijke oplossing ziet?

[ Voor 5% gewijzigd door Regeneration op 22-10-2008 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Veel te weinig inzet Regeneration, dit gaat op slot >:) })

[ Voor 3% gewijzigd door TheZeroorez op 22-10-2008 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik van Dam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik heb hetzelfde probleem, en had dat ook al af en toe met PES 2008.

Na een of meerdere keren weer opnieuw opstarten werkt het echter altijd wel weer bij mij.

Een oplossing zou ik niet weten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
TheZeroorez schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:46:
Veel te weinig inzet Regeneration, dit gaat op slot >:) })
offtopic:
Neeeeee, niet doen! ;) :P
Rik van Dam schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 17:33:
Ik heb hetzelfde probleem, en had dat ook al af en toe met PES 2008.

Na een of meerdere keren weer opnieuw opstarten werkt het echter altijd wel weer bij mij.

Een oplossing zou ik niet weten. :/
Hmmm, ben iig niet de enige dan.

Dan nog even een update (25-10-2008) van mij.

In de avond van woensdag 22 okt. (dag van mijn TS dus) liep PES 2009 vast toen ik hem wilde afsluiten. Had enkele minuten gewacht en toen maar handmatig met taakbeheer afgesloten. De volgende keer dat ik "voor het eerst" PES opstartte na een herstart van mijn PC dat op donderdag was, liep PES vast... :X Daarna mijn PC herstart en PES opgestart wat gelukkig wel weer lukte. (Stel je voor een leven zonder PES. :+) Ik had die speelsessie afgesloten en starte op dezelfde donderdag nog eens het spel en tot mijn verbazing startte het spel op, zonde problemen en zonder herstart van mijn PC. Ik had het echter niet nog eens geprobeerd of het met een derde herstart ook wilde lukken.

Na een installatie van de officiele Konami PC Patch 1.10 heb ik vandaag (vrijdag) na het opstarten van mijn PC, al 3x 5x PES 2009 kunnen starten zonder problemen: 1ste was speelsessie, 2de was alweer verbazing (;)) en "test", 3de was ook een "test", 4de was speelsessie zonder problemen (zoals vastlopers), 5de was weer een "test". Dit dus allemaal zonder tussentijds de PC te herstarten. :) Ik heb dan ook verder niets actief gewijzigd om het probleem te willen oplossen, in de zin van drivers van de videokaart of iets dergelijks behalve dan de Konami Patch. Wellicht dat de Patch van Konami wel enig invloed heeft gehad of is het probleem van slechts korte duur opgelost, maar uiteraard is dat voor mij niet te bewijzen (de tijd zal wel wat duidelijk kunnen maken). Ik hoop dat de problemen wegblijven en zal zo nodig nog een reactie posten / deze post editten. :)

Update-tje 29-10-2008
Tot nu toe heb ik geen 1 keer meer een vastloper gehad bij het starten van het spel :) ( * Regeneration klopt af), maar heb nog steeds eigen niets gewijzigd.

[ Voor 13% gewijzigd door Regeneration op 29-10-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277019

Maak een eigen topic aan dat aan de eisen voldoet als je een heel ander probleem hebt.

[ Voor 93% gewijzigd door PromoX op 01-11-2008 12:20 ]