Toon posts:

dedicated PPU? (SLI)

Pagina: 1
Acties:

• mimi040
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 25-10-2020
Beste lezers, ;)

Na wat google over physx kwam ik een aantal dingen tegen. Een van die dingen is dat je SLI en Dedicated PPU twee verschillende dingen zijn. Wat zijn ze nou allebij?

SLI is het gebruik van twee of meer identieke nvidia videokaarten voor extra grafisch reken kracht. Met behulp van SLI chipset op moederboord en gebruik van een sli connector tussen de twee of meer grafisch kaarten.
Voorbeeld:
480GTX + 480GTX of 8800GTS + 8800GTS etc

Dedicated PPU daar in tegen hoeft niet met twee gelijken videokaarten maar wel moeten beide een nvidia GPU hebben. En moeten beide kaarten uit de 8 serie of hogere komen.
Verder weet ik niet of er een moederboord nodig is die dit specifiek ondersteunt. En hoe zoiets moet worden geinstalleerd.
Voorbeeld:
GPU: 480GTX en PPU: 8800GT
GPU: 480GTX en PPU: 450GT

Mijn vragen zijn dus:
Kan mijn systeem een dedicated PPU aan?
Wat zijn de eisen van een moederboord dat dedicated PPU aan kan?
Alles een upgrade mogelijk is. Hoe gaat dit in werking?

Hoe installeer ik nou zo'n extra video kaart? Computer uit voeding los, kast open klik PPU/extra GPU in vrij pci-e slot thats it??

Wat moet ik software maatig doen? drivers updaten, speciale drivers etc?

Als dit kan wat gebeurt er met de directx versie voor het gehele systeem, als ik een GPU heb die directx 11 ondersteunt en een PPU die 10.1 of lager ondersteunt?

Mijn systeem:
MSI pro-e bios 8.D (=8.13 bios datum 20-09-2010)
intel core i7 920
Zotax Amp! 480GTX (GPU die ik gebruik en ook zal gebruiken als GPU)
WDC velociraptor 300 (als OS en programma hdd)
OS Windows 7 64 professional

mogelijk PPU in het oog
9800GTX of 9800GTX+
280GTX of 285GTX

• Bahmi
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
Met SLI krijgen beide videokaarten een fysieke bridge zodat ze samen kunnen werken, als je een 2e videokaart als PPU wilt gebruiken is die brug niet nodig (de PPU doet dan niets grafisch, en hoeft ook verder niks aan je andere kaart te vertellen). Dus een 2e PCI-E slot zou voldoende moeten zijn, en aangezien jouw mobo er 3 heeft is dat totaal geen probleem.

Over instellingen, je installeert dacht ik automatisch met je drivers of met die game een physx ding in je configuratie scherm. Daarin kun je aangeven welke videokaart gebruikt moet worden als PPU voor hardwarematige acceleratie.

edit: Wat meer uitleg is misschien handig.

Met SLI gebruik je 2 videokaarten voor je systeem als een multi-core videokaart. De 2 videokaarten communiceren dan zelfstandig met elkaar om grafische dingen te renderen, zodat je CPU minder belast word, maar ook om gewoon sneller te kunnen werken. Het moederbord moet dus een link van flinke bandbreedte tussen 2 PCI sloten openen, dat weer een speciaal design nodig heeft.

Een PPU is in basis begrippen een co-processor voor je CPU, die bepaalde code (physics) overneemt van de CPU, die dan minder belast word. je videokaart staat daar volledig los van. Het enige wat dan nodig is zijn de bussen van de PCI-e sloten naar je processor. Ook zal deze kaart totaal niks doen met DirectX (hij verwerkt alleen maar physics berekeningen), dus die blijft gewoon op het niveau van je videokaart.

Qua installatie:

Zet je PC uit, haal stroom eraf, steek kaart erin, zet stroom er weer op.
Drivers voor de andere kaart installeren, maar als ze beide nvidia zijn haalt windows dan gewoon de drivers uit die installatie. Daarna physx instellen zodat deze de kaart gebruikt, en gamen maar.

En edit2: foutje bedankt. Ik wist dat het PCI Express was, maar niet meer of het nou E of X was. stomme namen ook.

[Voor 52% gewijzigd door Bahmi op 08-10-2010 23:08]

• mimi040
[b][message=34821058,noline].. Dus een 2e PCI-X slot zou voldoende moeten zijn, en aangezien jouw mobo er 3 heeft is dat totaal geen probleem...
sorry voor de mier neuqerij maar bedoeld je niet PCI-E

EDIT:

Maar wel bedankt voor de hulp en hoop dat andere mensen in het vervolg hier ook iets aan hebben!

Nogmaals bedankt ! _/-\o_

[Voor 24% gewijzigd door mimi040 op 08-10-2010 22:48]

• mimi040
Beste lezers,

Een aantal topics terug (vorige PPU topic) vroeg ik me af hoe een het principe dedicated ppu in zijn werk ging. Maar nu vraag ik me af of mensen zijn die hiermee ervaring hebben op gedaan. Ook vind ik via google veel links waar er flink wordt geklacht over over physx. Bijvoorbeeld dat als je gebruikt maakt van een ppu dat er in een drop is in het aantal fps in game. En ja als ik speciaal een extra kaart in mijn kast gooi dan wil ik wel dat het nut heeft!

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

In het geval dat een extra ppu gebruik zou ik mijn configuratie er zo uit zien:

480GTX gpu + 9800 GTX ppu
of
480GTX gpu + 270 GTX ppu

Alvast bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door mimi040 op 10-10-2010 23:26]

• De_Hollander
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 27-09-2016

alleen maar als er gebruik zal maken van multi core wat dus niet gebeurd.
In games met Physx

tja, als de eerste kaart al uit zijn neus staat te vreten (fluidmark...) heeft een tweede voor physx niet veel nut. De limiterende factor zal dan echt niet liggen bij de ene of de andere videokaart.

Verder vind ik de performance van physx op nvidia kaarten eigenlijk ver onder de maat. Een 8800GT presteert hier een kleine 6x zo hard als een enkele Q9550 core op 3.5 GHz. En dat terwijl de shader units op een 8800GT eigenlijk veel en VEEL meer performance hebben op dit vlak dan de CPU.

Als je grafisch werk door een CPU laat opknappen krijg je nog geen halve frame per seconde. Een GPU als een 8800GT zal daar ruim 100x zoveel uit trekken. Nu snap ik best dat dit een kromme vergelijking is, maar als ze physx adverteren als een GPU-iets, had ik meer performance verwacht.

i73770K / AsusP8Z77-M Pro /Corsair H100 / 2x8 gig corsair vengeance ddr3 1600/ 4 ter seagate/ Samsung F3 1TB / ssd 240gb samsung 840 evo / Corsair ATX 850 watt / Nvidia GTX 970

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:57
De_Hollander schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 23:36:
Verder vind ik de performance van physx op nvidia kaarten eigenlijk ver onder de maat. Een 8800GT presteert hier een kleine 6x zo hard als een enkele Q9550 core op 3.5 GHz. En dat terwijl de shader units op een 8800GT eigenlijk veel en VEEL meer performance hebben op dit vlak dan de CPU.
Het trieste is dat het werkelijke verschil tussen cpu en gpu physx mogelijk nog kleiner zou kunnen zijn: nieuws: 'PhysX-berekeningen op cpu traag door slechte optimalisatie'

• mimi040
ik snap niet hoe ik dit moet lezen? Is dit gewoon van Nvidia zorgt er bewust voor dat er geen multicore kan worden gebruikt om een spel ervaring qut maken?

En zo ja komt er verandering in?

En is een 8800GT voldoende als PPU?

Of raad je het in zijn al geheel gewoon af? En kan ik de physics/physx gewoon beter draaien op mijn i7 920 of mijn 480GTX?

[Voor 20% gewijzigd door mimi040 op 11-10-2010 03:17]

• Fid3lity
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07-08 20:10

Fid3lity

Spectre X

[Hybrid PhysX] Dedicated PhysX Tutorial

Hoop dat je der wat aan habt ;)

• mimi040
Thx voor de moeiten maar ik draai geen hybrid van ati en nvidia. Heb gewoon nvidia all the way. Maar mogelijk je je mening over physX? Lijkt me dat je het wel de moeite waard vinden aan gezien je de moeite neemt voor je hybrid modding van ati en nvidia:P?

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20-09 16:18

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het punt is dat PhysX in zo weinig spellen word gebruikt, en dat je buiten die spellen om geen preformancewinst hebt, en alleen maar stroom verbruikt. IMHO niet waard om te doen.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:29
PhysX is en blijft een gimmick imo.
Leuk zo'n benchmark, maar hoeveel games ondersteunen het nou werkelijk?
En dan: Is een extra vlaggetje hier en daar, of een blaadje wat rondwaait het werkelijk waard?

Potje knallen in VR met tweakers? Join ons op de Discord

• rasfire
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 29-03 11:48
mimi040 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 03:08:
[...]
En is een 8800GT voldoende als PPU?

Of raad je het in zijn al geheel gewoon af? En kan ik de physics/physx gewoon beter draaien op mijn i7 920 of mijn 480GTX?
Ik heb laatst een 8800gt uitvoerig getest als (dedicated) physx kaart met gtx280 sli, en ik heb geen voordelen kunnen ontdekken. Ik boekte betere resultaten zonder de 8800gt. Dit is mijn ervaring. 8)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 00:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een nieuw topic hierover is nergens voor nodig... heb het gemerged met je eerdere topic.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee