Intro
Naar aanleiding van een aantal vragen mbt het opzetten van dedicated PhysX heb ik besloten een korte, hopelijk duidelijke tutorial te schrijven.
Het gebruiken van een nVidia GPU voor dedicated PhysX
Op het internet zijn een aantal tutorials te vinden voor het opzetten van dedicated PhysX. Maar deze zijn bijna allemaal in het Engels of missen kleine details in de inhoud. In deze tutorial zal ik gebruik maken van een 8800GTX als voorbeeld.
We beginnen bij het begin:
De GPU-drivers
Om aan de gang te kunnen met deze mod zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat de juiste ATI drivers al geïnstalleerd staan zodat je gelijk aan de slag kan met de nVidia kaart. Voor je begint moet je wel zorgen dat de nVidia kaart al in je systeem zit en dat hij voorzien is van voldoende stroomtoevoer (vanzelfsprekend).
Na het opstarten van Windows (note: voor de PhysX hack heb je Windows XP of Windows Se7en nodig, ik volg de stappen voor Windows Se7en) open je je favoriete webbrowser en ga je naar de nVidia driver selectie. Hier kies je de juiste drivers die bij de door jouw gebruikte kaart horen en installeert deze. Na de installatie moet je echter nog niet direct rebooten. Allereerst moet de PhysX mod over de driver heen gegooid worden. Hiervoor zijn de volgende 2 dingen nodig: WINrar en de PhysX Mod 1.04ff
Hierbij is het belangrijk dat je even moet letten op je antivirussoftware. In mijn geval ging het erom dat G-Data de boel blokkeerde omdat hij het bestandje niet vertrouwde. De oplossing is om even je AV-software plat te leggen voor een enkele minuut of 2, waarna hij zijn taak weer kan hervatten. Nu kun je de PhysX mod downloaden en unrarren, waarna je een klein, simpel programma'tje krijgt te zien. Hier moet je links onderin klikken op "Patch" (of iets dergelijks) waarna het prog'je je laat weten dat het patchen geslaagd is en de mod dus werkt. Vervolgens herstart je de pc.
Na het booten en inloggen ga je naar nVidia's Control Panel waarna je de GPU selecteerd die de CUDA taken moet uitvoeren (CUDA ja, maar dat werkt voor PhysX). Zo dus:

Hierbij selecteer je desbetreffende GPU die de CUDA / PhysX taken moet uitvoeren. Je zult daarna zien staan dat "all" staat geselecteerd bij CUDA GPU. Dat klopt, want je hebt maar 1 enkele nVidia GPU in je systeem zitten en dat is de enige die hij ziet.
Controle
Het laatste wat je moet doen, ter controle, is het volgende bestandje downloaden: Fluidmark 1.1.0
Bij het opstarten van dit programma even de keuzes en resolutie selecteren die jou aanspreken en bij het benchen zou je bovenin moeten zien: "Hardware PhysX" in geel lettertype:

Als dat er staat, werkt de PhysX mod en zul je in betreffende spellen PhysX gewoon op "enabled" kunnen zetten. Het beste voorbeeld van het moment is Mafia 2, maar ook oudere games als Mirrors Edge 2 zul je gewoon kunnen opfleuren met PhysX-candy. Hiervoor moet je nog wel wat doen:
Game Files
Ga naar de map van Mirror's Edge via dit pad:
Computer -> Mass Storage (F:) -> Program Files (x86) -> Steam -> Steammaps -> Common -> Mirror's Edge -> Binaries:

Om te zorgen dat GPU PhysX ingeschakeld kan worden, moeten respectievelijk 2 bestandjes worden gewijzigd / verwijderd: PhysXCore.dll en PhysXDevice.dll. Anders worden de PhysX berekeningen softwarematig aan de CPU toegekend, en dat is onspeelbaar. Als dat allemaal wil lukken zal dit het resultaat zijn:

De folder van Mafia 2 hoeft helemaal niet aangepast te worden. Deze draait de PhysX automatisch op de CPU. Meerdere games heb ik nog niet getest / kunnen testen dus het kan zijn dat meerdere games vereisen dat je PhysX"..." bestandjes moet verwijderen om GPU PhysX in te schakelen.
Dat was de tutorial! Ik hoop dat het iedereen op deze manier lukt om dedicated PhysX te gebruiken en als er nog vragen / aanvullingen zijn hoor ik dat graag!
Note: Programma's als ASUS Smartdoctor zullen geen sensors uit kunnen lezen van de PhysX kaart, zo vertelde een medetweaker me. Programma's als MSI Afterburner en ook GPU-z (Sensor Tab) zullen de tweede kaart wél kunnen zien en de sensoren uit kunnen lezen.
Ook Driver Sweeper is niet nodig. Windows XP en Windows Se7en laten het toe 2 of meer GPU-drivers te installeren en daar zullen dus ook geen conflicten ontstaan mits de Mod goed is geïnstalleerd. De nVidia driver installatie is eenmalig en de mod werkt alleen met de nieuwe drivers (# 2xx.xx). Eventueel zou de PhysX driver nog vernieuwd kunnen worden (denk aan nieuwe PhysX driver bij een game). Dit kan, maar hierna moeten de stappen vanaf de PhysX Mod 1.04ff opnieuw worden doorlopen om de PhysX driver's te patchen.
Disclaimer: Alle credits en dank voor deze mod gaan uit naar GenL van NGOHQ.com. Ik ben alleen degene die de tutorial in het Nederlands naar Tweakers.net breng
[ Voor 9% gewijzigd door Fid3lity op 12-09-2010 00:54 ]