Toon posts:

tikkende schijf+raid0 error occurred

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views

• bartian
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18-07-2018
Al sinds een tijdje maakt mijn harde schijf een raar tikgeluid. ongeveer 2 tikken per seconden met tuut-geluidjes erdoorheen. Ook zegt mijn pc bij het opstarten Raid0 error occurred voor beide schijven. ik kan nog wel opstarten, maar mijn pc gaat verschrikkelijk sloom(hij start op in 10 minuten en hij deed er 30 seconden over om deze pagina te laden). Ik heb geen idee wat voor informatie relevant is, maar ik heb een dell xps 420 quadcore 2,4 Ghz met windows vista 32bit, twee samsung harde schijven in raid0.

ik heb een diag uitgevoerd maar die wist niet veel meer te vertellen dan dat er iets fout was.

wat kan ik doen om die raid0 error weg te krijgen? en wat is het eigenlijk? en gaan mijn harde schijven dood als ze tikken?
help aub want ik heb geen idee want er aan de hand is.

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:54
Googlen is toch wel het eerste wat je doet in zo'n situatie.
Tik + harde schijf of ticking hard drive of iets in die trant, noem het maar op.
Zoek en gij zult vinden. ;)

• twixx
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

twixx

Zon FTW!

Is je back-up recent?

6x Yingli 265 Wp + SMA 1300TL en 3x Yingli 270 Wp + Enecsys samen ZZW
Dashboard op je mobiel van je PVoutput data? Nieuw! 300% sneller :) PVdashboard

• bartian
@ RnB gegoogled en het de conclusie is je schijf is in een week dood maar dat getik is nu al een maand of twee... dus ik weet nog steeds niks

maar dank voor de snelle reacties

• Red_Heat
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 31-07 12:33
Het lijkt alsof je een open deur aan het intrappen bent.
Je weet precies wat er aan de hand is, maar je wil dat iemand het even voor je bevestigd.
Bij deze dan: Je HDD is stuk aan het gaan. Zolang hij het nog doet snel alles backuppen en dan een nieuwe erin stoppen. De kans dat ze allebei stuk gaan tegelijk is uiteraard wel aanwezig maar ook HEEL klein.

Met een nieuwe (liefst zelfde) hdd zal je opnieuw een raid array aan moeten maken.

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Een HDD die tikt is/gaat dood. Gewoon vervangen door een nieuwe HDD dus.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor Samsungs? F1s toevallig?

30" monitor te koop

• bartian
dat is vervelend... weet je toevallig ook wat raid0 error betekend? veroorzaakt de error het getik?

dank voor de reactie

• Red_Heat
Ja, het getik veroorzaakt de raid0 error.

• Rossi
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14:00
Bij mijn HDD is dit ook gebeurd, maar toen was het ook binnen no-time bekeken. Ik had meteen een nieuwe HDD gekocht toen ik dit voor het eerste hoorde, en deze naast de andere in mijn PC gezet. Ik was blij dat ik nog mijn spullen over kon zetten, maar na een paar dagen kwam er een smart-error bij het opstarten, en was mijn schijf history.

Maarja, bij jou gaat het al twee maanden zo, maar ik zou het toch niet vertrouwen...

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 19:53
Ik denk inderdaad dat je schijven staan te overlijden, dus snel een backupmaken zodat alles recent is en dan met een diag tool kijken hoe het gaat met je schijven.

• bartian
is dit een fout in de hardware of is de software kapot? als het de software is helpt het dan om de schijven te formatteren?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Software laat je schijf niet tikken. 1 van die dingen is gewoon stervende en moet je vervangen.

30" monitor te koop

• PilatuS
  • Niet online
bartian schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 22:07:
is dit een fout in de hardware of is de software kapot? als het de software is helpt het dan om de schijven te formatteren?
Hardware. Nee dit kan je met software niet oplossen. (Is ook niet te repareren tenzij je er 1000 euro voor over hebt om het te laten doen)

• bartian
het gekste is dat ie soms vet sloom is en dan een paar dagen weer normaal en dan weer sloom. Het lijkt niet steeds slechter te worden. komt dit doordat het twee schijven zijn of zijn ze gewoon geflipt?

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 27-06 20:15

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Heb jij een RAID0 zonder dat je iets van RAID kent? Je RAID-array probeert je duidelijk te maken dat er geen mirroring meer is, vandaar de error. Het getik is de reden van error: een leeskop die tevergeefs probeert een platter te lezen. Kortom: tijd om HD te vervangen. En je RAID te rebuilden :>

@Terw_Dan: 't Is erg, maar ik haal 0 en 1 in deze context altijd door elkaar :') Maar ik snap niet dat hij nog in Windows geraakt dan.

[Voor 19% gewijzigd door YellowOnline op 08-10-2010 22:18]

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

YellowOnline schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 22:11:
Heb jij een RAID0 zonder dat je iets van RAID kent? Je RAID-array probeert je duidelijk te maken dat er geen mirroring meer is, vandaar de error.
Mirroring heb je sowieso niet met RAID0, 't is enkel striping dat het ding doet.

30" monitor te koop

• bartian
RAID zegt me inderdaad niks. Andere mensen aan wie ik het vroeg geloven niet dat de harde schijf versleten is omdat ze nog maar zo'n drie jaar oud zijn. maar als er echt niks anders op zit zal ik ze maar moeten vervangen.

dank voor de snelle reacties.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Genoeg schijven die het geen 3 jaar uit houden hoor. Leeftijd zegt echt helemaal niets over of een schijf nog goed is of niet.

En als RAID je niets zegt zou ik OM FAQ maar eens doornemen.

30" monitor te koop

• PilatuS
  • Niet online
bartian schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 22:17:
RAID zegt me inderdaad niks. Andere mensen aan wie ik het vroeg geloven niet dat de harde schijf versleten is omdat ze nog maar zo'n drie jaar oud zijn. maar als er echt niks anders op zit zal ik ze maar moeten vervangen.

dank voor de snelle reacties.
Alle HDD's gaan een keer kapot. Kan zijn 3 minuten of 300 jaar, kapot gaan ze 100% zeker. Leeftijd zegt bij deze dingen ook helemaal niets. Een nieuwe 2TB HDD kan binnen 2 weken kapot zijn en een oude 400MB HDD kan het na 20 jaar nog prima doen.

• Red_Heat
Ik zal het nog maar een keer opschrijven want volgens mij heb je het de eerste keer niet gelezen.
Er is waarschijnlijk maar 1 van de 2 schijven stuk. (Waarschijnlijk degene die het tikkende geluid maakt!)
En lees je even in over RAID 0. Dan weet je gelijk waar we het over hebben. :-D

• bartian
bij het opstarten verschijnt wel voor beide schijven een error, eerst maar voor 1, maar dat verdween na een tijdje, maar nu staat het ineens bij alle twee. Ik las net die FAQ over RAID en daar staat dat meteen alle data verloren is als er maar een fout is(enorm dom systeem trouwens dat RAID0, elke debiel kan zien dat dat niet lang werkt :F ). maar de fout kwam zo'n twee maanden geleden en mijn pc loopt nog precies hetzelfde.

[Voor 11% gewijzigd door bartian op 08-10-2010 23:03]

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Ok, als je niet wenst het advies te volgen wat meerdere hier al geven, start dan geen topic. Aan eigenwijze mensen hebben we niets, dan kunnen we net zo goed tegen een muur gaan staan lullen. Als jij russische roulette met je data wilt spelen, fine with me, het is mijn data niet, dus interesseert het me verder eigenlijk ook helemaal niets. Ik had echter allang ingegrepen, maar dat is mijn two cents. Ik werk lang genoeg met RAID en harddisks om te weten dat doorgaan gewoon funest is, maar dat is jouw keuze. Alleen niet hier uit komen huilen als je alles kwijt bent geraakt, je was gewaarschuwd.
Ik geef je 1 advies en zie maar wat je er mee doet. Vervang je harddisks nu het nog kan en al je data nog bereikbaar is. Kopieer alle data naar je nieuwe harddisk en gooi je huidige weg, daar heb je nog weinig aan. Je zou ze kunnen gebruiken voor onbelangrijke data, maar verder ook niet.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

In plaats van op dit forum te posten, zou je NU aan het backuppen moeten zijn.

STAP 1. KOPIEER ALLE BELANGRIJKE BESTANDEN NAAR EEN ANDERE HDD
STAP 2. GOOI DIE TIKKENDE HARDE SCHIJF WEG, DIE IS 99% DOOD

Sorry voor de caps, ik kan er gewoon niet tegen dat bartian niets doet / wil doen / wil snappen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• KeDeShCh
@Mavamaarten.

Het is mij duidelijk waarom bartian zo eigenwijs is. Kijk maar eens in zijn profiel en dan naar zijn geboortedatum, die is 29 mei 1994. Jong en eigenwijs dus, denkt het allemaal beter te weten. In ieder geval beter dan mensen die al jaren in het vak zitten en weten waarover ze praten. Als bartian nou eigenwijs wil zijn, laat het hem dan lekker zijn. Ik steek in ieder geval geen nanoseconde meer in die gast, ik ga wel een conversatie aan met mijn muur, dat heeft meer effect.

• bartian
@KeDeShCh
waarom geef je überhaupt een reactie als je toch vindt dat het niet nuttig is? waarom begon je dan niet met tegen je muur lullen in plaats van iemand uitmaken voor eigenwijs terwijl ik alle advies serieus neem en niet tegenspreek of wat dan ook. ik stel kritische vragen zodat mensen goede antwoorden geven. als je niets positiefs te zeggen hebt zeg dan niets.

iedereen behalve kedeshch bedankt voor alle reacties. ik wist niet dat een raid0 fout letaal is voor een schijf.
bedankt :)

[Voor 14% gewijzigd door bartian op 12-10-2010 23:07]

• KeDeShCh
Heb ik op je pikkie gestaan jochie? Moet je hem maar achter je rits houden, dan kan ik er ook niet op gaan staan. Als je reactie's wel iets aangeven, is dat je het advies negeert en dan ben je in mijn ogen eigenwijs. Daarnaast ben jij niet de aangewezen persoon om mij te verbieden om niets te zeggen, groei eerst maar eens een keer op en kom dan maar terug. Bijdehandte koter.

• bartian
doe eens normaal. als iemand iets niet begrijpt hoef je niet meteen zo chagrijnig te worden omdat jij er toevallig alles van weet omdat je 'ouder en wijzer' bent. als ik niet weet wat een raid0 error inhoudt kan ik er toch ook nbiets aan doen? ik kwam hier om advies te horen, niet om kritiek van arrogante computergeeks te zoeken.

• KeDeShCh
Ga je nu ook al beslissen wat ik voel? Wie ben jij? Ik weet heel zeker dat ik ouder en wijzer ben dan jou, dat is gewoon een gegeven feit. Arrogant, kijk eens in de spiegel, als die het overleeft.

• bartian
weet je eigenlijk wel wat arrogant betekent? volgens mij niet.ik heb het even voor je opgezocht: 'ar·ro·gant bn, bw met een te hoge dunk van zichzelf; verwaand'. ik geef toe dat ik niks weet van raid0 en dergelijke computerdingen, dat is niet arrogantie. jij daarentegen blijft volhouden dat ik mensen tegenspreek enzo en dat je zo cool bent en dat jij iets anders zou doen, nou succes ermee, val mij dan niet lastig.

[Voor 24% gewijzigd door bartian op 12-10-2010 23:20]

• KeDeShCh
Gut gut gut, nogmaals op je pikkie getrapt. Het is goed met je. Mijn data is het toch niet, dat bescherm ik wel beter dan dat jij dat doet. BTW, je hebt een aardig grote mond voor je schoenmaat, zeker alleen voeding genoten ipv opvoeding? Dat je mensen tegenspreek, maakt dit topic zelf wel duidelijk, maar kijk lekker de andere kant op, see if I care. Cool ben ik niet, ik ben gewoon realistisch, maar dat kan je blijkbaar niet aan, eigenlijk ben je dus best wel zielig, maar ook dat is mijn probleem niet. Succes verder, maar van mij zal je nooit meer advies krijgen, je slaat het toch in de wind, net zoals anderen dat ook aangeven.

• bartian
ten eerste: je geeft geen nuttig advies
ten tweede: wat je zegt is al zes keer door anderen gezegd
ten derde: als het je allemaal niets kan schelen bemoei je er dan niet mee!
ten vierde: je weet helemaal niet wat ik met mijn data doe! misschien heb ik al 36 back-ups gemaakt voor dat jij kwam! als je ergens niks van weet zeg er dan niks over.
ten vijfde: waarom begon je eigenlijk met dingen zeggen als het je niks kan schelen? en waarom op zo'n negatieve tooon? de overgang zeker...

• KeDeShCh
Ten eerste / tweede : het was wel nuttig advies, alleen was het advies wat je al 5 keer genegeerd had, dus je bewijst mijn punt. I rest my case.
Ten derde : Nogmaals, jij bent niet de aangewezen persoon om mij te commanderen, daar ben je gewoon te jong voor.
Ten vierde : Wat je met je data doet, laat me inderdaad koud, zeker als ik merk dat mensen advies constant lopen te negeren, zoals jij doet.
Ten vijfde : Nogmaals, als mensen advies constant negeren, kan het mij inderdaad niets meer schelen. Ik weet wel betere manieren om mijn tijd te verspillen. Overgang? Neuh, nog jaren weg, het zal eerder aan jou opspelende puberhormoontjes (haantjesgedrag) liggen. Misschien ga je eens advies aannemen als je wat ouder bent, maar ik betwijfel het, dat gaat zo moeilijk als je een complete fabriek die betonplaten produceert voor je kop hebt hangen.

• Slapstick
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-09 12:55

Slapstick

Me, myself or I

en ten zoveelste. Jongens doe eens volwassen! Het is maar het internetz hoor..

:TweakBlog:

• Hoite
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 24-09 11:52

Hoite

Goed verhaal

Ga dit asjeblieft eens over DM uitvechten ofzo.

Lekker kort.

• MrVegeta
  • Laatst online: 24-09 09:53

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Look at your postcount, now at mine, now back to yours. Your postcount is not like my postcount. But it could be. Look at your keyboard now back to your screen. I'm on a internet. Do you want your postcount to be like mine? Then start using your brain and stop the trolls. Look to your left. Now to your right. Now back at your postcount. Has it improved yet? No? Then stop the trolls and start the post. I'm on a unicorn. B-)

Moar serieus. Wanneer HDD's gaan tikken betekend dat weinig goeds en moet je zo snel mogelijk je data gaan backuppen.

[Voor 12% gewijzigd door MrVegeta op 12-10-2010 23:51]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Gianni Rombios
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Hmm even wat anders:
Ik neem aan dat die xps met raid0 is gekocht. Dan is het niet zo vreemd dat de eigenaar daar niks vanaf weet. Ik zou eerst backuppen (met een externe harde schijf) en daarna de garantie checken. Vrij goeie kans dat je er nog garantie op hebt. Check je service tag (een sticker op je kast) en ga naar www.dell.nl -> productondersteuning. Vaak zit er 3 jaar garantie op xps systemen. Check dat eens even.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 14-09 21:36
Je probleem is simpel: je hardware gaat defect.

Je acties zijn ook simpel: doe iets, of doe niets

Je resultaten zijn ook simpel: doe niets; je data zal verloren gaan, of, doe iets: maak een backup en vervang je schijven.

Andere opties, keuzes, verhaaltjes: niet beschikbaar.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Nu online

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heerlijk zulke nutteloze discussies :D .. Kom op wie doet er nog een schepje bovenop? :D

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Dit topic gaat tijdelijk op slot totdat ik de tijd heb gevonden om het een en ander recht te trekken, want dit gaat nergens over.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee