Toon posts:

[Win7] Disk Read Error

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• iloveyou
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 29-07-2015
Ik heb denk ik een uitdaging gevonden. Mijn vader zit met het volgende,

Het probleem
Bij het booten geeft de laptop de volgende melding "A Disk Read Error Occured. Press CTRL+ALT+DEL to restart."

Het systeem
Sony Vaio VGN-AR61M
Windows 7

De laptop is gekocht in ik geloof 2008 en heeft altijd goed gewerkt - hardwarematig in ieder geval. Nu kreeg mijn vader eergisteren de error zoals hierboven vermeld. Helaas was ik niet in de buurt om er even naar te kijken en heeft mijn vader hem naar een reparatiebedrijf gebracht. Daar hebben ze gezegd dat de schijf kapot is en 'm vervangen. Persoonlijk denk ik dat er hooguit sprake is van een aantal bad sectors, maar goed. Feit is dat ze de schijf vervangen hebben en een clean install hebben gedaan. Het hardware probleem is hiermee dus in zekere zin opgelost.

Via een externe schijf is een backup van Acronis teruggeplaatst, maar... deze bleek maar tot augustus 2009 te zijn bijgewerkt ( :') ). Toen ik dit vernam heb ik mijn vader gevraagd zijn (kapotte) harde schijf eens langs te brengen en dan wil ik proberen deze uit te lezen op mijn computer. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar zoals altijd, Google is je vriend. Ik wil deze methode dan eerst uitproberen, maar aangezien het voor mijn vader van levensbelang is zijn data terug te krijgen (ivm een uitvoerige administratie) vraag ik hier om raad.

Hoe denken jullie hier over en/of is er iemand die hier ervaring mee heeft?

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Sluit 'm eerst 'ns gewoon aan via een USB converter op een werkende computer (of hang 'm erin als de juiste aansluitingen voorhanden zijn) en kijk wat je eraf kunt halen is geen optie?

[Voor 36% gewijzigd door remco_k op 08-10-2010 12:49]

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
In eerste instantie proberen om een image te maken van de volledige hardeschijf. En vergeet vooral niet om het Thematopic: Datarecovery door te lezen.

En als de data echt van levensbelang is: vooral zelf niets aan doen en een professioneel bedrijf inschakelen. Kost een smak geld waarschijnlijk maar als er iets defect is en je gaat er zelf mee zitten klooien is de kans vele malen groter dat er veel data verloren gaat.

[Voor 44% gewijzigd door Rupie op 08-10-2010 12:52]

Desktop | Server | Laptop

• iloveyou
Alvast bedankt voor jullie replies.

De schijf aan een werkende computer hangen (als slave) is absoluut een optie, maar dat zou dan maandag of dinsdag pas kunnen en daarom kwam ik hier om advies vragen.

Dat topic zal ik eens goed doorlezen en ik had m'n vader inderdaad gezegd dat een professioneel bedrijf altijd nog een optie is, maar mijn inziens wel een last resort.

De schijf aan een werkende computer hangen hoeft toch niet tot dataverlies te leiden? Dat wilde ik nl. wel even proberen.

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Hardware probleem? Wat heeft dat dan met Windows te maken? :)

>>> OH

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• iloveyou
Inmiddels is het dus geen hardware probleem meer, maar een kwestie van data retrieval in een Windows omgeving. Dan zou die hier dus mogen blijven staan. Of zie ik dat verkeerd?

• iloveyou
Ben inmiddels met de harddisk aan het stoeien, maar uitlezen in Windows omgeving lukt niet. Ik heb het geprobeerd met zowel een 2.5" to USB converter en 'n extern kastje. Hij blijft namelijk laden (net zoals met een oude DVD bijv.) om vervolgens te freezen.

Dus, ik heb de schijf in een laptop gehangen en probeer nu met Ultimate Boot CD (of USB om precies te zijn) te kijken of ik er iets mee kan.

To be continued.

[Voor 96% gewijzigd door iloveyou op 13-10-2010 13:09]

• iloveyou
UBCD werkt niet vanwege ontbrekende SATA drivers. Handmatig toevoegen lukt me zo 1-2-3 niet, omdat de driver van de fabrikant (Fujitsu) verpakt zit in een EXE bestand en ik heb een INF nodig.

Vermoedelijk ontbreekt de driver omdat ik een build op basis van WinXP SP2 heb gemaakt van UBCD en de laptop op Vista draaide van origine.

Aldus heb ik een andere boot cd geprobeerd, namelijk Hiren's. Deze herkent de schijf alvast wel en probeert 'm nu via de tool PartitionSave uit te lezen, maar het duurt nu al even...

• iloveyou
Uitlezen met PartitionSave is gelukt, maar bij het kopieëren van individuele bestanden loopt-ie tegen bad sector warnings aan. Dat idee laten varen en nu aan de slag gegaan met HDAT2 dat bad sectors (in sommige gevallen) kan repareren.

• iloveyou
HDAT2 is niet gelukt en heb de schijf naar 'n laboratorium gebracht. Dit topic kan dicht :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee