Toon posts:

[iMac] G5 valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

• bibi2205
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:31
Vanavond een iMac G5 overgekocht voor 50€ (17", PPC G5 2Ghz, 512Mb, 250Gb, Superdrive, Airport&Bluetooth), verkoper deed hem weg omdat hij een 'mapje met een vraagteken' gaf bij het opstarten... Dat probleem was snel opgelost, maar daar bleef het jammer genoeg niet bij.

Ik weet dat deze toestellen problemen hebben met het Logic Board (lekkende capacitoren), maar dat is bij dit toestel niet het probleem. Deze zien er allemaal nog super goed uit.

Dan maar wat verder gezocht op Google en ik merkte dat de G5 iMac's ook wel eens problemen hebben met hun voedingen. Serienr kan ik op de Apple website niet meer nakijken want dat 'extended repair program' is gesloten, en er is geen info meer van terug te vinden ivm welke serienr's. Wat ik wel heb ontdekt is dat het een probleem is met iMac's met EMC 2056, en mijn toestel heeft EMC 2055..

Het toestel heeft wel de juiste symptomen:
* Start niet altijd van de 1ste keer op als men de powerknop indrukt.
* Valt spontaan uit.

Maw, momenteel ben ik er redelijk van overtuigd dat de voeding het probleem is. (SMC, PRAM en NVRam resetten moet ik nog doen, update volgt later wel, al vrees ik dat het weinig verschil zal maken.)

Ik heb hier wel een Leopard Retail install DVD, de media die bij de iMac zaten heb ik niet.

Hebben jullie nog suggesties ivm dingen dat ik kan proberen? En hebben jullie soms goede/goedkope adresjes om onderdelen te kunnen bestellen? :)

AMD Ryzen 5600X : Noctua NH-D15S chromax.black : Gigabyte Aorus B550 Pro : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• Touchdomex
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 22:17

Touchdomex

Meisje!

Alsnog heel precies de condensatoren langslopen? Eventueel ook in de voeding of gewoon overal? Als je weet dat het systeem er last van heeft kan het nooit kwaad om dat extra goed te bekijken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Elco's in de voeding vervangen :)

• bibi2205
Ik heb enkel de condensatoren op het Logic Board bekeken, de voeding zelf heb ik nog niet gecontrolleerd.

Daarnet even SMC, PRAM en NVRAM gereset, nog eens geprobeerd en hij viel na een 15 tal seconden weer uit, aleen krijg ik er nu totaal geen leven meer uit.. Voeding heeft het vermoedelijk helemaal begeven nu, er is nl. ook een 'ongemakkelijk geurtje' bij, als je begrijpt wat ik bedoel. (En mijn dvd zit erin vast :p)

[Voor 10% gewijzigd door bibi2205 op 07-10-2010 23:27]

AMD Ryzen 5600X : Noctua NH-D15S chromax.black : Gigabyte Aorus B550 Pro : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Samsung 970 Evo Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Ik heb eventueel nog wel een voeding voor je. Komt uit een 20" G5 1,8 Ghz met defect logicboard. Apple p/n: 614-0279 Rev. A 180W. Moet je dus even kijken of deze gegevens overeen komen met je huidige voeding. :)

• bibi2205
Dit is de voeding die eruit komt.
P/N: 614-0365, Rev B, 180W. (Het gaat hier ook over een '2nd Gen' iMac G5, met Ambient Light Sensor.)

Voeding vanmiddag samen met een collega even uit elkaar gegooid en er zijn 3-4 condensators die een beetje 'gespannen' staan, dus we hebben het probleem gevonden waarschijnlijk. :)

@ Satch: Heb je soms nog een HDD bracket liggen? Die zat er bij mij nl. niet in. :(

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dit is het standaard condensatoren probleem.

[Repair] iMac G5 lekkende condensatoren fix ik heb zelf alle mainboard caps vervangen, dat ze er niet defect uit zien betekent niet dat ze dat niet zijn. De voeding caps kun je beter ook meteen doen, maar bij mij was het niet nodig.

Eventueel wil ik je mac voor dezelfde 50 euro overnemen, heb wel weer es zin in een middag knutselen. Dit aanbod vervalt zodra je zelf gaat solderen/knutselen.

[Voor 20% gewijzigd door sebastius op 09-10-2010 11:31]

• bibi2205
Er is ondertussen al een beetje geknutseld aan de voeding, maandag solderen en dan weten we meer.. Ik doe hem zeker niet weg, het was bedoeld als projectje voor mezelf. :)

Vandaag ook wat foto's gemaakt, voor de geïnteresseerden:
Zo ligt hij er nu bij..

Overzichtje..

De 'risico groep' op het Logic Board ziet er nog goed uit..

Probleem gevonden (in de voeding)..
De laatste foto is niet echt duidelijk, maar er moeten 2 condensators vervangen worden, ongeveer in het midden van de foto.

En ondertussen iemand gevonden die een voeding en de 2 bovenste fans samen wil verkopen voor 20€, dus dat probleem is ook opgelost. Enkel voor de HD Bracket zoek ik nog een oplossing. (Vastlijmen is mogelijk, maar niet echt handig. :))

*edit*
Ik zie net dat alle foto's in volledig formaat er wat wazig uitzien.. Ze zijn gemaakt met de iPhone 4, en ik heb telkens de HDR versie geüpload. (De andere waren wel iets beter, maar door slechte belichting (imo) te onduidelijk.)

[Voor 7% gewijzigd door bibi2205 op 09-10-2010 20:23]

• bibi2205
Kleine update:

Vandaag de voeding gerepareerd (de 2 lekkende condensators vervangen) en...

Victory! :)

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wees nou slim en vervang alles :)

Maar gefeliciteerd, leuke machientjes zijn het!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee