Toon posts:

Met uitvoerkenteken door Duitsland heen?

Pagina: 1
Acties:

• netvor
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-09-2012
Zoals velen in dit forum ben ik in de markt voor een tweedehands auto. Hoewel ik alweer een paar jaartjes niet in Nederland woon koop ik hem toch liever in Nederland vanwege de iets lagere prijzen en de iets minder schurftige praktijken van de autoverkopers. Dit betekent dat ik het traject van de export/import moet doorlopen.

Via dit topic en de sites van GWK en RDW ben ik al het nodige te weten gekomen: de RDW geeft aan koper en verkoper een verklaring af en aan koper ook nog eens een uitvoerkenteken, en hiermee heb je 14 dagen de tijd om in het land van bestemming de auto in te laten schrijven. Tot zover geen probleem. Er zijn echter een aantal dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn, zoals:

1) Mag ik met zo'n uitvoerkenteken ongestoord door Duitsland heen karren? Ik woon in Praag, dus ik moet vanuit Nederland eerst door Duitsland heen. Kan ik, zodra ik het uitvoerkenteken heb gemonteerd, zo in één ruk Duitsland binnenrijden of zet de douane me dan aan de kant?

2) Het is mij duidelijk dat ik met het uitvoerkenteken ook apart WA-verzekering moet afsluiten. Bij de GWK bieden ze aan om zowel de verzekering als de RDW-formaliteiten tegelijk af te handelen, dat is wel praktisch. Ik neem aan dat zo'n tijdelijke verzekering gewoon in het buitenland geaccepteerd gaat worden zonder gekkigheid?

3) Moet ik de auto ook officieel op mijn naam laten zetten? Uit het topic waar ik naar link krijg ik het idee dat het mogelijk is om naast de koopovereenkomst alleen de uitvoerformaliteiten te regelen, zonder dat ik het kenteken op mijn naam laat zetten--het Nederlandse kenteken vervalt immers. Als ik dit doe, betekent dit dan dat van mij geen motorrijtuigenbelasting / BPM wordt gevraagd? En een tweede vraag, wat zijn de ervaringen met Nederlandse autobedrijven, gaan ze hierin mee of eisen ze (zoals TS in het gelinkte topic) een tenaamstelling?

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• ed31
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2018
Ga op een dinsdagmiddag langs de A1 staan.......
Dan komen alle Polen van de Automarkt in Utrecht af, die kunnen je vast wel vertellen wat er wel/niet kan.
Overigens rijden die allemaal met zo'n uitvoerkenteken in 1 ruk naar huis.

https://www.tradingview.com/u/Crypto_Ed/

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee