Toon posts:

Platters overzetten HDD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren van iemand een HDD in ontvangst genomen waarbij de platters hoogstwaarschijnlijk overgezet dienen te worden.

Het was een niet al te slimme actie, want voordat de schijf bij mij kwam heeft een 'handige' collega er even naar gekeken. Deze collega heeft de schijf volledig uit elkaar gehaald zonder gebruik cleanroom
( 8)7 ) tot aan platter-niveau aan toe.

Nu is het mijn taak proberen te redden wat er te redden valt, en maakte hun het geen drol uit als ik zonder gebruik van een cleanroom, de platters zou overzetten. Als de schijf met de behorende informatie het voor 5 minuten kan uithouden, is dat tijd genoeg om de gegevens eraf te halen en de schijf in de vuilnisbak te gooien.

Het is niet de eerste keer dat ik bijv een printplaat swap heb uitgevoerd, vooral model & type/serienummer zijn van belang voor een succesvolle swap. Het overzetten van platters is ander werk. En waar moet ik qua model & typenummer van de HDD, nu exact op letten? Moet ik een dezelfde schijf uit dezelfde productie tijd? Of een nummer van ontwerp-datum hebben wat er zo dicht mogelijk bij ligt? Is firmware van invloed? Dit zijn vragen waar ik zelf ook een beetje mee zit, maar mischien dat iemand antwoord kan geven. Net zoals bij een auto kan ik me voorstellen dat het erin stoppen van een andere ECU wel eens voor hele andere werkingen / waardes kan zorgen.

Ebay o.a is een goede bron van 2dehands hardware, zoverre heb ik een disk gezien wat er qua specificaties & serienummer het dichts bij komt.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:08
Bezint eer ge begint, een platter overzetten is een beste klus en bijna ondoenbaar :X

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens in Thematopic: Datarecovery, daar staan een aantal links van Scott Moulton, die het ook heeft over het overzetten van platters. Daar zit nog best bruikbare informatie tussen denk ik.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-02 16:22

lasharor

7 december 2004

Met alle respect hoor Jism, maar kan je dit niet beter door een Professional laten doen?

ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat dit een succes gaat worden

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zeker met de huidige datadichtheid is het een enorm moeilijke klus. Een klein minuscuul stofje, en je kan al een groot probleem hebben. Als het echt belangrijke data is, kan je er beter een goed bedrijf naar laten kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al schreef, is de schijf volledig uit elkaar gehaald door 1 of andere 'collega' op bureau op kantoor. De HDD heeft z'n garantie allang verloren en waar de HDD nog tikte doet het nu dus niks meer. Ze willen geen fiks bedrag uitgeven en heb ze ook re'eel verteld hoe de vork in de steel zit. Ze vinden het goed en willen het ondanks het risico, toch proberen.

Nu is het dus voor mij zaak om ten eerste zoveel mogelijk info te winnen wat betreft het overzetten van platters, op youtube staan aardig wat filmpjes, maar waar het mij om gaat is in hoeverre moet de schijf identiek zijn? Je hebt namelijk verschillende modellen, productie-datums, firmware's en / of serienummers, natuurlijk wil ik een exacte schijf in alles hebben, maar die vind je maar nauwelijks. Of ze zijn er wel maar je moet winkels gaan vragen om type/serienummers.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het enkel over de platters overzetten gaat, denk ik dat een schijf van hetzelfde model en dezelfde revisie voldoende is.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:31:
Als het enkel over de platters overzetten gaat, denk ik dat een schijf van hetzelfde model en dezelfde revisie voldoende is.
Maar er is geen verschil in bijv de manier hoe een schijf de platters benaderd met een ander type firmware? Ook niet ander serienummer?

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Is het een disk met een enkele platter of meerdere?
Je zal de schijfkop moeten demonteren en die weer terugmonteren, en dat komt nogal nauw met speling en afstand tot de platter volgens mij, en als hij perongeluk de platter raakt heb je een mooi krasje waarschijnlijk. Ik zou er niet aan beginnen..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:32:
[...]

Maar er is geen verschil in bijv de manier hoe een schijf de platters benaderd met een ander type firmware? Ook niet ander serienummer?
Ja, die is er dus wel. Check die filmpjes waar ik je eerder naar verweest maar eens. Die gast legt precies uit wat er mis kan zijn. Komt in 't kort neer op continue updates van alignment en dergelijke.

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

In een bedrijf is het wel waarschijnlijk dat er meerdere dezelfde schijven in gebruik zijn.
Wellicht is het een idee om naar andere in bedrijf zijnde schijven te kijken voor de serienummers.

Who is John Galt?

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 14:03
Zijn de verschillende platters ook los van elkaar geweest? De onderlinge positie is essentieel, dus zodra ze niet meer aligned zijn kan je het zo goed als vergeten...

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet meer dan dat het ding open is geweest gezien de warranty void sticker.

Ik vermoed dus dat dat ding zonder cover aangesloten is en getest is, wellicht met een schroevendraaier tegen de koppen getikt omdat het ding ' tikte ' 8)7

Maakt niet uit, ik krijg gewoon betaald voor deze opdracht, of het nu lukt of niet, maar waar het mij om gaat is of ik ook een andere disk uit een andere serie kan gebruiken. Maar zoals Terw_Dan al zegt, de alignment en andere factoren spelen heel erg mee.

En laat zo'n schijf nou net op een bepaalde manier zijn beschreven waarbij een andere HDD met controller er geen raad mee weet.
justmental schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 15:39:
In een bedrijf is het wel waarschijnlijk dat er meerdere dezelfde schijven in gebruik zijn.
Wellicht is het een idee om naar andere in bedrijf zijnde schijven te kijken voor de serienummers.
Goed gezien, maar dit gaat om een custom externe HDD. Gewoon USB controller + IDE disk.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2010 16:07 ]

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
check youtube even:

http://www.youtube.com/watch?v=r5DweCUkdUQ
http://www.youtube.com/watch?v=G1LnLEV-dk4
http://www.youtube.com/watch?v=fVyBP-A7tsQ&NR=1

Ik heb het ooit ook eens gedaan met een twee platter schijf. Het is niet makkelijk om met meer dan 2 platters te werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Azbest op 06-10-2010 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Azbest schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:21:
check youtube even:

http://www.youtube.com/watch?v=r5DweCUkdUQ
http://www.youtube.com/watch?v=G1LnLEV-dk4
http://www.youtube.com/watch?v=fVyBP-A7tsQ&NR=1

Ik heb het ooit ook eens gedaan met een twee platter schijf. Het is niet makkelijk om met meer dan 2 platters te werken.
Inderdaad.... Zo'n util is wel zo handig om in huis te hebben, geen vet afdrukken op de platters niets... Niets verschoven en je draait het er zo uit...

Ik heb de HDD nog niet opengemaakt, maar ik kan al 'raden' wat ermee aan de hand is. En nu het helemaal niets meer doet, vrees ik ook het ergste.
Pagina: 1