(Extra) Schakelaar remote-kabel auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een audiosysteem in mijn '95 ford fiesta gebouwd.
Het betreft hier een versterker, subwoofer en 2 hoedenplank boxjes.
So far so good.

Nu merk ik alleen dat de auto moeite heeft met starten. Nu ben ik niet heel technisch onderlegd maar ik vermoed dat de accu niet genoeg vermogen heeft om zowel de motor als het geluidssysteem tegelijkertijd van prik te voorzien. Aangezien het vervangen van de accu mij jammer van het geld lijkt zat ik te denken aan een schakelaar. Waarmee ik de radio, versterker etc. handmatig aan kan zetten op het moment dat de motor fatsoenlijk draait.

Waar ik zelf aan zat te denken was om een simpele schakelaar, bijvoorbeeld DEZE tussen de remote kabel te zetten.
Het lijkt mij dat hiermee het probleem is opgelost maar voordat ik aan het bestellen c.q. knutselen ga wilde ik graag jullie vragen of dit daadwerkelijk zal gaan werken.

Alvast bedankt,

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 22:35
Normaal gesproken (indien de radio aan is gesloten zoals het hoort) zal de versterker mee uit gaan op het moment dat je het contact verbreekt / de radio uitzet. Op dit moment valt dan de stroom van je remote kabel af en wordt de en poort op de versterker niet langer bekrachtigt en gaat je versterker uit. Dus hier een schakelaar tussenzetten heeft geen zin.

Dit heeft alleen zin als je radio niet goed is aangsloten (constante +12v op de remote) zit. Als dit het geval is is het slim om een schakelaar ertussen te zetten.
En het is trouwens wel echt een lelijke schakelaar. is deze niet mooier:
Afbeeldingslocatie: http://www.tomacarparts.nl/images/40/40.258.jpg

En hier vind je de rest van hun aanbod:
http://www.tomacarparts.n...b=43&act_sub=true&taal=NL

Dit aanbod is te vinden ook ergens bij jou in de buurt moet je alleen ff op hun site kijken

[ Voor 26% gewijzigd door boombes op 05-10-2010 15:18 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Zowel de radio als de versterker zijn correct aangesloten op de remote kabel. Het in/uit schakelen gaat dus in principe ook naar wens. Probleem is echter dat wanneer ik de auto probeer te starten, de accu blijkbaar niet genoeg vermogen kan leveren om alles in 1 klap van stroom te voorzien. Vandaar dat ik zat te denken aan een schakelaar die, op het moment dat ik de auto wil starten, 'uit' staat. Zodat ik zodra de motor eenmaal loopt, de radio/versterker handmatig van prik kan voorzien.

Edit: Haha, hij was inderdaad lelijk. Heb maar de eerste de beste schakelaar gepakt die ik op conrad kon vinden om op die manier een voorbeeldje te hebben ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Switchie op 05-10-2010 15:16 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
ja dan is het mogelijk gewoon 2 voetjes op de dunnekabel solderen (een tip strip hem wat verder blank en vouw hem dubbel zodat die steviger in het voetje komt. Dus met andere woorden Knip hem door waar je ongeveer wilt dat de schakelaar moet komen en zet hem gewoon ertussen.

Maar ik denk dat deze oplossing je probleem niet gaat verhelpen. Ik zou me accu sowieso maar eens door laten meten bij een garage bedrijf waarschijnlijk als dit te zwaar is gaat je accu deze winter toch kapot en kun je het beter voor zijn. (althans ik weet niet hoe zwaar je versterker is)

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 11:53
Ja want over het algemeen, let op algemeen, schakelt de stroomverdeler op het moment van starten alle niet belangrijke circuits (lees radio, verwarming en dat soort zaken) uit totdat het contactslot weer in stand 2 springt. Dus ik denk dat je beter eerst je accu maar eens moet laten doormeten.... Ik neem aan dat je al wel een lekstroom testje hebt gedaan :) Je kunt eens op je accu kijken hoeveel vermogen die levert.... Is het een diesel of een benzine auto? Diesels hebben namelijk meestal al standaard een iets zwaardere accu. Maar om startproblemen in de winter te voorkomen besteed eens tijd aan de accu.... je zou ook naar de waterniveau's kunnen kijken, mits het geen onderhoudsvrije accu is.

[ Voor 3% gewijzigd door muppet99 op 05-10-2010 15:28 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Ik ga er inderdaad vanuit dat het geen onderhoudsvrije accu zal zijn. De accu zal vermoedelijk geen oudje zijn gezien zijn 'uiterlijke' staat maar top-of-the-hill is het zeker niet. Lekstroom testje heb ik niet gedaan... Elektronica is niet mijn sterkste kant ;) Het betreft hier een simpel benzine autotje dus de accu zal vermoedelijk niet heel krachtig zijn inderdaad.

@Boombes,
Versterker valt an sich reuze mee, 1100 watt.

Edit: Als ik de sticker op de accu mag geloven betreft het dus wél een onderhoudsvrije accu. Deze sticker geeft mij tevens de volgende informatie:
12v 45AH (20h)
CCA Din 220a / EN 360a

Helaas is dit voor mij een onbekend gebied dus geen flauw idee wat het inhoud :?

[ Voor 24% gewijzigd door Switchie op 05-10-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Dan had ik graag ook nog even geweten hoeveel AH je accu is om te kunnen zeggen of je accu echt te zwak is. Dus niet het aantal A (startcapaciteit) dit ligt rond de 500 a 600 maar het aantal Ampere uur (AH) dit zal rond de 45 liggen.

*Nvm had je update nog niet gezien*

45 ampere is aan de zwakke kant voor toch een redelijke versterker. Ik zou je accu even door laten meten mocht deze al slechter beginnen te worden zou ik richting een 60 ampere accu aan
heb zelf een 650watt rms versterker en heb een extra concensator nodig + een zwaardere accu (80ah) om de piek belasting van de subwoofer weg te krijgen. want als bij mij de subwoofer in de oude situatie volluit stond zakte me stationair toerental weg richting de 600rpm. en dan had ik al een redelijk zware accu 60ah omdat ik een 1.8 motor heb.

[ Voor 56% gewijzigd door boombes op 05-10-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je zou iig vantevoren de remote-kabel even handmatig kunnen loshalen en kijken of je auto dan beter start. Is dat zo heeft een schakelaar zin, anders niet :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
Sprite_tm schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:44:
Je zou iig vantevoren de remote-kabel even handmatig kunnen loshalen en kijken of je auto dan beter start. Is dat zo heeft een schakelaar zin, anders niet :)
Was ik inderdaad van plan. Had echter niet verwacht dat ik zo snel respons zou krijgen en dus mijn pc niet 'kon' verlaten ;)
Zal het nu gelijk even doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik lees nergens dat de radio uit/standby staat met het starten, wat als je nou gewoon op het off knoppie drukt ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:49:
ik lees nergens dat de radio uit/standby staat met het starten, wat als je nou gewoon op het off knoppie drukt ?
En dat is nou juist het grappige.
Ik heb zojuist geprobeerd wat Sprite_tm aangaf: remote kabel loshalen. Dus kroonsteentje ertussenuit gehaald en de remote geheel los van de radio en versterker. Op dat moment wilde de auto helemaal niet meer starten :X :? :? Vervolgens spul weer aangesloten en geprobeerd de auto te starten met de radio uit. Auto startte als een zonnetje. Is dit nou puur toeval of snap ik het nou gewoon even helemaal niet meer? ;)

Anyway. Het zou mooi zijn als het probleem hiermee geheel geholpen zou zijn: simpel de radio uitzetten voor het uitschakelen van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je alles goed hebt aangesloten gaat de versterker samen uit met de radio.

in het geval van een losse draad moet je hem misschien even verbinden met massa. een zwevende ingang kan nogal onvoorspelbaar zijn

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Lijkt me nou niet het meest slimme, Remote is een vanaf de radio geschakelde 12 volt, als je die zomaar met de massa gaat verbinden is nou ook niet heel erg slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-06 22:35

Aapje

Opel-beun
Draait de startmotor langzaam??

Massa van de accu naar het chassis van de auto controleren.
Stroomkabels van de accu controleren naar de startmotor.
Radio lostrekken, en als 't helpt controleren of je geen aardlussen hebt.

En als dat allemaal 'goed' eruit ziet en alles deugelijk vast zit...... En hij toch langzaam blijft draaien met starten: Andere accu.

----

Draait de startmotor snel:

Bougies/Bougiekabels/Ontsteking controleren. Goede kans dat daarin 't probleem ligt. Zie ook even of er een benzine filter misschien verstopt zit e.d....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Switchie schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:35:
Ik ga er inderdaad vanuit dat het geen onderhoudsvrije accu zal zijn. De accu zal vermoedelijk geen oudje zijn gezien zijn 'uiterlijke' staat maar top-of-the-hill is het zeker niet. Lekstroom testje heb ik niet gedaan... Elektronica is niet mijn sterkste kant ;) Het betreft hier een simpel benzine autotje dus de accu zal vermoedelijk niet heel krachtig zijn inderdaad.

@Boombes,
Versterker valt an sich reuze mee, 1100 watt.

Edit: Als ik de sticker op de accu mag geloven betreft het dus wél een onderhoudsvrije accu. Deze sticker geeft mij tevens de volgende informatie:
12v 45AH (20h)
CCA Din 220a / EN 360a

Helaas is dit voor mij een onbekend gebied dus geen flauw idee wat het inhoud :?
Mwoah, die 1100 watt zou ik niet echt geloven. Een 1100watt RMS versterker heb je nog niet zomaar in je auto hangen 1100 / 12v = 92 Ampere.

In rust gebruikt de versterker niet zo veel, en als je bij het starten je autoradio uitzet, moet de versterker gewoon mee gaan.

Daarnaast wordt normaliter de radio ook uitgeschakeld tijdens het starten, maar doordat sommige radio's niet direct uitgaan (vaak laten ze niet iets van "goodbye" ofzo zien, kan het zijn dat je dit dus overbrugd.

Ik heb er vroeger ook een hele lange plank van een versterker in gehad, maar dat heeft bij het starten nog nooit problemen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

duifi schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 19:18:
Lijkt me nou niet het meest slimme, Remote is een vanaf de radio geschakelde 12 volt, als je die zomaar met de massa gaat verbinden is nou ook niet heel erg slim.
als je de hele draad lees, dan zie je dat sprite om te testen suggereed om de draad even los te hangen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
fish schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:02:
[...]

als je de hele draad lees, dan zie je dat sprite om te testen suggereed om de draad even los te hangen.
ja weet ik, maar jij suggereerd om hem aan de massa te hangen. en dat plus aan min is niet helemaal leuk volgens mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

duifi schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:20:
[...]

ja weet ik, maar jij suggereerd om hem aan de massa te hangen. en dat plus aan min is niet helemaal leuk volgens mij ;)
Het is een ingang voor een stuurspanning geen voedingspanning

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
duifi schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:20:
[...]

Kant van de versterker aan massa lijkt mij niet :) niet de uitgang van de radio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
Ik denk dat je een verbruiker in je auto hebt zitten en waarschijnlijk is je accu aan het sterven. Je zou een nieuwe accu kunnen proberen een 60 ampere accu kost ongeveer 50 euro hier in limburg. indien je in de buurt woont kan ik korting voor je regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Waar ik meer aan denk is dat jou dynamo niet genoeg vermogen heeft om de boel op kracht te houden, dus dat er meer prik gaat naar de audio dan de accu om bij te laden. Rijd eens een minuut of 10 met de radio uit, en zet dan pas de auto uit. Denk dat dan het starten veel beter gaat.

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:59
MiStErMaNiAc schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 22:31:
Waar ik meer aan denk is dat jou dynamo niet genoeg vermogen heeft om de boel op kracht te houden, dus dat er meer prik gaat naar de audio dan de accu om bij te laden. Rijd eens een minuut of 10 met de radio uit, en zet dan pas de auto uit. Denk dat dan het starten veel beter gaat.
dat dacht ik dus ook,

Heb hetzelfde, krappe accu, maar wel een ampje van 1000W.... oja en ik rij diesel
ik moet dus veel langer achter het stuur zitten om die accu een beetje op te laden...

voor mij ook tijd voor een nieuwe accu (al is deze nieteens zo oud)

oja, en misschien een suggestie om een minimaal 100 AH gel accu te installeren voor je sub en ander 12v spul, dit gevoed vanuit een diodeblok die aan je dynamo zit gekoppeld

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-06 22:35

Aapje

Opel-beun
Wat mensen altijd leuk doen, van die kant en klaar kabelsetjes van de Mediamarkt gebruiken voor amp's in de kofferbak. Maar niet even kijken naar de accu + Dynamo hoe deze verbonden zitten met het chassis.... Dat zijn 9/10 keer gewoon max 6~8mm3 kabels... Die moeten ook geupgrade worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Aapje schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 23:15:
Maar niet even kijken naar de accu + Dynamo hoe deze verbonden zitten met het chassis.... Dat zijn 9/10 keer gewoon max 6~8mm3 kabels... Die moeten ook geupgrade worden....
Als een autofabrikant werkelijk een 6~8mm2 draadje zou gebruiken om de min van de accu aan het chassis te knopen, dan smelt die kabel weg bij de eerste startpoging, dus dat is onzin.
De kabels van de dynamo zijn ook gewoon berekend op het vermogen wat die dynamo kan leveren, dus daar hoef je enkel naar te gaan kijken mocht je er een zwaardere dynamo inzetten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-06 20:02
je kan toch ook gewoon je radio altijd uit zetten bij het starten?

is hetzelfde als de schakelaar. want het is toch juist zo dat als je je radio aanzet je versterker ook aangaat..?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als ik mijn auto(ook al mijn vorige overigens) start dan gaat alles uit op dat moment, radio en dergelijk gaan uit alle power is beschikbaar voor de motor, zo hoort het te gaan volgens mijn. Je radio hoor helemaal niet aan te gaan als je de auto start, ook al stond die al aan omdat je sleutel al op het eerste contact had staan dan nog behoort de radio tijdelijk uitgeschakeld te worden tijdens het starten.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 12:56
Misschien een gek idee, maar als je gewoon je versterker niet op vol vermogen zet als je instapt?

Ik heb medelijden met je buren als je je versterkers standaard voluit hebt staan bij het instappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Zowiezo zakt bij het starten de spanning zo ver in dat je radio vaak stopt. Teminste ik heb geen oudere auto's gezien waar dat niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Mocht het probleem echt je radio/versterker etc zijn die teveel stroom trekt zijn. Kun je uiteraard een schakelaar plaatsen, maar je kunt ook een vertraagd opkomend relais nemen. Dan kun je alles uit het zicht wegwerken en gebeurd alles automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKnarf
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-09-2024
Mocht het probleem echt je radio/versterker etc zijn die teveel stroom trekt zijn. Kun je uiteraard een schakelaar plaatsen, maar je kunt ook een vertraagd opkomend relais nemen...
Sorry voor de necropost, maar het onderwerp is vandaag de dag nog van toepassing.

Is het niet zo dat er een verdenking van dusdanig lekstroom was, wat resulteerde in moeizaam starten van de auto?
Dus als er constant een actieve verbinding is, hoe schakelt dat relais zich uit dan? Zonder uitschakeling kan een vertraagde start natuurlijk niet. (Vertraagde start van de al gestarte versterker?)

Ik heb gereageerd omdat een vriendin van me met een Golf 6 ook problemen heeft met elk half jaar een nieuwe accu kopen omdat er dus ergens stroom verbruikt word. De boosdoener is mogelijk de aftermarket radio (zit een amp en sub op aangesloten ook), waardoor ze een hele nieuwe originele radio wil kopen...

Nu zei haar man ineens dat het lampje van de versterker aan blijft, wat betekend dat er nog voeding is. De radio is goed aangesloten, zeggen ze.
De bekabeling aan de kant van de radio ga ik nu inspecteren, maar ik zou wel graag horen wat eigenlijk de opties zijn (topic onderwerp) als het aankomt op het gebruik van een schakelaar.

Waar, tussen de accu en de versterker in, haak je die aan de kabels?

1: In het geval van alleen de amp en sub geen stroom als schakelaar uit is
2: en in geval van ook de radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-06 05:31
DeKnarf schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Waar, tussen de accu en de versterker in, haak je die aan de kabels?

1: In het geval van alleen de amp en sub geen stroom als schakelaar uit is
2: en in geval van ook de radio
Als je versterker lekstroom gebruikt dan zou ik deze met een dikke relais aan/uitschakelen mbv van den remote lijn. Het lijkt me wel een lastig.im een relais van 100+ Amp te.vinden, maar wellicht heeft een auto-audio zaak deze wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 22:24
fastedje schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Als je versterker lekstroom gebruikt dan zou ik deze met een dikke relais aan/uitschakelen mbv van den remote lijn. Het lijkt me wel een lastig.im een relais van 100+ Amp te.vinden, maar wellicht heeft een auto-audio zaak deze wel liggen.
Valt wel mee hoor:

https://www.accuweb.nl/relais-12-volt-100-ampere.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Tientje bij Amazon, je zou hem gewoon bij. op de achterlichten kunnen schakelen, hoef je ook niet aan de gang met de kabels die vanaf de radio komen.
Pagina: 1