HTPC, Dual scherm? + grabbit&Full HD tegelijk hangt

Pagina: 1
Acties:

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 08:00
Beste tweakers,

Ik heb net een HTPC in elkaar gezet. Het systeem draait in principe als een zonnetje. Een tweetal kleine problemen echter. Misschien kunnen jullie me helpen?

De hardware:

Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB

Origen AE S16T kast

Scythe Ninja Mini Rev. B koeler

AMD Athlon II X4 635 processor

Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) blu-ray speler

Corsair TX650W voeding

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G intern geheugen

Asrock 870 EXTREME3 moederbord

Gainward GTX 460 768MB graka

Windows 7 Professional Edition

Het vervelendste probleem is wanneer ik een Full HD film zit te kijken en Grabbit een film begint te "repair and extracten". De film begint dan regelmatig te stotteren. De afspeel programma's die ik gebruik (o.a. PowerDVD en XBMC) moeten om de 10-20 seconden bufferen. Wanneer ik in de tab prestaties van systeembeheer kijk, zie ik dat de 4 cores van de processor +/- 20% load hebben. Die zijn niet echt onder de indruk dus. Er zit 4Gb intern geheugen in het systeem. Lijkt me ook voldoende. Ook de grafische kaart lijkt me niet het probleem.

Ik vermoed dat de bottleneck bij de HDD zit. Klopt dit? Wanneer ik een tweede HDD in het systeem zou zetten (niet in een RAID config) en de download map van Grabbit op deze HDD zou zetten, zou mijn probleem opgelost zijn? Of moet grabbit ook op deze HDD geïnstalleerd worden? Ik heb nog een 500GB HDD in een ander systeem zitten die ik zou kunnen gebruiken.
Of is het beter een tweede identieke HDD te kopen en deze samen in RAID 0 mode te zetten?

Mijn tweede probleem; in de Origen S16T kast zit een touchscreen LCD ingebouwd. Ik wil namelijk het systeem kunnen bedienen (via het touchscreen) zonder de TV aan te moeten zetten. Het touchscreen heeft een max resolutie van 1024x768, maar kan 1900x1200 weergeven, al valt dan een deel van het beeld buiten het scherm.

Het systeem is aangesloten op een Full HD TV. In het Nvidia config scherm heb ik de duplicatie mode gekozen, beide schermen worden dus met 1920x1080 aangestuurd. Op beide schermen staat het bureaublad. Maar een deel van het bureaublad is niet zichtbaar op het Origen scherm, dus ik kan het systeem niet volledig bedienen met dit scherm en de uitlijning van het touchscreen klopt niet. Ik kan geen andere mode vinden waarbij ik het ingebouwde scherm op 1024x768 en de plasma op Full HD draai én op beide schermen het bureaublad heb.

Bestaat dit? Is er een instelling die ik over het hoofd zie? Moet ik op zoek gaan naar custom drivers voor de Nvidia kaart?

Any suggestions?? Alle hulp wordt gewaardeerd!!! _/-\o_
Groeten,

Louis

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
lmijnen schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:22:
Windows 7 Professional Edition
...
Ik vermoed dat de bottleneck bij de HDD zit. Klopt dit?
Waarschijnlijk, aagezien je Windows7 draait, kan je dit goed zien onder de "Performance Monitor" (op het zelfde tabblad prestaties, knop onderaan).
Op beide schermen staat het bureaublad. Maar een deel van het bureaublad is niet zichtbaar op het Origen scherm, dus ik kan het systeem niet volledig bedienen met dit scherm en de uitlijning van het touchscreen klopt niet. Ik kan geen andere mode vinden waarbij ik het ingebouwde scherm op 1024x768 en de plasma op Full HD draai én op beide schermen het bureaublad heb.

Bestaat dit? Is er een instelling die ik over het hoofd zie?
In NVIDIA Control Panel heb je iets als "GPU scaling" nodig. Ik kan het thuis voor je precies opzoeken, ik draai zelfde soort setup namelijk.

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12 09:44
lmijnen schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:22:

Het vervelendste probleem is wanneer ik een Full HD film zit te kijken en Grabbit een film begint te "repair and extracten". De film begint dan regelmatig te stotteren. De afspeel programma's die ik gebruik (o.a. PowerDVD en XBMC) moeten om de 10-20 seconden bufferen. Wanneer ik in de tab prestaties van systeembeheer kijk, zie ik dat de 4 cores van de processor +/- 20% load hebben. Die zijn niet echt onder de indruk dus. Er zit 4Gb intern geheugen in het systeem. Lijkt me ook voldoende. Ook de grafische kaart lijkt me niet het probleem.
Ik heb soortgelijke problemen gehad. Ik kwam er achter dat grabbit nogal veel resources gebruikt tov andere software om te downloaden en parren/unrarren. Ik ben geswitched naar SABnzbd (freeware). Dit bevalt mij in vrijwel alle opzichten stukken beter, het draait in je browser window. Sluit je de browser af, draait hij op de achtergrond onmerkbaar door. En bij het repairen en extracten heb ik er gewoon nooit last van. Bij grabbit kon ik aan alles op mn pc merken dat grabbit bezig was, bij SABnzbd heb ik het nooit in de gaten.

Ik heb ook het idee dat SABnzbd sneller repareert en extract dan grabbit deed.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik stel voor dat je inderdaad een tweede HDD koopt en dan ALLE mappen die enigzins met downloaden te maken hebben daarop zet !! Zodat je OS + HDD waar je de boel vandaan afspeelt geen last hebben van het downloaden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• JUST_me
Dank voor de bovenstaande suggesties!!

@Compaan, ik houd me aanbevolen voor de GPU scaling. Het zou de oplossing voor mijn probleem zijn!

• Kompaan
Onder Control Panel - NVIDIA Control Panel - Advanced Settings - Display - Adjust desktop size and position

Daar kan je de scaling opties vinden. Waarschijnlijk wil je NVIDIA Scaling (evt met fixed-aspect ratio) hebben.

• JUST_me
Hallo Kompaan,

Bedankt voor je tip. Ik kan inderdaad het bureaubald grootte en positie aanpassen vinden. Alleen kan ik in de tab alleen de positie van het bureaublad aanpassen (ik zie een bureaublad met op alle 4 de zijden een pijltje). Niet de grootte en ook geen scaling. Op mijn andere PC is de scaling wel weer aanwezig op de locatie die je aangeeft.

Voor de volledigheid, mijn plasma is via HDMI aangesloten, het ingebouwde lcd scherm via VGA. Ik heb de optie bureaublad dupliceren gekozen met de plasma als primaire kloon. Ik kan in de tab resolutie wel de resolutie van de plasma aanpassen, alle opties van het lcd scherm zijn grijs en niet te selecteren.

Heb je enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Dank voor je hulp!!

• Kompaan
Scaling werkt volgens mij alleen op HDMI/DVI, maar hoe je dit dan op moet lossen...

Even voor de duidelijkheid, volledige desktop is 1920x1080, die op HDMI moet, maar ook volledig te zien moet zin op een 1024x768 VGA monitor.

Als je 1080p naar je VGA monitor stuurt, kan je dan op je monitor het beeld aanpassen qua grootte?

• JUST_me
Kompaan schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 18:54:

Even voor de duidelijkheid, volledige desktop is 1920x1080, die op HDMI moet, maar ook volledig te zien moet zin op een 1024x768 VGA monitor.
Ja, dat klopt inderdaad.

Nee, ik kan het op de lcd niet aanpassen. Ik kan in het LCD menu alleen de positie v.h. bureaublad aanpassen. Niet de grootte. Ik heb ook een VGA/DVI converter, ik zou de LCD op een DVI poort aan kunnen sluiten, maar dan ziet hij waarsch nog steeds als VGA?

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1