Toon posts:

Asus P5N-D + Intel Core 2 Quad Q9400 = welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Chiem71
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 27-09-2012

Chiem71

Never a dull moment

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik ben de PC van mn dinnetje aan het upgraden zodat we komend weekend samen FFXIV kunnen spelen.

Gezien de game nogal CPU afhankelijk is wil ik de Intel Core 2 Quad Q9400 bestellen. Ik heb nu een Asus P5N-D mobo erin en Corsair Value Select VS1GB667D2 (PC2-5300)x2 geheugen.

Mijn vraag is, is dat aardig geheugen met deze CPU? Ik zit er namelijk aan te denken om er 1GB bij te prikken zodat er 3GB in totaal in zit. Of is het verstandig om ander geheugen te kopen?

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het heeft denk ik meer zin om voor sneller geheugen (PC2-6400) DDR-800 geheugen te gaan, dit ondersteunt je moederbord tot maximaal 8GB (met 64bits OS, ongeveer 3.7GB met 32bits OS).

3GB er in prikken raad ik niet aan met deze configuratie omdat je dan de mogelijkheid verliest om je geheugen via 2 kanalen aan te spreken (dual channel) wat aardig wat sneller is. Ik zou in plaats daar van voor 4GB gaan in combinatie met een 64bits versie van Windows, maar dan wordt de prijs toch wel wel aardig wat hoger ;)

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het misschien niet een idee de FAQ erop na te slaan?

Er staat iets belangrijks in, namelijk over de compatibiliteit van geheugen met het moederbord. Voordat je je vragen gaat stellen over performance zou ik ten zeerste aanraden om te achterhalen of het überhaupt gaat werken :o

Soittakaa Paranoid!

• Chiem71
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 27-09-2012

Chiem71

Never a dull moment

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:53:
Is het misschien niet een idee de FAQ erop na te slaan?

Er staat iets belangrijks in, namelijk over de compatibiliteit van geheugen met het moederbord. Voordat je je vragen gaat stellen over performance zou ik ten zeerste aanraden om te achterhalen of het überhaupt gaat werken :o
Dat heb ik. Of beter gezegd ik heb een aantal mem-configurators gebruikt, Corsair en OCZ. Het lijstje wat in de handleiding staat is erg klein/beperkt.Ben helaas niet zo enorm thuis in het hele PC-bouwen. Ik kan het wel maar voor mij is het moeilijk in te schatten of het echt zin heeft om over te stappen van PC2-5300 naar bijvoorbeeld PC2-6400. Ik ben er nu iig al achter dat 1GB erbij te prikken weinig zin heeft en dat het ook wel verstandig is om Win7 64bit erop te zetten daar 32bit niet de volledige 4GB ziet.
Houd dus in dat ik zeer waarschijnlijk wat meer geld moet reserveren voor de upgrade.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chiem71 schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:21:
[...]

Dat heb ik. Of beter gezegd ik heb een aantal mem-configurators gebruikt, Corsair en OCZ.
Wij van WC-eend...

De dag dat een configurator van Corsair iets anders dan Corsair zou aanraden is de dag dat ik het misschien vertrouw.
Het lijstje wat in de handleiding staat is erg klein/beperkt.
Ja. Des te meer reden om *daar* dus vanuit te gaan. Overigens zou je veel beter op de site van Asus kunnen kijken, allicht dat ondertussen meer getest is dan bij het verschijnen van de handleiding :o
Ben helaas niet zo enorm thuis in het hele PC-bouwen. Ik kan het wel maar voor mij is het moeilijk in te schatten of het echt zin heeft om over te stappen van PC2-5300 naar bijvoorbeeld PC2-6400.
Hoe zouden wij dat wel voor je in kunnen schatten? Enige wat je zou kunnen doen is om benchmarks van "FFXIV" op te zoeken met verschillende geheugensnelheden en kijken wat voor impact dat heeft. Als die niet voorhanden zijn, op zoek gaan naar games met dezelfde engine (moet je ook even opzoeken) waar die cijfers wel beschikbaar voor zijn.
Ik ben er nu iig al achter dat 1GB erbij te prikken weinig zin heeft en dat het ook wel verstandig is om Win7 64bit erop te zetten daar 32bit niet de volledige 4GB ziet.
Houd dus in dat ik zeer waarschijnlijk wat meer geld moet reserveren voor de upgrade.
Of doelgerichter werken - is het spel echt multithreaded? Zo nee heeft een quadcore weinig zin en kun je net zo goed een even hoog geclockte dualcore nemen. Dat scheelt geld die je weer in andere zaken kunt prikken. Ook hier moet je gewoon op zoek naar benchmarks om rauwe data te leveren en moet je vervolgens op basis van jouw eisen en wensen kiezen.

[Voor 4% gewijzigd door dion_b op 27-09-2010 23:06]

Soittakaa Paranoid!

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee