Toon posts:

Data weg na RAID migratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• 3dmaster
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-09 01:13
Ik heb op mijn RAID array van RAID1 (2x 2TB) naar RAID5 (3x 2TB) gemigreerd (AMD SB750 southbridge) en dit leek op het eerste gezicht goed te gaan.

Na de migratie had ik in disk managment nog mijn oude partities en kon ik gewoon door alle files. Na een reboot was echter alles weg. Er staan nu 2 partities (die dus nu 2x zo groot zijn) maar zonder filesystem. 2 RAW partities dus.

Ik weet dus zeker dat de data er nog is maar het is dus niet meer leesbaar, hoe kan ik nu het beste de data terughalen? Ik heb zo niet ergens 2TB reserve liggen :/

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thematopic: Datarecovery
Daar staan wat handige tooltjes.

Ik zou als de data belangrijk is even een 2TB schijfje halen om daarop te recoveren. Dingen op die bestaande RAIDarray gaan schrijven is zeker af te raden wil je je data nog terughalen.

30" monitor te koop

• Armageddon_2k
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22-09 15:47

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Je kan ook proberen de harddisks op een draaiend systeem zonder je raidcontroller aan te sluiten.
Met Raid1 kan dit sowiso, hoe een raid 5 reageert dus ik alleen niet te zeggen.

• dutch_warrior
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 29-08 18:39
GetDataBack for NTFS heeft mij wel eens gered :).
Met die tool zou je data moeten kunnen terughalen.

Hoe is deze migratie eigenlijk uitgevoerd, met een software tool ofzo ?
EDIT: Had niet goed gelezen :P

[Voor 35% gewijzigd door dutch_warrior op 24-09-2010 15:05]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Armageddon_2k schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:49:
Je kan ook proberen de harddisks op een draaiend systeem zonder je raidcontroller aan te sluiten.
Met Raid1 kan dit sowiso, hoe een raid 5 reageert dus ik alleen niet te zeggen.
Dat gaat je met RAID5 nooit lukken, omdat je toch een controller moet hebben die snapt waar welke data staat, welke bits paritybits zijn etc.

30" monitor te koop

• Armageddon_2k
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22-09 15:47

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Terw_Dan schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:51:
[...]
Dat gaat je met RAID5 nooit lukken, omdat je toch een controller moet hebben die snapt waar welke data staat, welke bits paritybits zijn etc.
Was ik al een beetje bang voor.

• 3dmaster
Ik doe nu een partition recovery van EUSEUS. als dat niet werkt trek ik een van de oude raid 1 schijven eruit en stop ik m in een andere pc en dan recoveren.

Het moet er gewoon nog zijn want na de migratie kon ik nog overal bij. pas na de reboot was het weg. Het lijkt me dus gewoon dat zolang ik niet ga schrijven de data nog op 1 van de 2 orginele raid 1 schijven staat.

Gelukkig heb ik van de meest belangrijke data een back-up maar een lading films en games en muziek zijn naar z'n gootje. (for now)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als jij een RAIDlevel gemigreert hebt dan heb je niet meer een RAID 1 disk, maar zijn het RAID 5 disks. Zo'n controller schrijft de parityblokken dan naar de disks toe, waarbij de data opnieuw ingedeeld wordt.
1 losse schijf daarvan pakken heeft dus totaal geen zin.

30" monitor te koop

• 3dmaster
Terw_Dan schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 15:27:
Maar als jij een RAIDlevel gemigreert hebt dan heb je niet meer een RAID 1 disk, maar zijn het RAID 5 disks. Zo'n controller schrijft de parityblokken dan naar de disks toe, waarbij de data opnieuw ingedeeld wordt.
1 losse schijf daarvan pakken heeft dus totaal geen zin.
Hmm maar waar ik dan met mijn kop niet bij kan is dat na de migratie alle data er nog was, ik had het 2 dagen geleden al gedaan. En na een reboot was het opeens weg.:S

• muppet99
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 25-09 17:22
Een beetje mosterd na de maaltijd.... Maar hier is wel weer het klassieke voorbeeld waarom je eerst een backup moet draaien voordat je met je dataopslag gaat experimenteren....

Geeft je controller geen errors aan? En ik zou niet de raid uit elkaar trekken... Of je moet zeker weten hoe jou parity wordt weggeschreven... Ben niet in de datasheets van je controller gedoken, maar hij kan het wegschrijven op 1 schijf of per data block het wegscrijven op 1 van de schijven. Als het laatste geval van toepassing is kan een datarepair programma er kop nog staart van maken als je de raid araay uit elkaar trekt, opdat hij dan tegen parity opslag aanloopt....

Carpe Diem

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

3dmaster schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 15:29:
[...]

Hmm maar waar ik dan met mijn kop niet bij kan is dat na de migratie alle data er nog was, ik had het 2 dagen geleden al gedaan. En na een reboot was het opeens weg.:S
Het lijkt me dat het gewoon een RAID5 array was die corrupt is geraakt. Om gezeik te voorkomen zou ik die array niet uit elkaar trekken, maar gewoon proberen te recoveren op deze manier.

30" monitor te koop

• 3dmaster
hij is nu bezig, nog 7 uur te gaan.

BAckup had ik wel van belangrijke data, maar de minder belangrijke data zoals muziek, games films niet. ( simpelweg te veel om te back-uppen).

Nou ja, iig kijken wat hieruit komt. Hopelijk is het geluk me goed gezind :)

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat ik mij afvraag, ondersteund deze onboard RAID controller uberhaubt RAID Level Migration. Over het algemeen is dat voorbehouden aan de wat duurdere RAID controllers. Ik ben al even aan het zoeken geweest, maar ik kan het nergens vinden. Zover ik weet wordt dit bijvoorbeeld ook niet ondersteund door de populaire Intel (onboard) RAID controllers. Ik kan mij er iets bij voorstellen, dat pas na de reboot de nieuwe RAID configuratie actief is geworden en daarmee de data verloren is gegaan.'

Overigens welk merk/type hardeschijfen gebruik je?

[Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 25-09-2010 13:35]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• 3dmaster
3x WD GP EADS 2TB schijven.

Recoveren gaat wel enorm traag maar heb vrijwel alles terug op het eerste gezicht. Staan wel vreemd genoeg soms wat bestanden in verkeerde mappen nu maar al m'n films en muziek is terug :). documenten e.d. had ik gelukkig altijd al gemirrored op een ex hd.

• John2B
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 05-09 00:02

John2B

I Love RAID5..!!

_Dune_ schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:31:
Wat ik mij afvraag, ondersteund deze onboard RAID controller uberhaubt RAID Level Migration. Over het algemeen is dat voorbehouden aan de wat duurdere RAID controllers. Ik ben al even aan het zoeken geweest, maar ik kan het nergens vinden. Zover ik weet wordt dit bijvoorbeeld ook niet ondersteund door de populaire Intel (onboard) RAID controllers. Ik kan mij er iets bij voorstellen, dat pas na de reboot de nieuwe RAID configuratie actief is geworden en daarmee de data verloren is gegaan.'

Overigens welk merk/type hardeschijfen gebruik je?
Ja, precies...ik zit het hele verhaal te lezen en vroeg me gelijk of of dat "inmiddels" op interne controllertjes ook al kon...?

Zoals de situatie wordt geschets, wijzigen RAID Level en na reboot weg, en vermoed ik dat dat toch echt niet kan en verklaard dat alles weg is na de reboot zoals ook _Dune_ zegt ;-(
3dmaster schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 22:46:
3x WD GP EADS 2TB schijven.

Recoveren gaat wel enorm traag maar heb vrijwel alles terug op het eerste gezicht. Staan wel vreemd genoeg soms wat bestanden in verkeerde mappen nu maar al m'n films en muziek is terug :). documenten e.d. had ik gelukkig altijd al gemirrored op een ex hd.
Maar lees dat je met recoveren al een en ander hebt kunnen terughalen...mooi !!!

[Voor 20% gewijzigd door John2B op 25-09-2010 23:04]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• 3dmaster
Het is een gewone SB750 southbridge. In de software die erbij zit, raidXpert, zit een optie migrate en die heb ik gebruikt. Het net wat meer research gedaan en ik kwam erachter dat het mis gaat zodra je over de 2TB grens gaat, wat ik dus heb gedaan :'). MAar ik heb alles terug :) Met een EASEUS file recovery. die kon met partition recovery mijn 2 oude partities terughalen, alle data overpompt dus naar een andere schijf en weer terug op een fris geformatteerde 4TB raid 5 array :P

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:53
Test voordat je de schijven weer in RAID 5 gaat zetten eerst even of je data niet corrupt is. De kans lijkt me vrij klein maar beter vooraf testen dan achteraf ervaren ;)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee