Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
Kan iemand mij helpen met mijn probleem. Ik heb een pc gebouwd en alles is in orde, maar ik kan mijn processor niet laten draaien zonder dat deze zich underclockt. De multiplier is unlocked vanaf 9x tot 22x en ik wil deze vast zetten. Hoe krijg ik dat voor elkaar plus de turbo boost aan laten staan. En mijn Cpu word ook erg warm bij een kleine overclock. Deze word al gauw 90 graden, en ik weet dat dat niet best is. Ik moet nog wel wat fans kopen want er zitten alleen, maar uitgang fans in en de cpu koeler krijgt bijna geen frisse lucht. Het kan ook zijn, omdat de afstandsbusjes wat aan de korte kant zijn. Als ik de benchmarks draai scoort hij echt heel laag. En bij 3d mark vantage stottert hij gewoon.

Mijn specs:
Antec p183
Asus p7p55d-e
Intel i7 870
Scythe Mugen 2 Rev b
Asus HD 4870
Samsung Spinpoint F3 1tb
Coolermaster 850m silent pro
Samsung sh-s223l
Kingston Hyper-x 4gb 1600 cl8

Wie kan mij aan goeie stille donkere blauwe led fans helpen? Er kunnen daarvan twee op mijn moederbord aangesloten worden voor de front van de behuizing en de andere twee moet ik vervangen, maar die zitten op de controller van antec vast. Deze zit achter en bovenop. Deze twee heb ik op dit moment in mijn pc zitten

Hieronder heb ik nog de bios mogelijk heden van de asus hybrid bord. Als ik alles op default zet staan bijna alles op [auto] en of enable en disable.

Wie helpt is een held? :)

Ai Tweaker:

Ai Overclock Tuner
OC From Cpu Levelup
Cpu Ratio Setting
Intel Speedstep Tech
Intel Turbomode Tech
Xtreme Phase Full Power Mode
BCLK Frequency
PCIE Frequency
Dram Frequency
QPI Frequency
CPU Differetial Amplitude
CPU Clock Skew

Dan de voltages:

Cpu core voltage
IMC Voltage
Dram Voltage
Cpu PLL Voltage
PCKI Voltage
Dram Data Ref Voltage on CHA
Dram Data Ref Voltage on CHB

CPU Spread Spectrum
PCIE Spread Spectrum

Advanced CPU Settings:

CPU Ratio Setting
C1B Support
Hardware Prefether
Adjacent Cache Line Prefetch
Max CPUID Value Limit
Intel Virtualization tech
CPU TM Function
Execute-Disable Bit Capability
Intel HT Technology
A20M
Intel Speedstep Tech
Intel Turbomode Tech
Intel C-state tech
C state package Limit Setting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je niet wil downclocken moet je EIST uitzetten (waarom je dat zou willen vraag ik me af, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
En hoe doe ik dat dan. Dat is mijn vraag.

Mijn prestaties gaan er op achteruit als ik EIST aan laat staan. Ik klok rond de 3,0 ghz idle en tijdens benchmarks klok ik tussen de 1,8 tot 2,8 ghz. Dat lijkt mij niet goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-11-2024
lijkt mij eerder dat je processor zichzelf terug klokt omdat hij te warm word. Als dat zo is, en je schakelt eist uit ( wat je overigens in de bios doet, afhankelijk van je moederbord zal dit ergens onder cpu configuratie o.i.d staan) dan zal jou pc waarschijnlijk gewoon afsluiten/ uitvallen tijdens een benchmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:44

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Je zegt dat Vantage stottert. Let goed op de temperatuur van de chipset. Wanneer deze te hoog is blijft er van de communicatie tussen CPU en GPU vrijwel niets meer over. Dat denk ik dan in ieder geval :P Ik heb hetzelfde gehad en na het beter koelen van de chipset was het probleem voorbij. Vantage kan natuurlijk ook gewoon stotteren omdat de grafische kaart het nou eenmaal niet sneller kan.

Het feit dat je processor zo ver terugklokt onder load kan inderdaad door een te hoge temperatuur komen. Heb je de koeler wel goed bevestigd? Welke CPU-koeler gebruik je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 13:16
Ik zie een Mugen 2, rev B en zulke temperaturen? Dat lijkt mij een niet goed vastzittende koeler en/of te veel(of te weinig) koelpasta.

EIST is een systeem van Intel dat de processor snelheid omlaag gooit als het gebruik van de processor minimaal is (idle, of browsen of wat dan ook), maar dat wist je vast wel, toch? :>

Het terugklokken bij Vantage lijkt me inderdaad een ingebouwde feature van de CPU, die tegen oververhitting beschermt.

Dus: Eventjes goed kijken of de koeler goed vast zit, en of je niet te veel koelpasta hebt gebruikt (meer is -niet- beter, de pasta isoleert bij een te grote hoeveelheid). Een druppeltje ter grote van een (halve)erwt is voldoende.

Offtopic: Terw_Dan, ik heb EIST uitstaan omdat mijn CPU niet weer omhoog geklokt wordt zodra ik deze wel ga gebruiken (waarschijnlijk een brakke feature op het MoBo). Dat is één van de weinige redenen die ik kan bedenken om het uit te zetten :P

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Bedankt voor de reacties en ga er na kijken. Ik ga dan even een bestelling doen.

Als ik dit zo lees heb ik te veel koelpasta gedaan.(beginners fout). De bevestiging was lastig, maar wel in orde.

Weet iemand goede donkerblauwe fans van 120mm die goed, maar vooral stil zijn?
Ik had zelf al naar nexus, scythe en coolermaster gekeken. Deze fans moeten regelbaar zijn eventueel als ik ze aansluit op het moederbord. En een regelbare LED aan/uit switch via het moederbord.

En ik zoek vervangers voor de antec tricool fans die aangesloten zitten op een controller van 5v, 9v en 12 v. Alleen heeft mijn mobo maar twee 3pins aansluitingen. Dus moet ik deze denk ik maar gewoon aansluiten op mijn modulaire voeding.(antec fans maken verschrikkelijke herrie)

Weet iemand de wat de beste koelpasta is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Ik zat te denken aan deze fans.

Led fans:(twee voor)(op moederbord)
Nexus 120mm LED series 1000rpm of
Coolermaster Sickleflow 120mm 2000rpm of
Coolermaster LED On/Off Fan 120mm with control panel of
Scythe Kama PWM LED 120 mm

Normale fans:(boven en achter)(op voeding)
Coolermaster Excalibur 120mm 2000rpm of
Scythe Slipstream 120mm 1200rpm

Er zullen er vast meer zijn dus als u fans kent met een goede ervaring hoor ik dat graag.

De LED fans moeten aan/uit kunnen en op het moederbord worden aangesloten. Nu weet ik niet of de led switch via het moederbord kan. De normale fans gaan gewoon op de voeding met een stekkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Hoe sluit je deze fans aan op de voeding, Welk stekkertje heb je daarvoor nodig?

En wat is een goede chipset koeling. En past deze op de ASUS P7P55D-E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Als je een fannetje op het mamabord prikt, krijgt deze automatisch de benodigde spanning. Het is ook mogelijk om een 4-pins molex connector naar fan aansluiting (eventjes onschoten hoe dat ookal weer heet) te gebruiken. Bij de fans die ik destijds gekocht heb (Silent Eagles, geen ledjes) waren deze bijgeleverd. Deze manier van aansluiten ontneemt echter wel de mogelijkheid om eventueel de rotatiesnelheid aan te passen via software.

edit: er is ook een edit knopje aanwezig om je vorige post aan te passen. Staat wat netter dan 3 posts achter elkander maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Nixy op 24-09-2010 14:45 ]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Sorry man is de eerste keer op tweakers forum, omdat ik dit probleempje heb

Nixy: De Sharkoon Silent Eagle Led 120mm worden daar deze stekkers mee geleverd. Ik hb nog weinig verstand van computers, maar deze connect ik op mijn voeding? En ik moet er vier stuks hebben, dus moet ik mijn antec fans vervangen die op de controller aangesloten zitten. Zijn dee sharkoon fans nog bedienbaar in brightness led en rpm.

Anders neem ik de gewone wel. Ik wil LED, omdat het mooi oogt, maar als je een film kijkt of download s'nachts is dit minder fraai

Er bestaat ook nog een Silent eagle SE, dat is een modulaire fan. Of de scythe gentetyphoon ik zeg maar wat

Als ze maar stil zijn en aan mijn eisen voldoen. Kan dat niet zo, dan wel met een molex stekker los of erbij geleverd. Verder maakt het mij niet uit en mag het elke fan zijn als hij maar zijn werk doet en lekker stil is.

Ik kan er maar twee op mijn mobo prikken, evt een twee verloopjes van een 3 pin naar twee 3 pins als die bestaan en als dat werkt. Ik wil ze bedienen met asus fanxpert. Daar kan je je de cpu fan bedienen en de chassis fans met profiles. Werkt Perfect!

[ Voor 110% gewijzigd door Allard1992 op 24-09-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Ik heb zelf geen ervaring met LED fans. Ik heb er ééntje in mijn kast zitten, omdat deze er standaard bij werd geleverd, maar ik irriteer me er mateloos aan als ik s'nachts iets download.

Het aansluiten van de fans kan op twee manieren. Eén is via de voeding zelf, waarvoor je een verloopje nodig hebt van een 4pins Molex, naar een aansluiting voor je fan (klein vierkant/rechthoekig blokje met 3 of 4 pinnetjes. Aantal pinnetjes had dacht ik te maken met de mogelijkheid om de snelheid te laten regelen via software/bios klik). De tweede mogelijkheid is om dat blokje rechtstreeks op je moederbord te prikken. Op een moederboord zitten een aantal van deze aansluitingen, waar je je fan op kan prikken.

Voordat je dus gaat kijken hoeveel verloopjes je nodig hebt, moet je even kijken hoeveel van die aansluitingen je op je moederbord kan vinden. Ook belangrijk is om te kijken wat de afstand is tussen de fan en de aansluiting, de kabeltjes van de fans zijn geregeld zeer kort (<10cm ofzo). Daarnaast is het ook wel even handig om te kijken hoeveel molex aansluitingen je nog vrij hebt aan je voeding.

De silent eagles doen bij mij hun werk. De fans zelf maken bijna geen geluid, het enige wat je hoort is de airflow. Hoe het zit met het aan/uit doen van de LED lampjes weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard1992
Nixy: Het liefst sluit ik ze alle vier aan op mijn moederbord. Erzit op mijn bord één 4 pins tevens 3 pins en nog een 3 pins. Nu weet ik niet of deze te splitten zijn. Bij sharkoon zitten inderdaad kabeltjes bij en moeten allemaal verlengd worden bij mij helaas. De silent eagle SE is vier pins modulair. Deze tussen kabels van vrouwtje/vrouwtje zijn niet zo duur, maar wel lang denk ik.

Ik heb dit even via Hardware.info vergeleken, maar de Coolermaster blade komt er bij mij het beste uit.

Hierbij heb ik gekeken op 4 pins pwm, 2000rpm, luchtverplaatsing en luchtverplaatsing per decibel. Moet ik wel toe geven dat de sharkoons het stilste zijn. Maar weinig luchtverplaatsing heeft. Hier gaat het om de Se versie van 2000rpm. Zijn deze dan toch aan te raden ook, omdat ze modulair zijn. En als hier meer kabeltjes bij zitten dan de coolermaster is het het geld nog wel waard. Hij heeft een min rpm van 350 het laagste van allemaal.

Ik wil ze allemaal kunnen bedienen met asus fanexpert. Ze hoeven van mij niet eens apart bedient te kunnen worden. Als ze maar op mijn moederbord komen met hun 4 pins stekker, terwijl ik er maart één heb. Gewoon blijven splitten als dat zou kunnen. Anders moet ik andere fans zoeken met 3 pins. Niet dat deze dat niet kan, maar ze zijn nogal duur. Maar ik weet niet of 3 pins zo te bedienen is via software. Als dat zo is doe ik dat wel.

[ Voor 70% gewijzigd door Allard1992 op 24-09-2010 16:32 ]

Pagina: 1