Toon posts:

DVD en AVI afspelen op een svga beamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond, kan iemand mij adviseren bij mijn keuze voor een beamer?
Ik wil een beamer aanschaffen voor het kijken naar dvd en avi.
80 % van het gebruik zal bestaan uit het aansluiten van een mediaspeler waar avi files op staan en 20% bestaat uit het afspelen van dvd's op de beamer. Aansluiten op de computer of overhead dus bijna nooit.

Het gaat dus om resoluties van 700 bij 400 pixels, grofweg, soms lager.
Ik ben niet geinteresseerd in hd of hd ready beeldmateriaal.

Liefst een geluidloze beamer, ik kijk veel filmhuis-films.

Het beeld wordt geprojecteerd op een scherm van 1,60 meter breed (beeld-diagonaal is dan 2 meter) , ik zit er 3 meter vanaf. ik ga even uit van een donkere kamer.

Is een svga beamer een goede keuze?

op dit moment denk ik aan de Acer p1100, 800x600 native
2000 - 2700 lumen, 4000:1 contrast ratio, 25 dB geluid in eco stand(!), hdmi. 350 euro, is een leuk bedrag als het iets moois oplevert tenminste.

Ik lees overal diverse meningen over dvd afspelen op een beamer; breedbeeld native nodig (XGA of HD ready), dan weer 800x600 is perfect. Graag wat ervaringen van jullie.

Mijn gevoel zegt 800x600 prima, want dat is meer dan de resolutie- invoer.
Is dat scherp genoeg bij een beeld-diagonaal van 2 meter? Ik neem even aan dat het omzetten / stukje afknippen goed gaat.

DVD op een HD ready beamer of op XGA lijkt mij niet mooi omdat er dan ge-upscaled moet worden.
maar de beeldverhouding is wel vaak goed 16:9.
Maar bij 1:2,35 moet er weer iets af net zoals bij de svga beamer er iets afgaat bij 16:9.

graag wat praktijk ervaringen

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48
Bij 800x600 moet je ook scalen, voor dvd (16:9) naar 800x450 waarbij je zelfs wat verticale resolutie verliest (de dvd is 720x576). Daarnaast heb je dan een 4:3 scherm nodig waarbij de ondertitels in het zwart vallen maar de onderkant wordt verder niet gebruikt.
En 2000 lumen is ook veel teveel voor een scherm van 2 meter, denk eerder aan 800 lumen ofzo. Die Acer is gewoon zo'n presentatie beamer bedoeld voor kantoor. Ga voor thuis gewoon voor een hd ready hometheater model en een iets groter scherm.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Hoi S.O.M., Je hebt een punt het zou wel eens teveel lumen kunnen zijn op die 2 meter.
Minder lumen dus, maar de resulutie; is het niet gewoon mogelijk om de beamer niet te laten schalen, dus zoiets als picture in picture en dan binnen die 800x600 gewoon de 720x576 laten projecteren? NIETS schalen dus?? moet toch mooi beeld opleveren en ik verlies wat lumen... (met zwarte randen werken dan oid)
Maar ja ik kijk ook zeker uit naar HD ready, wel meteen 600 euro oeps ..

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
hou ook rekening met de toekomst... Beter nu iets meer uitgeven aan een eenmalige uitgave, dan twee keer een iets kleiner bedrag. Misschien dat jij over 1 of 2 jaar ook blueray wil kijken of de mkv's ontdekt... Dan baal je....

Verder sluit ik mij qua upscaling aan bij SOM. Hou er ook rekening mee dat een hogere resolutie zich ook makkelijker laat aansturen door eventueel een laptop/desktop/HTPC. Ik zou iets verder kijken dan de huidige situatie. Over het aantal lumen zou ik me niet zo druk maken.... Dan zet je gewoon de lichtsterkte iets terug.... Meer lumen is meestal lastiger ;)

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt een punt, muppet.
Ik zie wel een Acer h5360 en een Optoma HD67. 1280x720zo in de 600 euro prijsrange.

Ik ben toch nog benieuwd of een svga beamer (800x 600) een beeld van 720pixels breed gewoon binnen die 800 kan laten staan (dus wat overlap, wit?) dan is er geen schaling en dat moet toch juist mooi zijn op die 1,6 meter die het beeld maar breed is.

Lijkt me lullig als een geupscaled beeld (720 naar 1280 pix) niets toevoegd of eerder nog elke pixel ietwat verneukt naar 1,636266 pixel ???etc)

Ik kan een 2e hands acer 800x600 beamer ook krijgen bijna nieuw met flinke korting. Dat is wel een verschil van 400 euro met een nieuwe hd beamer.

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-01 18:17
Natuurlijk is een beamer leuk, maar wil je niet liever gewoon een grote tv? Geen enkele last van geluid, tegenwoordig toch altijd een flinke resolutie, etcetera..

Helaas krijg je geen 160cm brede tv voor 600 euro, maar je hebt in elk geval geen problemen met resolutie. Daarnaast is een 42 inch tv op 3 meter afstand al behoorlijk groot, en die heb ik nog geen maand geleden gekocht voor iets meer dan 500 euro :)

Verwijderd

Topicstarter
Hotfix, kijken naar een geprojecteerd is voor mij ideaal, kan ook makkelijk zonder bril ! Daarnaast kijk ik geen tv meer, en mijn beeldmateriaal is dus altijd dvd of avi = 700 pixels of minder breed. Een dvd toont op een matchline CRT tv van philips (7 jaar oud) beter dan op menig LCD tv; die tv heeft een lagere resolutie dan een dvd, dus downscalen. De CRT gaat de deur uit; er komt zowieso een beamer. Mijn woonkamer is zeer minimalistisch ingericht; een beamer is nagenoeg totaal weg te werken.. Geen tv of mega scherm in mijn midden, liever een vuurtje , gitaar en wat mensen! . Ik kijk alle films en docu's op het moment dat ik het wil via een media speler.

Maar ja dat is meer een zaak van persoonlijke aard...

Het punt is eigenlijk even kort dit:

Zijn er svga beamers (800x600) welke het dvd / avi signaal zonder te schalen naar 800 pix (zou toch ook jammer zijn ???) , maar gewoon die 720 of 570 pix whatever binnen de 800 pixels van de beamer neerzetten.

In dat geval balken wit licht naast het beeld? - Hoeft geen probleem te zijn voor mij.
Helaas geen vrienden met een dergelijke beamer om dit even uit te zoeken.
De resolutie zou dan ruim voldoende moeten zijn: de kijkafstand is bijna 4 meter, beeldbreedte 1,70 meter.
(beamer p1100 hangt dan op 3,50 meter afstand aan het plafond)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2010 19:23 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:48
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:38:
Hoi S.O.M., Je hebt een punt het zou wel eens teveel lumen kunnen zijn op die 2 meter.
Zie ook deze handige site: http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.htm
Met een scherm van 1.70m breed zit je heel dik in het rood.
Minder lumen dus, maar de resulutie; is het niet gewoon mogelijk om de beamer niet te laten schalen, dus zoiets als picture in picture en dan binnen die 800x600 gewoon de 720x576 laten projecteren? NIETS schalen dus?? moet toch mooi beeld opleveren en ik verlies wat lumen... (met zwarte randen werken dan oid)
Qua resolutie is het afhankelijk van de player die je gebruikt, er is wel software voor de pc waar dat mee kan (ik vermoed zoomplayer wel, dat heeft een miljard opties wat tevens weer een nadeel is). Maar als je voor DVD geen resolutie wilt verliezen moet je naar 1024x576 schalen (16:9), dat past al niet in 600x600 (DVD is horizontaal in elkaar gedrukt, anamorphic). Met een soort van picture-in-picture oplossing krijg je ook nog eens last van grijze balken naast je scherm, wat zwart moet zijn is bij projectie nooit helemaal zwart. Met avi's van 640px breed moet je de zoom/focus/lens shift weer aanpassen om het passend op je scherm te krijgen. Maar echt, scalen is je minste zorg, dat gaat behoorlijk goed.
Maar ja ik kijk ook zeker uit naar HD ready, wel meteen 600 euro oeps ..
HD ready kun je ook gewoon 2e hands halen voor niet al teveel. Let wel even op de lampduur en de kosten daarvan.
Als het niet duur mag zijn zou ik overigens eerder voor een grote flatscreen gaan, met projectie moet je veel moeite doen wil je boven de kwaliteit van een tv komen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
OKay, s.o.m. , helder. Dan is een hd beamert 2e hands wel verstandig, voor de prijs van een nieuwe svga (van zowieso al mindere kwaliteit vermoedelijk). Een dergelijk apparaat met hoge resolutie ook nog eens een soort op de laptop aangesloten worden en blue ray laten afspelen moet dan ook mooi gaan.

Wel een Acer gezien H5360 dlp, maar behoorlijk rainboweffect (ik ken mijzelf heb al snel last van licht / electronische apperatuur) en de kleuren zijn nogal te sterk aanwezig, slap gebouwd en dan betaal je daar 550 euro voor hmm. wel stil

Dan een andere optie een Optoma HD67, beter dan de acer goed maar is wellicht te luidruchtig, de hd65 is dat zeker, Ik zoek naar apparaten onder de 27 dB. Ik ben benieuwd naar dit apparaat want is gewoon niet normaal zoveel kwaliteit voor 600 euro, gebleken bij testen door kenners. Zou hem graag eens in het echt inspecteren, met name de geluidsproductie; ik kan mij al gauw aan bepaalde ruis ergeren. De Optoma zou dan weer een 'prettige' lagere tonen - wind ruis hebben - geen gejank.
1800 lumen misschien ook teveel voor savonds en kan er niet achter komen of er ook nog een zachtere eco stand is.

Wellicht verstandig om 2e hands op zoek te gaan naar een 3LCD apparaat met niet zoveel lumen als bovenstaande apparaten en van hoge kwaliteit en STIL, bijvoorbeeld een Epson, Canon
Een 1000 lumen moet ook goed zijn of zelfs beter dus. Dit ook vanwege de projectieafstand van 3,5 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sanyo Z5 op de kop getikt.
Pagina: 1