• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 22:16
Ik zit met een probleem mijn e8400 wordt erg warm. op internet lees ik dat de temps ongeveer tussen de 40-50 graden moeten liggen.

Mijne word op standaard snelheid (3ghz) idle 55-60 graden en tijdens een game wel 80 graden.

Ik heb hem dus nu ondergeclocked naar 1,8ghz maar dit helpt niks, ik heb de cooler er afgehaald en nieuwe koelpasta aangebracht maar dit hielp ook niet.

Moet ik me zorgen maken of zijn deze temps acceptabel?

Ik gebruik een goedkope lc power cooler

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:53
Oplossing = Betere koelpasta (arctic silver b.v.) + Goede koeler (Scythe Mugen 2) + stofzuiger door de kast.
Totale kosten 30 euro.

Edit: Of heb je het voltage erg hoog staan?

[ Voor 15% gewijzigd door Lumics op 23-09-2010 20:08 ]

• Fenergy
Lumics schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:07:
Oplossing = Betere koelpasta (arctic silver b.v.) + Goede koeler (Scythe Mugen 2) + stofzuiger door de kast.
Totale kosten 30 euro.
cpu is niet kappot?

Wat is een betere cooler (is een hyper tx3 goed?) arctic silver heb ik nog liggen.

vcore staat 1,3v

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Lijkt mij dat je ook wel aardig afhankelijk bent van de airflow in je kast. Staat je kast vrij of in een dicht meubel ofzo? Hoe zien de andere temps in je kast eruit?

Desktop | Server | Laptop

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39

Herman

FP ProMod
Fenergy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:08:
[...]
cpu is niet kappot?

Wat is een betere cooler (is een hyper tx3 goed?) arctic silver heb ik nog liggen.

vcore staat 1,3v
Hyper TX3 is prima. Helemaal voor een dual core. Wat ik vermoed is dat een pootje van de koeler is losgegaan. Even alle 4 de voetjes goed aandrukken.
Als dat het probleem niet oplost, dan kun je eventueel kijken of de koelpasta goed is aangebracht. Te dikke of te dunne laag kan het koelvermogen negatief beinvloeden.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Fenergy
Herman87 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:22:
[...]

Hyper TX3 is prima. Helemaal voor een dual core. Wat ik vermoed is dat een pootje van de koeler is losgegaan. Even alle 4 de voetjes goed aandrukken.
Als dat het probleem niet oplost, dan kun je eventueel kijken of de koelpasta goed is aangebracht. Te dikke of te dunne laag kan het koelvermogen negatief beinvloeden.
Zit redelijk wat op de cooler zit inderdaad wat losjes. hij kan zegmaar bewegen. dat is niet goed zeker ?

ik heb de hyper tx3 besteld bij informatique deze zou morgen moeten komen :)

• Herman

Herman

FP ProMod
Fenergy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:27:
[...]
Zit redelijk wat op de cooler zit inderdaad wat losjes. hij kan zegmaar bewegen. dat is niet goed zeker ?

ik heb de hyper tx3 besteld bij informatique deze zou morgen moeten komen :)
Het is heel belangrijk dat alle 4 de pootjes goed zijn bevestigd. Die mogen in ieder geval niet los zitten.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Fenergy
het onderste pootje rechts zat iets los ik heb er op geduwd, nu zij die klik ;)

ff de temps testen (wel me handen bezeerd, die kwamen tegen de cooler aan )

• Fenergy
48 graden nu :)

dat is redelijk toch? hopen dat de tx3 dit nog iets omlaag brengt

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:32

ByteDelight

Retro computing is alive!

Kan wel eens met je IHS te maken hebben: Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen

Er kunnen meen ik 3 temperaturen uitgelezen worden:
- Per core een digitale temperatuuruitlezing
- Op de die via een derde (dacht analoge) temperatuuruitlezing

O.a. de Intel TAT tool meet de digitale temperaturen (per core).
Als die veel te hoog worden, en de bios of andere tools zeggen dat er niets aan de hand is, dan maakt de IHS mogelijk geen goed contact met de die.
Fenergy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:34:
48 graden nu :)

dat is redelijk toch? hopen dat de tx3 dit nog iets omlaag brengt
Hmmm, kan natuurlijk ook zo simpel zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door ByteDelight op 23-09-2010 20:40 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 11:30
De vcore van 1.3 kan ook nog wel iets naar beneden bijgesteld worden. Was dat de waarde die je moederbord vanaf het begin al aangaf of niet? De standaard ligt dacht ik rond de 1.2 namelijk.

Mijn E8400 draait op 4.0GHz (8*500 MHz), met een vcore van 1.3125v.

Het probleem met de cooler als eerder aangegeven is ook een waarschijnlijke factor.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Fenergy
oke maar hij wordt nu tijdens een spel of film (1080p) toch nog wel 60-70 graden. ik ga even de vcore naar 1,2 schakelen bedankt voor de tips iig! bios geeft ook dezelfde waarden aan.

• Nixy
Als je CPU gebruikt wordt om die 1080p filmpjes mee af te spelen (i.p.v. een dedicated GPU), wordt deze toch aardig belast. Een temperatuur van 60-70 graden onder load is echter niet drastisch hoog, maar kan wel iets lager natuurlijk.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• Herman

Herman

FP ProMod
Nixy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:41:
Mijn E8400 draait op 4.0GHz (8*400 MHz), met een vcore van 1.3125v.
* Herman krabt zich eens achter zijn oor :+

• Fenergy
oke maar die hyper tx3? gaat dat helpen dan? die vcore terugzetten werkt niet althans ik weet niet hoe (A)

• Nixy
Herman87 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:51:
[...]

* Nixy krabt zich eens achter zijn oor :+
*kuch* typ foutje. Dank u.

• Herman

Herman

FP ProMod
Fenergy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:53:
oke maar die hyper tx3? gaat dat helpen dan? die vcore terugzetten werkt niet althans ik weet niet hoe (A)
Als je die Hyper TX3 goed bevestigt, dan zou dat wel veel kunnen uitmaken. Mijn Q6600 produceert meer hitte maar blijft met de TX3 slechts 55 graden (Full load). Neem vooral even de tijd om de koelpasta goed aan te brengen.

Edit: Toch vind ik het vreemd dat je CPU zo heet wordt. Ook met een simpele koeler zou deze wel onder de 50 graden moeten blijven. Zulke heethoofden zijn die e8400 ook weer niet. Ik blijf vermoeden dat de koeler niet goed bevestigd is of dat er teveel/weinig koelpasta is gebruikt...
(oh, jah. Heb je een beetje goede airflow?)

[ Voor 26% gewijzigd door Herman op 23-09-2010 21:01 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik heb ook een E8400 met TX3, en hier blijft 'ie onder de 27 graden bij idle, zo rond de 37 onder load. Een beginnersfout is om met de koelpasta te denken "hoe meer, hoe beter", koelpasta isoleert namelijk en dat is dus slecht voor de temperatuur. De enige reden dat je het erop doet is dat het wel beter warmte geleid dan lucht, en je wilt de miniscule groeven en oneffenheden in je processor/heatsink van de koeler er dus mee vullen. Dat kan met een druppeltje koelpasta ter grootte van een erwt of zo, doe er dus niet veel meer op dan dat.

Over de koeler: als hij maar een ietsiepietsie beetje scheef zit dan heb je al een gat van een millimeter tussen de CPU en heatsink en een millimeter lucht isoleert als een malle. Dus je kan nog zo'n mooie koeler hebben maar als 'ie er niet helemaal strak op zit dan heeft het geen effect.

De nieuwere revisies van de E8400 lopen trouwens vaak ook al stabiel op 1,1V of zelfs nog lager. Die van mij loopt nu op 1,05V of zo. Dat kan in de BIOS, hangt van het moederbord af waar het zit maar meestal bij het overclock-menu, daar staan de voltages.

[ Voor 15% gewijzigd door bwerg op 23-09-2010 22:24 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

ik ben er even mee aan de gang gegaan!

mn vcore draait nu 1,2 en de temps zijn nu tijdens simpele taken +-40 graden! :D (dat is met een overclock naar 3,4ghz). morgen als de tx3 er is zal ik even kijken of ik hem naar 4ghz kan krijgen onder de 50 graden :)

iig heel erg bedankt voor de uitleg (dat van de koelpasta dacht ik idd hoe meer hoe beter :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
mn hyper tx3 is binnen, ik heb hem geinstalleerd met wat koelpasta erop :)

Op 3,8Ghz is de temp 33 en 39 graden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Onder load? Voor de zekerheid zou je onder prime95 kunnen testen voor de zekerheid.
Fijn om te horen dat ie al wat koeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
tijdens een stress max 44 graden geworden :)

echter heb iik nu random game crashes en bsods (3e keer al vandaag). ik heb de cpu terug geclocked naar 3ghz (9x333) maar dit hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
44 graden is echt netjes!
Maar je krijgt BSOD tijdens games maar niet tijdens stress-test? Vreemd... Geheugen is wel goed? Krijg je nog een foutmelding bij die BSOD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
Hoelang heb je die stresstest laten werken? Een minuut of 5 om te zien wat de temperatuur wordt? Dat is niet genoeg om te kijken of je een stabiele overclock hebt. In zo'n geval moet je minimaal 8 uur een testje draaien.

Over die crashes: Staan je latencies en snelheden van je RAM wel goed ingesteld? Als die verkeerd staan na die overclock, en zo blijven staan na het terugclocken, ga je problemen krijgen.

Verder misschien het voltage van je RAM checken, en wellicht iets omhoog gooien (GOED KIJKEN WAT ZE MAXIMAAL MOGEN HEBBEN!), en natuurlijk een MemTest86+ doen, ook minimaal een uurtje of 8, voor de zekerheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Nixy op 24-09-2010 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
Bsods opgelost...

Had niks met het geheugen of de cpu te maken :)

maar mijn iets te enthousiaste overclock van mn gpu :P
Pagina: 1